Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

Forum Övrigt Projekt / Min bil Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

• Detta ämne har 79 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 08:08 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 80 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

kg70
    Deltagare

Hupp! Jag tror det är lite fågelskit på nya fälgen. 😀
    Förutom det blir väl inte en 900a bättre än så här utseendemässigt.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

turbocab
    Deltagare

Nu är T8an till salu, med original 15″ Aero fälgar. Hör av er om ni är sugna på en kanonfin T8 Special. Blocket-annonsen är på gång.

9k94
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Nu är T8an till salu, med original 15″ Aero fälgar. Hör av er om ni är sugna på en kanonfin T8 Special. Blocket-annonsen är på gång.

Pga topplocket som kan slå sig??

Mvh 9k94

turbocab
    Deltagare

Enbart därför! Nej såklart inte, nya grejor på gång bara och jag kommer inte kunna förlika mig helt med T8 är jag rädd. Någon annan får ta flaggan och förvalta denna rätt unika T8.

9k94
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Enbart därför! Nej såklart inte, nya grejor på gång bara och jag kommer inte kunna förlika mig helt med T8 är jag rädd. Någon annan får ta flaggan och förvalta denna rätt unika T8.

Okey. Blev lite rädd där någon sekund. 😛

Mvh 9k94

turbocab
    Deltagare

Stort tack idag Karl för att du hjälpte mig hem med denna pärlan:

Bilen är en av landets 4 TurboS Aero 1993, bortsett från Museets bil (som inte är reggad som en Aero faktiskt….). Tjänstebil på Investor från 1993 – 2009 (!), sen såld för 4000 spänn med 11.000 mil (!) på mätaren och troligt toppskick via en av Wallenbergarnas privatchaufförer till den sammes son som var raggare i Västerås faktiskt. Han och polarna försökte sitt bästa att döda bilen under säsongen 2009 på diverse partyresor och lade på hela 3000 mil på den, senare köpt av mig December 2009 för ”lite” mer pengar, sen såld till skåne hösten 2010 då det visade sig att lådan var skit och sprucken, och nu köpt av mig igen då förra ägaren bytt lådan (Viggenuffe var inblandad i detta bla) och fått igång bilen igen men nu skulle satsa på MC istället. Min målsättning är kort och gott att slutföra projektet och skapa en drömvagn. Förutsättningen är bra, 15.000 mil, galet lite rost, men lite ytfinisch behövs, lite justeringar här och där, 78 varv på Wastegatestången för det där sjuka bottenvridet, mm…. Massa massa pyssel och om jag orkar blir det en projtråd på detta, vi får se. När jag ägde bilen förra gången så köpte jag en del delar till den, som nu skall monteras!

Vill ni se mer eller inte?

poden
    Deltagare

Jag vill se mer ! :CH

Karl Ask
    Moderator

Nöjet var bara mitt. Inte varje dag man får åka turbo S eller etanolkonverterad fullturbo genom Sverige. 😀

nibjo
    Deltagare

😆 häärligt! Klart du måste ha projekttråd, jag vill se!! 😀

turbocab
    Deltagare

Hm, ja den Svarta TurboS är nu avtvättad och inkörd i mecka-lyan. Grävde fram dom grejor jag köpte dyrt våren 2010 för att få ordning på den, dom har legat och grott och nu känns det kul att få fram dom och börja. Vi snackar 4 baklampor kompletta helt nya, USA-modell, chromelister original runt om, fabriksny grill inslagen i originalplasten, lite småpyssel, svarta Aerokåpor, blinkers, alla emblem (det är inte så många på denna modellen…), 16″ nytt kommer hamna på den, mm. Sen blir det rätt mkt småjustering. Jag är inne på E85 konv också, men kanske borde jag skippa det, vi får se.

T8ans framtid är lite i valet kvalet, jag bestämmer mig varannan dag för att sälja och att behålla omvartannat. Det är en den tightaste og900 jag ägt nånsin (och det säger en del efter allt man pysslat med sen 2003) men just nu är den mest i vägen. Min röda 5D T16 skall få sig en rejäl genomgång också, samt att LUXen också kanske behöver lite pyssel…. Jaja, vi får väl se.

turbocab
    Deltagare

TurboS Aero, 1993 års modell. 15.000 mil. Idag kört av självaste ordföranden, hans ord ”shit vad den går” när han kämpade för att hinna växla innan varvstopp säger väl lite om hur den går också. :CE

Bilen har just genomgått en större uppfräsching i mitt garage, men jag har inte dokumenterat det. Vi får nöja oss med att det är en sjudjäkla vagn just nu, som kommer bli ännu bättre. Det är en av blott 4x 1993 Aero i landet, museets bil undantaget, cabbar undantagna, de övriga 3 är alla röda för övrigt. Jag har själv utrustat den med svensk Aerospec, dvs stora vingen, kåpor, Aeroemblemet bak. Dock saknar den läderknoppen (!)…. Gick lite snålt till mao. CHassinr 1993 är 54, dvs en mkt tidig bil av denna sista årgång. Kanske var den ämnad annan marknad, vad vet jag? Likt 1992 och 1993 års modell har man jobbat med känslan och det är ganska tight och tyst jämfört med 1991 och äldre. Klart nice!
    Edit: Det var ju faktiskt förra ägaren som satte på stora vingen, men jag sålde den till honom…. Bra blev det i alla fall!

turbocab
    Deltagare

T8a är ju mkt ballare än T16, det vet ju alla, så jag tog ut den grå igen och den svarta får stå lite. Så det blev danmark i helgen, på jobb. Vadå hyrbil liksom? 😆 Tog lite pics vid Kandestederna, Norra Jylland. Stormen har lättat, stranden är körbar igen, jag har en timma till Stena Danica går hem igen. Det blev några bilder alldeles när den kalla Lördagkväll går mot sitt slut då solen sjunker ner i Västerhavet.

Ser väl hyfsad ut bilen? Att den är saltblästrad och kletig av mås-skit av att stått vid Skagens fiskfabrik hela dagen syns inte så mkt… Hittade fasen krabbklor på bilen tom!!!

Underbart! Ser ut som att bilderna kommer från produktkatalog 89…

turbocab
    Deltagare

Ja, tackar! Tänk om jag haft en riktig kamera med stativ och lite filter kanske, och putsat lite på bilen innan dessutom? Men detta var ju ett ögonblickets infall så man får vara glad!

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 80 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng