Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Og900 T8 Special 1989, 9300 mil

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 80 totalt)
  • Författare

Idag har jag och våran kära ordförande Karl haft Saabträff! Karl lekte ”Jag kan köra alla og900”, och det vart mkt trevlig det hela!

Här har vi just börjat samla ihop oss. En viss LUX Sedan T16 1984 har hämtats ur vinter-idet, vårsolen sken och bilen small igång på 1,5 varv. Med 43.000 mil på mätaren. Det är inte dåligt!

Karl fick såklart glädjen att köra min familjebil, en Cherry T16 5D.

Sen väckte vi cabben till liv och det blev officiellt premiärtur och 3,5 mils cabbande! NICE!!! 25 Februari, det är nytt rekord för mig! (en viss fotosession för Vintage i Januari räknar jag inte som premiär utan ett undantag, det var KALLT då)

Målet med Cabturen var en provkörning av den 5e og900an för dagen, min T8 Special som denna tråden främst handlar om.

Karl konstaterade likt mig innan att bilen, T8an alltså, är galet tight och nära nyskick i känslan, men att det känns lite trött. Hur skall en T8 Special gå egentligen, i originalskick när allt är som det skall? Detta var ett ämne som vi upphöll oss runt en stund. Jag är ju bara van vid T16 med lite höjt GLT och gärna micklat i APCn också, så jag är lite bortskämd. Jag upplever T8an som lite trött… Men troligen går den ”rätt”, för det flyttar ju på sig helt klart.

Våran LUX står nu hos mig och arbete på den kommer påbörjas pronto. Att köra den idag var hur nice som helst, Turbo-vinet är sjukt, effekten över förväntan och känslan galet nice. Numera även på US Turbo och inte vingliga TRX.

februari 26, 2012 kl. 09:14 #40063

Det var en trevlig dag igår, med massor av 900 åkande. Bäst var helt klart caben. 😀 Blev ju väldigt sugen på en nu… 😛

februari 26, 2012 kl. 21:02 #40088

Mycket trevlig och snygg modell av og900! Har sett en likadan som står 1 mil från mig, är det värt att ta vara på en sådan bil?

februari 26, 2012 kl. 21:33 #40089

Det är klart det är värt det, det är ju en TURBO. 😆 SKämt åsido så kommer T8 alltid hamna i skuggan av T16, men i takt med att bilarna minskar så minskar utrymmet att vara selektiv. T8 Special var ju en uddamodell främst för sverige och därför just kanske den kommer röna en del sug i framtiden. Men just nu är det lågt intresse då alla tänker avgas-problem och surt motorsystem. Men det gäller ju inte min vagn, HC 3 (100) är bättre än jag haft på nån T16…. 🙂 Så hittar du en fin som känns rätt så är det nog en blivande samlar vagn, det är min uppfattning. Men man får kanske ge det några år till! Tror ingen Saab dör skrotdöden så hårt som just T8 Special. Undrar hur många det är kvar av alla 800+ som såldes i Sverige?

februari 27, 2012 kl. 12:31 #40111

Vackra bilder Martin 🙂 Väcker mina vårkänslor.

/ Eliasson.

februari 28, 2012 kl. 20:25 #36967

Jag har meckat lite till med Specialen och det visar sig att jag haft fel tändning. Jag hade kollat den på fel ställe visar det sig. Inte undra på att det var lite segt och att den hade fenomen vid ladd. Nu är det åtgärdat, och nytt bensinfilter är monterat också, mest för att… Den gillar fortfarande inte snabb ladduppbyggnad och jag får köra nästan original, men nu går den rätt och några hästar till är hemma i maskin. Ljudet blev plötsligt rätt också, jag var lite besviken på det först, men nu är gurglet tillbaka en del och bäst blev det på motorbroms. ”GurgelGurgelblubbblubbpoffpoff” låter det. Exakt så. 😆 Ja, ni fattar väl… Så nu går den rätt, som en original frisk Special gjorde en kort period efter leverans innan det spårade ur… :DR

Nästa projekt: T16 Lux. Nya grejor beställda idag, nya ok, skivor, backar, huvudcylinder, dämpare och fjädrar. Jepp, ny framvagn! To be continued! Men det tar vi i en annan tråd!

februari 29, 2012 kl. 07:22 #40186

Härligt! :AP

februari 29, 2012 kl. 08:46 #40188

Fina bilder och fina bilar . . . :AP
                    Jag känner plötsligt en intensiv längtan efter en RIKTIG SAAB TURBO, allstå OG 900.

Det finns ingen annan bilmodell som uppför sig som den på vägen.
                    Min sista 900 turbo (förutom cabrion som jag aldrig kommer att sälja) var en magentabrun 1988 turbo 8 med röd skinnklädsel och AC som ”blev” en turbo 8 special så att säga . . .
                    Den fick ett Aero paket och stora vingen och en röd instrumentpanel . . .
                    Varför sålde jag den ❓
                    Jag har haft ganska många genom åren och min pappa köpte en av de allra första turbo 8 specialen som levererades. Den var så tidig att den inte hade O på regskylten.

Den ledde sedan vidare till en av de sista 900 som byggdes. En så kallad 900 GT eller ”ruby edition” och den bilen önskar jag nu att jag inte hade sålt när jag fick överta den efter pappa.
                    Där fanns ju verkligen allt och vi uppgraderade den med Aeropaket och stora vingen och Aero 16 hjul. Vi tryckte till och med på en bakrutetorkare och en handgjord valnötpanel som även innefattade handskfacksluckan.

En fantastisk bil som jag verkligen skulle behållt . . .

Här är ett par bilder

. . . F

februari 29, 2012 kl. 09:08 #40191

Hmmm, mkt vackert Frank!!! Jag har ju kört den röda och ångrar mig att jag inte köpte den av dig… Men så är det med oss entusiaster, vi köper på oss för mkt ibland och för att köpa nytt så måste man ibland sälja. Sen att man som jag går från några häftiga T16S Aero till T8 special är ju en annan historia…. Men jag gillar bilen nu! Hoppas den inte drar för mkt i vanlig körning bara, vi får väl se hur det blir.

februari 29, 2012 kl. 10:11 #40196

Turbo 8 special är en underskattad modell enligt min uppfattning.

Skulle gärna ha en fin sådan nu. Det är ju busenkelt att få bra fart på dem också.

Det enda som behövs för utseendet är 16 tums Aerofälgar och sedan är man hemma . . .

. . . F

februari 29, 2012 kl. 11:16 #40199

Jaså, 16″ Aero? Då får jag väl springa ut och montera dom och ta ett foto eller två. Har just tvättat av pärlan och provkört en sväng och det känns mkt bra det hela nu! Är mkt tight och fin med sina 9400 mil endast.

mars 2, 2012 kl. 18:19 #40295

Ahhhhh, idag fick bilen sin revansch tror jag och den tveksamhet jag ändå känt för T8 är just nu bortblåst. Har lärt mig köra den lite, och med rätt pådrag så går den riktigt hyfsat och låter underbart. I solnedgången på väg hem i eftermiddag med rätt musik – 80-tals synth såklart, så lirade allt och känslan att glida in i 80-talet var total. Gött!!

Nu ska jag bara slänga på 16″ i nyskick och slänga upp lite pics för att lugna Franks begär på detta. 😛

mars 3, 2012 kl. 06:30 #40316

Låter kanon dä.

mars 3, 2012 kl. 07:07 #40319

Men allvarligt, nu funkar inte bilderna. Forumbilder.se kan vi ju glömma… 😥

mars 3, 2012 kl. 07:22 #40324

Bifoga filerna här på forumet.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 80 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.