Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

Forum Övrigt Projekt / Min bil Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

  • Detta ämne har 79 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 08:08 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5201
    turbocab
    Deltagare

    Tänkte jag skulle köra detta projektet här också kanske… Håll till godo!

    Några av er har kanske sett tråden om den Sedan Lux 1984 jag och Karl pysslar om. Några av er känner även till att jag tills nyligen hade en 1992 TurboS 16 Aero i toppskick. Den är numera såld till en bekanting här på forumet. Varför säljer man en sån bil? Jo, för den kan bara bli sämre. Allt det roliga var gjort som jag såg det, och den kördes lite för lite. Höjdpunkten av mitt saabmeckande är nog att köpa en halvkass bil och göra den bättre, att få den att blomma upp igen efter att ha bruksats av ”vanligt folk”. Flera här gör ju samma sak, fixar och säljer igen. Så kanske var det något som lockade. Men att jag köpte det jag köpte trodde jag INTE….. Och att snabbsälja finns inte på kartan. Men nu står den hemmavid i alla fall, bilmodellen jag klankat ner på i 10.000 trådar genom åren och vart noga med att påpeka att den minsann inte är en AERO utan en tattarmodell med kass motor…. Sök på ”Turbocab” och ”T8 Special” på STCS tex så ser ni vad jag tyckt om den genom åren…. 😳

    För er som undrar så gjordes modellen 1989 av Saab för att få slut på lagret av 8-ventilsmotorer. Man stoppade ner dessa motorer, ca 800 st, i 800 Aerokarosser, alla Gråa, och sålde dom i Sverige för ca 135.000 kronor. Det lär ha vart mkt billigare än en 16V Aero. Man ville helt enkelt sluta med 8V och K-jetronic för att det var svårt ihop med avgaskraven från 1989. Farthållare är mkt ovanligt i modellen, kanske gick det inte få (?), AC har mkt få bilar också, min har inget av dessa. Mkt få har även överlevt i fint skick till idag. Många har dött pga avgasvärdena, ofta ett resultat av ägarnas trim-ambitioner. Men välservade bilar som inte är trimmade verkar kunna klara sig bra. Provade nyss en annan special med 24.000 mil på mätaren som vart besiktigad UA av en ägare sedan 1989!

    Köpet är ett resultat av min köpeannons faktiskt – dock låg den ute på 900klubben sedan ett tag. Men Walle tipsade ju om den och jag fick surfa in igen. En T8 Special, mossgrön ovanpå det grå, en bil som stått helt still sedan 2004 – utomhus. Blä. Men 9300 mil…. Det lockar ju alltså. Allt under 15.000 är ju lågt idag på og900. Så med lite vånda så jag lade ett flummigt bud… Kontakt togs med säljaren. Motorn skall tydligen ha vart igång under perioder. Det är ju bra tänkte jag… Sen lades nya bilder upp på pärlan av säljaren, efter avfettningen. Nu började det likna nåt, men ingen mer ville buda, avställt ute sen 2004 är nog inte ett starkt säljargument. Köpet var smärtfritt, motorn gick fint, bromsarna funkade (nåja…) och resan hem – är helt censurerad…. 😆 Stort tack till Karl för hjälpen i alla fall!

    Men just nu så är bilen för första gången inne i ett garage sedan 2004. Dess nya liv har börjat, en ganska kort ( 🙄 ) resa tillbaka till orginal-skick och lagom användande! 3 tvättar har den upplevt så här långt, jag har alltså tvättat den mer än jag kört den ännu. Fortfarande kikar grönt tjock gugg ut här och där och jag kommer få riva ur rutor och lite lister för att komma till bukt med problemet helt och hållet.

    Så är stod den idag och andades morgonluft. Kolla in extraljusen… Blä. I hate extraljus.

    Det här en av orsakerna till att jag inte gillar det. Att ljusen är skitfula och fulla med vatten och fukt är ett annat problem. På baksidan plåten framför spolarbehållaren är alla relär, och massa massa mer kablar. Jag vill inte trampa någon tidigare ägare på tårna här, men sluta inte ditt dagjobb. Om du inte jobbar med bil-el – då borde det övervägas en ny karriär. För det är inte kul alltså…. Tittar man noga på motorbilden nedan så ser man en dragströmbrytare på insuget som bryter ström till startmotorn. Varför??? Och vita tutan? Och kommer den nånsin starta igen när jag rivit allt?

    Motorn blev så här fin efter lite kärlek:

    Den startar på ett kick. Tomgången 100%. GLT är för lågt, men kommer ökas. I övrigt så blir det nytt filter, stift och kablar, och INGET MER. Absolut ingenting skall lossas eller ”förbättras”, jag tror att det är det som är döden för många Specialer.

    Skuffen. Ingen rost. Kolla kofångaren – jag behöver inte lacka den, behöver inte byta chromlist ens! Det är ju sjukt!!! Ner under luckan är det nära nog 100% rostfritt. Gummilisterna på sidan där mot baklyktorna är mjuka och fina (!), men glasen skall bytas allihopa. Spruckna och fula.

    Invändigt är det mumma. Stolarna är kanon, men lite färförbättring krävs på förarstolen. Baktill är kuddarna ganska mörka och hatthyllan är som ni ser ovan inte original heller. Nån som har en tokfin röd hatthylla? Under baksätet – en bensinvärmare (!) och massa kabel. Allt skall ut.

    Kolla in färgen på skruvarna…

    Hade bilen fått stå lite bättre så hade det vart ännu bättre såklart. Men länkarmarna nertill måste svetsas om, det är tvåa på dom. Det har rostat litegrand på kylarbalken och även i inre hjulhusen, men ändå sjukt lite mot vad man är van vid. Och baktill verkar allt toppen. Systemet är original, ser jättefint ut med ovalt slutrör. Hur rostigt det är invändigt vet jag inte, men det får sitta på tills vidare. Ljudet är helt underbart.

    Baklamporna, blinkers och framlampor åker ut. Hädelse att riva ur original? Inte alls, dom är slitna, spruckna och fula och har vatten i sig. Inget att spara på alls. Bromsarna börjar bli besiktningsbara, men oken är fula, luftskruvarna är säkert helt borta, så 4x nya ok Feltema väntar redan. Bilen är inte tänkt vinna Concourse D’Elegance i Pebble beach, och bromsarna är en säkerhetsgrej, så det blir nytt allting. Och Feltemas ok har funkat bra för mig! Troligen blir det nya nedre länkarmar fram (när jag ändå håller på där) och nya spindlar med skruvar, jag har allt liggande redan efter några backup-beställningar från Speedparts genom år. Ny kyl är på väg, likaså en hel del service-delar och pyssel.

    Det här är bilens enda riktigt stora problem, bortsett från rosten i länkarmarna. En stor fläck i bakluckan. Planen just nu – lacka nedre gråa kanten så det inte syns så mkt, fixa det som är under listen och ner på det svarta så man stoppar rosten, och på med en reflexramp. Vad tror ni om det? Fusk? 😛

    Fälgarna – i väntan på 16″ lackade i Viggen-silver så får jag nöja mig med 16″ Helt nya original istället. Blir hyfsat. 🙄

    To be continued – lååååångsamt. Till våren är den klar. En extremt (nåja) lågmilad Special i hyfsat originalskick att bruksa hela sommaren är planen! Hur man kan gå från en TurboS 16 i toppskick till en T8 Special är kanske en gåta för många, men efter att ha klankat ner på denna modellen så länge så tänkte jag ”join the enemy”, och helt klart är miltalet lockande. Att köpa en grönmossig bil som stått still sen 2004 utomhus är ju också en utmaning, eller hur? När jag tittat på en del grejor så är det nästan liten fyndvarning på den antar jag, men svetsandet, alla grejor som måste till samt risken att den bråkar med avgasvärdena gör att den kommer landa nånstans närmare 30.000 i totalkostnad innan jag är klar. Och det är nog ingen som ger mer än det för bilen i framtiden, gissar jag. Men kanske kan man få tillbaka pengarna nån gång? Men planen nu är bara att vårda och pyssla. Någon skrev i en motortidning att det börjar bli dags att ta hand om en fin T8, och jag lyssnade. 😛

    Comments please – är jag ute och cyklar eller finns det hopp om livet?

    KÖPES:
    Hatthylla, röd, originalskick.
    Aerokåpor, gärna Gråa, med fina gummilister.
    Tygstyckena i dörrarna, röda, utan hål för vev.

    Betalar bra för dessa grejor i fint skick! Hämtar om det inte är skitlångt från Västkusten…

    #31649
    440sp
    Deltagare

    Grattis och lycka till!

    Specialen kostade 139.900 när den var ny. Jag fick ge 123.000 med Saab rabatt och utan byte. Jämfört med 220.000 för en 16V aero likvärdig utrustning så var specialen ett fynd när den var ny även om jag fick stoppa in en ny 16V efter 500 mil, min fick naturligtvis också farthållare och AC eftermonterat. Kan inte erinra mig att det gick att beställa på ny bil för bilarna var färdigspecade. Kanske jag har fel?
    Roland :CH

    #31650
    turbocab
    Deltagare

    Oj, vilken priskillnad! Trodde inte det var sååå mkt. Då förstår man ju att dom såldes… Varför byttes motor i din? 500 mil? 😯

    #31881
    saabaero
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Tittar man noga på motorbilden nedan så ser man en dragströmbrytare på insuget som bryter ström till startmotorn. Varför???

    Antagligen är det är en simpel men funktionell variant av startspärr 😉
    Förhindrar inte inbrott men bilen lär inte försvinna ia.

    Vit tuta? Kanske ytterligare något stöldskydd av nått slag ?

    Trevlig bil f.ö !

    #34678
    turbocab
    Deltagare

    Jo visst är det stöldskydd, men så himla öppen och synligt? Men det är klart, biltjuvar är ju inte så brighta alltid…

    Nu har jag en special till på gång visar det sig, donatorbil…. 😯 Så kanske löser jag luckan, inredningsfixet mm snabbt och lätt! 😆

    #34683
    440sp
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Oj, vilken priskillnad! Trodde inte det var sååå mkt. Då förstår man ju att dom såldes… Varför byttes motor i din? 500 mil? 😯

    Bilen gick väldigt dåligt vid start och ”tillgången på 16V var stor på den tiden”. 🙄

    #34692
    turbocab
    Deltagare

    Då får jag hem donatorn på Lördag…. 😯 Galet, men nu får vi lite bonusdelar, inte dumt. Även ett urklipp från Saab i Jönköping då dom annonserade bilen i tidningen 1989. Vill ni se det? 🙂 Nu har jag inte fått hem den än, men det är en enägarsbil som vart bessad ua sedan 1989 och gått 23k mil. Men jag tror det mesta åker till skroten på den. Den är lätt krockad höger sida.

    #34694
    lillper
    Deltagare

    Även donatorbilen har alltså en intressant historia… Kul!!
    Och jag vill absolut se det gamla urklippet! 🙂

    #34696
    t16s
    Deltagare

    16″ aero i silver, det blir nog mumma :AP sugen med på att renovera upp mina 16″ aero i nyskick med!! fast då i den gråa nyansen.

    Ja inredningen ser ju hur fin ut som helst, kan nog bli bra detta 😛

    #34699
    saabaero
    Deltagare

    @440sp wrote:

    Kan inte erinra mig att det gick att beställa på ny bil för bilarna var färdigspecade. Kanske jag har fel?
    Roland :CH

    Har också ett minne av att det var så med 8V bilarna -89
    Min föräldrar köpte det året en 900i snik, dvs 2D sedan 8V med kat som inte hade annan utr än servo och möjligen c-lås 😕 Fanns bara i vissa färger och priset var 99k.
    Supertråkig bil men egentilgen ganska förnuftig och ekonomisk.

    När man läser sånna här trådar blir man sugen på kortmilare :ID
    Blev lite sugen att få denna kortmilare hemkörd men har inte riktigt kommit på vad jag ska ha en till än 🙄 http://www.blocket.se/jamtland/Saab_99_37087522.htm?ca=3&w=1

    #34707
    Beeos
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Ifall donatorn har en lika fin verktygssats så köper jag den gärna ifall du själv inte skall ha den :AP

    @Turbocab wrote:

    Vad är det som sitter i mittkonsolen? Ser ut som en burk.
    Är det stöld spärr?

    #34708
    saab-bo
    Deltagare

    Vad är det som sitter i mittkonsolen? Ser ut som en burk.
    År det stöld spärr?

    Jag gissar på klockan till Bensinvärmaren!

    / Mvh Bosse

    #32023
    Beeos
    Deltagare

    @Saab-Bo wrote:

    Vad är det som sitter i mittkonsolen? Ser ut som en burk.
    År det stöld spärr?

    Jag gissar på klockan till Bensinvärmaren!

    / Mvh Bosse

    Ja det kan det vara! 🙂
    Vilka modeller hade detta?

    #34709
    cabmange
    Deltagare

    @Beeos wrote:

    @Saab-Bo wrote:

    Vad är det som sitter i mittkonsolen? Ser ut som en burk.
    År det stöld spärr?

    Jag gissar på klockan till Bensinvärmaren!

    / Mvh Bosse

    Ja det kan det vara! 🙂
    Vilka modeller hade detta?

    Alla modeller där man monterade det.

    Mh

    #34710
    Beeos
    Deltagare

    @cabmange wrote:

    @Beeos wrote:

    @Saab-Bo wrote:

    Vad är det som sitter i mittkonsolen? Ser ut som en burk.
    År det stöld spärr?

    Jag gissar på klockan till Bensinvärmaren!

    / Mvh Bosse

    Ja det kan det vara! 🙂
    Vilka modeller hade detta?

    Alla modeller där man monterade det.

    Mh

    Det är uppfattat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng