Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 324 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 27, 2019 kl. 10:31 #458557

      Björn; Vi vill ha fler bilder på bilen i dagsljus ! 🙂

        maj 4, 2019 kl. 12:38 #458794

        Liten uppdatering, det har eg bara småpysslats lite med Griffin. Efter att jag monterat tillbaka den gamla takantennen så insåg jag att det dög inte. En ny beställdes och har bytt ut den gamla ”slitna”. Nu harmoniserar det bättre då ”allt” annat som monterats är nytt. Sedan har jag bytt ut högtalarna i hatthyllan från original till Infinity som jag även hade i Silverpilen. Dessa klarar att spelar lite mera bas och det är alltid välkommet. (Sedan tycker jag nog att det AS3 som satt i Silverpilen lätt bättre än det som sitter i Griffin nu. Vet inte om huvudenheten spelar in i detta.
        IMG_9576
        IMG_9579
        IMG_9580
        IMG_9597
        IMG_9598
        IMG_9599

        Sedan har familjens Toyota Auris från 2008 fått lite omvårdnad. Miniservice med ny olja oljefilter, kupeluftfilter, aggregatrem samt en behövlig motortvätt. Första ggn sedan bilen kom ur fabriken kan jag garantera (Far min som köpte bilen ny har aldrig gjort detta). Att byta kupeluftfilter och aggregatrem var ren o skär kärlek, filter tog väl 3 minuter och remmen 7 minuter. Det är annat jämfört med hur det är på våra saabar. Haha

        toy01

        toy02
        toy03

        toy04

        Fick lite inspiration gällande ljudisolering efter läst STCS projekttråd där man har isolerat baljan i bagaget en og9-5:a. Så sagt o gjort, 8 m2 Silent Coat 2mm beställdes, 27 kg väger det… så är man prestanda nörd är det inget man ska hålla på med. Trimma är silver lätta är guld sägs det… Familjens Toyota Auris från 2008 fick agera försökskanin. Det är inte mkt isolering i dessa bilarna, dock är innerskärmar i hjulhus gjorda av filt-material typ. Bilen är normalt sett inte spec tyst, motorn surrar mkt i motorvägsfart och det är en hel del vägljud. Som sagt igår kväll skred jag till verket och en stund senare så var jag nöjd. En kortare provtur gjordes förstås och jag upplevde nog att det var lite ”lugnare” miljö i kupén. Vi får se om sambon reagerar om ljudnivå är annorlunda nu. Det gick åt 3/5 av ett paket så runt 2,4 m2 Silent Coat har jag lagt in i skuffen.

        toy06

        toy07

        toy08

        toy09

        toy10

        Björn
        Västerås
        Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
        Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
        Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

          maj 4, 2019 kl. 12:40 #458811

          fortsättning

          toy11

          toy12

          toy13

          IMG_9654

          IMG_9641

          Björn
          Västerås
          Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
          Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
          Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

          • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Mr_SunBear.
          • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Mr_SunBear.
          • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Mr_SunBear.
            maj 4, 2019 kl. 18:33 #458820

            Det är ju en Griffin! Den lär kunna flytta på extrakilona!??

            96 V4 1975 ”Bollen”

              maj 4, 2019 kl. 20:56 #458821

              Det är ju en Griffin! Den lär kunna flytta på extrakilona!??

              Haha ja i så fall är det en Griffin + då det är lite mera än vad som var i när den lämnade fabriken. Vi får se om jag lägger i ngn extra isolering i Griffin då det är en sedan. Ska fundera lite.

              Björn
              Västerås
              Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
              Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
              Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                maj 14, 2019 kl. 21:08 #459049

                Hej!

                Jag tror det lyfter med silverlampor då det orangea blir ytterligare en kulör utöver silver och grafitgrå som är basfärgerna på din bil.

                Orange tycker jag personligen gör sig bäst på Televerkets bilar och Lamborghini ?.

                Förr fanns bara orangea blinkers, sedan kom röktonade och därefter vita.
                Du målar de vita mörka, nästa steg blir att måla dem orangea ?.

                Mvh

                Mathias

                  maj 15, 2019 kl. 19:23 #459088

                  Hej!
                  Jag tror det lyfter med silverlampor då det orangea blir ytterligare en kulör utöver silver och grafitgrå som är basfärgerna på din bil.
                  Orange tycker jag personligen gör sig bäst på Televerkets bilar och Lamborghini ?.
                  Förr fanns bara orangea blinkers, sedan kom röktonade och därefter vita. Du målar de vita mörka, nästa steg blir att måla dem orangea ?.
                  Mvh
                  Mathias

                  Jag har beställt Osram Diadem Chrome lampor till både fram o sidoblinkers från eBay, de lär väl dyka upp nästa vecka.

                  Björn
                  Västerås
                  Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                  Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                  Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                    maj 15, 2019 kl. 20:17 #459091

                    Hej!

                    Jag tror det blir bra ?.

                    Jag ser fram emot ett ”efter” kort ?.

                    Mvh

                    Mathias

                      maj 16, 2019 kl. 22:50 #459135

                      Var ute och hämtade hem den ”Gröne” och parkerade Griffin i vintergaraget ist för ett litet tag. B202:an snurrade igång direkt och lyftarna tystnade efter en sekund. Det är något magiskt med gurglet från baken på dessa. En välbehövlig tvätt hann vi med denna afton.:) Passade även på att ta ett par bilder på Griffin i mer ”dagsljus” än tidigare. Det får duga så länge.

                      IMG_0024

                      IMG_0001

                      IMG_0002

                      IMG_0003

                      IMG_0007

                      IMG_0009

                      IMG_0012

                      IMG_0014

                      Björn
                      Västerås
                      Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                      Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                      Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                        maj 17, 2019 kl. 06:16 #459146

                        Hej!

                        Mumma ?!

                        Bilder uppskattas alltid! ?

                        Mvh

                        Mathias

                          juni 22, 2019 kl. 20:45 #460191

                          Har inte kört så mkt med 9-5:an sista tiden då det varit en del jobbresor som tagit upp tiden. Men iaf midsommarveckan så lämnades bilen in på keramisk lackskydds behandling. Lack samt fälgar fick keramisk behandling samt insidan fick en rejäl rekond med extra behandling av skinnklädseln. Det behövdes. Har lagt upp bilder på garaget men lägger in ett par på resultatet här med.

                          IMG_0618

                          IMG_0785

                          IMG_0650

                          IMG_0906

                          xIMG_0635

                          IMG_0698

                          IMG_0676

                          IMG_0860f

                          IMG_0681

                          IMG_0904

                          a2

                          a3

                          Björn
                          Västerås
                          Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                          Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                          Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                            juni 22, 2019 kl. 21:19 #460205

                            Wow…?

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              juni 22, 2019 kl. 21:38 #460206

                              Helt otroligt!
                              Raka motsatsen till frugans ”nya” 2.0t BioPower sedan, Jetblack effekt, lite mil men med mycket småskador.

                                juni 24, 2019 kl. 13:16 #460326

                                Rekondaren har lagt upp en liten filmsnutt på resultatet på instagram.

                                https://www.instagram.com/p/BzFZXh2oFXy/?igshid=16q74b43lpmc2

                                Björn
                                Västerås
                                Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                                Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                                Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                                  juli 4, 2019 kl. 08:58 #460800

                                  En liten ”detalj” uppdatering. Hade beställt ”chrome” glödlampor till bla sidoblinkers så det ar väl bara att prova. Lamporna är av märket Osram Diadem Chrome inköpta på eBay.

                                  Låter resultatet tala för sig själv med ett par bilder.

                                  IMG_1071

                                  IMG_1073

                                  IMG_1079

                                  IMG_1076

                                  Björn
                                  Västerås
                                  Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                                  Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                                  Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 324 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.