Rädda en 9000 från skroten …

Forum Modellspecifika forum 9000 Rädda en 9000 från skroten …

• Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    amartensson
    Deltagare

Godkväll, föröker hjälpa min far att laga sin Saab 9000cs från -95 (SAAB 9000 HATCHBACK 2.0 -16 CS BENSIN 131 HK).
    Problemställning: Efter att ha varit ute och kört tidigare under dagen utan problem så ställdes bilen på uppfarten och en kaffe senare så var den stendöd. Ingen som helst tillstymmelse till att den skall starta.
    Kollar man på varvräknaren så är den helt stilla..
    Har inte provat med startgas eftersom jag inte vet vart den skall sprutas in på en saab.
    Jag kan inte höra att bensinpumpen går igång, vilket den inte bör göra om vevaxelgivaren inte ger utslag.

Vad har provats:
    Efter en massa googlande så tolkar jag det som att det skulle kunna vara vevaxelgivaren som har gett upp. Lyckades leta upp en skrotbil och få loss hela kabeln (dock kan jag inte vara säker på att delen fungerar, läste att dessa givare avmagnetiseras efterhand och efter många år blir utsignalen för liten). Försökte montera bort kablaget även på min fars bil men det var mer eller mindre omöjligt, det går inte att komma åt det och jag kan inte se var kontakten sitter vid torpedväggen. Efter en massa klyddande slutade det med att jag klippte sönder båda kablarna och kopplade ihop den ”nya” givaren med det gamla kablaget. Ja, jag såg att där var en fin jordfläta runt kablarna men tänkte att det var en provisorisk lösning.
    Men såklart avhjälpte det inte problemet, fortfarande ingen antydan till att bilen skulle vilja starta eller rörelse på varvräknaren.
    Jag har nu även kollat i en Haynes beskrivning och tipset är att plocka det från högersidan av bilen, på ovan nämnda modell ivarjefall, så, av med höger framhjul, plastskärm, remmen och nått mer som jag inte kommer ihåg för tillfället.

Observation: på denna SAAB modell är det inte lätt att byta vevaxelgivare…

Önskas: fina bilder på var man sprutar in startgas, andra tips på vad felet skulle kunna vara (tändkasset t.ex., men förstår inte varför varvrãknaren inte skulle ge utslag)…., klipp på youtube som beskriver hur man gör. Och sen, de här med felkoder, tar gärna tips på hur man får ut de ur denna bilen.

Trevlig kväll /Andreas

Bengt Karlsson
    Deltagare

Hej. Hoppas att du får fart på bilen. Det är alldeles för många 9000 som går till skrot. Jag tittade på varvräknaren när jag startade min bil och jag tycker mig inte se någon rörelse på mätaren innan motorn startar. Det kanske är för lågt varvtal för att ge utslag på varvräknaren när bara startmotorn drar runt motorn.

Tändkassett är ett ganska vanligt fel. Testa med en annan kassett.

När man slår på tändningen hörs bensinpumpen ett par sekunder och sedan startar bensinumpen igen först när motorn hoppat igång. Hörs inte bensinpumpen dessa två sekunder så är det tänkbart att det är själva bensinpumpen som har lagt av. Gör du ett nytt startförsök direkt så hörs inte pumpen men väntar du lite innan nästa startförsök så hörs pumpen två sekunder igen. Du kan kanske testa med ström direkt till pumpen.

Lycka till. Mvh Bengt

Lsoderlund
    Deltagare

Finns i princip tre vanliga fel, tändkassetten som Bengt nämner, sedan vevaxelgivaren och bensinpumpen. Annars är ju 9000, och framförallt 2.0i skottsäker.
    Klippa kablar är ju en big no no.
    Jag skulle köpa en ny vevaxelgivare och byta hela givaren med tillhörande kablage. Tändkassett bör kontrolleras. Om du hör bensinpumpen när bilen slås på tändning, så är det inte pumpen eller vevaxelgivaren (pumpen går nämligen inte om vevaxelgivaren är trasig). Vevaxelgivaren är väl inte svårare än på någon annan T5:a?

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

amartensson
    Deltagare

Tack för alla svar.
    Skall försöka få tag i en tändkasset och tvångstarta pumpen nästa vecka.
    Angående svårt eller inte, det beror väl mycket på vem det är som håller i verktygen. Men i detta fallet så är kabeln ihoptejpad med andra kablar ovanför/bakom solenoiden. Hur jag än försöker så kommer jag inte åt den utan ett större ingrepp (ta dän höger framhjul….o.s.v.). Bilen som jag plockade vevaxelgivarkabeln från var en turbovariant och då gick det utan större problem att ta den uppefrån.
    Om man mäter på vevaxelgivaren med en multimeter medans man drar runt motorn, är det någon som känner till ett riktvärde, eller det går inte att mäta utan finare instrument?
    Och en fråga till, databoxen räknar den pulser från vevaxelgivaren liknande ABS, eller är det en storlek på en ström/spänning? Tänker att man kunde lagt på en signal via ett batteri t.ex.
    Jo, en till, går det att återmagnetisera vevaxelgivaren genom att t.ex. dra Neodyniom magneter på ett speciellt sätt…., eller så är det bara att inse att det är bättre och köpa ny 🙂
    Någon annan som kan konfirmera att nålen inte rör sig nãr man drar runt motorn utan att den startar?

Mats Jedmo
    Webbmaster

Jo på 9-5 med T7 motor fungerar det så att om vevaxelgivaren är ur funktion så rör sig inte varvräknaren alls på startmotorn. Om exempelvis bränslepumpen är död så kommer varvräknaren att göra små rörelser när du drar runt på startmotorn. Återigen på 9-5 med T-7 är det så att vevaxelgivaren sitter intill ett plåthjul med slitsar i, kommer inte ihåg hur många men några tiotal eller drygt 100 kanske. Den mäter i princip hur många mellanrum/ekrar mellan slitsarna som passerar givaren, sedan fattas en eker och på så vis kan datorn i boxen avgöra exakt var på varvet runt motorn befinner dig. Datorn behöver alltså ett pulståg ifrån givaren.

På högersida säger du ?? Det är inte så att det är kamaxelgivaren du pillar med ? Jag vet inte vilka 9000 modeller som har det, på 9-5 (återigen då det är den moderna (?) SAABen jag skruvar med favoritbilen annars har en V4 motor utan en massa fräck elektronik) sitter ju vevaxelgivaren i bakkant på motorn, alltså närmast bilens vänstra sida, kabeln är clipsad mot motorn till hållaren som sitter nära torpeden på motorns bakkant, alltså närmast bilens vänstra sida.
    Jag får gå ut och titta på min 9000 som står, fast det är en T-5 med turbo -97:a så det kan ju skilja.

SAABoholic

95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)

Mats Jedmo
    Webbmaster

Du har rätt och jag har fel 🙁
    Vevaxelgivaren på din 9000 sitter tydligen vid remskivan på vevaxeln.

Då vet jag inte om varvräknaren skall göra små rörelser vid körning med startmotorn.

Ett litet tips om du är medlem i klubben kan ju vara verkstadshandboken som finns på DVD till 9000 för en dryg hundralapp inklusive porto.
    Ett rejält dokument på dryga 12000 sidor = mycket att läsa……

SAABoholic

95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)

amartensson
    Deltagare

Tack för informationen, blir ju en perfekt julklapp om man får liv i bilen igen 🙂

amartensson
    Deltagare

Hej igen, provade att byta tändkasset igår, det gjorde ingen skillnad. Så började undersöka bensinpumpen närmare, fällde baksätet och det gick ganska lätt att komma åt kontakten, delade på kontakten och mätte med en multimeter.
    1. Ohm mätte på pumpen, visade avbrott på matningspänningskontakterna (+12V och jord). Borde man inte få en siffra här som anger motorns lindnings resistans?
    2. Spänningsmätte över +12V och jord, gav ca 10V när motorn drogs runt med startmotorn.

Försökte även starta pumpen genom att lägga på 12V utifrån, men det hände inget, pumpen borde starta om jag tänker rätt.

Baserat på ovanstående så drar jag slutsatsen att pumpen har gett upp. (då har jag antagit att de två smalare ledningarna som går in till pumpen är till nivågivaren och de två tjocka ledningarna är till pumpmotorn).

Återkommer, när pumpen är bytt, men kommentera gärna om ni tror att jag är på rätt spår.

Ha det

wallero
    Deltagare

Har begagnad pump om du behöver mvh

amartensson
    Deltagare

Tjena, tack för erbjudandet, köpte en pump via bildelsbasen i början av veckan. Den ãr nu monterad och bilen rullar igen :).
    Tackar för all hjälp.

svesson
    Deltagare

Väldigt nyttig tråd. Tack alla som bidragit!
    /Sven

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.