Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
- Detta ämne har 324 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2026-01-22 07:32 av
Mr_SunBear.
-
FörfattareInlägg
-
maj 4, 2019 kl. 12:38 #458794Liten uppdatering, det har eg bara småpysslats lite med Griffin. Efter att jag monterat tillbaka den gamla takantennen så insåg jag att det dög inte. En ny beställdes och har bytt ut den gamla ”slitna”. Nu harmoniserar det bättre då ”allt” annat som monterats är nytt. Sedan har jag bytt ut högtalarna i hatthyllan från original till Infinity som jag även hade i Silverpilen. Dessa klarar att spelar lite mera bas och det är alltid välkommet. (Sedan tycker jag nog att det AS3 som satt i Silverpilen lätt bättre än det som sitter i Griffin nu. Vet inte om huvudenheten spelar in i detta.






Sedan har familjens Toyota Auris från 2008 fått lite omvårdnad. Miniservice med ny olja oljefilter, kupeluftfilter, aggregatrem samt en behövlig motortvätt. Första ggn sedan bilen kom ur fabriken kan jag garantera (Far min som köpte bilen ny har aldrig gjort detta). Att byta kupeluftfilter och aggregatrem var ren o skär kärlek, filter tog väl 3 minuter och remmen 7 minuter. Det är annat jämfört med hur det är på våra saabar. Haha
Fick lite inspiration gällande ljudisolering efter läst STCS projekttråd där man har isolerat baljan i bagaget en og9-5:a. Så sagt o gjort, 8 m2 Silent Coat 2mm beställdes, 27 kg väger det… så är man prestanda nörd är det inget man ska hålla på med. Trimma är silver lätta är guld sägs det… Familjens Toyota Auris från 2008 fick agera försökskanin. Det är inte mkt isolering i dessa bilarna, dock är innerskärmar i hjulhus gjorda av filt-material typ. Bilen är normalt sett inte spec tyst, motorn surrar mkt i motorvägsfart och det är en hel del vägljud. Som sagt igår kväll skred jag till verket och en stund senare så var jag nöjd. En kortare provtur gjordes förstås och jag upplevde nog att det var lite ”lugnare” miljö i kupén. Vi får se om sambon reagerar om ljudnivå är annorlunda nu. Det gick åt 3/5 av ett paket så runt 2,4 m2 Silent Coat har jag lagt in i skuffen.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenAttachments:
maj 4, 2019 kl. 12:40 #458811fortsättning
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten-
Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av
Mr_SunBear.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av
Mr_SunBear.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av
Mr_SunBear.
maj 4, 2019 kl. 18:33 #458820Det är ju en Griffin! Den lär kunna flytta på extrakilona!??
96 V4 1975 ”Bollen”
maj 4, 2019 kl. 20:56 #458821Det är ju en Griffin! Den lär kunna flytta på extrakilona!??
Haha ja i så fall är det en Griffin + då det är lite mera än vad som var i när den lämnade fabriken. Vi får se om jag lägger i ngn extra isolering i Griffin då det är en sedan. Ska fundera lite.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenHej!
Jag tror det lyfter med silverlampor då det orangea blir ytterligare en kulör utöver silver och grafitgrå som är basfärgerna på din bil.
Orange tycker jag personligen gör sig bäst på Televerkets bilar och Lamborghini ?.
Förr fanns bara orangea blinkers, sedan kom röktonade och därefter vita.
Du målar de vita mörka, nästa steg blir att måla dem orangea ?.Mvh
Mathias
maj 15, 2019 kl. 19:23 #459088Hej!
Jag tror det lyfter med silverlampor då det orangea blir ytterligare en kulör utöver silver och grafitgrå som är basfärgerna på din bil.
Orange tycker jag personligen gör sig bäst på Televerkets bilar och Lamborghini ?.
Förr fanns bara orangea blinkers, sedan kom röktonade och därefter vita. Du målar de vita mörka, nästa steg blir att måla dem orangea ?.
Mvh
MathiasJag har beställt Osram Diadem Chrome lampor till både fram o sidoblinkers från eBay, de lär väl dyka upp nästa vecka.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten
maj 16, 2019 kl. 22:50 #459135Var ute och hämtade hem den ”Gröne” och parkerade Griffin i vintergaraget ist för ett litet tag. B202:an snurrade igång direkt och lyftarna tystnade efter en sekund. Det är något magiskt med gurglet från baken på dessa. En välbehövlig tvätt hann vi med denna afton.:) Passade även på att ta ett par bilder på Griffin i mer ”dagsljus” än tidigare. Det får duga så länge.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenAttachments:
juni 22, 2019 kl. 20:45 #460191Har inte kört så mkt med 9-5:an sista tiden då det varit en del jobbresor som tagit upp tiden. Men iaf midsommarveckan så lämnades bilen in på keramisk lackskydds behandling. Lack samt fälgar fick keramisk behandling samt insidan fick en rejäl rekond med extra behandling av skinnklädseln. Det behövdes. Har lagt upp bilder på garaget men lägger in ett par på resultatet här med.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenAttachments:
juni 22, 2019 kl. 21:38 #460206Helt otroligt!
Raka motsatsen till frugans ”nya” 2.0t BioPower sedan, Jetblack effekt, lite mil men med mycket småskador.
juni 24, 2019 kl. 13:16 #460326Rekondaren har lagt upp en liten filmsnutt på resultatet på instagram.
https://www.instagram.com/p/BzFZXh2oFXy/?igshid=16q74b43lpmc2
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten
juli 4, 2019 kl. 08:58 #460800En liten ”detalj” uppdatering. Hade beställt ”chrome” glödlampor till bla sidoblinkers så det ar väl bara att prova. Lamporna är av märket Osram Diadem Chrome inköpta på eBay.
Låter resultatet tala för sig själv med ett par bilder.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenAttachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.


















































































