Prosjekt 1955x

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Prosjekt 1955x

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 109 totalt)
  • Författare

Mulig det går, men det var en 92 på forrige treff her i Norge, den sleit i oppover bakkene, og hvis man havner i kø går det dårlig, dessuten har vi jo fått sommere med 30pluss grader:) nei vi El vifte og El pumpe er fine greier:)

Men skal beholde 28hester motor:) skal bli en lav cruiser:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

augusti 16, 2014 kl. 09:50 #177955

Så vi begynner med denne – tror kanskje bakspeilet må oppdateres litt dersom bilen skal bli godkjent? fint å kjenne folk i glass bransjen – nytt er bestilt.

Nei det har vært pusling i garsjen ikveld – fikk opp denne klassikern 😎 nå kan vi studere fine tegninger nøyere.

Fabrikkerte 2 nye fester til bak støtfangerne – men mistet gløden på dette så stoppet etter jeg monterte de…. kjenner det jo i kroppen etter snart 14 dager hard kjør – nå er det i tillegg full arbeidsdag før garasjen.

Men kunne ikke stoppe helt, skal levere felgene til pulverlakk imorgen, spennende å se fargen nå??? har ombestemt meg 4 ganger tror jeg – har landa på en nå :geek:

Så i den forbindelse tenkte jeg også at jeg skulle levere stolene til sand og pulver også – burde kanskje gjøre noe med disse eller er de fine nok?

……… Nei – dette skal trekkes om – og det er greit å ha fine stolrammer dersom jeg finner råd til å begynne på den jobben.

SÅ fredagen – Samt MYE av Lørdagen gikk med til å prøve all krommen – eller polerte stålet da….. det gikk greit istarten.

Så tilbake til arbeidet. Var ekstremt øltørst denne kvelden – så det gikk rolig for seg – men kappa til ny radiator vegg før ølet tok overhånd.

Hvorfor jeg bruker finèr istedet for Aluminium som på 93´en min sier du? Jo dette syntes jeg er en bil hvor det passer inn -morsomt innslag på en artig bil 😀

Lørdag morgen var det rett og slett å fortsette på Støtfangere – min bil var jo ikke helt grei så det ble en del(mye) retting av fester – av og på med fester, så av igjen, så på… 😡 😡

Dette tok maaange timer – ødela litt for det jeg skulle gjøre (ville gjøre )

Men til slutt satt det!

Bak – check 🙂

DA – kunne jeg begynne på det jeg hadde lyst til. Denne ratt stammen har aldri gått rundt siden jeg fikk bilen…. Totalt låst seg. Så dette hadde jeg gledet meg til. Så bare å brette opp arma – hente en kopp kaffe og begynne.

Så tar vi igjen et Ingrid Espeland Hovig – Juksa lite knep.

IGJEN! sandblåse kabinett er et MUST å ha på slike jobber. Blir jo som nytt etter lakkering. Tid for å sette isammen igjen:)

Klokka 00:15 – der satt den i bilen – og kobla til snekka – da var Lørdagen greit nok over – Kanskje ikke lurt å jobbe så lenge hver dag……

Motor og vaksel låde levert til min motor guru, har 3 motorer, skal bli til 1 bra en:)

Siste tårevåte farvell…. 😉

Så da rakk jeg akkurat å frese noen spor på plata mi og lakkere ett strøk med klarlakk……

augusti 16, 2014 kl. 17:12 #189566

Snyggt. ……

augusti 20, 2014 kl. 08:23 #187149

Har du nåt blästerskåp du kan rekommendera? Min far köpte ett som var tveksamt kan man säga. Borde skaffa ett annat..

augusti 20, 2014 kl. 09:22 #187136

Kan ha missat något i tråden, men planerar du att lackera den eller skall den behålla detta råa stuk?

augusti 20, 2014 kl. 09:28 #187137

@emul wrote:

Har du nåt blästerskåp du kan rekommendera? Min far köpte ett som var tveksamt kan man säga. Borde skaffa ett annat..

Ja, men dette er kjøpt i Norge…. Men sikkert liknende skap i Sverige. 2 Grunner – prisen og OK amatør blasterskåp. Proffe koster jo fort 20 000,- og der er ikke jeg. Jeg kjøpte ett for 3000 NOK – og dette fungerer utmerket til småjobber, man får en felg inni hvis man vil. Jeg setter på en billig støvsuger på det ene siden så jeg får bort svevestøvet så jeg ser hva jeg gjør.

http://www.torshovbil.no/sandblaserkabinett

Men det er tett og fint, samt gjerrig på sanden da den resirkulerer den.

augusti 20, 2014 kl. 09:30 #187129

@Christian Haugsöen wrote:

Kan ha missat något i tråden, men planerar du att lackera den eller skall den behålla detta råa stuk?

Hmmm, ja den er rå slik den ser ut på bildene, men dessverre er den ikke like rå ”live” – må sveise en del, samt en del bulker og rost, skal lakkere den – en slags sølv grå farge – IKKE orginalt…. 😯 😎

augusti 20, 2014 kl. 09:38 #186978

Coolt, Saab’s ”dolphin grey” är en klart underskattad kulör som jag alltid tyckt vore ruskigt tuff på en gammelsaab!

augusti 20, 2014 kl. 09:50 #186979

@Henning wrote:

@emul wrote:

Ja, men dette er kjøpt i Norge…. Men sikkert liknende skap i Sverige. 2 Grunner – prisen og OK amatør blasterskåp. Proffe koster jo fort 20 000,- og der er ikke jeg. Jeg kjøpte ett for 3000 NOK – og dette fungerer utmerket til småjobber, man får en felg inni hvis man vil. Jeg setter på en billig støvsuger på det ene siden så jeg får bort svevestøvet så jeg ser hva jeg gjør.

http://www.torshovbil.no/sandblaserkabinett

Men det er tett og fint, samt gjerrig på sanden da den resirkulerer den.

Verkar vara samma som säljs på Swedol http://www.swedol.se/catalogsearch/result/?q=bl%C3%A4sterkabin

augusti 21, 2014 kl. 19:42 #183691

Nå ble det mye ølprat dere. Så tilbake til garasjen 😀

Det har vært en langt roligere uke i garasjen etter at familien har kommet hjem, men det er jo bra det – blirfort for ivrig i garasjen og det finnes masse annet morsomt i livet også.

Men på mandag kveld fikk jeg besøk av en som jeg ikke har møtt før men han kjørte favorittbilen min…… 356

Ellers så har jeg brukt en del tid på å finne ut av styre endeledd. Det som er på min 92 finnes ikke, og det er armer med ledd på begge ender. Den ene siden er de pressa på og på andre siden er de skrudd. MEN Lars lånte meg et 96 endeledd og etter litt regning ser jeg at disse har samma kon – men litt forskjellige diameter – men passer gjør det:) Så da må jeg lage nye armer fra snekka til hjul, og gjenge disse opp å hver side med det som jeg tror er 14mm med 1.5 stigning. Gjengebakke er kjøpt inn og til uka blir det produksjon:)

Et mindre problem….

Så til vifta – kupe vifta står BOM fast – men det plager meg ikke da jeg skal bygge om til 12V så denne 6V motoren kan få plass på gamlehjemmet. Men er det noen som har forslg til hva jeg kan bruke??? Denne er ca. 85mm diameter og 85mm lang. Bruker en V4 vifte her.

Ellers så har da Labraticus garasjen fått nok et Labraticus skilt:) Versjon 2 dette – Versjon 3 kommer til å bli enda mer knall 😎

MEN nå er det en liten tur i garasjen igjen, jeg skal småsveise på alle fire skjermene, deretter skal de til sandblåsing. Der får de også et tynt lag med 2K grunning. Kan ikke sandblåse alle disse selv – men har en kontakt som kan gjøre dette rimelig, med ordentlig utstyr. Tar med panser og bakluke samtidig.

augusti 21, 2014 kl. 19:44 #183466

Noe garasje jobbing har det blitt. Måtte gå igjennom alle skjermer, samt panser og bagasjeluke fordi jeg skal unne meg sandblåsing og enkel grunning hos en bekjent – han har et større pulverlakk firma, men han er også griseflink med sandblåsing samt han lakkerer litt 2K fortsatt. Disse delene er så slitne at det trenger full gjennomgang. Lurer på hvor mange bolter som satt igjen etter demontering…. 👿

Enkel prosedyre når man har laget noen deler til 93B prosjektet – aldri kast ting 😀

Slik måtte jeg gjøre mange steder med det går fort og sveising er greit igjen etter vinterens 6 måneders slit.

Så begynte jeg en jobb jeg har gruet meg til. 10mm tykt lag med femtitalls dritt under panseret! grisehardt! begynte med den fine HMS versjonen – BENSIN.

Dere vil sikkert ikke tro det – men det var etter flere timer!!!!! så tiltak måtte gjøres. Dro ned på jernian og handla inn den sterkeste lakkfjerner de hadde. 258 kroner takk! makan til blodpris…..

Og raus var jeg, vente langer enn anbefalt – men nesten ikke noe mykere. Hamret av det meste for hånd, og masse timer seiner sier jeg greit. Håper lakk mannen min blåser det av ellers så tar jeg resten av morroa når det kommer tilbake…..

Så har jeg plaukka opp noe morro, faktisk grisemorro!!!! men begynner med litt morro tingen først.

Speilet er ferdig hos min glassmann – han tok den symbolske summen av 100 kroner – det tok litt lengre tid enn det sa han i ettertid 😀 og det ser man jo..

Ser dere forskjellen fra det gamle??

SÅ TIL NOE MORRO!!!! Vel morro for meg ihvertfall. Jeg bruker kontakter, og det er greit så lenge man ikke er i hastverk. Så i de siste 3 månedene har jeg pønsket ut et lite tillegg prosjekt, prikken over i´en liksom. Med j´hjelp fra gode mennesker har jeg tegnet om Saab 93 logoen til min egen Saab92x logo. Det har tatt litt tid. Tok utgangspunkt i logo fra manualen som jeg skannet, deretter tok min gode venn Nicolay å tegnet den om i autocad og la til x´en. Så fikk mine modellmaker venner frest den ut i messing. Så nå skal jeg gnukke på den en stund før den går til krom! 😀

Sååååååå mange involvert, såååå lang tid, og mye resurser for noe så lite! og sååå lite viktig! men det er dette som er morro, lage detaljer som man først tror skal være der, men nei det skal de ikke…… OG SÅ ER DET JO IKKE ORGINALT!!!! kommer til å regne på bursdagen min tenker jeg meg etter dette……..

Men faan så fornøyd jeg er – bare å få denne krommet blir som julaften 😎

augusti 21, 2014 kl. 21:35 #176723

Egna emblem ger en extra dimension till ett sånt här projekt. Coolt!

K-G

Saab 99 1969, 1970
                            Saab 90 1985
                            Saab 9000 Aero 1996
                            Opel Manta A 1972

september 9, 2014 kl. 10:12 #198802

Schysst emblem!!!!!

september 18, 2014 kl. 20:00 #199063

@emul wrote:

Schysst emblem!!!!!

Takk Emul 🙂

Ble litt satt ut etter all Saabklubben nett problemer – var forumet borte nesten en uke?? så ble lite oppdateringer – men mye har skjedd så legger ut litt her for de spesielt intereserte :geek:

SÅ – i det siste har jeg tatt frem rattet – bare fordi det er en morsom jobb….

Deretter har jeg totalt ødelagt det med å frese inn på alle sprekker med en liten dremel (hater dremel forøvrig) – glemte å ta bilde så da hopper vi til det stadiet rattet er i nå…. Ikke lekkert enda – men vi håper vi kan få det fint til slutt…..

Epoxy leire..

Så har jeg begynt med dørene. Her ble det til slutt å slipe rent all lakk og sparkel – og for en åker denne døra er! bølger alle veier…… 😕 dessuten måtte jeg sandblåse masse rust – denne døra er heldigvis den værste av de to.

Så har jeg brukt epoxy bronox, her pensler jeg på, sliper etterpå så da skal i teorien bare det som har knyttet seg til evnt. rust etter sanblåsing bli igjen…..

Forøvrig gikk alle skruer lekende lett av – glass, og låset etc. bare skrudde seg ut ved hjelp av skrutrekker!! ingen drill eller vinkelsliper!!! morro – en av de første gangene i dette prosjektet.

å det var bare å sette seg ned å pusse… og pusse, og pusse mer. Faktisk i en 2-3 timer faktisk….. Hvem fant opp at man skulle ha spor til hundre fingre på baksiden av rattet!!!! DET tok tid det..

Work in progress. del en av en lengre pusse periode ferdig.

Var myyyye sprekker i dette gamle rattet.

Så har jeg spraya på filler et par runder, så neste anledning blir det å pusse mere, mere filler så pusse mere, så kanskje lakk – evnt mere filler 😆 😆 Men litt kult å pusse opp eget enn å begynne jakten på å kjøpe nytt. Håper det blir bra til slutt.

Så har jeg begynt på dør nummer 2 – den er heldigvis myyye bedre enn dør 1 – så mer eller mindre ferdig pelt og klar for slip…

MEN DERE!!! er ikke disse crom ringene standard på de fleste saabene?? det er jo 7 tommere som sitter på 92 også? noen som kan bekrefte / avbrekrefte dette? evnt. noen som har 2 stykker???????????

Men en større ting som er ferdig er nye stag til rattsnekka. Kjøpte 4 stk. styreledd til 96, som forklart tidliger det var M14 x 1.5mm gjenger – DET ER FEIL JA!!! 😀 Det som faktisk er brukt en UNP 9/16″ x 18!!!! men regner jeg om den 14mm har den 17gjenger pr tomme – så utrolig likt!!!!! men feil nok så ny gjengebakke måtte handles inn 😳 😳

Men nå kan jeg vel snart styre bilen – med ratt og armer 😎

Snart må jeg konsentrere meg om lakkering ikke gjort det i løpet av September kan dette prosjektet stoppe……. Evnt håpe på varm oktober…

september 20, 2014 kl. 20:14 #171520

Kjører på for å oppdatere denne tråden med den andre jeg har gående i Norge – det ble jo en stopp her på forumet i Saabklubben.

Har puslet ferdig rattet.

Jada – tutknappen er bare puttet i skjevt…. ville bare se hvordan det ble:) ikke ferdig montert da… SAMT DET STÅR FEIL VEI :bh Har fått høre det fra annen i Norge allerede…. Syntes bare at det ser bedre ut denne veien……

Hadde en seanse til igår kveld med X´en – mye grovarbeidet ble gjort. Måtte sette bort den ene døra da den stod i veien – så kunne like godt prøvemontere den 😀 fordi det er morro:)

Sååå bra å putte ting på igjen for å så ta de av igjen så på… 😆 men det må til for å få greit resultat, kan ikke gamble på at ting sitter etter lakk.

Så var det å gjyve løs på dør nummer 2! sååå godt dette er en todører 😎 Det tar litt tid dette her, men denne var også full av bittesmå rust spor – så det måtte gjøres…

Men det blir så rent at det er verd all tiden og svetten…. og de dårlige lungene…. bruker maske med dog..

Måtte bruke hengslene fra døra jeg må kaste, det er ikke mer enn 60 % igjen av orginal døra så kjøpyte jo en fin brukt i høst – men skruene sitter som sveisa!!!!!! 👿

Og en ting man har lært i garsesjen er å ikke bruke for mye tid på unødvendige ting…..

MYE enklere måte!!

Og alt jeg brukte tid på var disse usle greien….

Siste jeg fikk kappa til var 4 nye plater til å feste dørene med, forrige var nedrusta, så vi gikk for rustfritt denne gangen – så slipper neste som skal pusse opp bil å lage nye 😀

M8 selvfølgelig! lite tommeskruer igjen på denna nå!

Planen videre er å sparkle og pusse de neste 2 ukene, deretter bruke en helg på grunning og lakk! må gjøres før vintern kommer – og den kommer fort så vidt jeg husker……

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 109 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.