Orio och nyproduktion av plåt till våra äldre saabar

Forum Modellspecifika forum OG900 Orio och nyproduktion av plåt till våra äldre saabar

  • Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-14 23:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27090
    joacim
    Deltagare

    Hej!

    Jag känner mig riktigt riktigt frustrerad!
    Jag är ute efter plåt till mina Saabar, Speciellt hela partier så som hela bakskärmar och bakre hjulhus,dörrar, Ja dom ställen som har ätits upp av rost under åren på många många äldre Saabar!

    Jag känner ett stort behov av plåt till og900, Jag har nog sökt igenom hela webben och massa massa länders webbadresser utan resultat, Jag vill inte ha ekonomiplåt så som en skärmkant som ska svetsas fast, Jag vill liksom sätta på en t.ex en hel skärm från stommen på bilen,

    Efter mycket letande så fick jag tipset om att kolla med Orio som köpt upp Saabs alla pressverktyg för plåttillverkning till äldre Saabar.
    Sagt och gjort så skicka jag iväg ett mail till Orio,
    Svaret blev att det inte fanns någon efterfrågan på dessa saker!
    Efterfrågan måste väl ändå finnas då rätt många på jordklotet ser att 99,90 och framförallt 900 har börjat sina rejält med åren och att många tar tag i dom och gör stora renoveringar av dom, Många vill antagligen inte kladda på massa ekonomiplåt utan vill ha som från fabrik, Alltså punktsvetsat!

    Så vad säger övriga medlemmar? Är tiden inte inne för att trycka på Orion om att starta upp nytillverkningen av några av dom mest kritiska och mest utsatta plåtdetaljer till våra äldre Saabar.
    Intresset av plåt måste ju även finnas hos Saabklubbens medlemmar i grannländerna?

    Tack för mig och hoppas jag inte upplevs allt för grinig 😉

    #202944
    Jonathan
    Deltagare

    Bekräftade Orio att de har pressverktygen för plåttillverkning till äldre Saabar?

    #202948
    joacim
    Deltagare

    Nej det gjorde inte den jag maila med men på min fråga om dom inte kunde ta upp nyproduktion av vissa plåtdetaljer till og900då dom har pressverktygen från saab så fick jag svaret att efterfrågan var för liten!

    Saabklubben har väl fått annat nytillverkat från orio som sålts i webbshoppen?

    #202951
    Geert
    Deltagare

    Även om de skulle ha pressverktygen slits de ju under produktionen så det betyder inte automatiskt att de skulle vara så bra att använda igen.

    Men behovet finns nog. Många som skulle göra en ordentlig reparation om plåten skulle finnas nödsvetsar nu .
    Själv har jag varit rätt duktig att lägga plåt på hyllan om den fanns för ett rimligt pris.

    Framskarmer till og900 (utan sidoblinkers) dök plötsligen upp på olika ställen förra året men de verkar vara slut nu. Efterfrågan finns då tydligen. De var tillverkad i Italien. Saab hade tydligen en del Italienske leverantörer, men det gick inte att veta om dessa var ’original’ eller nytilverkad.
    Samtidigt fanns en NOS og900 sedan bakskärm på tradera för några veckor sen som inte ens för bara 200sek fick ett bud. Då undrar man ju hur det är egentligen med ’nöden’.

    Men jag ser det som ett egetinteresse för klubben att såna väsentliga reservdelar finns tilgängligt innan bilarna skrotas pga brist på dessa delar. Plåtrelaterat (rost eller krock) sjukdom är ändå största bekymmer. Ju fler bilar kommer in i höga åldern, ju flera ägare kan bli medlem. För Saabintresset oftast kommer med att mötas eller äga en Saab.

    #202953
    joacim
    Deltagare

    Ja viist kan det vara slitet men man vet ju aldrig 🙂

    Ang framskärmar så är det inga problem att hitta, jag har köpt flera från uk,
    Ang den skärmen som fanns på tradera så var det väl en halv skärm till en 4d, kanske inte finns någon efterfrågan på dessa, tror det är mer 2d, det är vad jag tror iaf!

    Jag skulle vilja hoppas på att saabklubben kunde kontakt orio och kolla upp saken.

    #202956
    woffe
    Deltagare

    Hej håller med om att mer ekonomi plåt behövs för att bevara våra klenoder har själv vart på skroten o kapat plåt i brist på ekonomiplåt till fronten på Saab 900 og mvh Andreas

    #202962
    joh900
    Deltagare

    Det måste nog upp i ganska stora upplagor innan det är lönsamt att ta upp nytillverkning, eller ett väldigt högt pris per del (eller både och).

    Krävs en hel del kunskap och tid för att byta en hel bakflygel så det är väl kanske inte jättemånga som är gör den typen av jobb heller? Jag tror (tyvärr) det är för liten marknad för att vara lönsamt ur ett företags synvinkel (som givetvis är att tjäna pengar).

    #202963
    joacim
    Deltagare

    Man får ju hoppas att en som gör en renovering inte har tummen mitt i och klarar fyta en flygel 😉

    Man borde kunna få ett en bra volym tror jag om man kollar intresset i grannländer så som finland och danmark mm, man får inte glömma att det kanske bara är orio som sitter på pressverktygen för ändamålet, borde gå att plocka ihop x antal beställningar på detta!

    Ang vem som ska för bäställningar så borde väl klubben kunba förhanda till sig en bra deal med orio?
    Det har ju sålts t,ex innerskärmar fram som varit nypro, kan väl inte ha varit allt för stor serie som köptes in då?
    Men jag gissar ju bara lite lätt också 🙂

    Är det någon som sitter på hel hö och vänster flygel till 2d sedan så får denna gärna slänga iväg ett Pm till mig 🙂

    #202982
    turbocab
    Deltagare

    Vore ju nice om det gick att köpa plåt! Dock tror jag faktiskt att behovet är försvinnande litet. Hur många är det eg som håller på med 900/99 i Sverige? Ett hundratal killar? Hur många av dom har behov av plåt för total-renovering eller vid olyckor? Jag gissar 10-talet personer på årsbasis, om ens det. Många av dom stora fansen har hela gården full med donatorbilar att skära plåt ifrån också. Ute i Europa så rostar inte bilarna på samma sätt, plus att dom håller mest på med originalskick/rostfritt. Få pers i Europa skulle köpa en rostig 900 och laga gissar jag, entusiasterna håller sig till toppskickare. Problemet är väl att för få bilar finns därute, jämför med Volvo som det finns så många mer av. Och här hemma så försöker väl dom flesta inte ens köpa plåt nytt, utan det är marknad och köpesannons som gäller. Om nu folks förråd börjar sina på plåt så kanske behover ökar, men då kommer direkt nästa problem för Saabfolket i Sverige: En ny plåt skulle säkert kosta många sköna tusenlappar och då skulle Saabfolket säga ”ååååå vad dyrt” och hitta på en annan lösning istället. No offence, men det skall ju vara så djävla billigt allting…… 🙂 Jag har själv hållt på med 900 i över 10 år och 20+ bilar, och en enda plåtbit har jag köpt nånsin, länkarmsplåt fram. Men visst, skulle man smälla cabben så skulle jag betala vad som helst för att få ny plåt till den såklart.Som tur är så händer det rätt sällan dock…… 🙄

    #202991
    Janne Hagnell
    Moderator

    Smäller du caben betalar väl försäkringsbolaget?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #221599
    joh900
    Deltagare

    En ny plåt skulle säkert kosta många sköna tusenlappar och då skulle Saabfolket säga ”ååååå vad dyrt” och hitta på en annan lösning istället. No offence, men det skall ju vara så djävla billigt allting…… Jag har själv hållt på med 900 i över 10 år och 20+ bilar, och en enda plåtbit har jag köpt nånsin, länkarmsplåt fram. Men visst, skulle man smälla cabben så skulle jag betala vad som helst för att få ny plåt till den såklart. Som tur är så händer det rätt sällan dock……

    Får nog lov och hålla med lite där gällande priset, när det väl fanns att köpa hos Saab lär det ju inte va orimligt att en hel bakskärm kostat 5-6000kr/st minst (eftersom en framskärm kostar typ 3000).

    Detta var då priset som blev vid storskalig tillverkning, vid småskalig tillverkning lär priset dessutom bli högre och desto högre pris desto färre intresserade köpare (gäller allt).

    Nu låter jag såklart jävligt negativ men jag är rädd för att det är lite begränsad marknad 😛

    #224759
    Geert
    Deltagare

    Som invandrare till Sverige har jag en mer nuancerad syn på pris och kostnad. Marknaden för dessa delar finns ju även i utlandet. Där är Saabfolket i total antal ändå fler än dessa som finns i Sverige. Så den som tar fram en ny plåt säljer såklart till alla, inte bara inom Sverige. Även i många andra länder är rosten ett stort bekymmer. Bilprovningen i utlandet är betydligt tuffare i ett antal länder där Saab var poppis. Där är det ofta helt omöjligt att ha en enda genomrostning i plåten.
    Sen är 5000sek för en bra plåtdel när den behövs inte ett problem. I Sverige ska det vara billigt. Vist, så är det bland Saab och Volvoentousiasterna. De är vana vid ’hemlandspriser’. Men vad är alternativet? Byta bilmärke? Nej, då har du samma högre priser. ’Slit- och släng’ tiden är förbi.
    Man ska även vända på det hela: En gammal bil håller sitt värde betydligt bättre så länge det finns tilgång till delar. Och ni vill alla sälja dyrt när det blir aktuellt.
    Även Saabklubbens värde på lagret blir ju obefintlig om inte de delar som behövs för att behålla bilen finns. Att inte ha plåt kan i längden vara dyrare för alla.
    Man kan altid få in en annan motor i en bil om nöden är hög, men annan plåt blir något helt annat.

    Jag tror en utländs aktör kommer nog ta platsen, men för att se till a kvaliten stämmer bör t. ex. Saabklubben vara med på ett hörn.
    Det kan i alla fall registreras centralt genom Orio och andra vad som efterfrågas mest och man tar det därifrån. Varje icke-tillgänglighet gällande plåt innebär med stor sannolikhet skrotning

    #232559
    joacim
    Deltagare

    Som Geert skriver så tror jag också att dom äldre saabarna värderas högre i andra länder än vad vi gör i sverige, och rostar gör det även i andra länder!

    Nåväl! Jag har letat 1 år nu efter hela plåtar utan något resultat!
    Jag hitta dock typ ”nya” dörrar till og 900 cabben i england, mycket mycket fina!
    Hitta även 1 halv flygel-plåt vänster bak till cabben, högra får jag köpa en ny halv från en sedan, skarven lägger jag rakt över hjulhuset!

    Någon som sitter på plåten som dörrlåset sitter fast i på karossen? Ger sig alltid i nedre böjen, nummret på plåten är 7600836 verkar även den vvara restad i HELA världen 🙁

    Bilagor:
    #233066
    M.Broberg
    Deltagare

    är det del av dörren du behöver?

    bara kapa bort en bit från en dörr som är superrostig i nederkant då?

    #233071
    morsole
    Deltagare

    ”en dörr som är superrostig i nederkant då” är bland det lättaste att hitta när det gäller og900; och även en massa andra bilar.

    Det man bör tänka på är att det skiljer på låsinfästningsdjupet mellan 3 – och 5 – dörrars bilar; gissa om jag var förvånad när jag upptäckte det. För vem tänker på att det ska skilja där?

    Ena modellen är konvex, den andra konkav!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng