Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 314 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 17, 2019 at 18:14 #463035

      Stör mig lite på att spaken i min gröne är sladdrig/glappig. Det är lixom när jag bara rör spaken inte när man rör länkaget ut till lådan (upplever jag det som för det krävs 0 kraft för att få fram) Vad beror det på? Vad är det som ska bytas el justeras?

      Spaken på cabben är ”stum” i jämförelse gällande detta glapp.

      Film 1 är när spaken är i friläge film 2 visar glappet med olika växlar i med nedtryckt koppling.

        september 28, 2019 at 20:38 #463458

        Griffin besiktigade i fredags med beröm godkänt och inspektörens kommentar var “otroligt fräsch 9-5:a” känns ju bra o få det omdömet. 🙂

        IMG_2849

        IMG_2848

        IMG_2841

        IMG_2845

        Fick rycka in och hjälpa min svågers svärfar som hade problem med sin 9-5:a. Den var otroligt svag och seg, knappt den tog sig upp för en mindre backe. Komma upp till 100 tog en evighet.

        Nåja det hela började med att han klagade om att bilen var slö, utan att jag provkörde bilen så kollade jag lite snabbt under huven och mkt riktigt backventilen under kåpan var av samt ett hål rätt igenom. Där hade du ett problem iaf. Jag fixade fram en i alu från Maptun och den byttes av ägaren. Fick info att bilen var lika trött för det. Så han kom förbi och jag tog en provtur och då fattade jag vad han menade, bilen var tokslö. Sa att vi kolla så inte spjället gått i limphome för det kändes lite som det. Bilen gick jämt men super segt. Spjället var iaf inte i limphome.

        Då jag bor 8 mil från herrn som äger bilen och jag ogärna plockar med andras bilar under dessa förutsättningar som kräver rejäl felsökning så sa jag att lämna in den för felsökning på en verkstad.

        Sagt och gjort bilen fick en tid för felsökning ngn vecka senare på en “saab-verkstad” och de felsökte i 3+ timmar och kom fram till att det är en laddtrycksgivare som är sönder (sitter på insuget) då bilen inte får ngt laddtryck. Jag tyckte det hela lät skumt men okej då de har ju ändå felsökt. (Vid verkstadsbesöket satt det en svart tändkassett.) Ngn dag senare byttes givaren utan att bilen blev bättre. Då avbröts felsökningen av ägaren. Ägaren undrade om jag kunde ta en titt igen, det kunde jag väl då jag började misstänka ett par saker, 9-5:an hamnade hos mina svärföräldrar.

        “Epilog” Jag ställde lite frågor första gången jag tittade på bilen och fick då veta att den hade gått ett kort tag med en röd “pirat” tändkassett och hade biltema stift monterade. Jag undrade varför en röd, jo ägaren hade slagit in regnummer på “autodocs” sida och fått upp att denna skulle passa (vilket stämde jag kollade själv på autodoc senare) efter misstaget med röd kassett byttes det till en svart kassett även den “pirat” och det var efter röd&svart äventyren som bilen började bli slö.

        Förra lördagen rullades bilen så in för lite koll och det första jag gjorde var att lossa downpipen vid turbon så det blev ett rejält läckage och tog en provtur “voila” bilen gick som den skulle. Så då var det lätt att stryka “kass” turbo från listan och rikta intresset på downpipen. Den demonterades och mkt riktigt så hade främre katten rasat och pluggat igen hela skiten ned till kat nummer två. Se bilder nedan, hur det ska se ut och inte.

        Så under veckan jagades det rätt på en begagnad DP och idag monterades den på bilen och samtidigt med nytt luftfilter, ny olja och filter, nya ngk stift och en begagnad original saab tändkassett samt ett gäng murkna vakuumslangar bytta. Kontentan i detta är att verkstaden ställde inga frågor till ägaren om hur och när bilen blev som den blev vilket är dålig. Samt att pirat tändkassett röd el svart kan verkligen skada hårdvaran på saabar då vissa skyddsfunktioner bevisligen inte fungerar. Nåja, 9-5:an är iaf pigg o kry igen och ägaren glad.

        1-1

        2-1

        3-1

        4

        5-1

        6-1

        • Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av Mr_SunBear.
        • Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av Mr_SunBear.
          september 29, 2019 at 19:00 #463525

          Hej!

          Satt det röd kassett på och verkstaden reagerade inte?! ?

          Det är klart, om de bara letade i tre timmar så….. ?

          Bra jobbat med dp! Hur var det att lossa pinnbultar etc?

          Mvh

          Mathias

            september 29, 2019 at 19:18 #463528

            Hej!
            Satt det röd kassett på och verkstaden reagerade inte?! ?
            Det är klart, om de bara letade i tre timmar så….. ?
            Bra jobbat med dp! Hur var det att lossa pinnbultar etc?
            Mvh
            Mathias

            Hej, jag var nog lite otydlig, när bilen var inne på verkstad på felsökning satt det antingen en svart “pirat” el original tändkassett.
            Det var inget strul med pinnbultar el få bort lambdasonder mm. Skönt det. Det flöt på bra allt ihop.

            //B

            • Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av Mr_SunBear.
              oktober 9, 2019 at 10:29 #463984

              Pysslade lite med Griffin i måndagskväll med att piffa till/byta lite detaljer mot nya fräscha diton under huven. Nog för att det kanske var rent o snyggt innan men detta höjde intrycket och helhetsintrycket märkbart under huven. Det stämmer bättre överens nu efter omlack mm. Nu är inte ambitionen att det ska vara kn*ll-puts här men det ska vara fräscht. 🙂

              410FAC44-ADCD-4E64-AB7C-854546FF9E2F

              2C77DBB0-8131-4FFF-A3DD-6F821A9D2B7C

              45943A3D-3EEF-4EDC-88F2-88424D297222

              12C1A044-7902-4BF3-8486-31E1570D042A

              E2DB3F90-9103-4D21-B9B3-012F3B06433A

              D4F37F0C-677A-4536-8924-AC3A21824FB9

              32D9DBF4-F869-4B4B-A00D-01758A4FB89C

              Såg en viss Egermo blå 9-5 på Maptun meter i år som hade monterat Ignsignia mutter kåpor på hjulbultarna och det tyckte jag verkade intressant. Sagt o gjort beställdes på eBay kom igår testades tämligen omgående. Jag är dock inte helt säker på resultatet ännu men är nog mera en vanesak.

              DFD16EED-49D8-41D4-B245-0A97A2B9D0FD

              4325EE6A-A12D-4479-B075-AF867C94E64E

                december 25, 2019 at 22:07 #465885

                Juldagen till trots så fick familjens Toyota nya hejdare monterade. Det var verkligen behövligt visade det sig, visste att det fanns lite rost på insidan av bromsskivorna fram men att det var så här hade jag nog inte riktigt föreställt mig. Så nya skivor och belägg runt om samt ny fräsch bromsvätska fick det bli, känns gott i själen och i pedalen i mitten. God fortsättning på er. 😉

                IMG_3802

                IMG_3803

                IMG_3808

                IMG_3814

                IMG_3819

                IMG_3823

                IMG_3889

                IMG_3891

                IMG_3892

                IMG_3898

                IMG_3904

                  december 28, 2019 at 21:29 #465949

                  Griffin fick sig lite invändigt pyssel idag, rengörning och insnörning av skinn mm. Får väl ändå påstå att bilen är i “skapligt” skick för att snart vara 11 år gammal. Nu är den förvisso ompysslad en del. Ska smörja in skinnet lite mera på ett par ställen. Det märktes att det var torrt på ett par ställen. Har använt Concepts produkter, samma som rekondfirman gjorde i somras då bilen fick lackskydd pålagt. Det luktar “läder” och ingen parfym och ger en matt skön yta på skinnet.

                  1

                  2

                  3

                  4

                  5

                  6

                  7

                  8

                  9

                  10

                    december 29, 2019 at 20:38 #465991

                    Lite småpyssel med gamla Silverpilens motor som Johan H på STCS har gått igenom och renoverat upp grundligt förra vinterns typ. Idag passade jag på att montera dit turbo, inloppsrör, olje o vattenrör, rätt vevhusventilation med slangar monterades, fuelrail med spridare, “trädet” på inloppsröret byttes mot ett nytt och div vattenslangar mm. Självklart knäpptes det ett par bilder under dagen.

                    1-1

                    2-1

                    3-1

                    4-1

                    6-1

                    7-1

                    8-1

                    11

                    12

                    13

                    14

                    15

                      december 29, 2019 at 21:27 #466005

                      Vackert.

                      Saab 93B -59 (Blå)
                      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                        januari 3, 2020 at 18:43 #466080

                        Hej!

                        Alltid inspirerande uppdateringar, fortsätt så!
                        Den där skinnklädseln ser oförskämt fin ut….. precis som resten av bilen ?.

                        Får den rulla vintertid?

                        Mvh

                        Mathias

                          januari 3, 2020 at 21:18 #466083

                          Hej!
                          Alltid inspirerande uppdateringar, fortsätt så! Den där skinnklädseln ser oförskämt fin ut….. precis som resten av bilen ?.
                          Får den rulla vintertid?
                          Mvh
                          Mathias

                          Tackar. 🙂 Vintertid, rulla? Nä du den är avställd sedan oktober och står i gott förvar långt från salt o slask.:)

                            januari 4, 2020 at 09:34 #466090

                            Hej!

                            Puh, nu kan jag slappna av ?.
                            Vädret i Borlänge är dock sådant att tankarna på att ta ut OGn och motuonera känns rimliga ?.

                            Mvh

                            Mathias

                              januari 6, 2020 at 11:08 #466177

                              Hej!
                              Puh, nu kan jag slappna av ?.
                              Mvh
                              Mathias

                              Vad bra. 😉

                              Inga större grejor som hänt, samtliga hjul o hjulhus har fått sig en däng av tvättsvampen samt avtorkning/puts. Hjulen var väldig lätta att tvätta av då de fått keramiskt lackskydd på både in o utsida. Även monterat på dubbla mutterkåpor så nu är Griffin redo för säsong 2020… nästan…. Det var lagom “spännande” att backa ur bilen och vända på den igår (kan bara jobba på en sida åt gången i garaget om man vill ha lite vettigt svängrum) då det hade börjat snöa. Har en rätt brant garageuppfart och det plus snö och 235 sommardäck på Griffin var ju inte en ideal kombination. Men det gick bra till slut.

                              IMG_4250

                              IMG_4251

                              IMG_4254

                              IMG_4255

                              IMG_4258

                              IMG_4261

                              IMG_4266

                              IMG_4276

                              IMG_4289

                                januari 7, 2020 at 13:24 #466216

                                Så snyggt…

                                har du testat olika däkcfabrikat så det går att jämföra egenskaper?

                                jag har 235/35-19 contisport (nån siffra) på min9-3 och dom greppar jättefint. men att gå till nokian friktons 225/45-17 är som att hoppa in i en 7 serie typ. så fruktansvärt mycket tystare!

                                  januari 7, 2020 at 18:37 #466220

                                  Så snyggt…
                                  har du testat olika däkcfabrikat så det går att jämföra egenskaper?
                                  jag har 235/35-19 contisport (nån siffra) på min9-3 och dom greppar jättefint. men att gå till nokian friktons 225/45-17 är som att hoppa in i en 7 serie typ. så fruktansvärt mycket tystare!

                                  Tackar.

                                  Jag är ingen specialist på däck alls. Men köper väl oftast “premium” iaf sista 10-12 åren efter att jag testat div olika märken genom tiderna. Haft 18″ Kumho sommardäck KU39 (2012-2014), helt ok med bra grepp. Rätt bullriga dock. På silverpilen satt den 225/45/17 Kumho kw22 dubbdäck jisses vad mjuka de var. TCS/ESP fick fnatt så sort man nuddade gasen. De var allmänt svajiga men bra pris 2010-2018 två uppsättningar.

                                  Haft olika versioner av Michelin Pilot sport 3 o 4 dessa i 18″ samt 4S I 19″ den ena ngt tystare än sin föregångare upplever jag det som och det bästa våtgrepp jag upplevt öht. De greppar jäkligt fint jämt tycker jag nog. På Aurisen sitter det 205/55/16 Michelin Energy med några år på nacken och på vintern sitter det Goodyear Ultragrip Dubb, de är tystare än Michelinarna så de ska nog bytas snart känns det som även om mönstret är ok.

                                  Kort o gott är nöjd med Michelin däck de känns trygga, de verkar klara många mil iaf på svenssonbilar med moderat effekt o lätt på gaspedalen.

                                  På gröna og900 sitter det Toyo Proxes 195/50R16 däck de var bra. Men är gamla (2014) nu de kan upplevas lite hala spec när det är lite svalare ute.

                                  Ja just, på cabben, jösses. Min bror fick i uppdrag att skaffa nya gummin till cabben första sommaren 2015. Jag vet inte hur han tänkte eg oftast är han en förnuftig bror men denna gång måste det slagit slint. Han resonerade väl som så att det är ju bara en sommarbil o det inte blir så många mil. Det blev Sailun Atrezzo ZR+ 205/45/16. Man borde åka in på anstalt av att sälja sådana däck. Lömska spec på blöta vägar, får ståplattor delux väldigt fort. Inget jag upplevt med tex. Michelin.

                                  Provade Star Performer UHP i 2 el 1,5 säsong (2010/2011) på Silverpilen dimension 225/45/17. De var ok men inte mer än så, kändes som att de åldrades snabbt och blev hårda och bullriga. Fick även tå-häl slitage på bakhjulen. Såg även flera små sprickor i slitbanan efter ett tag.

                                  Testade Good Year Eagle F1 assymetric på silverpilen 225/45/17, de var JÄTTE tysta lätt de tystaste däck jag haft på ngn saab. Men de gick åt som suddgummi…. De slets väldigt snabbt det var runt 2009/2010.

                                  Första vintern med silverpilen 2008/2009 inhandlades det 4 st 205/55/16 regumearde AGI Sarek2 205/55-16 dubb. Klockrena däck i grepp mm, men bilen blev lite svajig helt klart. De kördes med i två säsonger sedan klev jag upp till 17″ på vinterhjul.

                                  //B

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 314 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.