Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 181 till 193 (av 193 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #470969
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Projekt nummer 2 gäller restaurering utav stora vinge till bakluckan även kallad ankbad / whale tail. Denna inköptes 2013 och behöver en ”del” kärlek för att bli bra igen. Jag tog fram den för ett par veckor sedan för att kolla hur mkt jobb som eg behövdes. Det visade sig att det krävs mkt jobb spec gummidelen som skruvas fast på plastdelen med skruv.

    Det är känt att den stomme som finns i gummidelen rostar och då spricker gummit runt och då blir det svårt att få till det bra. Detta hade även hänt på min vinge. Så det som har gjorts hittills är att skära ur och plocka ur den långa profilen och skapa en ny profil med pinnbult. Jag har skaffat material i rostfritt för enkelhetens skull för att slippa problem längre fram. Profilen jag köpte var ngt för bred så den smalnades av med vinkelslipen. Det har borrats om gängats nya hål med M5 gänga sedan kapat pinnbult i lagom längd som har låst fast med gänglåsning. Efter lite justering så monterades skenan in och idag limmades allt ihop och fixerades med tejp för att gummit ska behålla formen tills limmet härdat. Det tar väl ngn dag innan detta har härdat för att se hur slutresultat blev. Så fortsättning följer även här.

    IMG_5711

    IMG_5713

    IMG_5715

    IMG_5716

    IMG_5719

    IMG_5824

    IMG_5825

    IMG_5828

    IMG_5830

    IMG_5833

    IMG_5843

    IMG_5844

    IMG_5845

    IMG_5847

    IMG_5848

    Bilagor:
    #470997

    Den som väntar på något gott…

    Jag tror nog att liggsåren rättar sig till.
    Jag fick lite sådant på det tyg jag bytte på HOA för länge sedan. Det låg lite för lä ge innan montering. Det fanns även märken när jag klädde taket men det försvann efter en tid.

    #470999
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Jo det ordnar nog till sig med tyget det får väl ligga och fluffa till sig ett tag till medans stommen till innertaket dofta av sig polyestern. 🙂

    #471105
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Liten uppdatering, nu har limmet stelnat/härdat på vingen så jag tog bort tejpen och kollade resultatet. Det sitter stenhårt fast så limmet har gjort det den skulle göra. 🙂 Vingen ser lite tråkig ut i färgen då jag tvättat av den med sprit innan jag skulle limma. Men den kommer få ett lager plastidip framöver för att bli snygg. Gällande tyget till innertaket så har SSK hört av sig och kommer skicka nytt tyg. Det e service det.

    IMG_5920

    IMG_5921

    IMG_5923

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #471488
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Fortsättning med innertaket. Fick nytt tyg från SSK som såg betydligt bättre ut gällande veck o tryckmärken (Bra support o service). Dock var detta tyg tjockare och styvare än det jag limmade fast 2014/2015 och det var svårt att få det snyggt iaf för mig som amatör. Kunde vara i föreningslokalen i vår Brf och det underlättar med utrymme för dessa typer av jobb helt klart. Det nya tyget är även ljusare än det gamla som är på c-stolparna. Det var väldigt varmt i måndags när det limmades fast så man fick jobba snabbt då limmet torkade i blixtens hastighet. Så jag är inte helt nöjd med resultatet men det får duga så. För att kunna montera in taket krävdes det ju att man fick hämta hem den gröne. Alltid lika trevligt. Igår kväll så monterades taket in och det gick väl bra i det stora hela. Det märktes att detta tyg var tjockare för det blev tight att få plats med innertaket, men det gick. Skönt att det är avklarat. 🙂 Bifogar ett par bilder på kalaset.

    IMG_6018

    IMG_6020

    IMG_6122v

    IMG_6124v

    IMG_6125v

    IMG_6126

    IMG_6183

    IMG_6186

    IMG_6188

    IMG_6192

    IMG_6194

    Bilagor:
    #471501
    Janne Hagnell
    Moderator

    Snyyyygt!👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #471503
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Ser mycket bra ut. Snyggt jobb.

    #471512
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Grymt bra jobbat, snyggt!

    Mvh

    Mathias

    #471520

    👏👏

    #471800
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Igår så vart det lite fix av den gröne under huven. Märkte att den inte ville komma upp i motortemp riktigt så jag bytte termostat. När motorn monterades ihop 2013/2014 så monterades en 82 graders termostat denna gång blev det en 89 graders Saab original 30577561 och nog så blev motorn varm och nu något varmare normalt på tempmätaren så det skiljde mellan dem iaf. Noterade att det var samma tillverkare på både 89 o 82 termostaterna MotoRad 89 hade märkning FJN och 82 CMR vad det nu betyder.

    IMG_6261
    IMG_6262
    IMG_6267

    Sedan fixade jag ett läckage av växellådsolja från packboxen på växelförarstången. Det är ett jobb jag hoppas slippa göra igen. Trångt och svårt att demontera den gamla packboxen med motorn i och ligga under bilen ståendes på pallbockar, blev till slut tvungen att tömma ur oljan ur lådan och ta bort diffhus-locket för att komma åt. Man har inte många chanser att få loss den gamla tätningen innan du inte har ngt att ”få fäste i”. Sedan var det ett mindre lyckorus när jag väl fick ut den (typ stunden innan var jag rätt säker på att jag får fan lyfta ur maskin, jag är 1000% säker känsla….).

    IMG_6280
    IMG_6281
    IMG_6283
    IMG_6285
    IMG_6287
    IMG_6291
    Nåväl den gamla ur den nya ska dit…… Ja just det, hur ska man ”driva/knacka” in tätningen i växellådshuset det finns inte utrymme att få ngn kraft som knackar på hela varvet runt samtidigt… Försökte en bra stund med lite av varje, till slut så kände jag att jag ger mig för kvällen och började plocka ihop verktygen. Den lösning som som började forma sig i skallen var att demontera inredning för att inifrån via hålet för växelspaken kunna ha ett rör o knacka in tätningen. Men så tog jag en lång 18mm hylsa 1/2 tum trädde på stången tog den längsta skruvmejsel jag kunde hitta i garaget typ 30+ cm. Tråcklade upp den mellan rör o styrväxel i bakkant satte den i hålet på hylsan och knackade till lite lugnt med en hammare. Se på tusan tätningen ”gled” in så fint så jag fortsatt tills den satt på plats. Det gäller att inte föra in den för långt så man knäcker den vita plasthylsan innanför tydligen. Allt frid och fröjd rengjorde filter och magneten i locket, inget spännande där. Monterade tillbaka med ny packning och tvättade rent.

    IMG_6297
    IMG_6301
    IMG_6306
    Längre än så kom jag inte igår, jag har beställt ny olja av SSK kör vidare med ”Quadraluben” då den verkar göra sitt jobb. För jag häller inte tillbaka den gamla oljan även om den inte rullat så många mil. Det känns helt enkelt inte rätt. Hittade dock lite mera jobb igår, inre drivknutsdamask har en liten liten spricka och trycker ut fett så den måste bytas. Däremot så fixade jag till nivåpluggen i lådan på lunchen, den såg tråkig ut så den blev tillfilad och fick en fräschare yta.

    IMG_6313
    IMG_6315
    IMG_6318

    • Det här svaret redigerades för 5 dagar, 2 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 dagar, 2 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #471883
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Pyssel fortsätter i lugnt tempo. Jobbet med packboxen är klart så då blev det o ta tag i den läckande damasken. En snabb leverans från SSK reservdelar som innehöll damasker och växellådsolja och lite annat smått o gott kom i tisdags. Demonterade drivaxeln i måndagskväll och förberedde så långt det var möjligt tills jag fick delarna som behövdes. Det är eg inget spec komplicerat jobb, hederligt skruvande. Lossa navmutter, avlasta övre bärarm, lossa nedre delen på stötdämparen samt lossa övre spindelled. Demontera ok och och ABS kabel och klämman kring inre damasken dra ut axel en bit så den lossnar från medbringaren kräng över en påse på båda delarna så det inte kommer in skit. That’s it typ. Montering sker ju då i bakvänd ordning.

    IMG_6428

    IMG_6432

    IMG_6433

    IMG_6436

    IMG_6442

    Att få av tripoden (efter man tagit bort låsringen) krävde en dorn o hammare, några slag senare så lossnade den fint. Det var inget stort hål visade det sig, och det är ngt jag orsakat själv helt klart. Nu tog jag en annan klämma och drog inte åt så in i h*****e som jag gärna gör. Fyllde den nya damasken med Saabs egna tripod-fett som redan fanns där sedan tidigare. Navmuttern skall dras med 350 Nm, så man fick ta i lite. Till sist så fylldes det på med olja i lådan, en slang underlättar jobbet. Sedan ett litet tips har man tömt lådan på all olja så fyll på typ en halv liter i primärhuset via avluftningen för att slippa höra kedjorna rassla som f-n tills oljan kommit dit.

    IMG_6444

    IMG_6489

    IMG_6493

    IMG_6495

    IMG_6503

    IMG_6505

    IMG_6507

    IMG_6510

    IMG_6511

    Så allt är monterat och testkört. Så långt allt bra.

    Bilagor:
    #471900
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Grymt jobbat OCH fräscha hjulhus 👍.

    Mvh

    Mathias

    #471901
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tackar, jo det är fräscha men inte snygga. Haha. Det har pysslats lite sista tiden men nu börjar det blir bra. Det finns stora fördelar med bilar som rullat utomlands långt från Svenskt saltslask.

    • Det här svaret redigerades för 4 minuter sedan av .
Visar 13 inlägg - 181 till 193 (av 193 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.