Pershavs garage *T16 special*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Pershavs garage *T16 special*

  • Detta ämne har 172 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-09 18:17 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 173 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25628
    jonathan p
    Deltagare

    Tänkte berätta lite smått om mina nya projekt efter att jag lämnade över US cabben till Esaks pappa för snart ett halvår sedan.

    Anledningen till att jag sålde og cabben var framförallt att jag gick och köpte på mig en 9-3 Aero cab i juni som jag blev väldigt nöjd med. Den står nu i garaget och myser reda att få storservice i vår och sedan ut på vägarna igen 🙂

    Såhär ser den ut:

    Sedan fick jag och Jesper (Schwartz) tag på ett garage och det gjorde att vi han kunde pyssla med sitt banbilsprojekt här nere i Skåne. Jag inköpte då en billig og900, mest för att lära mig lite mer om banåka, den är skabbig och jag gav 5000:- bes&skattad för den, men fräch i drivlina och vettig bärande delar. Så den ska det byggas och donas med för att vara klar till Knutan nästa år.

    Exempelvis har AVO ställbara dämpare, moccaratt, Trionic system, r-däck och lite annat tjafs blivit inhandlat för att bli monterat, några bilder har jag ännu inte förutom på AVO dämparna 😳

    Sist men inte minst har jag köpt tillbaka en bil som jag ägde för ett par år sedan, en 900R -96 som jag använder till vardags, en rätt rolig vardagsbil faktiskt, lite bilder på den 🙂


    #185800
    juvakka
    Deltagare

    Vart köpte du avo dämparna? Hur är dessa jämfört med bilstein racing som speedparts säljer?

    #185801
    Beeos
    Deltagare

    Kul med en tråd! 🙂
    Kommer du vara i garaget något i veckan?

    #185550
    jonathan p
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Vart köpte du avo dämparna? Hur är dessa jämfört med bilstein racing som speedparts säljer?

    De finns i England så det är import därifrån som gäller. Bilstein går inte direkt att få lika hårda, de är ju inte ställbara heller så du kan inte finjustera upp chassi. Men bilstein passar utmärkt tycker jag till vanliga kilen sportfjädrar, de fjädrar ja ska ha är lite mer hardcore, hade inte tänkt köra bilen på väg mer än fram o tillbaka till banan 😆

    Beos: Jag kommer vara i garaget imorgon eftermiddag och på torsdag också, eventuellt även fredag om jag inte har nått annat för mig, blir mekvecka nu som jag längtat efter nån månad men inte hunnit med pga mycket jobb 🙁

    #185540
    juvakka
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    De finns i England så det är import därifrån som gäller. Bilstein går inte direkt att få lika hårda, de är ju inte ställbara heller så du kan inte finjustera upp chassi. Men bilstein passar utmärkt tycker jag till vanliga kilen sportfjädrar, de fjädrar ja ska ha är lite mer hardcore, hade inte tänkt köra bilen på väg mer än fram o tillbaka till banan 😆

    Vilka fjädrar ska du köra på?

    Vilka avo dämpare är det du har? Vart beställde du dem?
    Kollade lite på deras hemsida och dem verkar ju inte farligt dyra, får man fråga vad du fick ge för dämparna plus att få hem dem?

    Blev många frågor nu men försöker komma på vad jag själv ska satsa på inför 2012.

    #185532
    M.Broberg
    Deltagare

    hårt är inte alltid bra 🙂 men håller med om att AVO dämparma ser smidiga ut..

    #185037
    jonathan p
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    hårt är inte alltid bra 🙂 men håller med om att AVO dämparma ser smidiga ut..

    Inte när man kör på gata kanske, men på bana behövs det iaf 4 gånger så hårda fjädrar som orginalen, och då duger nog inte Bilstein längre, å andra sidan är jag inget proffs på dessa grejerna men vill man ha ställbart och lite hårdare sättning för att köra på bana utan att det kostar skortan så tror jag de är ett bra alternativ. 🙂

    #185038
    M.Broberg
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    @M.broberg wrote:

    hårt är inte alltid bra 🙂 men håller med om att AVO dämparma ser smidiga ut..

    Inte när man kör på gata kanske, men på bana behövs det iaf 4 gånger så hårda fjädrar som orginalen, och då duger nog inte Bilstein längre, å andra sidan är jag inget proffs på dessa grejerna men vill man ha ställbart och lite hårdare sättning för att köra på bana utan att det kostar skortan så tror jag de är ett bra alternativ. 🙂

    fast det beror på vilken bana med, sen skiftar det på rebound o infjädring o..

    det är förvånansvärt nog en hel vetenskap 😉

    vad ska du köra med för fjädrar då? 🙂

    #185040
    joh900
    Deltagare

    De där dämparna såg intressanta ut, om jag hittade rätt så går de på ca 60£ styck till og900, vilket ger ca ~650kr styck. Det är typ vad polyuretanbussningar kostar till en dämpare (vilket verkar sitta monterat redan)… Vart beställde du dina Pershav?

    Inga fel med dämpare som man med lite tur kan justera till järnspetts-läge… 😎

    MVH

    #185313
    schwartz
    Deltagare

    Avo-dämpare köper man (vilket Pershav gjorde) enklast från http://www.europerformance.co.uk//” onclick=”window.open(this.href);return false; , då det är England så slipper man allt vad tull/moms heter och frakten brukar vara prisvärd. För den som är sugen på lite sportigare bil finns även stålomspunna bromsslangar 😉

    #185295
    jonathan p
    Deltagare

    Idag har jag lämnat in stolarna till 9-3 cabben på lite ”fix”, återkommer med resultat när det är klart men det kommer bli fräckt så mycket kan jag lova 🙄

    Annars har jag inte hunnit så mycket, men igår var det rejält mek ute i saabgaraget för både mig och Jesper, vilket var kul! Blir nog endel imorgon också, ska se till att få dit ic:n och batteriböjen och dra lite kablar så att man kan starta bilen med batteriet i skuffen.

    #188590
    jonathan p
    Deltagare

    Jahapp, då har man inhandlat ett nytt projekt, efter en trevlig utflykt till Göteborg och efter en ordentlig funderare så inköptes denna 900 T8 Sedan, väldigt speciell bil och jag hoppas verkligen att jag har energin att gå igenom en renovering som innebär att den drar lite blickar till sig, en hellack skulle inte skada då den har en hel del klarlacksläpp, någon som vet om man endast kan klarlacka efter slipning eller om man måste lägga både ny lack och klarlack pga klarlacksläpp ❓

    Där är endel rost och lite besiktningsanmärkningar som behöver tas tag i under en första etapp, men denna hyffsat ovanliga bil är absolut värd ett bättre öde än att inte tas om hand 😛

    Denna bilen är det jag pratar om som Victor lämnat över ägandet till mig:

    http://www.garaget.org/?car=199965” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #188591
    henrikm
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    Jahapp, då har man inhandlat ett nytt projekt, efter en trevlig utflykt till Göteborg och efter en ordentlig funderare så inköptes denna 900 T8 Sedan
    http://www.garaget.org/?car=199965” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Jasså du köpte den! Jag satt just och funderade på om jag drömt att den låg ute till salu för jag kunde inte hitta länken idag 🙂

    Hoppas att du genomför tänkta lackeringen och att du behåller den ett tag 😉

    Mycket trevlig färg måste jag säga.

    HenrikM

    #188592
    jonathan p
    Deltagare

    @HenrikM wrote:

    @Pershav wrote:

    Jahapp, då har man inhandlat ett nytt projekt, efter en trevlig utflykt till Göteborg och efter en ordentlig funderare så inköptes denna 900 T8 Sedan
    http://www.garaget.org/?car=199965” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Jasså du köpte den! Jag satt just och funderade på om jag drömt att den låg ute till salu för jag kunde inte hitta länken idag 🙂

    Hoppas att du genomför tänkta lackeringen och att du behåller den ett tag 😉

    Mycket trevlig färg måste jag säga.

    HenrikM

    Det stämmer att den låg ute här på klubbsidan, färgen är mycket speciell och den förtjänar verkligen en omlack, 1986 hade de förmodligen inte värdens kvalité på metaliclackerna så det är synd att den tappat sin forna glans, både tak, baklucka och motorhuv har fått mycket klarlacksläpp.

    Man kännde sig faktiskt lite som om man befann sig i en saab reklamfilm från mitten av 80 talet när man körde de 30 milen ner, förutom när jag tappade avgassystemet på motorvägen och fick panikmeka 🙄

    #188593
    henrikm
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    Man kännde sig faktiskt lite som om man befann sig i en saab reklamfilm från mitten av 80 talet när man körde de 30 milen ner, förutom när jag tappade avgassystemet på motorvägen och fick panikmeka 🙄

    Haha, inte speciellt glamoröst att tokmecka med avgasröret på motorvägen 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 173 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng