Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #474454
    M.Broberg
    Deltagare

    jävla otyg. Har väldigt lite sånt där jag kör eftersom det nästan bara är större vägar eller i stad jag kör. Nån gång har dom lagt det inne i stan men då höll dom på att bli lycnhade

    Jordbruksmaskinerna är inte så jävla roliga att göra rent dom heller…

    inte direkt nått man vill ha ut på åkrar, in i hallar osv

    #474460
    Lsoderlund
    Deltagare

    Nä usch å fy för den typen av väglag inga som går ut på att bilisterna ska göra slutjobbet. Där vi bor gör man detta överallt. Detta är ert jordbrukslandskap… Gissa hur det ter sig jordbruksmaskinerna svänger ut på denna beläggning… Jo, dom dra ju givetvis med sig allt grus och lämnar bara den klibbiga massan kvar men även löst grus. Jag tycker detta är idioti, vilket buller det blir med denna beläggningen då! Så’n skit! Minst 25%av det dom lagt ut i sommar är redan borta och på vissa sträckor typ 80%! Jag lider med dig det är sanslöst tråkigt att få bilen så förstörd. Det lägger sig klibbiga stenar på damasker och fjäderskålar, ja överallt!! Stå på dig!!

    Jag kan bara instämma, det där är en dyr kortsiktig lösning som aldrig blir bra. Varma sommardagar då vägtempen överstiger 40 grader så börjar dessa vägar även ”svettas”. Har en del insyn i anläggningsbranschen och alla om arbetar med beläggning/asfalt ogillar denna typ av lösning framför riktig asfalt. Det kostar nästan lika mycket att lägga, men håller bara en 3-5 år, gentemot vanlig asfalt som har en livsläng på över 15 år (sett till TENT-T vägnätet). Men är ju beställaren som avgör vad som skall läggas.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #474477
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Nä usch å fy för den typen av väglag inga som går ut på att bilisterna ska göra slutjobbet. Där vi bor gör man detta överallt. Detta är ert jordbrukslandskap… Gissa hur det ter sig jordbruksmaskinerna svänger ut på denna beläggning… Jo, dom dra ju givetvis med sig allt grus och lämnar bara den klibbiga massan kvar men även löst grus. Jag tycker detta är idioti, vilket buller det blir med denna beläggningen då! Så’n skit! Minst 25%av det dom lagt ut i sommar är redan borta och på vissa sträckor typ 80%! Jag lider med dig det är sanslöst tråkigt att få bilen så förstörd. Det lägger sig klibbiga stenar på damasker och fjäderskålar, ja överallt!! Stå på dig!!

    Ja denna typ av lagning är ingen höjdare jämfört med riktig asfalt. Det sitter fortfarande grus o lim kvar på däcken och då har jag kört närmre 20 mil efter denna incident.. Vägen är en stor riksväg eg så det är ingen liten landsväg. Måste dock säga att bilen rullar tystare på detta n den gamla asfalten. Det rasslar fortfarande om bilen när man kör över ngn skarpare ojämnhet så det ligger nog grus lite här o var. (jippi)

    jävla otyg. Har väldigt lite sånt där jag kör eftersom det nästan bara är större vägar eller i stad jag kör. Nån gång har dom lagt det inne i stan men då höll dom på att bli lycnhade. Jordbruksmaskinerna är inte så jävla roliga att göra rent dom heller…
    inte direkt nått man vill ha ut på åkrar, in i hallar osv

    Jag har nog inte reflekterat över detta innan på samma sett. Sett lagningar osv tidigare men inte så här långa/stora beläggningar på vägar. Dvs jag har inte tänkt på att det gjorts. För jag har kört samma sträcka efter att arbeten är klara, det är sopat efteråt, jag hade oturen att komma när det inte ännu var sopat och klistret stelnat. Nåja det kommer nog lösa sig det här med, har helförsäkring och självrisken är moderata 3000, vilket jag på sikt kan få igen.

    Jag kan bara instämma, det där är en dyr kortsiktig lösning som aldrig blir bra. Varma sommardagar då vägtempen överstiger 40 grader så börjar dessa vägar även ”svettas”. Har en del insyn i anläggningsbranschen och alla om arbetar med beläggning/asfalt ogillar denna typ av lösning framför riktig asfalt. Det kostar nästan lika mycket att lägga, men håller bara en 3-5 år, gentemot vanlig asfalt som har en livsläng på över 15 år (sett till TENT-T vägnätet). Men är ju beställaren som avgör vad som skall läggas.

    Visst är det en kortsiktig quick fix som inte kommer hålla länge, det dumma är ju även att det tar inte bort slitage som hjulspår mm som ny asfalt gör. Men som sagt jag fick prata med killen som var ansvarig för arbetet på Trafikverket och talade om för honom att det var väldigt mkt överflöd av grus osv.

    #475908
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Inte hänt så mkt i garaget med ngn av bilarna. Alla tre är avställda för säsongen. Då Jula har kampanj på sina Led armaturer just nu, för det vettiga priset av 249:- ist för 399:- så fick jag en liten rastlös ide o bygga en ”låg” lampa som ger mkt ljus under en bil vilket jag saknat lite. Så en armatur införskaffades (Numera är de på 54W o 5000 Lumen, det är aningen mera än den äldre versionen) Fördelen 5000 lumen, den är i plast, blir inte varm, ej heller ledande, IP klass 65 så den tål en del väta kortvarigt, tål även en del stöt/slag i lagom mängd.

    https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/#tab02

    Receptet löd, en svartmålad bräda modell lagom, en skarvsladd på 6 meter, två st 80 mm avgasklammer som störtbågar. Monterade armaturen på en bråda som fick den fläskiga färgen svart. Det var den burk som fanns i garaget vid tillfället. Klippte av ena änden på skarvsladden o kopplade in i armaturen. Monterade ”störtbågarna” mest för att skydda plasten om man kasar runt o välter brädan sas. Ett par bilder på spektaklet.

    IMG_8229

    IMG_8230

    IMG_8231

    IMG_8232

    IMG_8233

    IMG_8319

    IMG_8320

    Bilagor:
    #475932
    M.Broberg
    Deltagare

    Bra idé!

    jag köpte en och satte som belysning på en arbetsbänk.

    mitt problem är att jag nästan blir bländad istället, hur funkar det under bilen?

    #475933

    Man kan ju dra några remsor eltejp på den sidan som är vänd mot en, det borde ju skärma av…
    Kalasbra idé att dra med sig under bilen tycker jag!

    #475953
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Bra idé!
    jag köpte en och satte som belysning på en arbetsbänk.
    mitt problem är att jag nästan blir bländad istället, hur funkar det under bilen?

    Nu har jag inte legat under upplyft bil ännu, snart ska det bytas olja på Toyotan så då blir det premiär sas. Tänker på att vilja ha den bakom huvudet så det inte lyser rätt i plytet.

    Idag damp det ned ett litet (10 kg) trevligt packet från en viss Herr Larsson. De sista delar jag behöver för att konvertera og900 Lucas till Trionic 5. Nu kommer jag inte skrida till verket direkt, men den gröne ligger bra till om det ska byggas om till T5 på ngn og900 i bilparken.

    IMG_8331

    IMG_8332

    IMG_8333

    IMG_8334

    Bilagor:
    #475961
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Oj, spännande!
    Vad föranleder detta?

    Mvh

    Mathias

    #475974
    Mr_SunBear
    Deltagare

    I våras fick jag för mig att samla ihop de delar som krävs för att kunna bygga Trionic5 på en Og900 om jag ville. Det kräver ju lite olika hårdvara och den lösning jag gillar med fräst svänghjul som triggerskiva/bländarskiva är att den inte kräver ngt utrymme. Så nu har jag alla delar som behövs förutom mjukvara men det är lättare att få tag på.

    Det finns flera tankar om varför, det är ett lagom projekt, T5 ger mer fördelar för att motorn ska bli effektivare o snålare mm. Herr Broberg har ju en del input i ämnet med. Så vi får se när detta väl händer hos mig. Nu har jag delarna iaf som behövs.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475983
    M.Broberg
    Deltagare

    skillnaden i effektivitet mellan T5 och og900ornas standard sprut är stor!

    jag har ett steg 1 program till en 185 hk kortrtmotor som jag kör nu i min og900 som är standard utom större intercooler.

    det ska ge ca 230 hk och det lämnar nog lite mindre pga sämre flöde i topp och grenrör. detta är liksom bara pilla i mjukvara och byta intercooler.
    Trionic levererar ca 1 bar för detta . 1 bar!? minns någon när man pyste ladet till 1 bar och hade 431 med E85 och ändrad tändning med speepdarts bränslechip?

    jag körde med liknande pys-setup på förra 900an, va uppe på 1.7 bar med det för att se vad som hände (inte mycket). monterade Trionic och bilen var minst lika snabb på GLT som den var på 1 bar pyst ladd fast med bättre respons och vrid. framförallt blir det mer drag med mindre ladd och laddet kan rampas upp och sen ner hur man vill.

    dessutom går den inte som en trimmad gammelbil vid lugnare körning när man pratar bränsleförbrukning utan kan bli snålare än en standard bil fast med 40-50 hk mer om man så vill.

    det enda jag verkligen rekommenderar är större intercooler för all sorts trimning inkl T5 konvertering. Do88 har ett kitt som är bortom porrigt och inte så jävla dyrt om man jämför priset av alla delar för att bygga själv och inte har tillgång till svets.

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    #475986
    M.Broberg
    Deltagare

    –Skrev ett inlägg, det försvann, försöker igen–

    skillnaden i effektivitet mellan T5 och og900ornas standard sprut är stor!

    jag har ett steg 1 program till en 185 hk kortrtmotor som jag kör nu i min og900 som är standard utom större intercooler.

    det ska ge ca 230 hk och det lämnar nog lite mindre pga sämre flöde i topp och grenrör. detta är liksom bara pilla i mjukvara och byta intercooler.
    Trionic levererar ca 1 bar för detta . 1 bar!? minns någon när man pyste ladet till 1 bar och hade 431 med E85 och ändrad tändning med speepdarts bränslechip?

    jag körde med liknande pys-setup på förra 900an, va uppe på 1.7 bar med det för att se vad som hände (inte mycket). monterade Trionic och bilen var minst lika snabb på GLT som den var på 1 bar pyst ladd fast med bättre respons och vrid. framförallt blir det mer drag med mindre ladd och laddet kan rampas upp och sen ner hur man vill.

    dessutom går den inte som en trimmad gammelbil vid lugnare körning när man pratar bränsleförbrukning utan kan bli snålare än en standard bil fast med 40-50 hk mer om man så vill.

    det enda jag verkligen rekommenderar är större intercooler för all sorts trimning inkl T5 konvertering. Do88 har ett kitt som är bortom porrigt och inte så jävla dyrt om man jämför priset av alla delar för att bygga själv och inte har tillgång till svets.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475987
    M.Broberg
    Deltagare

    vågar inte redigera ifall det försvinner

    glöm inte rostskydda den helt råa stålytan

    #475990
    Mr_SunBear
    Deltagare

    vågar inte redigera ifall det försvinner
    glöm inte rostskydda den helt råa stålytan

    Tack för din input gällande detta. Jo IC kit ska dit om det blir T5 garanterat. Jag har planer på att lacka baksidan av svänghjulet just pga att det är en obehandlad yta.

    #476019
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Hur balanserar man svänghjulet när det är urfräst på det där viste? (Jag vet inte hur man balanserar annars heller)

    Mvh

    Mathias

    #476022
    Mr_SunBear
    Deltagare

    De frästa spåren på motsatt sida är djupare för att ta bort lika mkt material som den stora urfräsningen. Det är det svar jag fått av Rikard. De som lämnat in dessa svänghjul för balansering så har de varit bra innan balansering om jag förstod Rikard rätt. Ska kolla om det finns ngn som balanserar svänghjul i stan för skoj skull.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 216 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.