OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu

Detta ämne innehåller 131 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-14 19:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 132 totalt)
  • Författare

anderslindh
    Deltagare

Som vissa känner till och andra missat hann jag först på Törnros bil i götet. Jag, Plankan och Beeos åkte en tidig och hemsk (vädermässigt) dag upp mot kallare breddgrader där denna Malmöit (producerad här nere) bodde i garage.
    Dagen till ära (som jag aldrig glömmer) kördes OG900 Aero upp för att hämta hem Malmöiten, inte värdens roligaste väder att ta ut Grålle i men det var ju för en god sak och jag vet att han fick god vård av Beeos, när vi slutligen var hemma i Skåne igen, så att inget salt och andra hemskheter fått vara kvar. Grålle fick även låna duschen i garaget av Törnros så han var fin inför hemfärd också.

Vägen var lång, tråkig och blev värre ju längre norrut vi kom – tur att Beeos har Snowflow-front 😆

När vi kom fram drogs ”vintertäcket” av och under visades en vacker syn – Talladegarött (219) Efter en hyffsat grundlig genomgång och provtur var saken biff, denna bil skulle bli min. Vi körde mot lägenheten och bar från vinden ner 4 superfina Aero 16” m. välpolerad kant som får sitta på under de varma vår-&sommardagarna och en massa annat skrammel från lägenheten. Affären var avklarad efter några timmar och vackert stod dessa bilar utanför och väntade på att köras hem.

Vägen hem bjöd inte på några speciella komplikationer utan gick förhållandevis smärtfri. Kommer ihåg mitt leende på vägen hem och stoltheten över att köra en FTT (även om den inte är det från början) gav sig inte och jag somnade sent i min säng på kvällen när tankarna slutligen gick så segt att den röda bilen till och med blev långsam… 😉

Jag tycker såklart bilen är underbar men det går inte att hävda att den är felfri. Viss rost finns och huven har ifyllda stenskott som inte är gjort med rätt färg av tidigare ägare. Multonas ”talladega” 0420 som kod ger fel nyans – den som använts. Köp Motips 41450 om ni ska ha någon bättring. Sen finns lite fler småfel, fast de får ni själva försöka hitta 🙂

Det är inga grandiosa planer för bilen utan den ska gå mer mot orginalutseendet för en fulltryckare och fräschas upp i allmänhet. Just nu håller jag på och fixar med ny topp, insug och block som ska fräschas upp och sen ner i bilen 🙂

Är väl dags för en helhetsbild så här kommer dagsformen från idag t om 🙂

Sen inköp av bilen har en hel del hunnits med

Det som är gjort tex.. 🙂

(X) Lacka Luftutsläppskåpor i 219 Talladegarött
    (X) Lacka tanklocket (tidigare rollat tror jag)
    (X) Nya rökiga sidoblinkers
    (X) Nya orginalblinkers fram US-style
    (X) Nya strålkastarglas
    (X) Fungerande el-antenn
    (X) Nya reflektorer
    (X) Uppfräschning av baklyktor (Vä inre ny, resten polerat)
    (X) Sprickfri instrumentbräda
    (X) -92ans instrumentpanel
    (X) -92ans handsfackslucka
    (X) Nytt expansionskärl
    (X) Service (Fördelarlock, Rotor, Luftfilter, Olja, Oljefilter, Vakuumslangar, Kylarvätska, Vattenpump)
    (X) Nardi Träratt
    (X) JK Racing Extraktorgrenrör i rostfritt
    (X) Nya bromsok runt om
    (X) Stegmotormätare Oljetemp, oljetryck och laddtryck – från Speedparts
    (X) Installerat instegsbelysning under knäskyddet – Konstruktion av plankan
    (X) Monroe Reflex Heavy Duty
    (X) Ny Kilénfjädersats
    (X) Kamkedjesats
    (X) Oljepump – drev och lock m. plats för givare
    (X) Nya spindelleder Lemförder
    (X) Nya Continentalremmar
    (X) Motorblock från 14000milare
    (X) 2.1/2.3 Topp och kammar från 14000milare 900S
    (X) 2.1 Insug
    (X) Helt ompackad motor

Där syns även de nya stegmotormätarna oljetryck-&temp och laddtryck

Sen har hon (Saabina) fått åka på lite bana, dock bara kört på knutan so far 🙂

För den som är intresserad av ljudet hörs det lite här, dock inte så bra då jag nog placerade kameran lite fel, blev en del störande ljud: http://www.youtube.com/watch?v=76OHiGBcRIg” onclick=”window.open(this.href);return false;

För den som är intresserad av hur den går från 70-110 finns här ett klipp på detta också 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=pkpZpL5K7MI” onclick=”window.open(this.href);return false;

Uppdaterar med mer info när det kommer, skriv gärna vad ni tycker och tänker 🙂

garaget: http://www.garaget.org/?car=191126” onclick=”window.open(this.href);return false;

plankan
    Deltagare

Ja det var på tiden med en projekttråd 😀

9k94
    Deltagare

Som jag skrev på garaget. Denna bilen är fin och har ett bra djup i lacken. 😉 Hoppas man ser den nere på knutan imorgon(Söndag 10:e April). =)

anderslindh
    Deltagare

@Turbo4 wrote:

Som jag skrev på garaget. Denna bilen är fin och har ett bra djup i lacken. 😉 Hoppas man ser den nere på knutan imorgon(Söndag 10:e April). =)

Tacktack, ja den kommer till knutan, utan tvekan 🙂 En av många og900 i karavan 😀

peter
    Deltagare

Kärran verka gå fint idag Anders?:) Blänkte fint gjorde den också:)

anderslindh
    Deltagare

Jodå det gick väl ganska bra, är ju fortfarande ovan förare på bana, bara kört en gång innan. Men är nöjd med däcken, de kompenserade för mitt usla chassi :p Nästa gång hoppas jag på en lite tjusigare motor också 🙂

EDIT: Och självklart ska de nya chassit på också (som ligger hemma och skräpar)

plankan
    Deltagare

@anderslindh wrote:

de kompenserade för mitt usla chassi :p

Jo nog 17 så man du ”vinglade” lite här o där framför 😀

longjohn61
    Deltagare

@plankan wrote:

Jo nog 17 så man du ”vinglade” lite här o där framför 😀

😆

Mvh Nisse

anderslindh
    Deltagare

Tyckte det gick riktigt bra med tanke på omständigheterna :p kul var det i alla fall!

henrikg
    Deltagare

Kul med projekttråd! Och jag gillar din bil, körde den i Törnos ägo precis när vi stoppat i APC-systemet.. Gud vad fint den sköt på 🙂 Och klart roligt att den hamnat hos någon som tar hand om den!

Mvh
    Henrik

anderslindh
    Deltagare

@henrikg wrote:

Kul med projekttråd! Och jag gillar din bil, körde den i Törnos ägo precis när vi stoppat i APC-systemet.. Gud vad fint den sköt på 🙂 Och klart roligt att den hamnat hos någon som tar hand om den!

Mvh
    Henrik

Tackar! 🙂 ja den skjuter på minst lika bra nu vill jag lova 😀 Ja den får så mycket kärlek man har råd med, student som man är just nu… Är ju ett rullande projekt så det blir väl inga jättesaker.. motorbygge påbörjas väl inom några veckor, och har nya fjädrar och dämpare som väntar 🙂

exlssn
    Deltagare

Ja just det, för att knyta ihop historiesäcken från min projekttråd….
    Din bil var näst på tur att granskas när jag letade bil 2007. Den rullade då här i Linköping. Den röda jag har nu dök upp innan och det blev affär.
    Törnros köpte den istället och resten vet du 🙂

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

anderslindh
    Deltagare

Ja det händer inte mycket i projekttråden men en hel del i verkligheten. På saabverkstan’ här i krokarna hos känd forumsprofil pågår ett motorbygge. Chassit ska få nya styrleder, spindelleder, fjädrar och dämpare.

Dagen ägnades åt att skruva isär och putsa block. Inför målning är det en hel del maskering som ska göras och det är kanske inte det roligaste man vet, men det var där dagen slutade och det är där den påbörjas imorgon – vid maskering…

Har inte tagit så mycket bilder ännu men det kommer så småningom, t ex någon före/efter-bild och sånt 🙂

Shinyhead: Ja det blir ju nära att ses och låta bilarna umgås lite snart igen – när jag flyttar till Norrköping 🙂

anderslindh
    Deltagare

En kort uppdatering nu då 🙂

I full gång och maskerar blocket här. Plankan har såklart sparat rätt tidningar att göra det med också 😉

Såhär såg det då ut innan målning

Och såhär efter. Färgen är dock inte så ljusröd som på bilden, men dock lite ljusare än original 🙂

Har även maskerat bröstkåpa och lite andra delar som ska målas nästa gång, är skoj när det blir fint även om det inte kommer synas så mycket när det väl sitter i bilen. 🙂

longjohn61
    Deltagare

Fint du gör blir spännande att se den färdig 😀

Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 132 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng