När ställer ni av era Saabar?

Forum Övrigt Allmänt När ställer ni av era Saabar?

Detta ämne innehåller 19 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-07 16:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25478

    turbolamko
    Deltagare

    När ska ni ställa av era Saabar? Speciellt 900orna, men även andra modeller kan vara av intresse 😎

    Jag ställer av min NG900 i slutet av oktober/början på november, förmodligen i slutet av oktober så åker den in i garaget, koppla bort polerna från batteriet, tar med batteriet hem så att den inte fryser sönder om värsta kylan skulle komma, fixar torrboll i kupén så man minskar på fuktrisken = rostrisk och skynket åker på!

    Hur gör ni när ni ställer av era Saabar?

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #186837

    andreas1
    Deltagare

    ställer in mina så fort vädret börjar bli dåligt.
    batteriladdare på underhållsladdning,ställer dock ej av dom då min saab 90 är reggad som en 99 o därmed skattefri o helförsäkring 1500 per år
    900an blir skattefri 2012 så samma gäller där

    #186839

    saabaero
    Deltagare

    Brukar se till att besikta i oktober (första månaden på min bil) och sedan ställa av.
    Skönt att ha bilen nybesiktad på våren och slippa rusningen som är då.
    Efter avställning blir den instoppad i garaget för vinterfix.

    #186886

    turbocab
    Deltagare

    Min cabbe är påställd året om numera, har försäkring (hel) på 1500 spänn så ingen ide ställa av den nästan, skönt slippa krångla. Inte fel ta nån lite vintertur heller och värma upp den lite! Min röda däremot ställs av mkt snart av strikt ekonomiska skäl, plus att jag slitit på den i år lite för mkt, jag tror jag närmar mig 200 mil eller mer, det får räcka!!! Och den tredje löser sig på Lördag, den är för övrigt redan avställd för säsongen. På den bil jag har ute (carport, väldigt vindskyddat och inget sol-ljus) kommer jag lyfta av polen, men inte så mkt mer. Någon varmkörning då och då kommer räcka fint. Kanske jag riktigt över-anstränger mig och byter olja på den, det har jag läst att man skall göra?

    #186890

    jonathan p
    Deltagare

    Nu har jag ju ingen og900 längre då cabben åkte norrut 😥

    Min 9000 2,3T -98 ställs av på sommaren så den ska få äta snö i vinter 😎
    9-3 Aero cab -01 ställs av i slutet på denna månaden, skåne har inte fått många cabbdagar den senaste tiden.
    Saab 96 -75 ny projektet som ska göras iordning nu i vinter och är redan avställd 🙄

    #186891

    turbolamko
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    På den bil jag har ute (carport, väldigt vindskyddat och inget sol-ljus) kommer jag lyfta av polen, men inte så mkt mer. Någon varmkörning då och då kommer räcka fint. Kanske jag riktigt över-anstränger mig och byter olja på den, det har jag läst att man skall göra?

    Att byta olja inför vintern kan ju vara bra eftersom motorn har färsk olja när den väl står still.

    Dessutom så slipper du oroa dig över att gammal olja i motorn inte kommer smörja ordentligt när bilen väl startats efter 1 månad. Ska själv byta olja och filter innan min 900a ställs av. Ett råd kan ju också vara att man kollar hur många minusgrader kylarvätskan klarar av så att motorn inte ska frysa sönder heller.

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #186892

    prostreet
    Deltagare

    Sista September. Tar alltid en riktigt lång runda och kör innan avställning.
    Men iår stannar den inte hemma för arbete. Utan den hamnar någon annanstans, vart får vi se.
    Kan bli en åker, kan bli ett varmgarage. 😎

    I Vinter ska det köras Volvo 😕

    #186893

    turbolamko
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Sista September. Tar alltid en riktigt lång runda och kör innan avställning.
    Men iår stannar den inte hemma för arbete. Utan den hamnar någon annanstans, vart får vi se.
    Kan bli en åker, kan bli ett varmgarage. 😎

    I Vinter ska det köras Volvo 😕

    Är det bakhjulsdriften som lockar?? 😉

    Men 9-5an då? Är det farsan som kör den varje dag?

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #186894

    prostreet
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    @Glader9991 wrote:

    Sista September. Tar alltid en riktigt lång runda och kör innan avställning.
    Men iår stannar den inte hemma för arbete. Utan den hamnar någon annanstans, vart får vi se.
    Kan bli en åker, kan bli ett varmgarage. 😎

    I Vinter ska det köras Volvo 😕

    Är det bakhjulsdriften som lockar?? 😉

    Men 9-5an då? Är det farsan som kör den varje dag?

    Delvis. Samt att kunna ha en bil man inte alls behöver bry sig om.
    Jag är för blödig för att vara elak mot en Saab. Men måste jag pendla eller liknande t.ex blir det en OG900.
    Jag har inte lust att sätta mig fast i 5cm nysnö kl 06.30 en Måndag morgon.

    9-5:an är farsans och brukis. Går året om.
    Men den går aldrig varje dag. Oftast helgerna.

    #186895

    turbolamko
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    @dansaab wrote:

    @Glader9991 wrote:

    Sista September. Tar alltid en riktigt lång runda och kör innan avställning.
    Men iår stannar den inte hemma för arbete. Utan den hamnar någon annanstans, vart får vi se.
    Kan bli en åker, kan bli ett varmgarage. 😎

    I Vinter ska det köras Volvo 😕

    Är det bakhjulsdriften som lockar?? 😉

    Men 9-5an då? Är det farsan som kör den varje dag?

    Delvis. Samt att kunna ha en bil man inte alls behöver bry sig om.
    Jag är för blödig för att vara elak mot en Saab. Men måste jag pendla eller liknande t.ex blir det en OG900.
    Jag har inte lust att sätta mig fast i 5cm nysnö kl 06.30 en Måndag morgon.

    9-5:an är farsans och brukis. Går året om.
    Men den går aldrig varje dag. Oftast helgerna.

    Själv körde jag min NG900 på vintern, innan omlack dessutom 😐 Blev massa stenskott efter vintern och där satte det stopp för mig, aldrig mer vinterkörning med min röde mera!! Och den Talladega jag köper kommer aldrig att köras på vintern oavsett hur bra väder det kan bli.

    Får bli morsans 9-3SS istället som jag måste laga 4 stenskott på och underredsbehandla innan vintern kommer. Eller så har man pengarna när man väl börjat jobba och köper en OG9-3… 🙂

    Längtar tills nästa sommar i hopp om att Saabs situation också är betydligt bättre och att jag har mina pengar ihopsamlade, dags att åka Saab 900 igen då, kommer bli en lång väntan på det nu när vintern kommer komma snart 🙁

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #186938

    juvakka
    Deltagare

    Så länge det går kör jag min. Lägger dem salt eller grus på vägen är det över. Även om det kommer snö, annars tuffar den på troget 🙂

    #186943

    turbo_peter
    Deltagare

    Ställer aldrig av min, körs året om! Har väl inte vattenfärg på bilen heller 😆
    Ser man bara till att ha gjort bra rostskydd samt lackförsegling så klarar den sig 🙂
    Samt att man håller avståndet i trafiken så klarar man sig från stenskott!

    #188121

    turbolamko
    Deltagare

    Tog beslutet igår:
    Ställer av min 900 senast den 25e oktober, antar att torrboll inte behövs då den ska stå i varmgarage, eller vad säger ni? Därmed så åker täcket på den dock

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #188122

    saab putte
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    Tog beslutet igår:
    Ställer av min 900 senast den 25e oktober, antar att torrboll inte behövs då den ska stå i varmgarage, eller vad säger ni? Därmed så åker täcket på den dock

    Jag rekomenderar torrboll oavsett om den står kallt eller varmt. Prova en ska du se:). fukt finns alltid överallt…

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #188125

    turbolamko
    Deltagare

    @saab putte wrote:

    @dansaab wrote:

    Tog beslutet igår:
    Ställer av min 900 senast den 25e oktober, antar att torrboll inte behövs då den ska stå i varmgarage, eller vad säger ni? Därmed så åker täcket på den dock

    Jag rekomenderar torrboll oavsett om den står kallt eller varmt. Prova en ska du se:). fukt finns alltid överallt…

    Då gör jag det men vill veta följande?

    Var kan jag köpa en sådan?
    Hur många kan behövas?
    Och var i kupén ska den placeras?

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng