Og900 T8 Special 1989, 9300 mil
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Og900 T8 Special 1989, 9300 mil
- Detta ämne har 79 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 08:08 av
lars-ake larsson.
-
FörfattareInlägg
-
Den är väl inte original? Kan jag omöjligt tänka mig – om någon påstår att den är det så hör av er för jag håller på att riva ur allting, men är den original så vettesjutton om den inte får sitta där? Sitter rätt meckigt till under baksätet. Donatorn har en fin mittkonsoll så den borrade åker ur och ersätts annars.
Lite senare var rätt mkt ur, alla kablar mm. Är helt ok nertill, lite ytrost och ”det vanliga”. Nån fullständig renovering och lackning av allt kommer absolut inte hända, det blir en snabb tvätt bara, ny kyl, nya lampor, och en front av de bästa grejorna från 2x bilar kommer monteras ihop. Nästan ny grill, nya lampor, sen ihopa med allt igen snabbt och lätt!
Tyvärr har det borrats en del hål i sidan för att fästa alla reläer och skit, men det får jag väl leva med.
november 8, 2011 kl. 18:27 #34751Din bensin värmare under baksätet är ett tillbehör. Bilden är från tillbehörs bibeln 1982.
Min filosofi är att man tillför tillbehör på sin pärla än att avlägsna…
Den där larm tutan i motor rummet var ju frän!! Om den ingick i larmet som också finns i tillbehörs bibeln vet jag inte.
/ Magnus
Tack för infon! Det förändrar ju läget onekligen – dock är jag måttligt impad av lilla plastlangen för bränsle som är ansluten nånstans baktil, och avgasröret för värmaren som går rakt genom golvet undertill…. Dessutom har nåt fäste för bränsle-in slangen rostat av och allt hänger ner under bakaxeln. Behålla original-tillbehör eller riva ur skiten som kan läcka bensin i kupen – det är frågan. Vi får se när jag lyft och börjat kika på det, nu är det fronten som får uppmärksamheten.
@saabfjollen wrote:
Den där larm tutan i motor rummet var ju frän!! Om den ingick i larmet som också finns i tillbehörs bibeln vet jag inte.
Den är onekligen riktigt ful men samtidigt ett typsiskt 80-tals tillbehör och sånt ä väl nästan K-märkt idag

Tutan ligger redan i sophögen utanför Garaget… Om någon vill köpa den så får ni den för 10 spänn, men frakten kostar 27.500:-
😆Kollade just runt lite – bensinslangen till värmaren är kopplad inne i skuffen, en av gummislangarna där är avskuren, och ett metallrör med liten plåtstump är ditsatt med slangklämmor, och så går lilla tunna plastslangen hela vägen. Jaja… Hela skiten åker ur har jag bestämt. Det ser inte grannt ut under alltså. Har ju slang mm från donatorn att byta ut med. 😛 Om lyckas riva ur det utan att skada det så kanske det kan säljas också? Men troligen åker tången fram! 😳
Jag böjer mig för herr ordförandens visdomsord och du kommer få rensa i skräphögen, jag lovar. 🙂
Ska kalla detta tvåtimmarsprojektet. Runt 2000 går grabben till kojs och jag kan börja, runt 22 går tanten till kojs och jag måste sluta (garaget ligger vägg i vägg…). Mao 2h att härja runt på. Jag har inte bråttom alls egentligen, men lik förbannat så sitter jag och filar på semesterdagar för att få lite kvalitetstid med bilen! Det är fan att man är så otålig! Kanske lika bra att snön kommer och lägger ett lock över precis allting, då kan jag slappna av. Nu har jag ett rejs med tiden att få den bessad coh svetsad innan lappmöglet kommer. 🙄
Då var det en bil till hemma. Här står två st 1989 T8 Special och myser tillsammans.
Donatorn är jätteskön, tyst och fin, men lite slappare på sina ställen såklart. Kuriosa: Den köptes ny i Jönköping 1989 av ägaren jag köpte av. Ett berg av kvitton på service medföljer. Den har aldrig haft radio eller antenn eller en enda högtalare! 😯 25.000 mil alltså. En vindavisare köptes ny på Saab för 345 kronor, som typ enda tillbehör. Familjen bodde i Habo, vid vättern.
Och det är ju det lustiga – T8an till höger, den som topic handlar om, köptes av förra ägaren redan 2000. Han bor i Habo…. Mao så har jag troligen fått hem Habos bägge – och enda – T8 Specialer! Sjukt märkligt. Ännu märkligare – bägge går på 15″ original hjul och jag har 8x jättefina Aerobreddare som inte är sönderslipade, med alla skruv kvar! 😯 Bägge har skitfina avgassystem med original ovala långa utblåset, alltså inte det fula korta bockade som man får idag. Bägge har en lackskada på taket baktill på höger sida, på den ”riktiga” en lättare repa, på donatorn är det lackat och grejat. Bägge har original fjädrar och går skitmjukt och tyst på vägen. Och bägge är djävligt fria från rost, med undantag för högerbilen nertill framtill då, pga stillaståendet på grus sen 2004.Vad säger ni? Bara riva i atomer och skrota eller? Det är planen. Men jag skäms nästan. Den droppar inte olja nåt, tomgång och gång är helt ok. Lite märkliga laddfenomen på höga varv, men inget allvarligt. Dock är ju krockskadan på höger sida det som gör att den dör. Hm, ja, en dör, en lever vidare…. Dessutom behöver jag framröret, det nästan rostfria (!) till min 5D T16 ju.
Nu fick jag ut den och tvättat det sista framtill:

Lådan blev så här nice, galet! 7ans primär, skönt.

¨
Luckan, ingen ytlig rost, ingeting nertill alls. Underbart! Där sparade jag tid och pengar. Nytt handtag på bara, lite pyssel och klart! Till min förskräckelse så upptäckte jag lite rost under vingen… 😳 Men det fixas till, stoppas bara. Syns ju inte. Syns inte, finns inte, som det sades i Ronja.

Baksätet och kuddarna åker in också, färgen är borta i finbilen, men har klarat sig bra i donatorn som vart garageparkad mkt. Har någon en röd tokfin hatthylla i nyskick så hör gärna av er om ni vill sälja den.
Panelen i den utomhusparkade lågmilaren är 100% fin. I den andra är den sprucken. Månne har miltalet med det att göra ändå. 🙄
Nu närmast: Fronten på plats igen, kyl etc, nya kablar, stift mm. Oljebyten. Sen upp på alla 4, nya bromsar runt om. Sen blir det nog fasen besiktning!
Har ett liknande projekt, hämtade den i Luleå i somras.
Så här såg den ut när solskyddsfilm och svarta bakljus tagits bort.
Även en donator köptes, som gav fräschare skinn och framöver ska drivlina flyttas över.

Passagerarstolens skinn på donatorn flyttades till förarstolen samt hela baksätet.
Tåtta, som projektet döpts till, ska få rulla på sommaren är det tänkt och renoveras lite i taget.
//Krister
Kanske ska ta mig tid och lägga upp en tråd, har många bilder på byte av skinnpåsar och annat.
Bilen är som sagt en Norrlandsbil med lite rost men många mil.
Gott helhetsintryck, det mest iögonfallande är att bakluckan är lite bulig av någon konstig anledning, lite synd eftersom den är rostfri.Nog om detta i denna tråd…
/K
Då har jag grejat lite. En perfekt Fars dag, lugn och ro i flera timmar i Garaget, och minimalt med strul. Gött!
Fronten är klar, eller klar för nu. Lite pyssel med kofångaren/Luftinsläppen framtill väntar, men det blir senare. Kylaren på plats, nya lampor, US blinkers, en hyfsad grill mm. Ny olja, ny kylarvätska, luftfilter, tänddelar mm. En mellaservice kan man kalla det kanske. Nervöst vred jag på nyckeln i eftermiddag, vilken av de 1000 meter kabel jag rev ur behövdes för att köra bilen?? Ingen visade sig, den gick på 1,5 varv och hade perfekt tomgång direkt. Underbart!!!
Fronten, nya eftermarknads framlampor från Speedparts, kvalitetskänsla sådär, men vi får väl se hur det verkar. Kanske jag meckar ihop ett komplett kit med reflektorerna från de nya med höljena från Hella originalen. Ny plåt etc fram väntar också.
Nya tygsidor i dörrarna, lite småpyssel invändigt är gjort. Fula hemmagjorda temp-grejen i askkoppen är borta, mm. Jag har alltså börjat riva i donatorn redan lite…. 😳

En väldigt ny och mörk fin Vindavvisare ersätter den blekta blå. Satt på min gamla TurboS en gång, men nu får den sitta här. Valet att ha eller inte ha är ingen fråga – många års montering har lämnat spår i taket, så den får sitta på.

Nya yttre lampor, tack Speedparts för det. Underbar känsla montera detta! Gummilisterna innanför var tokfräscha och mjuka, märkligt. Även en del gummidetaljer i motorn, den tjocka som skyddar vevhusventslangen tex, känns helt ny. Har månne förra ägaren ändå pysslat sista åren?

Här ser man skillnaden, de inre har jag inte rört. Inte förrän nya luckan är på plats, då tar vi den biten. Nytt mitthandtag, NY vinge blir det. Kommer bli hyfsat. 😛 Kolla även fula bakre sidobreddaren – men tur att donatorn hade skitfina såna. Men bara vänster jag behöver byta! Även en av de främre är lite skavt på denna bilen, donatorn hade skitfina. Flyt!
Det slår mig när jag håller på med detta att det börjar ta slut på grejor nu. Denna bilen, plus en viss bil till som jag återkommer till snart hoppas jag, har jag lite småpyssel till, men sen är det tomt på hyllan och nån framtida dylik renovering kommer ta tid och kräva letande av mkt delar. En del av allt det götta jag samlat på mig har sålts av på de två bilar jag sålt hyfsat nyligen. Lite trist, men så är det ju. För att kunna pyssla vidare på nya bilar så måste det ju säljas. Hade någon sagt till mig att jag kommer montera den fabriksnya vingen på en T8Special så hade jag bett att deras huvud skulle undersökas. Hade flyt och köpte den medans de fanns kvar, lär vara slut nu tydligen.
Körupplevelsen då? Jo, körde en sväng. Och den går som den skall. Utan att vilja sticka ut näsan för mkt så är det nog ganska nära i känslan hur en ny Special kändes 1989. Den känns bra mkt tightare än jag är van vid i alla fall och laddet finns där hela vägen, inga skumma fenomen som donatorn har! Tom bromsarna kändes bra ikväll, jag lutar åt att bessa med dom!
Ang donatorn: Hela familjen åkte på shoppingtur i den idag. 3ggr minst uttrycktes orden ”Gammal skit”. 4 ”fan också” innan gumman satt på plats i baksätet tror jag mig ha räknat till och min glädje och gummans besvikelse när bilen stod kvar efter 1,5 timma på Allum gick inte att ta miste på. Hm…. Jaja, hon kommer kanske gilla trådens bil bättre, vem vet….
Tyvärr inga pics nu, men lite framgång är det allt. STORT tack till Karl som hjälpte mig byta bakluckan! Rostfläcken är ”BÅRRTTA” som min son skulle säga, samtidigt som han håller händerna för ögonen…. 😆 Blev hur bra som helst.
Mao har donatorn avlidigt. Leve donatorn! En ägare till i lördags, aldrig haft stereo monterad, servad bra sen ny till 25.000 mil. Antennkabeln satt snyggt fast-tejpad framtill bakom prylfacket. Kablarna för bakre högtalare likaså, snyggt upptejpade sen 1989! Och jag bara brutalt river hela vagnen och skrotar… Fan också. Är nån sugen på identiteten? Ska bara kolla om det går att skrota en kaross här utan papper…
Den ”riktiga” T8an står utanför nu och är helt täckt av dis och tjock dimma som frusit – det är äckligt väder i Lerums kommun nu. Låset hade frusit lite, dörren satt fast. Sätter mig i bilen, vrir på nyckeln – två varv, sen smäller den igång och går perfekt med stabil tomgång! 😮
:AP Jag är så sjukt nöjd med denna bilen!!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.