Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 12, 2007 at 22:35 #114487

      Roligt projekt 🙂
      Hmm..du har inte märkt att våra motorer nästan blir identiska? :blush:

      Jag gillar starkt din idé om att bygga redigt avagssystem, alltså avstämt men hur går det med planerna?
      Jag håller med på och bygger avgas som du säkert har läst

      Mvh Nicke

        december 30, 2007 at 04:35 #116410

        Ja nu vet jag inte hur det blir längre, blocket är borrat, portarna fasade och allt klart. Tyvärr fastnade veven i overallen när jag vände mig så vev med kolvar och allt brakade i betonggolvet. Minst en kolv paj, kanske veven skev. Det låter som ett skämt och det känns som en ond dröm men synen av kolvskärvorna får mig att hålla mig vaken.

        Nu ska jag gråta mig till sömns… 😥

          december 30, 2007 at 08:51 #116412

          Fy f-n vilken ångest! 🙁 Jag lider verkligen med dig.

          Nu får vi hoppas att det finns någon som kan hjälpa dig skaka fram lite kolvar! EntusiastSAABsverige får chansen att visa sig från sin bästa och generösaste sida. :racesmile: Jag ska kolla vad jag har själv i lådorna, men det låter som nåt jag inte äger.

            december 30, 2007 at 10:53 #116417

            Tack Dick! 🙂
            Jag har sugit på den här smällen ett tag nu, det vore väl själva f*n om man bara skulle lägga ner. Det hade varit värre med ett haveri när man s.a.s. kör i full galopp.
            Son det är nu så är ju blocket ok, veven kan man rikta. Jag ska göra en ingående besiktning efter helgerna. Kanske drulleförsäkringen täcker skadan 😉

            Kolvarna är 70,5, bilderna kanske är till hjälp för identifiering, om inte annat kanske nån känner nån…..

              december 31, 2007 at 15:22 #116467

              Så här blev blocket efter borrningen i alla fall, det är bara att ta nya tag!

                december 31, 2007 at 17:03 #116469

                De lilla man ser av portningen ser väldigt bra ut…

                sen så undrar jag om kolvarna går så långt ner att du har behövt ta upp avgasportarna i nederkant? ser iallafall ut som de, eller du kanske bara har polerat kanalerna:)

                  december 31, 2007 at 17:07 #116471

                  Snyggt jobb med motorn.

                  Ett tips är att se om du kan blästra vatten kanalena i blocket. Detta för att vattenet skall har mer kontakt med järnet i blocket och inte någon konstig belägning som lätt samlas i vatten kanalena.

                  För det vet väll alla som trimmar en tvåtaktare att de inte skall ha en arbets temp över 65-70 grader. Detta för att när motorn blir varm så minskar spelen i motor och den går där med trögare, en sak till är att man har en bra säkerhet för att den inte skall värme nypa.

                  Ett tips till har du kontrollat vikten på dina nya kolvar, när jag gjorde detta på min egen motor så skillde det nästa 10 gram mellan kolvarna.
                  Visst detta låter inte mycket men ett gram för mycket på värkar vevlageret negativt. Men det är inte lätt att minska vikten på kolvarna.

                  Önskar din Gott nytt är och hoppas att få se denna motorn i en bil nästa år.

                    januari 1, 2008 at 12:06 #116484

                    Tack och Tack detsamma! Och God fortsättning allesammans! Nytt År Nya Tag!
                    Så här har jag tänkt, rätt eller fel?? Rätt tror jag, annars så får jag tänka om och så har jag jobbat i onödan.
                    Portarna är väl inte precis polerade men de är släta, den skrovliga ytan efter gjutningen är slipad. Avgasportarna börjar std vid kolven med att gå vinkelrätt från loppet för att sedan vika av nedåt, just detta “krön” har jag rundat av nästan till att bli obefintligt. Varför?? Jo, kör man med bilen i hög hastighet över ett krön så tappar man markkontakten, avgaserna gör likadant, det betyder att det skapas virvlar där flödet blir uselt, kanalen kommer flödesmässigt att vara “död” på en del av den flödesvolym som man ju så gärna vill ha. Problemet är den hastiga förändringen av flödesdiameter, jag vill inte ha sådana förändringar där jag inte tjänar nåt på att höja gashastigheten. Man kan om man tänker på det se tecken på död avgaskanal eftersom det bildas tjockare sotlager där.
                    Returvågen från det avstämda avgaset lär inte gilla ett krön i kanalen heller.
                    Vi kan fortsätta här ifall nån vill http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=60483&fpart=2

                    Kylkanalerna ska fixas, det ser rostigare ut än vad det är men det är för den skull ingen anledning att inte fixa det, varför slarva med det som nästan är gratis att göra. Jag kommer att ha motortemp mellan 70-75 grader, det finns nåt som heter kallnypning också tyvärr. Nu är det ju en fråga om kolvspel också, finns ingen anledning till att vara för snål där heller.
                    Om jag bara grubblar lite löst så tror jag att problemet är hastiga temperaturförändringar, kolvarna vidgar sig snabbare än loppet, därför gasar jag inte fullt förrän motorn är varm och termostaten öppnat, lek med tanken att motorn är varm men termostaten han inte öppnat än. Man varvar glatt ur och livet känns fint. Nu öppnar termostaten och vattenpumpen som går på högvarv skickar in kallvatten rakt in i motorn. Loppen krymper lite, tvärt emot vad de svällande kolvarna gör. Oftast går ju bra och man är lyckligt ovetande. Jag fattar när jag tänker på detta att en del plockar bort termostaten också. Nu har jag trimmat måttligt så jag hoppas klara mig med 70-75 grader.

                      januari 1, 2008 at 15:43 #116491

                      Tänk vad man sitter på kunskap när man ger sig in ett sådan har inlägg.

                      Det var flera år sedan som jag la termostaten på hyllan.
                      Det är inte lika faligt att köra utan termostat på en tvåtaktare som en fyrtaktare visst det kan hända att motor blir lite kallare vid 3cyl mot 1cyl.

                      Som jag skrev tidigare så skall en trimmad tvåtakts motor ligga någon stans mellan 65-70 grader för att gå som bästa.

                      Har själv testat flera olika tempraturer på motorn men sedan jag fick i en fungerande temp mäter och fram för allt den fungerande temp givare så vet jag exakt vad tempen ligger. Har även testat med några olika kylare och fick fram att motor går bäst mellan den tempen som jag skrev innan.

                      Visst det kan på verka motor negtivt att vrva innan den har kommi upp i rätt temp men detta är inte så faligt på tvåtaktare som på fyrtaktare och det bror med på att oljan i fyrtakts motor än något annat.

                        januari 1, 2008 at 17:22 #116493

                        Vill man varmköra sin trimmade tvåtaktare innan man belastar den får man köra länge. Tomgångskörning är helt meningslös, den blir inte det minsta varm. Så är det för mig i alla fall. Jag brukar ta det lite lugnt de första varven för dagen på banan, sedan åker jag för fullt. På min bruna långnos har jag en 71 graders termostat (160F) Men tempen hamnar på ca 75. Jag vet inte hur korrekt min mätare visar. Men förut när jag åkte med originalkylare så kände man motorn mattas av när man kom över 80 grader, då slog man på värmen och man kände tydligt att snurran orkade bättre.

                          januari 1, 2008 at 18:40 #116495

                          Idag kollade jag in veven och kolvarna lite närmare, man ser bättre när inga tårar bränner i ögona :crying: Veven verkar synbart ok, jag ska låta en verkstad mäta upp den. En kolv är förlorad de andra har lättare märken som jag ska prova fixa med en brytarspetsfil, jag ska också mäta ev ovalitet samt som Kalle P nämnde väga de två som verkar ok. Man borde nog väga dem med staken också men det går ju inte så jag gör inga lättningsförsök ännu, vikten är bra att veta ifall jag får nys på nån kolv. Det är för tidigt att ta nåt för givet så jag betraktar grejorna som förlorade tills jag har kollat dem riktigt.

                            januari 1, 2008 at 19:15 #116496

                            Min Miss Piggy (93:a med 850-snurra) ser ut så här: ca 55-60 hästar. Ökad komp genom planing, portar filade, gjutna kolvar av lite större dimension, GT-vev och std-förgasare med 32 halsring, modifierad luftburk med snorkel från 66:a och borttagen diffusor, större munstycken samt svetsad fördelare utan vakuumklocka. 2″ tum blås av devis egen tillverkning.

                            Kör utan termostat, men med elektrisk vattenpump som går hela tiden och el. kylfläkt som styrs av termokontakt i den tomma termostatburken. Termokontakten kan bytas för olika kylgrad. Tycker att det fungerar bra. Ligger på 75 – 80 grader. Har kollat med olika tempgivare. Tvärplåtar bakom aluminiumslistera i fronten avlägsnade för att få in mer luft i motorrummet. Vxlströmsgenerator från 99. Dubbla hederliga SU-pumpar.

                            4-växlad låda från 66:a fördelar kraften framåt och bromsar från V4 ser till att få stopp på framfarten.

                            Detta verkar fungera bra. Jag låter henne dock komma upp ca 50 grader innan hon får börja arbeta ordentligt. Det tar lite längre tid nu utan termostat. Men det är ju en sommarbil!

                            Kanske får hon huvgälar härnest!

                            Se gärna min hemsida avsnitt Miss Piggy http://www.perstorp.seths.se/bil/

                              februari 20, 2008 at 20:41 #118528

                              Skaderapport….det var som jag misstänkte, veven har fått en ordentlig smäll. Idag tog jag veven och åkte till motorverkstan. Dom led med mig när jag redogjorde för dramat och satte direkt upp den i en jigg och mätte upp den. Jag såg utan vidare hur den kastade när den roterades. Kastet var 0.8 mm på tappen till remskivan. Veven har vridit sig i presspassningen mellan vevskivorna och vevstakstappen. Jag fick lämna kvar den så skulle den riktas upp senare i veckan.

                              De två kolvar som överlevde smällen mättes upp med micrometer för att kolla om de var ovala åt fel håll eller överhuvudtaget blivit ihopslagna. De låg på ca 70,37 vinkelrätt mot kolvbulten och 20 mm upp (sport 15 mm ) Inga hastiga övergångar mellan olika diametrar kunde upptäckas nånstans på kolvkjolarna.
                              Jag kommer alltså att landa på kolvspel runt 13-15 hundradelar, preliminärt. Jag ska mäta sedan med bladmått och fjädervåg som det ska göras enl VHB. 0,13-0,15…… kanske lite väl men motorn är trimmad och det ska inte vara nån komfortmotor och inte lär den skramla mer än min originalmotor som sitter i nu heller och som aldrig är öppnad.

                              En ny kolv är också på gång, det redogör jag för senare.

                              Det känns som om hoppet kommer smygande nu.

                                februari 20, 2008 at 21:01 #118530

                                fan vad bra att du är på banan igen, då kan vi räkna med att ha dig ute på vägarna i sommar

                                  februari 22, 2008 at 20:13 #118603

                                  Japp….och idag kom kolven…äntligen! Ny. I mycket mycket fint skick! Skall rengöras nu ikväll så den är klar att montera.

                                  En person på forumet som inte vill bli nämnd vilket jag respekterar, svarade på min annons och hade en ensam udda kolv i rätt dimension och vikt…..och har tack vare det räddat min sommar. Tusen Tack!!!

                                  När jag får tillbaka den uppriktade veven så är jag på banan igen, lite försenad men på banan igen………. :racesmile:

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 195 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.