Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
- Detta ämne har 324 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2026-01-22 07:32 av
Mr_SunBear.
-
FörfattareInlägg
-
juli 4, 2019 kl. 11:08 #460807Bilparken innefattas även av en og900 cab av årsmodell -91 i den förnämliga kulören platina-grå 228, som ursprungligen hämtats hem från UK av föregående ägare som även registrerade in bilen i Sverige 2013. Hösten 2014 köpte jag och min bror denna bil som ett gemensamt ägarskap/projekt, bror ville ha en cab och jag tyckte nog mera att det kan ju vara ett kul projekt att bygga om från högerstyrt till vänsterstyrt. Jag är mera glad för bilar med plåttak så enkelt är det. Sagt o gjort detta gjordes av mig vintern 14/15 (Lite support fick jag i form av kunnande från ”Cab-Mange” som gjort dessa ombyggnader förr) och lite blandade bilder finns här på ombyggnaden. https://www.garaget.org/mypage/?page=gallery&user=138873&album=75295
Bilen är absolut inte i något toppskick utan ett charmigt bruksskick där funktion går före skick eg, det passar mig bra i detta fall då jag och bror inte har samma ambitionsnivå på skötsel av prylarna. Bilen körs även av brors fru samt äldsta son vilket gör ju att bilen löper lite högre risk för ”happenings”. Bilen har bevisligen haft ett spännande liv under sina levnadsår där det lackats om både det ena och andra samt ngn dörr bytts mm men hyfsat förskonad av allvarlig rost. Trots en längre tids vila så är bilen pigg o rask som 175 hk ska vara på en sådan här vagn. ”The grey” har inte använts sedan sommaren 2017 och nu var det dags att väcka upp henne igen för att njutas av under sommaren samt lite välbehövligt skruvande i form av att byta motorfästen då hela paketet rör sig oroväckande mycket och visst var det väl så att främre fästet hade gått sönder helt. Samtidigt så blev det ny olja och filter, samt byte av bromsvätskan i hela systemet som rymmer en ansenlig mängd vätska. Det blev även en behövlig tvätt och städning efter skruvandet var avklarat. Bilen besiktigades av bror min i måndags i Sthlm med blankt papper och begav sig sedan på en 50 mila tur ned till Blekinge där han och familjen skall spendera semester ett par veckor.
Lite bilder som grädde på moset.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten-
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
Mr_SunBear.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
Mr_SunBear.
Hej!
Skönt dammtäcke på första bilden ?!
Den kulören ser trevlig ut, kan inte vara helt vanlig?!Hur är det att lossa motorfästet i höger bakkant?
Åker remmspännare och hela shabraket med, är ju trång bortom all rimlighet ?.
Försökte lossa 19mm mittre muttern på ett demonteringsobjekt nyss men gick bet med mina verktyg jag hade med mig.Mvh
Mathias
Hej!
Öser på med frågor ?.
Hur är den grå kulören du har i jämförelse med ordoradogrå, mörkare eller ljusare?
Är ordoradogrå/myrgrå ”samma” kulör som kjolpaketet för jag ser att din är ljusare än kjolarna?
Det ut att vara nästan identisk med kulören på fälgarna.
Mvh
Mathias
Hej!
Beklagar alla frågor (som jag kan besvara genom att lyfta rumpan från soffan ?)
Ang. Kulörer -91.
Mvh
Mathias
Attachments:
juli 4, 2019 kl. 21:44 #460840Hur är den grå kulören du har i jämförelse med ordoradogrå, mörkare eller ljusare?
Är ordoradogrå/myrgrå ”samma” kulör som kjolpaketet för jag ser att din är ljusare än kjolarna?
Det ut att vara nästan identisk med kulören på fälgarna.
Mvh
MathiasJag har inte 100 koll på alla kulörer men platina-grå är bra mkt ljusare än odoarogrå och myrgrå som aero-plasten är lackad i. Tycker att platinum-grå går åt det blåtoniga i vissa vinklar/ljus..
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten
juli 4, 2019 kl. 21:53 #460841Hej!
Hur är det att lossa motorfästet i höger bakkant? Åker remspännare och hela shabraket med, är ju trång bortom all rimlighet ?. Försökte lossa 19mm mittre muttern på ett demonteringsobjekt nyss men gick bet med mina verktyg jag hade med mig.Först så ”måste” man lossa alla tre fästen i bilen då man måste lyfta maskin för att få loss fästen och kuddarna och förhindra att motor sjunker/ faller ned helt enkelt. Vi bytte högre sida bakre samt främre kudde. Vänster kudde kräver att maskin lyfts mer än vad vi gjorde och det belastar då drivaxlar, kylslangar till kylare och kupé och växelväljarstång mm. Det tar mer tid att demontera än vad vi ansåg behövdes att bytas på den sidan.
Högra fästet då demonterade vi remspännaren till servot för att få loss motorfästen mm. Fästet är delat i två delar en övre och undre. Den övre är fastskruvad i toppen den undre i skrivarna som fäster blocket till växellådan samt en utgående pinnskruv på remsidan.
19 mm muttern var rejält åtdragen även på vår bil kan jag informera om. Motorkudden på vänster sida har en genomgående skruv som man lossar helt och då kan man lyfta fästet som sitter fast på motorn från den del som sitter fast i karossen sas.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten
september 11, 2019 kl. 09:51 #462882Det händer inte så mkt med bilarna nu eg. Den gröne blir det omarbete på innertaket då limningen släppt på ett par ställen. Drygt men är man hobbyamatör så är man.
Däremot har jag uppgraderat belysningen i garaget där det mekas med bilarna. Klart nöjd med 5st 43w led armaturer på 4400 lumen st (249kr st på kampanj hos Jula) samt bytt till ledlysrör i den armatur som fanns i garaget(efter bilderna togs) två led 18w på 2430 lumen st (80kr st Biltema). Så totalt 251w och totalt 26860 lumen (Det skumma är att vanliga 36w lysrör ger 3350 lm st men ger mindre ljus än 18w led lysrör på 2430lm st). Det gjorde iaf skillnad kan man säga. [emoji16] De nya armaturerna har separat strömbrytare så man inte tänder allt för att bara köra in och ur bilen. Ska slänga på lite vit färg på väggen med vid tillfälle. Kablaget skall även klamras fast i taket framöver, de ska inte ”hänga” lösa.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Mr_SunBear.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Mr_SunBear.
Attachments:
september 14, 2019 kl. 15:11 #462949Din cabbe såg fin ut på bild i alla fall ? jag gillar den färgkoden och med mörka 16 Aero gör de sig attans bra!
Kul med garageuppgraderingen, gav mig lite idéer på mitt ljus också, kört med gamla lampor 60W o vanliga lysrör nu i många år. Blir uppgradering till LED.
september 14, 2019 kl. 19:11 #462958Tackar, jo cabben är helt ok. ?
LED är ju klart prisvärt idag och energisnålt.
Igår blev det lite mer uppfräschning i garaget. 10l vit färg och en roller så blev det klart bättre än vad det var innan. Det är inte Sixtinska kappellet det är målat för o bli vitt inte snyggt. ?
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Mr_SunBear.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Mr_SunBear.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Mr_SunBear.
Attachments:
september 15, 2019 kl. 12:59 #462993Kan tipsa om Biltemas 2K golvepoxy, riktigt bra om du vill ha lite ”renare” yta än betonggolvet ?
september 15, 2019 kl. 21:17 #463003Kan tipsa om Biltemas 2K golvepoxy, riktigt bra om du vill ha lite ”renare” yta än betonggolvet ?
Tack, det ska jag fundera på. 🙂
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten -
Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.





















































