Pershavs garage *T16 special*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Pershavs garage *T16 special*

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Pershavs garage *T16 special*

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 173 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 4, 2012 at 08:08 #191652

      @Turbocab wrote:

      Härligt! SKönt att någon mer nyttjar expertisen, som jag gjorde med min special i vintras. Hade gärna svetsat och grejat, men tiden tillåter inte att lära sig och blir bra på det så då lämnar jag också bort! Okey, det är dyrt men skönt befriande att bara hämta allt när det är klart sen.

      Så sant! Dels så har jag inte 10 års erfarenhet av bilplåtslageri och svetsning, så mina svetsar blir långt ifrån så fina som någon som kan, dels så har en bilplåtis tillgång till plåtbockningsmaskiner och diverse dyr utrustning som behövs för att göra det riktigt snyggt. Man ska göra det man är bäst på, och jag är bäst på att vara trafikplanerare :smile

      Ska bli riktigt kul att se resultatet, det är lustigt med og:s, trots att de ser väldigt fina ut så kan man börja knacka och plötsligt har ett väldans stort hål uppenbarat sig. Balken som sitter i bakre hjulhuset och håller stötdämparen hade rostat i ovankant längs med hela sidan, samt så hittade vi även att balken höger bak hade försvunnit i framkant, så den får han bygga upp på nytt. Den hölls ihop av kitt och underredsmassa 😕 Golvet och båda länkarmsinfärstningarna såg dock helt ok ut 😛

      Förresten, ska du verkligen sälja din special nu när du fått den riktigt fin? En T16 motor hade suttit fint i den! Då har du ju i princip en välutrustad aero 😉

      Min special har lite lustig utrustning förövrigt, den har manuell taklucka och ac, det borde avvika lite från det normala? Specialer utrustades aldrig med farthållare, det tycker jag är lite synd. Skinn hade ju dock inte vanliga aeron som standard så där är det ju lite bättre än standard 😛

        juli 4, 2012 at 08:56 #191654

        Nope, den får nog bli kvar… Jag låter väl annonsen ligga ute men just nu kör jag den varje dag och älskar den!!! 😛 men visst, en T16 är ju inte fel…. Nu går den jättebra, men om nåt år etc, vem vet?

        Har din manuell lucka??? Det är ju sjukt märkligt, har jag aldrig sett? Säker på att det inte är ombyggt av nån? Sitter motorn i eller inte? Vajrarna? Visst, det kan ju finnas, men låter ju som nån udda bil isåfall. AC var ju också sjukt ovanligt, men det har jag sett andra och det fanns väl kit för eftermontering tror jag. Skinnet däremot är ju som sagt standard. Farthållare har jag sett nån som har också, men det är nog också eftermonterat.

          juli 4, 2012 at 09:01 #191655

          @Turbocab wrote:

          Nope, den får nog bli kvar… Jag låter väl annonsen ligga ute men just nu kör jag den varje dag och älskar den!!! 😛 men visst, en T16 är ju inte fel…. Nu går den jättebra, men om nåt år etc, vem vet?

          Har din manuell lucka??? Det är ju sjukt märkligt, har jag aldrig sett? Säker på att det inte är ombyggt av nån? Sitter motorn i eller inte? Vajrarna? Visst, det kan ju finnas, men låter ju som nån udda bil isåfall. AC var ju också sjukt ovanligt, men det har jag sett andra och det fanns väl kit för eftermontering tror jag. Skinnet däremot är ju som sagt standard. Farthållare har jag sett nån som har också, men det är nog också eftermonterat.

          Vad jag förstått har T8 Special – röd panel, 3 ekrad skinnratt och skinndamask, oxblodsskinn, eltaklucka, elspeglar, elhissar samt då vanlig aero extriör. Manuell lucka har jag heller aldrig sett förr, men där är ju endel som är ombyggt på min, bland annat svart panel och instrument från nyare og. Elmotor och allt sådant är borta, vajrar borta. Så att någon skulle lägga ner tiden på att byta allt detta känns lite galet men man vet ju aldrig, jag gillar den manuella lucka då det går så förbaskat snabbt och smidigt att öppna och stänga den :smile

            juli 10, 2012 at 20:09 #191771

            Jahapp, hämtade hem min kära special efter en rejäl uppsvetsning i inre bakskrämarna. Det blev underbart vackert och som nytt. Kul att se hur de som kan jobbar. Allt är nu även vaxfyllt och nysprutat med body så det känns skönt. Bakaxeln är sedan tidigare blästrad och lackad så jag har bara slipat lite lätt med sandpapper och lagt på lite ny ytbeläggning där. Som nytt nästan 😉

            Även pysslat lite med Momo stolen. Gjorde vid fästena som var rostiga och tråkiga, från början är det fästen från GA som är FIA godkännda men med utgånget datum gissar jag, blev lite snyggare med ny grund och lack efter slip.

            Såhär ser det numer ut på förarplatsen, lite lagom rejsigt för alldagligt bruk. Givetvis finns orginalsakerna kvar ifall man kommer på att man vill ha mer komfort nån dag, men denna bil känns mest passande i busig stil då redan är rätt moddad.

            Lite bilder på ett hyffsat smart upplägg med batteriet där bak.


            Även ett par bilder på motorrum och ic:ns montering.



            Nu har jag ställt ner laddet till 1.1 bar. Den går väldigt fint och har väldigt svårt för att behålla grepp på tvåan, trean går det precis. När r1r sulorna är på så klistrar det bättre men är totalt okörbart med 15 tummar och 50 profil på gata då gupp blir omöjliga :tssk

            Nästa steg blir att se om jag kan fixa en omlack på motorhuv då den fått lite skador med dock ingen rost varken på ut eller insida. Lite sugen på platshuv men osäker på om det finns någon av lite bättre kvalité.

              juli 10, 2012 at 21:45 #191774

              Skönt att det löste sig med rosten! Schysst förarmiljö 🙂

                juli 10, 2012 at 21:54 #191775

                Enkel smart lösning med kylarn, vad är anledningen till att man har brytt sig om och flytta bak den? Är det en 3″ tjock kina-IC? Behöver man inte kapa något alls i bilen om man gör såhär kanske? Enklare rördragning? Eller sitter det AC-kondensor framför?

                På en 900 med gamla fronten vet jag det är ett måste att flytta bak, men med den nya fronten så brukar det gå ändå utan och behöva flytta bak kylaren om man kapar lite ovanför bogseröglorna (behöver inte ta bort dem).

                MVH

                  juli 11, 2012 at 08:29 #191778

                  Japp det var skönt att äntligen få till en og900 som inte är så förbannat rostig, du vet ju att jag kämpat ett tag att hitta något vettigt objekt, nu gick det på 4000:- att göra vid, hittade en bilplåtslagare som jobbade lite extra på kvällar och helger så 250:- i timmen men kvitto. Tog 12 timmar plus material och proffsigt gjort, inga dubbelplåtar förutom på stötdämparfästet där han lagt en förstärkning med tjockare plåt.

                  Vad gäller ic:n så vet jag faktiskt inte riktigt varför tidigare ägare bemödat sig flytta bak kylaren, jag vet också att det bara är på trubbar man brukar flytta bak den för att få plats med ic:n så den inte går emot strålkastarna. Den ic:n som är monterad är en något lägre variant som synes på bilderna, om där är kapat är kylarbalken vet jag inte ännu, ska kolla i veckan.

                    juli 11, 2012 at 10:12 #191780

                    Jo, smidigt tillbakaflytt av kylaren. Jag antar att det var ett måste med vänsterflytt av fläkten för att alls få rum med röret turb-FMIC? Jag tycker det är trångt redan med kylaren på originalplats, röret ligger emot fläkten… Är kylaren tillbakaflyttad på något sätt även nertill, eller vinklad?

                      juli 11, 2012 at 10:37 #191783

                      @Big Nyz wrote:

                      Jo, smidigt tillbakaflytt av kylaren. Jag antar att det var ett måste med vänsterflytt av fläkten för att alls få rum med röret turb-FMIC? Jag tycker det är trångt redan med kylaren på originalplats, röret ligger emot fläkten… Är kylaren tillbakaflyttad på något sätt även nertill, eller vinklad?

                      På de og:s jag satt på en sådan större ic på har jag alltid flyttat fläkten, som du nämner går röret annars emot från turbo-Ic. Nertill är den endast vinklad. Kan ta lite bättre bilder på det nån dag när kofångaren ska ner, jag ska nämligen ändå lacka om den tänkte jag då det är klarlacksläpp på den 🙂

                        juli 11, 2012 at 13:43 #191785

                        Är det en stor sak att flytta fläkten till vänster? Den sitter visst skruvad direkt i kylaren, i den pressade kanten. Måste man ta nya hål, eller är det bara att lossa och flytta?

                          juli 11, 2012 at 13:50 #191786

                          @Big Nyz wrote:

                          Är det en stor sak att flytta fläkten till vänster? Den sitter visst skruvad direkt i kylaren, i den pressade kanten. Måste man ta nya hål, eller är det bara att lossa och flytta?

                          på bilar med AC sitter det en likadan fläkt på vänster sida med så fästena borde finnas redan 🙂

                          eller så kan man göra som mig och köpa en tunnare fläkt

                          Sitter med 8 styck buntband, en beprövad fungerande lösning.

                            juli 11, 2012 at 16:41 #191787

                            @Big Nyz wrote:

                            Är det en stor sak att flytta fläkten till vänster? Den sitter visst skruvad direkt i kylaren, i den pressade kanten. Måste man ta nya hål, eller är det bara att lossa och flytta?

                            Fästena skall redan finnas, bara skruva i lagom lång plåtskruv. En i botten och två i toppen på kylaren.

                            MVH

                              juli 11, 2012 at 20:59 #191792

                              Thanks, då blir det att flytta fläkten!

                                juli 20, 2012 at 20:33 #191510

                                Idag har jag varit o hämtat nya dragbilen. En manuell 9-5 Aero -04 sedan med lite lull lull som tvåtonsskinn, avtagbart drag, Xenon, backsensorer, regnsensor. Hade igentligen velat ha lucka också men svårt o hitta i kombination med manuellt till vettigt pris. Så nu ska og:n få åka släp till bankörningarna :teeth


                                  juli 20, 2012 at 20:46 #191907

                                  SKön vagn, jag tror jag såg den på blocket? Kikar också nu och precis som du så är det ju Manuell Aero Sedan med lucka som lockar. Problemet är att ofta är dom med lucka så djäkla fullsmetade att även Automatlådan bockades för i tillvalslistan. Hoppas backvarnarna och Xenoneländet inte krånglar för dig som det gjorde på min tidigare bil.

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 173 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.