Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2012 kl. 17:06 #37310

      Oj vad det har grejats. Dax för lite foton. Nya lager runt om. Inredningen klar, nya ok och skivor, slangar mm. Upptäckte när det var dags att lufta att ena slangen till bakaxeln från karossen var igensatt, så fick riva där igen. Hjullagrena blev en historia. Dom nya från donatorn glappade… Trodde jag. Men det visar sig att det gör dom visst när inte navbulten är dragen. Det föranledde i alla fall att original spindlarna fixades med Scantech Bromsköldar nya, nya lager (biltema 😳 ). Blev jättebra, tack till Hasse för snabb hjälp. Jaja, vad är pengar för nåt, inget att ha… Nu har jag i alla fall en uppsättning spindlar med bra sköldar och lager till övers. Allt blev klart igår egentligen. Idag blev det solskenstur, en kort sväng. Gick fint, ett litet morrande och bankande ibland baktill som oroade, men det skulle kunna ha nåt med att ena hjulet satt på en bult att göra? 🙄 Bromsarna är fortfarande slappa trots ny luftning, så imorgon blir det nya backar. Verkar som att BDS har en uppsättning hemma för Og900, Ferodo. Eg vill jag ju ha original, men det har jag ju, om dom verkar inget bra just detta paret. Ni som läst min tråd om slapp ABS och svårt lufta här på forumet kanske häpnar när ni hör att jag använt dom frambackarna på denna bilen nu, men jag har slipat väck det mesta av anti-gnissel beläggningen. Men nu ger jag upp, dom åker i bingen. Nya kommer på imorgon!

      Lite pics. Otvättad bil, det vart vinter idag här, så bilen är fortf oputsad sen 2004, därav skicket. Ber om ursäkt för detta.

      Blev ju hyfsat.. 😛 Känslan i reglage, låda mm är sjukt bra, nyskick typ och lika bra som den röda var.

      Plåten utvändigt är mkt bra. En lite irriterande repa vänster bak och en liten på luckan, jag tror dock dom är poleringsbara. Men jag vet inte om dom satt där innan… Men inga dörrslag eller andra konstigheter, aldrig krockad. Klonket och känslan i dörrarna är galet bra!

      Annan bild på inredningen. Rätt original det hela, tom original Saabhögtalare framtill. Förvånansvärt bra ljud när man kör med bra stereo.

      Luckan är bytt pga av en ful och onödig rostfläck. Rampen passade mkt bra. SaabMuseum nummerhållare, RIP! Orkar jag så åker bakröret av och lackas svart. Det är troligen original 1989.

      Fronten har fått en ny fräsch grill, nya lampor och US blinkers, mest för att dom är så djäkla snygga. Lamporna är inte Hella original men så var väl bilen inte tänkt heller. Säkerhetsdetalj också, ljuset är mkt bra med nytt allting. Och ingen Xenon-skit heller. (I hate Xenon)

      Maskinrummet. Bara oljebyte i lådan kvar, sen är det klart här. Allt funkar så bra och inget kommer röras!

      Måndag väntar svetsen för länkarmen fram. På det gamla besiktningsprotokollet så fanns ju som sagt en anmärkning, på just detta. Så det löser vi nu, innan första besiktningen. Så fort det är klart på verkstan beställer jag tid för BP. Sen skall jag njuta av denna (nästan) original bil och nöta mil till jobbet i vår och sommar. Hoppas den ligger under litern i alla fall, men allt känns som det lirar och den startar så fint så med perfekt tomgång!

        januari 6, 2012 kl. 23:07 #37345

        underbar bil martin å utsöckt skick på skinnet.

          januari 7, 2012 kl. 11:33 #37353

          Tackar! Skinnet är verkligen bra, något jag hoppades på men man vet ju aldrig med en bil som stått utomhus. Men som sagt, aktern var söderut, det räddade framstolarna och panelen!

          Nya bromsbelägg monterade – Ferodo! Direkt är känslan bra, nu flexar det inte, och det är innan jag ens slitit in dom nya en meter. Underbart!!! Undrar varför de originalbeläggen jag hade är så mjuka…

            januari 8, 2012 kl. 13:20 #37383

            Gött, fick sköljt av den, det är precis över fryspunkten här. Nu ser det lite mer lovande ut! Körde en rejäl sväng också, skönt ladd, sköna bromsar, inget klonkade från bakhjulen 😳 eller nåt. Gött!!! Bara tempen som sjönk lite skumt helt plötsligt, men jag har ju inte bytt termostaten, så det får väl bli längre fram också. Kanske borde göra det innan BP så den håller tempen ordenligt för avgasvärdena.

            I skuffen har en 12a hittat in, och ett Saab original första förband kit. Förstärkaren sitter på höger sida i skuffen och är inte ivägen alls, luckan går att lyfta på. Förra ägaren hade monterat sitt gamla Pioneer steg där så jag fortsatte på det, fästena fanns ju redan.

            Fram är det fräscha ok, lackade hållare och nya sköldar, men absolut ingen knullputs. Det blev jättefint med nya spindlar, nedre länkar och lite skruvar, men fjädern, övre länkarmar etc är fortfarande bruksrostiga. Inga problem alls, bilen är inte för utställning. Jag kommer inte ha tid med nåt sånt heller.

            Bak blir det svårt övertyga nån om att det inte är Biltema, för det är det ju. Men det funkar helt ok och ser fräscht ut!

            Skivorna bak är återanvända från bilen, dom var jättefina!

            😛

              januari 9, 2012 kl. 12:32 #37462

              Vackert!

                januari 13, 2012 kl. 15:00 #38011

                Hade planer på att ta denna kanske istället för cabben till Trollhättan imorgon, men den står i detta nu fortfarande inlåst hos verkstan. Plåt är införskaffad av verkstan och dom lär ha börjat jobba på den, men tar det lite emellan annat om jag fattat rätt. Så det blev ingen besiktning imorgon bitti som jag hoppats på. Jaja, bilprojekt drar alltid ut på tiden, så är det bara. Men på ca 2 månader har jag ändå fixat bromsarna, inredningen, bytt hela fronten till fräscha grejor, massa smådetaljer, rivit ur förra ägarens el-installationer och nästan återskapat originalutseendet på den. Det är väl rätt hyfsat framåt ändå mitt i vintern antar jag. Besiktning nästa vecka hoppas jag!

                  januari 18, 2012 kl. 11:04 #37797

                  Sådärja, då vart detta projektet mer eller mindre klart tills vidare! Nybes UA idag, titta på avgasvärdena! Galet bra. Hämtade bilen från svetsning igår efter lunch, bokade direkt en tid och fick idag kl 1100. Härligt när det flyter på! Bilen alltså i trafik igen för första gången sen 2003.

                  Dock så saknar jag redan effekten i T16, denna är inte alls lika varvillig. Kanske är bakre burken igensatt? Får testa det. Annars är det bara sälja antar jag, jag gillar og900 men utan 180 hästar kan det faktiskt kvitta. Jag står kort och gott inte ut nån längre tid med det. Med tanke på hur frisk den känns, startar, tomgång mm så borde den gå bättre, lite besviken är jag nog allt. Men nybessad UA kan jag leva på ett tag. Jag har räddat denna bilen från döden på en Grusplan. Besiktningsmannen var mest lyrisk för övrigt…. 😛 Den är verkligen galet snygg också och känslan är som nybil, typ.

                    januari 18, 2012 kl. 16:21 #37697

                    Härligt med UA på bes!! 😀
                    Grymt bra jobb med att rädda den och fixa i ordning den till de skicket du har den i nu 😀

                    Mvh

                      januari 18, 2012 kl. 19:11 #37715

                      Ja det känns rätt bra detta, vad det går att åstadkomma ändå. Kika gärna in här:
                      http://imageshack.us/g/585/imag0052btj.jpg/

                      http://imageshack.us/photo/my-images/35/imag0031d.jpg/

                      Lite bilder från saluannonsen… Det var i November det!

                        januari 19, 2012 kl. 13:53 #37741

                        Grattis till besiktningen, haha den var då inte nyvaxad vid inköpet, det ser jag 🙂 Blir riktigt läckert efter allt jobb du lägger ner.

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          januari 20, 2012 kl. 10:21 #37777

                          bra värden med tanke på att den stått så länge:) den blir ju snyggare ju mer man tittarpå den!!

                          kanske man skulle investerat i en t8 😀

                          vet en gammal tant här i skåne som kör en -86 som bara gått 14 000mil…lite sugen på den!!

                          hon skulle höra av sig till mig i år framåt slutet av våren så får se hur det slutar 😆

                          keep up the good work :AP

                            januari 20, 2012 kl. 14:54 #38139

                            Ja tackar, bilen känns riktigt fin nu. Men det är ju en T8…. Så den kommer nog ut på Blocket snart. Ska ta mig an Luxen lite mer istället. Har kört T8an brukis nu hela veckan och den känns underbar i allt egentligen, men med en stundande oljekris så är ju T8 inte det klara valet.

                              januari 20, 2012 kl. 15:52 #38141

                              Var det inte dom bilarna som är omöjliga att få ordning på avgasvärdena på :ID

                              Draget i en org 140hk med så mycket utrustning ska nog inte vara så våldsamt.
                              Maxeffekten ligger vid 5000 rpm och där är kurvan i princip på väg ner igen..
                              Maxladdet ska ligga på 0,65bar och bränslet 95oktan så det är ju nästan en lättryckare 😀

                                januari 20, 2012 kl. 16:54 #38142

                                Ja, precis att varva mer än 5000 är helt meningslöst, det är bomstopp där! Men visst är det skön karaktär i den. Jag har dock höjt GLT lite för mkt, ska sänka igen samt köra ren BF98, det går inte helt rent på 25% E85 i den.

                                  februari 19, 2012 kl. 16:37 #39792

                                  Nyss hemkommen från Shanghai en vecka så låg ett litet paket och väntade till min Special. ”Esak” och jag gjorde lite business och ett par oanvända tillbehörshögtalare fram för Röd panel hittade hem! Klart ovanliga. Var lite tveksam först, men jag får nog säga att det blev ett lyft ljudmässigt. Kanske Placebo, men jag tror inte det.

                                  Ingen bild monterat och klart, svårt föreviga liksom. Men nog ser det bra ut. Det brukar ju vara pluspoäng med dessa på diverse träffar så lite kul att hitta röda till Specialen. Dom drivs med standardkanalen ut från Alpine stereon, men inget bak, där är det lågnivå. Och nog tycker jag effekten räcker till. Verkar funka också, jag köpte en uppsättning nya högtalare bak till og900 Sedan (Luxen…) för nåt tag sen, dom hade spruckit och var allmänt dåliga…. Blä. Men nu var det inga problem!

                                  Här står den och fryser, med 16″ Monterat.

                                  Startade mkt snabbt efter en vecka i fukten, gött! 😛 Ska bli nice köra den lite, men jag avvaktar till saltet och gruset släppt lite. Utöver högtalarna så är en ny vinge bak monterad, en nästan fabriksny, bara mkt lite matt på ovansidan, glansig och fin på bakre delen, mkt fint det hela! Och har ni inte läst Vintage än så gör det, min cabbe är ju med på ett hörn där, och Cabmanges läckra 9000. Nästa projekt blir troligen LUX Sedanen, lite grejor ligger och väntar till den.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 80 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.