Prosjekt 1955x

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Prosjekt 1955x

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 109 totalt)
  • Författare

Og så er det viktig med tegninger – meeeget tekniske tegninger 😳

Man tar jo det man har på hånden, tusj og rødt papir fungerer fint det.

Her også er det masse og kappe bort så har fortsatt slakten.

Kan jo i det minste se igjennom så det er jo morsom, begynner å bli mye sab på gulvet 😮

Hadde tenkt å beholde noe av gulvet men det er ganske sliten alt sammen.

SÅ FARLIG BLÅ TUSJSTREK ble laget 😈 alltid farlig når men begynner å kappe – man blir fort revet med….

Kapp, gnist, bang og kræsh. Er for seint å angre nå 😀

Organisert kaos……. 😳 Bør rydde hver fredag – skal innføres 😀

februari 15, 2014 kl. 14:52 #173196

Dempern måler jeg topp til senter av hull 350mm ute og 240mm helt inne, så her trengs det nok noe annet enn V4 tipper jeg, ellers så må jeg bygge om veeeldig tror jeg. La søket begynne….

Dempere funnet – kommer 4 stk. nye fra UK i løpet av en ukes tid.

Litt prøveknekk etter arbeidstid idag….. Ser ut som om jeg har funnet formelen på nytt gul 😀

februari 15, 2014 kl. 14:53 #173197

fabrikkering av det nye gulvet i bagasjerommet. Knukket av 2mm stålplater. NEI det er ikke helt likt, men i gjengjeld er det helt friskt 😆

Plate før måling og knekking, måtte faktisk holde tunga rett i munnen for å få til denne typen knekk, mye snuing av plata….

Ferdig del av gulvet, lages i 2 deler da vinkelen er noe forandret i bunn.

Skal sies at det hjelper litt med en 3 meter lang knekkemaskin da…… 😳

God jul! (dette var da gjort rett før jul – som sagt ligger jeg litt etter på Saabklubben………)

februari 15, 2014 kl. 14:55 #173199

Rakk å lage de 2 siste delene til bagasjerommet også… så da her jeg vel ingen unnskyldning for å ikke starte….

Så gulv i bagasjerom skal på for å holde fasongen på bilen, blir lettere å kutte videre når visse deler er tilbake der de skal være. Skal sandblåse alt sammen utover våren når det er bedre vær, må få ut litt gravrust her og der, skal sandblåse sjæl i hagen så bør vel gjøre det på en tåkete dag… 😕

Må kappe ut hjørner og dælje litt for å få rett kant.

Deretter var det montering i bilen, jeg fester den slik at det ikke blir en slik dobbelt fals som bilfolk før i verden var så glad i….. der det kan samle seg masse vann og fuktighet slik at driten ruster mest mulig opp. Genialt.

Helsveising under. Skal slipes ned selvfølgelig….. men alt til sin tid 🙂

Til slutten på kvelden fikk jeg også startet litt med å fylle igjen hullene på siden.

MEN en time her og en time der, klarte å lure meg ut for 2 småjobber til.

Fikset litt mere rust.

Og så fikk jeg stt på en ny knekt del i gulvet, neste steg blir siste delen i gulvet samt MERE rustsveising 😆

februari 15, 2014 kl. 14:59 #173200

Innkjøp av deler…

Det var egentlig bare de fantstiske spilene jeg var på jakt etter, men den svenske herremannen hadde litt mer på hylla så det kom mer som en pakkepris 😀

(annonsen som var her på forumet for en stund siden 😀

Garasjen igjen, og ikke mer å si enn at det blir mye snakk om rust fremover….. MEN fikk inn resten av gulvet samt sveiset alt sammen.

Så begynte vi med papirarbeidet igjen….

Kostet på meg litt 3mm! stål her da det er rundt bakre støtfanger, kanskje overkill, men lever med vekt økningen.

Blir ikke førstepremie på SEMA showet, men med litt sliping blir det helt OK.

Så var det tilbake til kappinga 😀 Dukker opp mere og mere når man begynner med stålrondellen…

Endelig litt blankt stål igjen.

Håper jeg får noen timer imorgen, skulle likt å bli ferdig med venstre side, så høyre kan gjøres ferdig – vil gjøre mest mulig før jeg tar bort torsjons fjæringa – det er nemlig når man begynner å kappe bort ALL gulv og KANALENE det blir morro!

Morgendagens jobb.

Makan så mye møkk som kommer ut av nesa etter en kveld i garasjen, kanskje like greit jeg har slutta å røyke 😕

Så til mere RUST 😆

Fikk gjort denne ferdig.

Slipt og OK

Så skulle jeg sveise litt innenifra men det var noe iveien – så jeg kappa det like greit bort 😀

Like greit – ingenting å samle på.

Så da er det like greit å å begynne planleggingen med å knekke opp nye kanler!

Såååååå mye rust – trenger å motivere meg 😕

februari 15, 2014 kl. 15:02 #173201

UPDATE!

Skal være ærlig så er mye av dette for spesielt interresserte :geek: Men skal man lage tråd så er det vel like greit å hive ut bilder som kanskje kan skape noe sære interresser – kanskje andre også velger en gang å være så sprø at man kjøper en rust holke som meg…. 😳

MEN vi begynner med å ta på hansker! skal inn i det mest grisete rommet jeg noen sinne har vært(når det gjelder bil da..) er kommer til det punkt at torsjons fjæringa må vekk, det er nemlig rust der! pussig…

Så Saab på femtitallet tenkte ikke så mye på hvordan man skulle løsne 2 av boltene. De satt bakkerst, inni denne boksen, og alt måtte gjøres som en kirurg gjennom et lite hull – bare det ikke var like rent, innbiller meg at det er mindre fett på et operasjonsbord?

Fant til slutt en måte som innbar å bruke det meste i verktøyskapet… vinkel ledd og alle forlengerne 😀

Verktøy er halve jobben sier di, er litt enig noen ganger.

Så anbefaler å ha rikelig med dette 😎

ENDELIG LØS! 🙂

På bordet, dette må renskes litt, og finne noen nye lagre – er noe med ull aktige greier, men skal se om ikke et kulelager eller liknende er å oppdrive. Ganske fin stand på dette – og UTROLIG enkelt system!

SÅ da blir det kapping igjen….

Litt overkill men noen bilder fra stål fabrikkering, mulig noen kan like å se.

Har ikke knekke hjemme, og liker ikke hjemmedunka 3mm stål, da er det like greit å sveise sammen, fra begge sider blir dette jævlig sterkt.

Dagens lille jobb! prøveknekk på kanal. Gjort i 2mm Alu kun for å se om det gikk på knekka, og regne ut grader om mål.

lengde 1730mm og bredde 328mm 🙂 x 2 stk. Blir fint med skikkelige kanaler! uten et spor av rust. Hmmmmmmm

Kanaler begynner å komme frem…

SÅ – Kanaler. Det er jo ikke noe igjen i midt delen av bilen. Det er rett og slett ingenting å sveise i 😯 Så må lage alt fra børjan. Har målt, og kontrollmålt mer og litt ekstra – og det skal sies at mm presisjon var det ikke fra starten – tviler på om jeg klarer å forværre noe særlig.

Mye avstivere skal sveises inn når kanaler skal skiftes – men vi må jo lage de først. Litt Ingrid Espelid hovig.. her har me juksa litt 😆 lagde de igår.

Nestet sammen – viktig her er å sette kantene mot hverandre som en ”V” slik at man får perfekt sveisefuge. Og kjør på med Amp 😈

Så komme den ”morsomste” jobben – sliping….

Borret opp et lite hull for nå – USIKKER på hva jeg skal gjøre. Ikke noe vits i å behandle før jeg sveiset det sammen, alt ville ha brent bort alikevel. Vet at man burde ha noe luftehull for kondens, men da kan man vel heller ha de oppover istede for normal posisjon? så planen er nå – og korriger meg GJERNE her. Etter at alt er sveiset sammen lage et Ø12mm rør som er 1,7 meter langt, med sprøyte tupp som spruter alle veier / 360 grader – sette saken på lakksprøyte og spray CIF Owatrol rust stopper / grunning inni kanalene – i god mengde. God ide? eller er det noen som har bedre? KOM IGJEN – Gjerne erfaringer fra alle som er født før 64 – deres erfaringer er etterlyst på forumet (men vi veit dere følger med….. 😉 )

Gammal kanal ( eller det som er igjen, alt er borte under ) og ny kanal – i nydelig harmoni på et middels dårlig fotografi….

februari 15, 2014 kl. 15:04 #173203

Fikk endelig vekk alle ledninger og instrumenter – ikke store jobben, men du veit, noen ting bli liksom bare liggende….. MEN bort må det jo.

OG HER er HELE ledningsnettet 😆 Det er så lite og søtt at selv jeg ikke blir redd for dette, og det sier mye….. Ganske god kvalitet på ledningene, men vurderer å lage nytt nett, er liksom kult å ha gått gjennom absolutt alt – det er jo alltid 1 kabel man aldri helt skjønner hvor skal hen….

Så begynte jeg på dette.

MEN HVA ER DET? veltebur? Bor jo i overbeskyttende landet Norge….. Men det er vel for tynne rør til et veltebur?

Så liksom ikke grunnen til å ta vare på gulvet eller kanalene – det så nemlig slik ut:

Så da er det egentlig ingen grunn til å vente, lurt å gjør ting mer eller mindre ferdig mens man enda husker hvordan ting så ut 😀 Hjernen er ikke like fresh som før….

UTROLIG deilig å se nytt stål på denne bilen, den vår så J#!”#% stakkarslig – nå er den mer stolt bil på en måte 🙂

Fortsatt mer å sveise på på denne siden så er det å gjøre det samme på andre siden – deretter nytt gulv, og knekker like greit opp ny profil til setene, og en vinkel i forkant mot pedalsettet. Blir reine nybilen dette 😎

februari 15, 2014 kl. 17:12 #173209

Mycket imponerande arbete :AP

februari 15, 2014 kl. 18:43 #173212

Helt otroligt Henning!! Vilket jobb!

februari 15, 2014 kl. 19:28 #173216

Ja den blir ju bättre än när den var ny…. Snyggt jobbat…. alltid kul att titta på fina svets arbeten…

februari 16, 2014 kl. 17:02 #78011

Takker for oppmuntrende ord :AP

Tenkte å kjøre på så jeg er up to date på dette prosjektet – har kommet litt lengre så kanskje jeg klarer å fortsette oppdateringer her like hyppig som på GSV.no

Så var det bakenden på den nye kanalen. Man tror man har kappet bort det som er rustent – men man bare fortsetter og fortsetter….. og forsetter.

Ny under og på sidene.

Snakker om Gjennomrusten!!

BORT!! med mere – her igjen var det en dobbelt fals!! 👿 det finnes ikke EN eneste dobbelt fals på bilen som ikke har tatt inn fuktighet og rustet opp i fillebiter!!

Smådeler for å avslutte nedre bakre hjørnet sjaførside.

Passer PERFEKT – etter x antall papir maler, litt sliping og en kaffekopp 🙄

Nærmer meg slutten…..

NESTEN FERDIG!! Bare en liten bit igjen, men denne venter jeg med til jeg sveiser inn ny vinkel i bakkant av gulvet. Så etter 2 laaaange dager fikk jeg til en side – Ny kanal 😎 møtte på MASSE rust jeg ikke visste om, bestemte meg for å lage en del nytt i front – men alt i alt STORT steg videre.

Men når man holder på med gammalt skrap føler man seg litt som en arkeolog……. som denne fossilen jeg fant etter å ha kappet mer i bilen, ser et fint snitt av en 60 år gammel tomme skrue, innkapslet i drit og rust…. sikkert det som drepte den.

Da var det høyre side…. 😀

Så da var det gulv 😀 Ikke klart å sveise inn, men nå har jeg ihvertfall laget det, så det står klart når jge trenger det, laget i 2mm stål, tror orginalt det var nærmere 1mm men kan leve med de ekstra kiloene.

Så begynte å sveise inn den andre kanalen, det gikk forsåvidt fint, men så streika sbeise maska så da ble det mye nesting med øynene igjen, nyttet ikke sveise skikkelig så begynte å forbedre ny vinkel i framkant – men da ble det mer KAPP gitt… 🙄

På begge sider.

Har sagt det uttallige ganger før, men dette med doble plater lasket sammen er superdårlig ide på biler, her er et eksempel:

Øverste platen ser grei ut, så gjør den underste, men imellom!!! piiil rottent. Dette er litt av grunnen til at det er kult å gjøre ting selv. Jeg tror mange sveiser ting man ser, og hopper fint over slikt som dette. Noe drit å ha rottent gulv på ellers strøken bil… Tipper det er mange saaber der ute med slike problemer som dette.

Fikk begynt med platearbeid:

Så alt i alt stoor kveld i garasjen, jobba som jeg skulle fått betalt 🙂 Null pauser og 5 effektive timer. Men makan til møkkete…

Kan lure på hva fasinasjoner er – men faktum er at dette er meditasjon på høyt plan 😆 Og idag hadde jeg på meg maske fra start til slutt, meget irriterende, men null svarte buser etter dagens økt sier sitt.

Snart Gulv dere!! 😆

Men før jeg kunne begynne på noe gulv var det et par kvelders sveis av småhull og ymse som måtte gjøres da det var lettere med gulvet borte under denne prosessen. Tok ingen bilder av disse kveldene, men rimelig kjedelig var det 😀 NB….. Laaaaaangt mere sveis igjen før det er hel ved…..

Så var det sandblåsing av det andre og siste håndbrekk og bremseslange feste. Igjen kom sandblåse kabinettet til nytte.

Renkapping, og sliping av eksisterned stål, har fått kappet meg inn til friskemeldt stål.

Så har det vært en del måling frem og tilbake, i tillegg var det J%”$#%”%” vanskelig å håndtere disse 2 gulvplatene med 2 armer, begynte å bruke ett bein i tillegg, og 4 ekstra bukker…. Til slutt ble det MYE kapping – gikk vel med en 5 skiver bare på disse platene….

Men gjett om det var verd det 😎

Begynner vel å bli en del år siden det var så sunt og friskt på gulvet i denne bilen….. Nå er det i tillegg 2mm gulv, noe som ikke plager meg, syntes gulvene i TT har vært noe ”myke” Har begynt den store sveise jobben, men helsveist der det betyr noe så noen av støttestagene kan vike.

Ellers så har man fått tegnet litt, tenkte å kjære ut en 1mm kobber pakning selv – dersom det er greit – hva tror folket??? Alu er jo veldig hard, burde vel bli tett med riktig moment? Eneste pakning jeg har sett så lang et XP – og de har vel bare Alu så vidt jeg vet…

Og innimellom dette har jeg begynt å fotografere og måle litt på det som engang var blankt…. 🙄 Dette blir det forsettelse på fremover 😆

februari 16, 2014 kl. 17:08 #173250

SÅ gulvet er jo inne, men det var jo en 5 meter med sveis som måtte gjøres – Check – deretter måtte jeg lage et lite ”kar” som også er på orginalen. Dette er jo kun for håndbrekket – ikke orginalfreak – men dette er jo funksjonelt! Man kan lage helt grei deler uten stort mekanisk verksted.

Kapp:

Bøy:

Knatre knatre:

Ny og gammel side om side….. Ikke lenge før jeg kan skrote alt det gamle stålet – det blir fest den dagen ja 😎

Hull – nøye målt, kappe kappe – legge ny del oppå og tegne rundt. Heldig passform – lå fint nedi 😮 🙂

Fornøyd med resultatet – og delen er mer eller mindre identisk med den gamle… Så hvorfor kappe og bruke halvrottent stål når man kan gjøre det selv. Dette er 2mm stål – holder lenger enn meg.

Så på slutten av kvelden fikk jeg brukt opp resten av gassen. Sete Balken er sveiset fast – og fy så stiv og fint gulvet ble. Og så tråkker jeg ikke gjennom slik jeg gjorde nå jeg hentet den! 😯

Til slutt fortsetter vi med sidehistorien. Støtfangerne! nå bundet sammen, laget så kompakte som mulig….. Skal de på tur???? Hmmmmmmm…

Deretter ble det fabrikkering av nye sete fester – de andre var det ikke noe å spare på.

Deler – lagde igår etter mye måling.

Shweis (hadde vært kult med litt Mcgyver musikk i bakrunden egentlig)

Måle, punktsveise og prøve brekket – dette måtte sandblåses først da det ikke kunne beveges eller være i nærheten av fersk stål 😎 Deretter sveise inn en 4mm plate da jeg hadde glemt at det skulle gjenges opp 2 M8 hull akkurat her 😳

Testet og klart – utrolig DEILIG å kunne kaste det gamle rælet som skulle forestille gulv! nå som alle mål og deler er overført kan jeg begynne å kvitte meg med det gamle!!

Var i siget så da ble det påbegynt bakover også

Dette var en profil som ike lot seg knekke hele veien rundt – så det ble noen punkt sveiser, slipt ned, men vurderer en rask sparkel jobb før lakk – lakk ja…………… Har nok muuuligens forandret mening om lakken ja 😆

Gulv, håndbrekk, setefester, baksete vegg – CHECK! det går fremover. Nå er det igjen fabrikkering av festene til skinn reimene som holder dørene, helsveising i front og fabrikkering og montering av vinkel mellom gulv og pedalsett, deretter masse småhull bak…. Nja – ser at det går fremover ihvertfall…. God økt i kveld må jeg si.

ALLE krom detaljene sendes VIETNAM! Harrington Group som lager støtfangere til mange biler i polert rustfritt har bestemt seg for å lage til min 92 også :race Så sendte ned alt dit nå, etterhvert kan alle som har lyst bestille støtfangere derfra – OG DET BESTE! de skal lage grillen også!!! Så for alle oss som ikke har penger til chrome i Norge/sverige og ikke tenker KUN orginalt er dette en flott og billig mulighet å skaffe blankt til bilen 😀

DA VAR JEG UP TO DATE…..

februari 16, 2014 kl. 22:03 #173268

Makalöst vilket jobb du lägger ner, 😯 och så fint det blir med!! Jag är mycket impad!! :AP

februari 17, 2014 kl. 15:52 #61901

Vilket jobb! Skitsnyggt ju!! :AP

februari 18, 2014 kl. 09:05 #173310

@Fredrik.A. wrote:

Makalöst vilket jobb du lägger ner, 😯 och så fint det blir med!! Jag är mycket impad!! :AP

@emul wrote:

Vilket jobb! Skitsnyggt ju!! :AP

Takker – begynner å ta form – skulle være langtids prosjekt som skal være ferdig til Internasjonalet Saab treffet 2015…………. Men vanskelig å jobbe sakte :ID

Rydding i garasjen igår! etter noen uker med KUN jobbing på bilen så garasjen jævlig ut – fikk kostet og ryddet, MEN fikk rulla bilen bort på løftebukkene!! Dette er første gang jeg har kunnet løftet den! hadde jeg gjort dette i Oktober hadde halve bilen stått igjen på bakken etter løft 😳

Blir noen mil med sveis nå, og resten av demontering……

Morro.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 109 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.