Pershavs garage *T16 special*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Pershavs garage *T16 special*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Pershavs garage *T16 special*

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 173 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 20, 2012 at 21:04 #191909

      @Turbocab wrote:

      SKön vagn, jag tror jag såg den på blocket? Kikar också nu och precis som du så är det ju Manuell Aero Sedan med lucka som lockar. Problemet är att ofta är dom med lucka så djäkla fullsmetade att även Automatlådan bockades för i tillvalslistan. Hoppas backvarnarna och Xenoneländet inte krånglar för dig som det gjorde på min tidigare bil.

      Yes den har nog inte försvunnit ännu, låg ute för 49, jag prutade endel och fick riktigt bra pris! Känns som det är köpläge nu…

      Finns lite smått att pyssla med som lite begynnande rost på ena hundbenet samt en lite strulande abs sensor. Annars går den som ett skott! Jepp det är ju så, de som hade råd att ta ut en sådan ny och bocka för allt hade tyvärr smaken att slippa växla själv. Xenonlamporna är bytta för något år sedan båda två och tänds riktigt kvickt samt automatiska höjdregleringen funkar utmärkt. Backvarnarna är jag inte mycket för i vilket fall så de bryr jag inte mig så mycket om, parkerar sällan på ställen där det behövs. Men de funkar ännu, på min tidigare bmw var sensorerna lite lustiga också, så det har nog ingen betydelse vad det är för bil 😉

        augusti 11, 2012 at 11:33 #192248

        T8:an rullar på så smått på helgerna, har funkat över förväntan! Lite småpill med bromsar som nu har riktigt bra bett med Tar-Ox beläggen. Jag har genom diverse körningar mot olika bilar luskat ut att där bör vara ca 250 friska hästar i den nu, då går jag på maxladd 1,0-1,1 bar. Det med pys och bränslechipp samt Trim60, 3*dp och stor ic. Den stog på mer ladd när jag köpte den men det är ju bara idioti att paja toppackningen eller i värsta fall en kolv.

        Just nu har jag korn på några 17 tummare som jag tycker skulle passa mycket bra till og:n, det är samma modell som satt på min ng900R dvs ATS fälgar med snygg stjärnform som jag fastnat för. Ser ut såhär:

        Så nu blir det mest köra lite smått fram till Båstadsträffen sen avställning och vinterpyssel. Planen är att installera Trionic 5 samt byta motorhuv och modda denna lite ala’ VRID. Sen så velar jag lite om det ska bli renodlat ban/busbil eller om jag ska behålla inredningen som trots allt är rätt fin och bara köra med min sitta still stol. Det är trots allt rätt mysigt att köra lite kvällsturer med takluckan öppen och inte allt för höj ljudvolym från vägen 😛

          augusti 30, 2012 at 16:37 #192654

          Det har varit mycket annat i sommar, greklandsresor, båtutflykter och en lite pysslande hemma har resulterat att specialen (som fått smeknamnet gråsuggan) inte fått massor av tid. Det jag lyckats med är lite uppfrächning i allmänhet, storservice, elpill, montering av modifierade spindelleder och så blev det till slut nya fälgar, 16 Classic Aero eller som de kanske i folkmund benäms super aero med synliga bultar. Dessa ska få någon form av R-däck, idag är de skodda med slitna michelin med 205x55x16 dimension, min tanke är 205x45x16 för nu går det i vid fullgas lite här och var och i svängar bak. Men för utseendets skull så sitter de på nu och jag tyckte det blev stiligt.

          Till vintern blir det Trionic konvertering mha min garagekompis Jesper även kallad Schwartz samt lite ytterligare pyssel med hjulvinklar. Ny motorhuv, småkomplettering med ny lack på vissa ställen där ytrost eller lacksläpp kommit ska också ske så att den får rätt finish. Annars är jag rätt nöjd :teeth

          Knäppte ett par bilder i närheten av mitt hem 🙂


            augusti 30, 2012 at 18:24 #192659

            Ser bra ut!
            Karavan på söndag? 🙂

              november 10, 2012 at 10:40 #193584

              Då har bilen fått en ny mycket nöjd ägare! Den kommer rulla vidare i Malmötrakten vilket är lite kul så man lär väl stöta på den lite då och då.

              Jag har själv sedan länge kännt att jag inte längre varit motiverad att meka så mycket, jobbet har tagit mer tid och lite annat som golf, matlagning och båtpyssel har tagit allt mer tid. Sen har jag köpt mig en gammal 450 SLC -77 svensksåld också som jag glider runt lite i när det är fint väder. Den har en mysig V8 och en lagom moderat bränsleförbrukning på ca 2l/mil. I övrigt rullar 9-5:an vidare som brukis och sköter sig utmärkt, en av xenon lamporna börjar ge sig och ena bakre stötdämparen har börjat knarra lite vid gupp. Men de första 1000 milen har annars gått smärtfritt.

                november 10, 2012 at 11:23 #193585

                Skön pråm de där, K-Jet i de där va? Lär ju inte göra bränsleförbrukningen bättre… 😀

                  november 10, 2012 at 17:08 #193562

                  @joH900 wrote:

                  Skön pråm de där, K-Jet i de där va? Lär ju inte göra bränsleförbrukningen bättre… 😀

                  K-jet mekaniskt sprut funkar rätt fint på dessa gamlingar, Mercedes var mycket tidiga med elektroniskt sprut men gick tillbaka till mekaniskt 1975. lite annan typ av bil än og900 😉

                  Blir inte många mil/år som tur är 🙂

                    november 11, 2012 at 20:32 #193601

                    Nej på en sån hobbybil så kvittar egentligen bränsleförbrukningen, huvudsaken är att den funkar 🙂 Saab gick också ifrån elektriskt sprut (D-Jetronic) som satt på första 99orna me insprutning, va väl “sådär” tillförlitligt med elektrisk insprutning i början på 70-talet när det kom. 😀

                      november 25, 2012 at 20:15 #193741

                      Ett par veckor utan 900 klarade jag mig… 😆 nog skadad på något vis!

                      Har köpt mig en ng900 2,0t talladega med 8500mil på mätaren och alldeles för mycket pengar nerlagt på Lull Lull 😛

                        november 25, 2012 at 20:50 #193743

                        @Turbo wrote:

                        @Pershav wrote:

                        Ett par veckor utan 900 klarade jag mig… 😆 nog skadad på något vis!

                        Har köpt mig en ng900 2,0t talladega med 8500mil på mätaren och alldeles för mycket pengar nerlagt på Lull Lull 😛

                        Den där 300+ kanske 🙄

                        Stämmer, lagom för att slippa bli irriterad på lastbilar…

                          november 25, 2012 at 21:30 #193746

                          @Pershav wrote:

                          Ett par veckor utan 900 klarade jag mig… 😆 nog skadad på något vis!

                          Har köpt mig en ng900 2,0t talladega med 8500mil på mätaren och alldeles för mycket pengar nerlagt på Lull Lull 😛

                          Är det den som har Viggenpaket monterat tro? 😉

                          Bilar:
                          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                            november 26, 2012 at 06:03 #193748

                            Något är fel! Jag ser inga bilder 😉

                              november 26, 2012 at 14:55 #193755

                              Här är ett par bilder från annonsen. Det känns rätt speciellt att köra en 8000milad ng900, jag har alltid fått uppfattningen att de är rätt taskiga i chassit, men denna är så stumm och tyst o fin. Möjligen kan de ställbara gula koni dämparna och hr fjädrarna spela in litet också :smile

                                november 26, 2012 at 14:57 #193756

                                Tjusigt!
                                Vi får träffas en dag och sparka däck

                                  november 26, 2012 at 18:44 #193759

                                  Fett! Så det är T5, 300 hästar i en relativt lätt kaross? Det lär flytta på sig? 😛 Standard Talla-inredning i övrigt? Den är ju fräsch med tvåfärgat.

                                Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 173 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.