Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Detta ämne innehåller 155 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-10-09 10:30.

Visar 6 inlägg - 151 till 156 (av 156 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #463003

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kan tipsa om Biltemas 2K golvepoxy, riktigt bra om du vill ha lite ”renare” yta än betonggolvet 🙂

    Tack, det ska jag fundera på. 🙂

    #463035

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Stör mig lite på att spaken i min gröne är sladdrig/glappig. Det är lixom när jag bara rör spaken inte när man rör länkaget ut till lådan (upplever jag det som för det krävs 0 kraft för att få fram) Vad beror det på? Vad är det som ska bytas el justeras?

    Spaken på cabben är ”stum” i jämförelse gällande detta glapp.

    Film 1 är när spaken är i friläge film 2 visar glappet med olika växlar i med nedtryckt koppling.

    #463458

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Griffin besiktigade i fredags med beröm godkänt och inspektörens kommentar var ”otroligt fräsch 9-5:a” känns ju bra o få det omdömet. 🙂

    IMG_2849

    IMG_2848

    IMG_2841

    IMG_2845

    Fick rycka in och hjälpa min svågers svärfar som hade problem med sin 9-5:a. Den var otroligt svag och seg, knappt den tog sig upp för en mindre backe. Komma upp till 100 tog en evighet.

    Nåja det hela började med att han klagade om att bilen var slö, utan att jag provkörde bilen så kollade jag lite snabbt under huven och mkt riktigt backventilen under kåpan var av samt ett hål rätt igenom. Där hade du ett problem iaf. Jag fixade fram en i alu från Maptun och den byttes av ägaren. Fick info att bilen var lika trött för det. Så han kom förbi och jag tog en provtur och då fattade jag vad han menade, bilen var tokslö. Sa att vi kolla så inte spjället gått i limphome för det kändes lite som det. Bilen gick jämt men super segt. Spjället var iaf inte i limphome.

    Då jag bor 8 mil från herrn som äger bilen och jag ogärna plockar med andras bilar under dessa förutsättningar som kräver rejäl felsökning så sa jag att lämna in den för felsökning på en verkstad.

    Sagt och gjort bilen fick en tid för felsökning ngn vecka senare på en ”saab-verkstad” och de felsökte i 3+ timmar och kom fram till att det är en laddtrycksgivare som är sönder (sitter på insuget) då bilen inte får ngt laddtryck. Jag tyckte det hela lät skumt men okej då de har ju ändå felsökt. (Vid verkstadsbesöket satt det en svart tändkassett.) Ngn dag senare byttes givaren utan att bilen blev bättre. Då avbröts felsökningen av ägaren. Ägaren undrade om jag kunde ta en titt igen, det kunde jag väl då jag började misstänka ett par saker, 9-5:an hamnade hos mina svärföräldrar.

    ”Epilog” Jag ställde lite frågor första gången jag tittade på bilen och fick då veta att den hade gått ett kort tag med en röd ”pirat” tändkassett och hade biltema stift monterade. Jag undrade varför en röd, jo ägaren hade slagit in regnummer på ”autodocs” sida och fått upp att denna skulle passa (vilket stämde jag kollade själv på autodoc senare) efter misstaget med röd kassett byttes det till en svart kassett även den ”pirat” och det var efter röd&svart äventyren som bilen började bli slö.

    Förra lördagen rullades bilen så in för lite koll och det första jag gjorde var att lossa downpipen vid turbon så det blev ett rejält läckage och tog en provtur ”voila” bilen gick som den skulle. Så då var det lätt att stryka ”kass” turbo från listan och rikta intresset på downpipen. Den demonterades och mkt riktigt så hade främre katten rasat och pluggat igen hela skiten ned till kat nummer två. Se bilder nedan, hur det ska se ut och inte.

    Så under veckan jagades det rätt på en begagnad DP och idag monterades den på bilen och samtidigt med nytt luftfilter, ny olja och filter, nya ngk stift och en begagnad original saab tändkassett samt ett gäng murkna vakuumslangar bytta. Kontentan i detta är att verkstaden ställde inga frågor till ägaren om hur och när bilen blev som den blev vilket är dålig. Samt att pirat tändkassett röd el svart kan verkligen skada hårdvaran på saabar då vissa skyddsfunktioner bevisligen inte fungerar. Nåja, 9-5:an är iaf pigg o kry igen och ägaren glad.

    1-1

    2-1

    3-1

    4

    5-1

    6-1

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 3 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #463525

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Satt det röd kassett på och verkstaden reagerade inte?! 😤

    Det är klart, om de bara letade i tre timmar så….. 😭

    Bra jobbat med dp! Hur var det att lossa pinnbultar etc?

    Mvh

    Mathias

    #463528

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Hej!
    Satt det röd kassett på och verkstaden reagerade inte?! 😤
    Det är klart, om de bara letade i tre timmar så….. 😭
    Bra jobbat med dp! Hur var det att lossa pinnbultar etc?
    Mvh
    Mathias

    Hej, jag var nog lite otydlig, när bilen var inne på verkstad på felsökning satt det antingen en svart ”pirat” el original tändkassett.
    Det var inget strul med pinnbultar el få bort lambdasonder mm. Skönt det. Det flöt på bra allt ihop.

    //B

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #463984

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Pysslade lite med Griffin i måndagskväll med att piffa till/byta lite detaljer mot nya fräscha diton under huven. Nog för att det kanske var rent o snyggt innan men detta höjde intrycket och helhetsintrycket märkbart under huven. Det stämmer bättre överens nu efter omlack mm. Nu är inte ambitionen att det ska vara kn*ll-puts här men det ska vara fräscht. 🙂

    410FAC44-ADCD-4E64-AB7C-854546FF9E2F

    2C77DBB0-8131-4FFF-A3DD-6F821A9D2B7C

    45943A3D-3EEF-4EDC-88F2-88424D297222

    12C1A044-7902-4BF3-8486-31E1570D042A

    E2DB3F90-9103-4D21-B9B3-012F3B06433A

    D4F37F0C-677A-4536-8924-AC3A21824FB9

    32D9DBF4-F869-4B4B-A00D-01758A4FB89C

    Såg en viss Egermo blå 9-5 på Maptun meter i år som hade monterat Ignsignia mutter kåpor på hjulbultarna och det tyckte jag verkade intressant. Sagt o gjort beställdes på eBay kom igår testades tämligen omgående. Jag är dock inte helt säker på resultatet ännu men är nog mera en vanesak.

    DFD16EED-49D8-41D4-B245-0A97A2B9D0FD

    4325EE6A-A12D-4479-B075-AF867C94E64E

    Bilagor:
Visar 6 inlägg - 151 till 156 (av 156 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.