Nytt og900i projekt igen! ('88B) SÅLD!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Nytt og900i projekt igen! ('88B) SÅLD!

• Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2019-06-09 14:58 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 127 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Passar det nya expansionskärlet öht? Om inte är det ju inte mycket att välja på.
    Du får väl lacka det vitt och lämna en slits att se nivån genom.😎

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Nja, det passar ju men ser inte likadant ut.
    Lutar åt att jag målar med Disneys genomskinlighetsfärg.!

Mathias
    Deltagare

Hej!

Vilka modeller/årtal har vilka expansionskärl?
    Vad skiljer i funktion?
    Min -91 Har iaf samma som ditt nya (så vill du att jag mot betalning befriar dig från det så säg till 😁!)

Vart är det nya inköpt?
    Vad är det får dimensioner på skruven och brickan som håller kärlet?
    Ser ut som typ M8*120 och 30mm på brickan.

Sitter skruven i en gänga nertill eller är det mutter och brickan även där?
    Tänkte om det går att lossa skruven utan att det rasar ner mutter och brickan i motorrummet.

Oj vad frågor det kan finnas kring ett expansionskärl 😊.

Mvh

Mathias

Det är samma funktion och det passar. Men utförandet är fel.
    Det nya är anpassat till bilar med ABS. Det är du en inbuktning och fästen för kabelklips.
    Muttern är svetsad i karossen.
    Jag vill byta för allt i motorrummet ser ut att vara ca 2 år gammalt utom expansionkärlet som ser ut att vara 30 år….

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Janne Hagnell
    Moderator

Lägg en diskmaskinstablett i kärlet, häll på hett vatten, täta alla öppningar och sätt fast det på dotterns moppe nästa gång hon är ute och kör på en dålig väg. 😎

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

nisset16
    Deltagare

Det är samma funktion och det passar. Men utförandet är fel. Det nya är anpassat till bilar med ABS. Det är du en inbuktning och fästen för kabelklips. Muttern är svetsad i karossen. Jag vill byta för allt i motorrummet ser ut att vara ca 2 år gammalt utom expansionkärlet som ser ut att vara 30 år….

De är samma för mig, allt fint men tråkigt kärl.
    Tror även jag kommer få ge mig på ett nytt…
    Är detta beställt via Orio ”på hemsidan”?
    Och fick du det isåfall komplett med lock? De framgår dåligt om de medföljer lock tycker jag..

MVH Nils

Regin
    Deltagare

Dom går nog bra åt, dom där kärlen
    hamnade ett av dem här också till MCY’n 😀
    G.b

Bilagor:

Detta kommer jag inte ihåg om det är Saabklubben eller Speedparts. Men locket ingick. Men det ska jag inte ha, jag vill ha ett svart.

jonathan p
    Deltagare

Kärlet säljs nytt av Orio, som någon nämnt rör det sig om de senare kärlen som är till ABS bilar där det är lite snedare avslut. Locket som ingår är gult och är alltså autentiskt till 92-94? Sitter ett sådant original i Miss English som är en -93 i alla fall 😊

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Jag beslutade mig för att låta så mycket som möjligt av det som satt på bilen från fabrik sitta kvar.
    Men jag har haft loss kärlet och låtit det ligga över natten med maskindiskmedel i. Idag har jag skakat det med grus i och resultatet får jag nog vara nöjd med. Det är ju fortfarande lite gult men bromsvätskebehållaren och spridarslangarna har oxå gulnat med åren.

Kärlet efter en natt med diskmedel.
    IMG_20190102_194336

Efter att ha skaka det ett tag.

IMG_20190103_181244

Här på plats i bilen igen då.

IMG_20190103_184639

”förebild”
    Det är svårt att få till på bild men kärlet var väldigt brut av rostavlagringar på insidan.

IMG_20190103_231240

IMG_20190103_231328

• Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    Regin
    Deltagare

Personligen, så har jag aldrig förstått mig på detta ”kärl-hysteri”

När man har nytt kärl med ant blå/röd eller t o m gul glycol i –
    ja så framstår det mesta runt omkring plötsligt som ”gammalt 🤔

Personligen, så har jag aldrig förstått mig på detta ”kärl-hysteri”
    När man har nytt kärl med ant blå/röd eller t o m gul glycol i – ja så framstår det mesta runt omkring plötsligt som ”<em class=”d4pbbc-italic”>gammalt 🤔

Ja….det gäller att hitta en medelväg…
    En sak är ju om man renoverar, här är det mer frågan om rengöring.

saabaero
    Deltagare

Är också lite kluven till detta med ett nytt expansionskärl när resten är gammalt. Går det behålla det gamla ser det egentligen bättre ut.
    Å andra sidan blir inte bromsvätskebehållaren sunkig och gul på samma sätt så nytt blir också trevligt
    Rent funktionellt kan det ju finns anledning att byta ut en så viktig plastgrunka som sannolikt blivit påverkad av värme och åldrats genom åren. Har noterat att dom kan bli lite spröda med åren.
    På denna bil ser det helt rätt ut med det gamla kärlet.

Är också lite kluven till detta med ett nytt expansionskärl när resten är gammalt. Går det behålla det gamla ser det egentligen bättre ut. Å andra sidan blir inte bromsvätskebehållaren sunkig och gul på samma sätt så nytt blir också trevligt Rent funktionellt kan det ju finns anledning att byta ut en så viktig plastgrunka som sannolikt blivit påverkad av värme och åldrats genom åren. Har noterat att dom kan bli lite spröda med åren. På denna bil ser det helt rätt ut med det gamla kärlet.

Jo, 30 år sätter sina spår trots blygt miltal på 3600.

I väntan på leverans från klubben (grejerna är skickade 3/1 redan men verkar ligga hos fraktfirman) så bytte jag tändstift som låg på hyllan.
    Det verkar som att bilen går fett om man tittar på dom gamla stiften. Eller för lite urblåsning med gaspedalen och för lite långturer.

IMG_20190107_180910

IMG_20190107_180945

Får se om det blir någon karaktärsskillnad på gången med nya stift.

Passade även på att ta ur kupeluftfilter för byte.

IMG_20190107_183813

Urk, men huset verkar ju ganska rent.

IMG_20190107_183829

IMG_20190107_183835

Nu väntar rengörning!

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 127 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.