Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 314 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2020 at 14:03 #470969

      Projekt nummer 2 gäller restaurering utav stora vinge till bakluckan även kallad ankbad / whale tail. Denna inköptes 2013 och behöver en ”del” kärlek för att bli bra igen. Jag tog fram den för ett par veckor sedan för att kolla hur mkt jobb som eg behövdes. Det visade sig att det krävs mkt jobb spec gummidelen som skruvas fast på plastdelen med skruv.

      Det är känt att den stomme som finns i gummidelen rostar och då spricker gummit runt och då blir det svårt att få till det bra. Detta hade även hänt på min vinge. Så det som har gjorts hittills är att skära ur och plocka ur den långa profilen och skapa en ny profil med pinnbult. Jag har skaffat material i rostfritt för enkelhetens skull för att slippa problem längre fram. Profilen jag köpte var ngt för bred så den smalnades av med vinkelslipen. Det har borrats om gängats nya hål med M5 gänga sedan kapat pinnbult i lagom längd som har låst fast med gänglåsning. Efter lite justering så monterades skenan in och idag limmades allt ihop och fixerades med tejp för att gummit ska behålla formen tills limmet härdat. Det tar väl ngn dag innan detta har härdat för att se hur slutresultat blev. Så fortsättning följer även här.

      IMG_5711

      IMG_5713

      IMG_5715

      IMG_5716

      IMG_5719

      IMG_5824

      IMG_5825

      IMG_5828

      IMG_5830

      IMG_5833

      IMG_5843

      IMG_5844

      IMG_5845

      IMG_5847

      IMG_5848

        maj 23, 2020 at 20:42 #470997

        Den som väntar på något gott…

        Jag tror nog att liggsåren rättar sig till.
        Jag fick lite sådant på det tyg jag bytte på HOA för länge sedan. Det låg lite för lä ge innan montering. Det fanns även märken när jag klädde taket men det försvann efter en tid.

          maj 23, 2020 at 20:54 #470999

          Jo det ordnar nog till sig med tyget det får väl ligga och fluffa till sig ett tag till medans stommen till innertaket dofta av sig polyestern. 🙂

            maj 25, 2020 at 19:52 #471105

            Liten uppdatering, nu har limmet stelnat/härdat på vingen så jag tog bort tejpen och kollade resultatet. Det sitter stenhårt fast så limmet har gjort det den skulle göra. 🙂 Vingen ser lite tråkig ut i färgen då jag tvättat av den med sprit innan jag skulle limma. Men den kommer få ett lager plastidip framöver för att bli snygg. Gällande tyget till innertaket så har SSK hört av sig och kommer skicka nytt tyg. Det e service det.

            IMG_5920

            IMG_5921

            IMG_5923

              juni 5, 2020 at 09:11 #471488

              Fortsättning med innertaket. Fick nytt tyg från SSK som såg betydligt bättre ut gällande veck o tryckmärken (Bra support o service). Dock var detta tyg tjockare och styvare än det jag limmade fast 2014/2015 och det var svårt att få det snyggt iaf för mig som amatör. Kunde vara i föreningslokalen i vår Brf och det underlättar med utrymme för dessa typer av jobb helt klart. Det nya tyget är även ljusare än det gamla som är på c-stolparna. Det var väldigt varmt i måndags när det limmades fast så man fick jobba snabbt då limmet torkade i blixtens hastighet. Så jag är inte helt nöjd med resultatet men det får duga så. För att kunna montera in taket krävdes det ju att man fick hämta hem den gröne. Alltid lika trevligt. Igår kväll så monterades taket in och det gick väl bra i det stora hela. Det märktes att detta tyg var tjockare för det blev tight att få plats med innertaket, men det gick. Skönt att det är avklarat. 🙂 Bifogar ett par bilder på kalaset.

              IMG_6018

              IMG_6020

              IMG_6122v

              IMG_6124v

              IMG_6125v

              IMG_6126

              IMG_6183

              IMG_6186

              IMG_6188

              IMG_6192

              IMG_6194

                juni 5, 2020 at 09:55 #471501

                Snyyyygt!??

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  juni 5, 2020 at 14:21 #471503

                  Ser mycket bra ut. Snyggt jobb.

                    juni 5, 2020 at 19:10 #471512

                    Hej!

                    Grymt bra jobbat, snyggt!

                    Mvh

                    Mathias

                      juni 5, 2020 at 20:35 #471520

                      ??

                        juni 12, 2020 at 19:11 #471800

                        Igår så vart det lite fix av den gröne under huven. Märkte att den inte ville komma upp i motortemp riktigt så jag bytte termostat. När motorn monterades ihop 2013/2014 så monterades en 82 graders termostat denna gång blev det en 89 graders Saab original 30577561 och nog så blev motorn varm och nu något varmare normalt på tempmätaren så det skiljde mellan dem iaf. Noterade att det var samma tillverkare på både 89 o 82 termostaterna MotoRad 89 hade märkning FJN och 82 CMR vad det nu betyder.

                        IMG_6261
                        IMG_6262
                        IMG_6267

                        Sedan fixade jag ett läckage av växellådsolja från packboxen på växelförarstången. Det är ett jobb jag hoppas slippa göra igen. Trångt och svårt att demontera den gamla packboxen med motorn i och ligga under bilen ståendes på pallbockar, blev till slut tvungen att tömma ur oljan ur lådan och ta bort diffhus-locket för att komma åt. Man har inte många chanser att få loss den gamla tätningen innan du inte har ngt att “få fäste i”. Sedan var det ett mindre lyckorus när jag väl fick ut den (typ stunden innan var jag rätt säker på att jag får fan lyfta ur maskin, jag är 1000% säker känsla….).

                        IMG_6280
                        IMG_6281
                        IMG_6283
                        IMG_6285
                        IMG_6287
                        IMG_6291
                        Nåväl den gamla ur den nya ska dit…… Ja just det, hur ska man “driva/knacka” in tätningen i växellådshuset det finns inte utrymme att få ngn kraft som knackar på hela varvet runt samtidigt… Försökte en bra stund med lite av varje, till slut så kände jag att jag ger mig för kvällen och började plocka ihop verktygen. Den lösning som som började forma sig i skallen var att demontera inredning för att inifrån via hålet för växelspaken kunna ha ett rör o knacka in tätningen. Men så tog jag en lång 18mm hylsa 1/2 tum trädde på stången tog den längsta skruvmejsel jag kunde hitta i garaget typ 30+ cm. Tråcklade upp den mellan rör o styrväxel i bakkant satte den i hålet på hylsan och knackade till lite lugnt med en hammare. Se på tusan tätningen “gled” in så fint så jag fortsatt tills den satt på plats. Det gäller att inte föra in den för långt så man knäcker den vita plasthylsan innanför tydligen. Allt frid och fröjd rengjorde filter och magneten i locket, inget spännande där. Monterade tillbaka med ny packning och tvättade rent.

                        IMG_6297
                        IMG_6301
                        IMG_6306
                        Längre än så kom jag inte igår, jag har beställt ny olja av SSK kör vidare med “Quadraluben” då den verkar göra sitt jobb. För jag häller inte tillbaka den gamla oljan även om den inte rullat så många mil. Det känns helt enkelt inte rätt. Hittade dock lite mera jobb igår, inre drivknutsdamask har en liten liten spricka och trycker ut fett så den måste bytas. Däremot så fixade jag till nivåpluggen i lådan på lunchen, den såg tråkig ut så den blev tillfilad och fick en fräschare yta.

                        IMG_6313
                        IMG_6315
                        IMG_6318

                        • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Mr_SunBear.
                        • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Mr_SunBear.
                          juni 17, 2020 at 20:18 #471883

                          Pyssel fortsätter i lugnt tempo. Jobbet med packboxen är klart så då blev det o ta tag i den läckande damasken. En snabb leverans från SSK reservdelar som innehöll damasker och växellådsolja och lite annat smått o gott kom i tisdags. Demonterade drivaxeln i måndagskväll och förberedde så långt det var möjligt tills jag fick delarna som behövdes. Det är eg inget spec komplicerat jobb, hederligt skruvande. Lossa navmutter, avlasta övre bärarm, lossa nedre delen på stötdämparen samt lossa övre spindelled. Demontera ok och och ABS kabel och klämman kring inre damasken dra ut axel en bit så den lossnar från medbringaren kräng över en påse på båda delarna så det inte kommer in skit. That’s it typ. Montering sker ju då i bakvänd ordning.

                          IMG_6428

                          IMG_6432

                          IMG_6433

                          IMG_6436

                          IMG_6442

                          Att få av tripoden (efter man tagit bort låsringen) krävde en dorn o hammare, några slag senare så lossnade den fint. Det var inget stort hål visade det sig, och det är ngt jag orsakat själv helt klart. Nu tog jag en annan klämma och drog inte åt så in i h*****e som jag gärna gör. Fyllde den nya damasken med Saabs egna tripod-fett som redan fanns där sedan tidigare. Navmuttern skall dras med 350 Nm, så man fick ta i lite. Till sist så fylldes det på med olja i lådan, en slang underlättar jobbet. Sedan ett litet tips har man tömt lådan på all olja så fyll på typ en halv liter i primärhuset via avluftningen för att slippa höra kedjorna rassla som f-n tills oljan kommit dit.

                          IMG_6444

                          IMG_6489

                          IMG_6493

                          IMG_6495

                          IMG_6503

                          IMG_6505

                          IMG_6507

                          IMG_6510

                          IMG_6511

                          Så allt är monterat och testkört. Så långt allt bra.

                            juni 17, 2020 at 21:15 #471900

                            Hej!

                            Grymt jobbat OCH fräscha hjulhus ?.

                            Mvh

                            Mathias

                              juni 17, 2020 at 22:00 #471901

                              Tackar, jo det är fräscha men inte snygga. Haha. Det har pysslats lite sista tiden men nu börjar det blir bra. Det finns stora fördelar med bilar som rullat utomlands långt från Svenskt saltslask.

                              • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Mr_SunBear.
                                augusti 31, 2020 at 21:41 #474416

                                Liten uppdatering, sommaren har gått och det har väl körts både cabbe, kupé och Griffin men mest har det blivit hantverksjobb på sommarstället. Men panel/vägg/dörr byte, takbyte/omläggning, målning och bygga arbetsbänk passar inte detta forum så det skippar vi.

                                Just nu är det en liten dipp i bilintresset och jag har funderat på att avyttra ngn av bilarna. Det är väl främst Griffin som får stryka på foten i så fall med motiveringen att den används inte som det var tänkt eg. Men det spårade ju ur med tillfix osv och blev vad det blev, en sommarbil som rullar 200 mil per år 99% själv i bilen ingen barnstol monterad längre. Parkeras inte på stormarknader där det riskerar att hända både det ena och det andra. Men nu visade det sig att det behöver inte hända grejor på en parkering.

                                En sen kväll för par veckor sedan körde jag upp till sommarhuset med Griffin. Det var vägunderhåll på den vägen jag körde vilket jag visste om. Trafikverket la ut “slitbane-förstärkning” på en sträcka av 30 kilometer den aftonen (vilket jag var ovetande om, hade jag vetat det då hade jag valt annan väg). Denna förstärkning är typ lim och sedan häller man på en jäkla massa “grus” på detta. Sedan borstar man bort överflödet. Jag hade oturen att åka in i detta när gruset var precis utlagt och vägbanan ännu inte var sopad. Fick ligga i 40 km/h i 30 km varav 12 km var osopad “grusväg”. Det rasslade och skvalade i hela bilen och jag kände på mig att detta slutar inte bra. Sträckan var 2/1 väg så vända var inte lämpligt. Nåja för att summera det hela så fick bilen “bläster” skador på skärmar sidokjolar stötfångare bak vilket kommer kräva omlack. Har lämnat in en skadeanmälan till Trafikverket för det som inträffat, då jag anser att det är deras fel att de tillåter trafik när man ännu inte har sopat bort överflödet av grus. För överflöd var det, det låg högar på vägbanan och hade jag kört i 100 km/h som är ursprunglig hastighet hade jag legat i diket. Bilen svävade lite på allt grus. Tog lite bilder dagen efter när bilen var avspolad, idag var bilen hos Aros Auto i stan för dokumentering och återkoppling till försäkringsbolaget med offert för omlack, vilka per telefon har godkänt ärendet. AA är samma ställe som lackade om bilen 2019. (Kanske ngn som tycker jag är petig men en bil som är på påkostad en jäkla många kronor och har det skicket den har så är det verkligen inget kul att råka ut för detta.)

                                IMG_0180
                                IMG_0182
                                IMG_0183
                                IMG_0184
                                IMG_0187
                                IMG_0189
                                IMG_7990

                                En annan lite irriterande grej på Griffin är sidospeglarna. Då Saab OEM inte går att få tag i så är det eftermarknad/ProParts som tillverkar dessa. Jag köpte nya nya PP januari 2018 när jag höll på med bilen efter jag köpt den dec 17. Griffin har de speglar som har allt, dvs eluppvärmd, eljustering, minne, elinfällda och avbländning. Fint ska det vara. Redan april 2019 ballade infällningen på höger spegel, efter mkt om och men fick jag den på garanti av Saab/Orio. För en månad sedan ballade infällningen ur på vänster sida…. Jippi. Det som hänt på båda mina är att kugghjulen i motordrivningen spricker och då tappar drivningsfunktion, se bild. (Väldigt vanligt fel på mer eller mindre alla bilmärken världen över) Det som nu är att det inte finns sidospeglar som har alla funktioner att köpa längre. Det finns sidospeglar som har allt utom just avbländning. (Suck) Men efter lite sökande och letande så kom jag fram till att alla eftermarknadsmodeller har 9+5 stift i kontakterna. Dvs det mina har, så jag tog chansen att köpte en ny utan avbländning och mkt riktigt den hade alla kablar men två var klippta på lämpligt ställe. Så fredags skred jag till verket och demonterade den gamla klippte av kablaget jag behövde och skarvade ihop på den nya. Så då var ju det fixat iaf. 🙂

                                Lite bilder från operationsbordet.

                                IMG_7966

                                IMG_7983

                                IMG_7986

                                IMG_7988

                                IMG_7989

                                IMG_7992

                                IMG_7993

                                  september 1, 2020 at 07:43 #474448

                                  Nä usch å fy för den typen av väglag inga som går ut på att bilisterna ska göra slutjobbet.
                                  Där vi bor gör man detta överallt. Detta är ert jordbrukslandskap… Gissa hur det ter sig jordbruksmaskinerna svänger ut på denna beläggning… Jo, dom dra ju givetvis med sig allt grus och lämnar bara den klibbiga massan kvar men även löst grus. Jag tycker detta är idioti, vilket buller det blir med denna beläggningen då! Så’n skit! Minst 25%av det dom lagt ut i sommar är redan borta och på vissa sträckor typ 80%!
                                  Jag lider med dig det är sanslöst tråkigt att få bilen så förstörd. Det lägger sig klibbiga stenar på damasker och fjäderskålar, ja överallt!!
                                  Stå på dig!!

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 314 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.