Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 22, 2008 at 20:19 #118605

      Lycka nu till med motorbygget!
      Jag vet hur roligt det är att ta ut den nya motorn på vägen 🙂

        mars 7, 2008 at 19:19 #119102

        Tack så mycket! 🙂
        Idag fick jag tillbaks den uppriktad och fin, 200:- tog han, det finns folk som har hjärta i kroppen. Tack till Sundvall & Co för hjälpen!

        Jag har tappat två månader i tid men nu är jag med igen, Härligt!!
        Nu ska jag lägga kuddar runt motorn när jag sätter ihop den.

          mars 7, 2008 at 20:29 #119108

          Håll i den hårt nu!!

          På tal om kylning,
          Du skall väl ha den i en kortnos,
          Hur tänker du göra med vattenpump?
          Orginal (generator pump), 65-66:ans eller El-pump?

            mars 7, 2008 at 21:00 #119112

            Jodå….jag har hittat vajer som jag ska ha som “senilsnöre” runt halsen, typ glasögon, när jag monterar den. Vi får se om jag åker på en Wiplash innan det är klart…

            Den kommer att sitta i en 66a motor, fast i en kortnos.
            Det blir 66ans vattenpump tills vidare, fungerar det bra, och det tror jag nog, så blir det så.
            Hoppas hinna montera i helgen…sen ska jag plana topplock när jag har koll på kolvuppsticket, eller däckhöjd, eller deck clearance, beroende på hur formell man vill vara.

            Har precis vägt kolvarna med ringar, kolvbult och nållager.
            Nykolven 451 g, dom andra kolvarna 455 resp 456 g. Rätt bra alltså = liten skillnad..

              mars 16, 2008 at 00:55 #119413

              Jaha…det har inte hänt mycket. Tiden räcker inte. Jag har provmonterat vev med kolvar fast utan ringar. För skojs skull så monterade jag svänghjulet och märkte m.h.a. indikatorklocka varje cylinders ÖD på svänghjulet mot ett märke på blocket. Sen mätte jag runt startkransen mellan märkena och……visst, cylindrarnas ÖD ligger inte symmetriskt fördelade runt varvet. Startkransens omkrets var 770 mm. Symmetriskt avstånd runt startkransen blir då ca 256,6 mm mellan varje cyl ÖD. Jag mätte upp cyl 1-2 255 mm, cyl 2-3 258 mm, cyl 3-1 257 mm. Det skulle vara väldigt intressant att kunna kolla på fördelarens kam hur mycket det felar där också om det nu felar nåt. När man tänker efter lite så är det lätt att inse att såna här småsaker som samverkar kan ställa till gott om problem om motorn är hårt trimmad med små marginaler. Nu hade jag turen att det inte skiljde mer än ca 3mm som mest mellan cylindrarna och det blir inte mer än runt 1,4 grader. Jag kommer inte att bry mig i det nu men jag ska ha det i åtanke sedan. Jag ska märka ut samtliga cyl ÖD på remskivan så jag kan kolla lite med stroboskoplampa var tändningen landar på alla cylindrar och inte bara på cyl 2 som är den man vanligast ställer på.

                mars 16, 2008 at 08:20 #119416

                Hej Stefan !

                Dette har jeg aldri hørt før, det var interresant !

                Det er altså ikke nok å vite at tenningsmärket(for cyl 2)på remskiven
                må “kollas”, nå vet vi at det innbyrdes forholdet mellom veivstakene också
                varierer.

                …ikke rart TT motorene varier mycke i “kvalitet”. Det meste ligger i veiva !

                Mvh Baard

                  mars 17, 2008 at 20:35 #119463

                  Men det går inte att fixa så att alla död lägena är vid 100 rätt va? ser ju ut som att dom 3 vevpartierna sitter ihoppressade mellen axlarna med krysskilar för att det ska bli “rätt” vid ihopmontering….. Man tycker ju att de borde påverka motorns gång ganska bra om det skevar 1-2 grader på tidpunkterna:P.

                  Sen så undrar jag vad det är för sorts ramlager de sitter på vevaxlen?

                  Mvh Nicke

                    mars 17, 2008 at 20:37 #119464

                    Jodå, inget är perfekt!
                    Nu tror jag att en glapp fördelare är betydligt allvarligare än att det skiljer mellan cylindrarna. Fördelaren behöver inte glappa mycket förrän det syns att tändpunkten kastar när man kollar med stroboskop. Däremot kan man lägga på minnet att hålla koll på samtliga tändlägen. Det är väl inte livsviktigt men varför inte ha den kollen?

                    Säj att felet i veven ger 1,5 grads felinställning på nån cylinder, sen glappar fördelaren lite samt att det finns en liten osymmetri mellan fördelarnockarna som det troligen också gör. Sen kanske plattan i fördelaren är lite lös 5 grader fel kan det nog lätt bli och ligger man på gränsen redan så kan det bli kinkigt. Nu är jag ingen olyckskorp men det skadar inte att tänka lite på detta också när man kör trimmat.
                    En fullt frisk fördelare är bland det viktigaste på en trimmad motor tycker jag, och möjligt att fixa.

                    Nu tror jag att om en 3 cyl motor är på 60 hk så kan man knappast räkna med att varje cylinder ger 20 hk, det där varierar nog en del hela tiden mellan cylindrarna beroende på bl.a. fyllnadsgraden, därför märks inte felställningen mellan cylindrarna så väl.

                      mars 17, 2008 at 20:41 #119465

                      Man kan aldrig vara för noga 🙂 , men vad för sorts ramlager sitter det på dín renoverade vevaxel?

                        mars 17, 2008 at 20:55 #119468

                        Jag håller med, ska man vara noga så ska man vara det hela linan ut.
                        Min vev har jag köpt beggad men i fint skick så jag vet inte vilka lager den har.
                        Därför har jag inte maxtrimmat min motor nu eftersom jag inte vet allt om veven och jag skrev nyss att ska man vara noga så gäller det allt.
                        Nästa motor kommer att bli anorlunda på många sätt men den dagen tar vi det. Jag har en plan…

                          mars 17, 2008 at 21:12 #119469

                          Det är som jag säger..Kasta fördelar f-n åt skogen.. om man nu inte är orginal knutte…

                          Det blir bäst så, men sen är ju frågan om det är värt mer-jobbet.
                          Finns säkert andra prylar som är mer värda pengarna än tändning (reed, kolvar mm)
                          Men jag skall iaf göra så, oavsett om den skall lämna 52 eller 87hk…
                          vinner man 0,2 eller 5hk med riktig tändning…?!?!
                          Eller kanske man sparar ett ras just pga fördelaren. 😎

                          Tre lösa spolar, och trigger, gärna capacitivt.
                          Capacitivt har ju fördelar, det användes flitigt på trimmade 2 och 4t.

                            mars 17, 2008 at 21:43 #119471

                            Fire – Walk with me!! :deal: :/

                              mars 17, 2008 at 22:09 #119474

                              Nå Stefan…behövs mer skriverier för att du skall kasta fördelaren.. 😀

                              En Haltec Ig5 till V6:ans tändkasset är en enkel lösning,
                              problemet är att ja vet inte om dom tillverkar Ig5 längre.
                              Har faktiskt själv använt kombinationen på en 9000 bla bla.

                                mars 18, 2008 at 08:47 #119478

                                Mja, man behöver faktiskt inte bli så avancerad för att det ska bli fantastiskt mycket bättre än standard. Det finns recept att använda som Stefan redan känner till som inte sticker ut lika mycket från original-looken.
                                Men fördelen med en helt elektronisk tändning är ju möjligheten att mappa upp motorn i bänk helt efter alla tänkbara lastfall. Innan man måste ta det steget finns mycket annat att förbättra och ta hand om på en motor.

                                Appropå vevaxlar: Att dessa vrider sig ur läge efter ett tag är ju inte ovanligt. Kolla bara med de riktigt hårdåkande rävarna som fräser runt i 1000cc-cupen, så kan de berätta om hur motorn tappar kraft när detta sker. Då är det bara till att plocka isär och göra om. Vill minnas att Mats Johnsson nämde nåt i en tråd om Hasse Eklunds Sonett där man fick rätta upp veven efter varje racehelg. På DKWs motorer kunde man justera en brytare per cylinder, fiffigt!

                                  mars 19, 2008 at 12:38 #119515

                                  Vad använde du för verktyg till att porta överströmmarna?, Länkarna i början av projektet funkar inte…

                                  Jag måste ju våldta mina överströmmare med så tänkte se vad du använde 🙂

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 195 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.