OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 132 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 10, 2011 at 06:00 #184460

      Ja,numera måste man nästan ha på solglasögonen när man går i garaget 😆

        maj 10, 2011 at 20:07 #184469

        Jepp, det såg riktigt fint ut i garaget, kommer kännas stabilt att få en lågmilad motor i bilen! Hoppas våra “röda faror” trivs tillsammans 🙂

          maj 10, 2011 at 20:15 #184116

          @Pershav wrote:

          Jepp, det såg riktigt fint ut i garaget, kommer kännas stabilt att få en lågmilad motor i bilen! Hoppas våra “röda faror” trivs tillsammans 🙂

          Tackar, ja det kommer kännas bra när det är klart 😀 Din cab kommer bli riktigt läcker!

            maj 15, 2011 at 21:24 #184602

            Mitt i allt motorpillande tog jag och plankan ett ryck och fixade med chassie istället. Har åkt runt med nya fjädrar och dämpare i skuffen sen i sensomras, men där gör de ju ingen nytta :ugeek:

            Såhär såg det ut innan, inte allt för vackert och på andra sidan hade dessutom dämparen läckt en del…

            Gummit hade gjort sitt också, inte bara var det sprucket utan hålet var 3-4mm större i diameter än tappen på stötdämparen och duktigt ovalt

            Medan jag höll på och bytte handbromsvajrar som kärvade fixade plankan framvagnen.
            Handbromsvajrarna var bannemig inte vackra att titta på när de kom ut.

            Framvagnen var däremot fin efter att plankan varit där och fixat!

            Sen började vi där bak.. Upptill släppte sakerna på plats med hjälp av vissa tillhyggen, typ kapskiva, men nertill var det värre. Vi fick släppa ner krängningshämmare och bärarmar eftersom nedre bulten till stötdämparen inte kom ut. Den hade satt sig i bussningen så när man skruvade vred sig bara bussningen… Av med skiten!

            Det satt tydligen Sachs Advantage baktill, men jag vettefan om det inte är hybris att kalla dem så, eller kanske var de bra när de var fräscha? 😉 Dessa var i alla fall ett fett Disadvantage!

            Det nya kom på plats i alla fall (dock ingen bild) och det hela blev påbättrat med lite tectyl osv 🙂

            Så dagen avslutades strax efter 21 efter en heldag med saabina. Skoj att äntligen få detta fixat, för jag kan säga att det var en helt oigenkännbar bil! Blir farligt nu eftersom man kan köra 3ggr så snabbt i kurvorna. Köra på kullersten i lund är inte längre en orkan i blekingeeka utan tom behagligt. Progressiva dämpare for the win! Så ett enormt stort tack till plankan för denna gång! Ser fram emot nästa (kanske imorgon)? 😉

              maj 15, 2011 at 21:57 #184603

              @Anderslindh wrote:

              Så ett enormt stort tack till plankan för denna gång! Ser fram emot nästa (kanske imorgon)? 😉

              Det var så lite så.

              Du får gärna komma,dock har jag tvättdag i morgon
              (Inte av bilen tyvärr) 😆

                maj 15, 2011 at 22:12 #184604

                @plankan wrote:

                @Anderslindh wrote:

                Så ett enormt stort tack till plankan för denna gång! Ser fram emot nästa (kanske imorgon)? 😉

                Det var så lite så.

                Du får gärna komma,dock har jag tvättdag i morgon
                (Inte av bilen tyvärr) 😆

                Lite luvantvätt ska vi nog kunna ordna om du står för vattnet 🙂

                  maj 16, 2011 at 13:44 #184612

                  Chit va fint det blev ❗ Jag får utvärdera känslan i bilen vid nästa bankörning när du har möjlighet. Blev lite sugen på att montera mina Kilen som legat ett tag också, dämpare får man också inhandla 🙂

                    maj 16, 2011 at 18:34 #184622

                    @Anderslindh wrote:

                    Lite luvantvätt ska vi nog kunna ordna om du står för vattnet 🙂

                    Naturen tog vist hand om det :mrgreen:

                      maj 16, 2011 at 20:47 #184624

                      haha ja, min också på hemvägen.. Glömde både tvätten och däcken vi skulle hämtat. :/

                        maj 16, 2011 at 20:49 #184625

                        @Pershav wrote:

                        Chit va fint det blev ❗ Jag får utvärdera känslan i bilen vid nästa bankörning när du har möjlighet. Blev lite sugen på att montera mina Kilen som legat ett tag också, dämpare får man också inhandla 🙂

                        tackar, ja det blev ett “lyft” med sänksats 😉 haha. dålig… Ja vi får väl se när det blir bankörning nästa gång, de envisas ju med att ha träffarna på lördagar när jag jobbar 👿 Men vi kan nog ordna en egen lite provkörning här på vägarna 🙂

                          maj 16, 2011 at 21:02 #184626

                          Dagen ägnades åt motorbygge ute hos plankan – fan va skoj att det blir så fint! 😀

                          07.55 hängde jag på låset på mekonomen. Då jag köpt deras kompleteringssats för att få några packningar som utgått på SAAB men dessa inte passade till kåpan vid startmotorn osv så fick jag lämna tillbaka hela satsen och ägnade början av dagen med att skära ut packningar i packningsark. Ett tips till er som måste göra samma sak kan vara att ta ett A4-papper över ytan som ska få packning, se till att få sidan fixerad och stryk/skugga med blyertspenna så får du en perfekt avbild av ytan. Sen klipper du ut denna, lägger på packningsarket, ritar av och skär/stansar ut i den. Blir prima 🙂

                          Sen började vi montera nya kamkedjesatsen och sånt som syns på bilderna här 🙂


                          Tror inte jag tvättat av här inne, denna motor var röd och fin på insidan 🙂 Man ser här skillnaden i den röda färgen mellan den nya och gamla..

                          Ser nu att jag nog får snygga till ytan så trågpackningen tätar ordentligt.. Men blocket är rött och fint på insidan här också :mrgreen:

                          Jag köpte även packning på tub på mekonomen, den de sa var bäst som komplement till packningarna jag klippt ut. Hoppas den är bra för den var dyr 🙄

                          Fick även putsa upp en 2,1fuelrail med smärgelduk, det tog nog dryga timmen att få bort all gammal färg och skit, men den blir nog bra hoppas jag 🙂 Bilder kommer väl på den också sen när det är monterat 🙂

                          Over and out för denna gång

                            maj 16, 2011 at 22:10 #184629

                            ojojoj mycket arbete läggs ner på detta 😀 fint blir det,ska det trimmas eller original ❓

                            Mvh Nisse

                              maj 16, 2011 at 22:12 #184630

                              @longjohn61 wrote:

                              ojojoj mycket arbete läggs ner på detta 😀 fint blir det,ska det trimmas eller original ❓

                              Mvh Nisse

                              Ja mycket smink är det 😉 Blir väl samma setup som jag har i nu tror jag. Alltså lite vässad utan att slita allt för mycket på delarna 🙂

                                maj 22, 2011 at 18:13 #184728

                                Idag var det då den stora dagen för mitt första motorlyft, minst sagt spännande och väldigt betryggande att ha plankan som med-/huvudmekaniker för arbetet. Några spindelleder bråkade lite men annars tycker jag det gick ganska smidigt! Motorlyften gick dock inte in under länkarmarna så man fick palla upp bilen lite, lyfta motorn och dra den framåt och sen sänka ner bilen igen. 🙂

                                Lite bilder är tagna, men mest har vi jobbat.


                                Före-bild att komma ihåg tills nya motorn är på plats.


                                Någon verkar ha stressmekat eller bara inte rett ut saker och ting för inte ska kåpan över svänghjul och koppling vara kapad sådär inte…


                                Redo för lyft 😀


                                Motorn ur! Fasen vad gott


                                Där hänger motorn innan den strippades lite på delar som jag inte hade till nya motorn.


                                Skitigt och äckligt är där, vilket kanske är bra ur rostskyddssynpunkt. I alla fall har all olja från packboxar hjälpt att hålla rosten borta tror jag. Hö länkarmsinfästning får lagas, men annars tycker jag det såg fint ut i karossen. 🙂


                                Sådär står motorn nu i väntan på morgondagen då den ska delas och jag får ett block, en topp och ett insug (+ massa annat som sitter på) över. Någon som vill köpa så säg till 🙂

                                Nu är jag trött och ska äta!

                                  maj 22, 2011 at 18:39 #184729

                                  Roligt projekt, ser superbra ut!!! Det här borde jag göra på min gula också, men det får vänta. Ser fram emot fortsättningen! Plankan verkar ha skapat nån slags standard för og900 där nere och det bara sprutar ut läckra bilar “Touched by the hands of Plankan”. 😆 Fan, jag tror jag börjar söka jobb nere i SKåne nu. Här i Götet är det i alla fall Gilbert, Nico och jag som håller og900 flaggan högt!

                                  Jag har kört med bara packningsklister på täckplåten framtill, behöver man ha papperspackning också? Den motorn läckte nada…. (där… 🙄 ). Speedparts modell körde jag med.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 132 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.