- Detta ämne har 35 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-29 07:55 av .
- FörfattareInlägg
- 10 maj, 2006 kl. 18:03 #14199
kaparn
DeltagareHej!
Jag läste för en tid sedan ett inlägg i en motortidning om en gammal avrostningsmetod som bestod i att man lägger rostiga grejor i ett lutbad och kopplar på en batteriladdare med rostig grej på minuspolen och en zinkanod på pluspolen.
Eftersom jag för tillfället inte har tillgång till bläster så prövade jag denna metod med riktigt bra resultat.
Jag lät grejorna ligga i ungefär tolv timmar (så man får inte ha bråttom) och efter avskjöljning i friskt vatten så var det bara att låta grejorna torka och den lilla rost som satt kvar blåstes lätt av med tryckluft.
Jag bifogar en bild med resultatet (Det är den högra som är lutbehandlad)10 maj, 2006 kl. 18:06 #94744kaparn
DeltagareHär är en bild på badet in action oxå. Det blir en del otrevliga ångor av detta så det är därför jag håller till utomhus.
10 maj, 2006 kl. 18:08 #94745mikael sjogren
DeltagareJag brukar använda citronsyra, funkar gör bra.
10 maj, 2006 kl. 18:23 #94746kaparn
DeltagareJo det glömde jag skriva. Vitsen med lutbadet är ju att delarna blir elförzinkade och därigenom får ett hyfsat rostskydd, syra som föreslås har ju den nackdelen att det fräter på metallen.
10 maj, 2006 kl. 18:31 #94747stenling
DeltagareMåste bara ta och tacka för tipset!! Jag har länge funderar kring hur jag ska få en del saker som t.ex. länkarmar rena och fina! Bläster är något som även jag saknar
10 maj, 2006 kl. 19:01 #94748mikael sjogren
DeltagareGår inte Zinken i lösning???
Elektrokemiskt är ju zink oädlare än järn.
Offeranoden är ju zink(metall) och järnet är oxiderat.
Nu är det ett tag sedan man gick i skolan.
Någon Kemist där som vet att förklara?
10 maj, 2006 kl. 20:15 #94749hans s.
DeltagareJag har också testat denna metod också med bra resultat. Skilnaden är att jag haft armeringsjärn på pluspolen. Jag hittade info om detta på följande sida: http://antique-engines.com/electrol.asp
10 maj, 2006 kl. 21:26 #94750kaparn
DeltagareSkitdetsamma resultatet blir fantastiskt.
11 maj, 2006 kl. 13:00 #94751saab-jonte
DeltagareHur får man tag på dessa delar man behöver till detta, Lut, Zink m.m. strömkällan är inget problem… om man har en tillräkligt stor balja måste det gå att stoppa ner fälgar i badet även eller? tar det bort färgen på dom med…?
11 maj, 2006 kl. 17:09 #94752kaparn
DeltagareLut = Kaustik soda köpte jag på konsum 750gr a´25 kronor till 20 liter varmt vatten ungefär, om batteriladdaren slår i topp så kan man späda lite till, min laddare ligger på 12-15amp ungefär. Det går även att flytta isär arbetsstycket och zinkanoden och på så sätt få ner laddstyrkan, man får justera lite.
Zinkanoden kommer från en båttillbehörsbutik och är egentligen tänkt att sitta runt en propelleraxel, 40:- gick den lös på.
Och tar det även bort gammal färg? Ja det gör det men man kan få borsta lite nu och då för att få bort allt, det beror lite på vad för typ av färg det är målat med.
En lite varning!! Stoppa inte ner nåt av aluminium det blir nämligen kolsvart. Och använd handskar det svider som attan och naglarna blir bruna.11 maj, 2006 kl. 17:10 #94753mikael sjogren
DeltagareTja, har ju faktiskt själv prövat metoden.
Men vad jag tror så blir inte artikeln förzinkad.
Zinken blir till oxid löst i soppan och fastnar inte som metall på stålet.
Skulle föreslå att man tvättar den och minst sprutar den med kallgalv ändå.En zinkanod kan man fixa i närmaste båt-tillbehörs handel och t.ex. målarsoda i färgbutiken.
Och en rejäl plastbalja är ju inte direkt omöjlig att hitta.11 maj, 2006 kl. 18:12 #94754stefan w
DeltagareBorde det inte fungera med en bit rostfritt från en gammal diskbänk eller tvättmaskinstrumma som +-pol??
11 maj, 2006 kl. 18:17 #94755fredric c
DeltagareNjoooooo jag vill ha det till att artikeln blir förzinkad. Dock blir det nog inte riktigt i närheten av den kvalitet som en riktig ytbehandlare kan få, även om den kanske duger ganska långt ändå. Zinkbad delas oftas i huvudsak in i alkaliska och sura. De alkaliska är baserade på zinkoxid (zinkvitt) 10-15 g/l och natriumhydroxid (natronlut) 100-150 g/l och även i viss mån natriumkarbonat och organsika ämnen så kallade glansbildare. Zinkoxid löser sig tämligen svårt i alkaliska lösningar, men zink kan absolut finnas löst i alkaliskalösningar. Zink löses lätt elektrolytiskt precis som kaparn har gjort. Alkaliska zinkbad används ofta av ytbehandlare för förzinkning av bildelar.
Så garagemetoden är kanske inte så dum, bara man är försiktig. Starka alkaliska lösningar fräter allvarligare än till exempel batterisyra och de är mycket svåra att skölja bort, stänk i ögonen ger nästan garanterat synskador. Så ta det försiktigt bara så ni kan njuta av de fina detaljerna sen!11 maj, 2006 kl. 18:23 #94756fredric c
DeltagareBorde det inte fungera med en bit rostfritt från en gammal diskbänk eller tvättmaskinstrumma som +-pol??
Nej, det funkar inte tyvärr. Rostfritt kommer inte att lösa sig alls. Dessutom är rostfritt järn (och oftast krom) så OM det skulle funka så tillför man bara detaljen mera järn.
Rostfritt är ibland ett alternativ till så kallade inerta anoder, dvs anoder (pluspoler) som inte löser sig i lösningen (elektrolyten) och tillför metall.11 maj, 2006 kl. 19:16 #94757stefan w
DeltagareTanken var inte att den skulle lösa sig, då har man ingen +-pol längre
. Tanken var bara att rostreducera. En gammal tvättmaskin eller diskbänk är lätt att sno en plåtbit av som håller ett tag.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.