Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 324 totalt)
  • Författare

Hej!

Bra sammanställt!

Angående däck till 9-5, det tål att upprepas: ALDRIG pilformat mönster, då kommer ”häl tå”.

Gissa hur det låter i bilen och känns i kroppen på Dansk motorväg i 130km/h och 100 mil hem?
      Det YLAR och ångesten är total ?.

Nu sitter 235/35/19 Nokian Z-line på. Inte antydan till häl tå.

Mvh

Mathias

20171030_105704

20171030_103955

januari 10, 2020 kl. 18:50 #466301

Hej!
        Bra sammanställt!
        Angående däck till 9-5, det tål att upprepas: ALDRIG pilformat mönster, då kommer ”häl tå”.
        Gissa hur det låter i bilen och känns i kroppen på Dansk motorväg i 130km/h och 100 mil hem? Det YLAR och ångesten är total ?.
        Nu sitter 235/35/19 Nokian Z-line på. Inte antydan till häl tå.
        Mvh
        Mathias

Jo de där känns igen. Skräp. Men när jag köpte Silverpilen 2008 så var de bakdäcken typ 8 kantiga på insidan. Kommer inte ihåg märket men ska se om jag hittar bilderna.

Björn
        Västerås
        Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
        Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
        Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

januari 10, 2020 kl. 22:09 #466303

Här är bilderna på bakdäcken som satt på Silverpilen när jag köpte den 2008. Bilen hade rullat drygt 11000 mil då. Tror ni dessa förde ngt oväsen då? 😀 Byttes mot två Goodyear Eagle F1 assymetric som jag nämnde ovan.

DSC03537

DSC03543

Björn
          Västerås
          Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

• Det här svaret redigerades för 6 år, 6 månader sedan av Mr_SunBear.
          • Det här svaret redigerades för 6 år, 6 månader sedan av Mr_SunBear.
            januari 10, 2020 kl. 22:16 #466308

Så snyggt…
            har du testat olika däkcfabrikat så det går att jämföra egenskaper?
            jag har 235/35-19 contisport (nån siffra) på min9-3 och dom greppar jättefint. men att gå till nokian friktons 225/45-17 är som att hoppa in i en 7 serie typ. så fruktansvärt mycket tystare!

BTW är du nöjd med ljudnivån på dina Conti? Jag har inte velat ha Conti däck då de fått dåligt omdöme pga högt däckljud. De kanske är bättre idag dock.
            //B

Björn
            Västerås

januari 11, 2020 kl. 09:23 #466310

Så snyggt… har du testat olika däkcfabrikat så det går att jämföra egenskaper? jag har 235/35-19 contisport (nån siffra) på min9-3 och dom greppar jättefint. men att gå till nokian friktons 225/45-17 är som att hoppa in i en 7 serie typ. så fruktansvärt mycket tystare!

BTW är du nöjd med ljudnivån på dina Conti? Jag har inte velat ha Conti däck då de fått dåligt omdöme pga högt däckljud. De kanske är bättre idag dock. //B

God no. Dom låter som dom greppar bra kan man la säga. Jag reagerar till o med på hur högljudda dom är varje gång jag kör.

Jag kollade inte upp det noga nog, beställde Good year men dom var slut så jag fick välja snabbt på telefon mellan conti och michelin.

Dom låter nått fruktansvärt mycket. mina 225/45-17 nokian friktion är rena drömmen jämförelsevis. nästan så jag inte vill byta till sommardäck igen.

det är en utgift jag Längtar efter, att sälja beg däck är sånn förlust att jag inte ids med det men när dom ska bytas blir det annat..

• Det här svaret redigerades för 6 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
                januari 11, 2020 kl. 19:19 #466322

Hej!

Har iof bara kört 9-3 Aero med 17″ men den är ju STENHÅRD med orginalhjul (trevlig när det svänger)
                Hur det är att åka med 19″ kan jag bara föreställa mig ?.
                9-5 Aero är en för mig (gubbe med keps) en perfekt kompromiss till och med 19″ ?.

–> Björn, shit, jag hade nästan nya däck i jämförelse med dina ?.

Mvh

Mathias

januari 14, 2020 kl. 08:19 #466416

Jo den är ju klart obekvämare med 19″

greppar fint dock!

och vill man vara fin…

januari 18, 2020 kl. 14:23 #466519

Äntligen!! Idag tog jag tag i det som ”irriterat” mig lite. Nämligen utsticket på ändröret. Det monterades av verkstad samtidigt som dämpare och fjädrar byttes. Det monterades då så långt in det gick men stack ändå ut för mkt för min smak. Sagt o gjort, lossade sista biten på systemet kapade av 15 mm på röret som sista biten träs på sas. Det gjorde susen och då gick det att få in ändröret ungf 2 cm till. Nöjd. 🙂

01

03

04

06

07

Björn
                    Västerås

januari 18, 2020 kl. 18:18 #466535

Tänk att så lite gör så mycket!

januari 25, 2020 kl. 21:42 #466778

Tänk att så lite gör så mycket!

Det är ju så med mkt eg. Detaljer detaljer

Björn
                        Västerås

april 12, 2020 kl. 09:48 #468900

Liten uppdatering som rör familjens Toyota, den fick lite omvårdnad nu i påskhelgen. Egentligen skulle jag o dottern bara tvätta av bilen vilket också gjordes i det fina vädret. När detta var klart så kände jag för att testa nya polermaskinen på stötfångaren bak som har en hel del lackskador.

Sagt o gjort maskinen plockades fram och en skred till verket. Det kunde ha slutat här men det gjorde det inte, det blev som så att hela bilen blev maskinpolerad och fick en omgång vax på sig och däcken fick sig lite smörj. Det är första gången sedan bilen var ny (2008) den blev maskinpolerad, far min har bara vaxat bilen för hand en gång om året. Under de 3 åren vi ägt bilen har den bara tvättats och servats typ, så lacken hade verkligen miljarder tvättrepor och liknande. Så skillnaden blev märkbart påtaglig till det positiva.

Lacken har som sagt fortfarande skador och repor som inte maskinen tog bort, iaf inte med medel jag hade hemma, ska införskaffa ”proffs” medel framöver. Jag ska göra om detta i sommar och rengöra lacken rejält innan rubbning och polering. Skickar med ett par bilder på resultatet.

IMG_5263

IMG_5265

IMG_5267

IMG_5282

IMG_5284

IMG_5289

IMG_5293

IMG_5297

IMG_5311

IMG_5319

IMG_5321

Björn
                          Västerås

• Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av Mr_SunBear.
                            april 13, 2020 kl. 21:11 #468954

Hej!

Shit vad bra ?.

Är livrädd för att få in damm/sten vid polering. Ser du någon risk med det?

Mvh

Mathias

april 14, 2020 kl. 09:24 #468970

Hej!
                              Shit vad bra ?.
                              Är livrädd för att få in damm/sten vid polering. Ser du någon risk med det?
                              Mvh
                              Mathias

minus 0,5 sekunders regel när det gäller att tappa saker på marken 😛

tappar man en trasa/mikrofiberduk eller polertrissa så är den död tills den gått genom tvätten en gång.

april 14, 2020 kl. 15:23 #468982

Hej! Shit vad bra ?. Är livrädd för att få in damm/sten vid polering. Ser du någon risk med det?
                                Mvh Mathias

Tackar, jo det blev bra. Lite som M.Broberg skriver nedan, hamna ngt på backen så blir det utvisning resten av matchen direkt. Microfiber-trasor/poler-rondeller som jag använder tvättas mellan omgångarna för att hållas rena, de ligger i stängda lådor för att inte riskera bli smutsiga mm. Jag har hittills inte råkat ut för några problem med damm/grus vid polering el likn. Har polerat flera bilar utomhus utan att ngt hänt, givet bra och skuggigt lugnt väder.

minus 0,5 sekunders regel när det gäller att tappa saker på marken ?
                                tappar man en trasa/mikrofiberduk eller polertrissa så är den död tills den gått genom tvätten en gång.

Lätt att det är. Dottern på 3,5 år var ju med o tvättade bilen hon är inte längre bort än en armlängd när hon tvättar med svamp. Talar alltid om att tappar du den på marken så gör det inget kom till mig så fixar vi det. Hittills har hon aldrig tappat svampen….. hon har bättre statistik än jag kan jag meddela iaf på den punkten.

Det är ändå lite magi att köra med maskin och se skillnaden före och efter. Nackdelen med att polera själv är ju att man också hittar alla skador på bilen… Mkt går ju att ta bort men inte allt.

Björn
                                Västerås

maj 23, 2020 kl. 13:55 #470956

En uppdatering om vad som pysslats med sista tiden. Den gröne 900:an behöver få nytt tyg till innertaket då det börjat lossna lite (gjorde detta jobbet 2014 så det är backjobb helt enkelt). Så jag tog bort tyget från innertaket och insåg att det skulle kräva lite mera jobb för att få stommen hel o snygg för nytt tyg. Efter en del letande så fick tag på ett nytt innertak av Isak i Strängnäs.

Sagt och gjort så förra helgen lånades svärföräldrarnas 9-5 kombi och kosan styrdes mor Strängnäs för att hämta innertaket vilket stommen var i utmärkt skick. Väl hemma så började jobbet med att ta bort det gamla tyget och göra rent från gamla lim och skumrester. Denna gången passade jag på att behandla stommen med att stryka på ett lager polyester för att styva upp stommen. Tydligen ska klistret fästa bättre med. Det är dock ett arbetsmoment som kräver god ventilation och lite snabbt arbete innan härdaren börjar göra sitt med polyestern.

Tyget och lim är redan fixat sedan i höstas från SSK. Men när jag rullade ut tyget så har baksidan en skada samt det är grova tryckmärken i tyget, så just nu ligger det på en plan yta för att kurera sig självt förhoppningsvis. Jag har varit i kontakt med SSK gällande skada och märken så inget riktat mot dem. Jag vill inte riskera att det inte blir bra då det krävs en hel det arbete om det inte blir bra. Så fortsättning följer med innertaket. Bifogar lite bilder på projektet så långt.

IMG_5699

IMG_5700

IMG_5720

IMG_5721

IMG_5722

IMG_5723

IMG_5745

IMG_5749

IMG_5750

IMG_5892

Björn
                                  Västerås

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 324 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.