Renoveringen av Putte

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renoveringen av Putte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #491372
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej Adam,

    Tackar för de vänliga orden. Det värmer.

    Angående hjälp med att tillverka nya delar, så började det med att jag nådde ut på forumet (SSK & STCS) och bad om hjälp.
    En vänlig själ erbjöd sig att hjälpa till, och därifrån tog det skruv.

    Jag har själv använt rätt mycket rostlösningsmedel, just precis CRC 5-56 och WD-40.
    Med tanke på deras literpris borde jag nog åtminstone pröva på fotogen.

    Valet av Xylen som medel att lösa upp kolrester, var bara pga. tillgängligt utbud. Det var hos Mekonomen jag var inne och kikade efter koks-upplösande produkter.
    En vecka längre i bensin kanske skulle löst upp kokset också, svårt att sia utan kristallkulan…

    Tack för kommentarerna 🙂

    #492024
    Saab_ahed
    Deltagare

    Vår 2021

    Vid detta tillfälle tänkte jag ge mig på lite plåt-arbete på karossen. Men det blev inte riktigt mycket gjort…
    Kanske en skock med ursäkter, men jag kommer mig inte till att ta itu med riktigt plåtjobb i den lokal jag hyr över sommarhalvåret.
    Det är lite för mycket andra aspekter som gör att jag inte är helt bekväm med att dra igång ordentligt.
    Dels att det förvaras en hel del annat i lokalen som inte hör ihop med slip och svets,(möbler) och att det även är bostäder rätt nära lokalen.
    Jag hade märkt under tidigare soliga dagar att några brukar fika ute på gräsmattan nära denna lokal,
    och man skulle ju själv inte vilja åtnjuta sin eftermiddagsfika till ljudet av en vinkelslip som tuggar igenom vibrerande 1mm plåt…
    Lite respekt för medmänniskor helt enkelt.

    Men jag har ju lyckligtvis inte brist på annat arbete med Putte. Som att rengöra delar till exempel.
    Vid denna tid kändes det som att rengöring av delar tog merparten av tiden.
    Rengöring-av-delar

    Vidare blev det demontering av hjulnav och bromsar.
    Började med att lossa anslutningarna till bromsröret, som förser de två bromscylindrarna med bromsvätska.
    (Ursäkta dålig bildkvalité, ett snapshot från ett videoklipp)
    Lossa-bromsrörsanslutningar
    Syns bättre på nedan bild.
    Bromsrör-på-styrspindelhus

    Köpte en avdragare för bromstrummorna. Skulle inte gått utan den, mycket behjälpligt.
    Avdragare-703433
    Avdragare-bromstrumma
    Demonterad-främre-bromstrumma

    På det andra navet(kom inte på bild) blev bromsbackarnas ”fötter”(?) lite böjda när jag drog av bromstrumman, eftersom de var fastrostade i trumman.
    Men nya bromsbackar ska nog användas framöver, så ingen skada skedd.
    Demonterade-främre-bromsbackar
    Nedan syns de främre bromstrummorna till vänster i bild.
    Styrspindelhus-med-drivaxel

    Drivaxeln kunde lätt knackas ut ur styrspindelhuset, med en mjuk hammare för att inte skada den gängade axeländan.
    Drivaxel
    Nedan ses drivknuten, som är av, ja – äldre design. Ger inte konstant vinkelhastig vid stor svängvinkel.
    Får se hur det upplevs när det blir så dags att köra och svänga, det är ett tag tills dess.
    De två woodruf kilarna som överför vridmoment från drivaxel till bromstrumman (som fälgen är fäst i) syns också på bilden.
    Det funkar säkert med ”snällt 2-takts-vrid”, men vid högre vridmoment skulle det nog inte hålla i längden.
    Drivknut

    Det inre hjullagret demonterades enkelt av axeln, (efter ett besök till Biltema för att skaffa en lämplig avdragare).
    Demontera-främre-inre-hjullager

    Alla hjullager var tokslut. Mycket gnorrande och skorrande när man snurrade runt dem. Blir att ersätta.

    Det yttre lagret blev kvar i styrspindelhuset, men gick ju enkelt att slå ut med hammare och dorn.
    Yttre-främre-hjullager

    Bromsskölden (som även håller bromscylindrarna från att börja rotera med bromstrumman) hölls med 4 skruvar, som alla brast vid demontering.
    Yttersida-Styrspindelhus

    Lite kortare inlägg denna gång, men fortsättning följer med de bakre bromsarna.
    Ha de gött!

    Bilagor:
    #492040
    Janne Hagnell
    Moderator

    Brukar lyckas få loss bromstrummor med trearmsavdragare, faktiskt, men inte helt enkelt (eller ofarligt…😬). Att backarna hakar fast i slitkanten på trumman och går sönder är ju standard.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #492041
    Saab_ahed
    Deltagare

    Brukar lyckas få loss bromstrummor med tre-arms avdragare, faktiskt, men inte helt enkelt (eller ofarligt…😬). Att backarna hakar fast i slitkanten på trumman och går sönder är ju standard.

    Hej,

    Det fanns märken på 3 ställen i bromstrummans flänsar efter en tre-armad avdragare, så det hade nog prövats före mitt ägande utan att få loss trumman.
    Här var bromsbackarna helt fastrostade i trumman, för när jag började dra loss trumman och fick en glipa att titta in genom, tänkte jag -är det inga bromsbackar här?
    Backarna följde ju med trumman nån centimeter, innan det small till och de lossnade.

    På en funktionellt rullande bil, så bör man väl lossa på justerskruven, för att få lite spel mellan trumma och backar, så att backarna inte hakar tag i slitkanten som du nämner 🙂

    #492520
    Saab_ahed
    Deltagare

    Fortsättning med demontering av bakre bromsar.

    Första uppgift var att få loss en skadad hjulbult.
    Demontera-skada-hjulbult
    Min erfarenhet med ”grispittar” är ju inte så bra (med tanke på grispitten i motorblocket), men den här gången gick det bra.
    Demontera-skada-hjulbult-närbild

    Den ena sidans axel hade ingen bromstrumma på sig (satt på en bromstrumma från en 96:a tror jag, för att lättare flytta bilen när jag köpte/hämtade den),
    så axeln var lite ytrostig.
    Nedan ses bakre bärarmar utan bromstrumma.
    Bakre-bärarm-demonterad-bromstrumma
    Bakre-bärarm-demonterad-bromstrumma-närbild

    Den andra sidans axel för bromstrumman var lite skadad i ändan/gängan, så ett passande gängsnitt (UNF 3/4 – 16 tpi) införskaffades och förbättrade gängan.
    Jag hade ju inget svängjärn, så fick köpa ett sånt också. Såna här vertyg är dyra…
    Tyvärr inga bilder på när jag gängade den skadade axel ändan, men det gick bra med ett sprillans nytt gängsnitt.
    Bakre-bärarm-demonterad-bromstrumma-bild-2

    Och nedan ses demonterad bromssköld.
    Demonterad-bakre-bromssköld

    På nedan bild ses hjullagren som sitter i bromstrumman, och en spännmutter(kullagermutter) samt en distans som sitter mellan inre och yttre kullager.
    Bakre-kullagermutter-med-tätningsring-inre-hjullager-distanshylsa-yttre-hjullager

    Bilagor:
    #492529
    Saab_ahed
    Deltagare

    Infästningen för stötdämparna på bakre bärarmarna, kort axeltapp med gänga, var i dåligt skick, och den ena brast vid demontering.
    Jag var tursam med att få hjälp med att tillverka nya.
    Slipade bort svetsen som höll de gamla på plats, och slog ur dem med hammare och dorn.
    Demontera-bakre-stötdämpartapp-bild-1
    Demontera-bakre-stötdämpartapp-bild-2
    Demontera-bakre-stötdämpartapp-bild-3
    Demontera-bakre-stötdämpartapp-bild-4

    Ett lätt hammarslag med en aluminium plåtbit emellan, för att skydda den gängade ändan, höll den nya tappen på plats i bärarmen.
    Montera-bakre-stötdämpartapp-bild-1

    Pressade in tapparna i bärarmens hål, med hjälp av skruvstädet.
    Montera-bakre-stötdämpartapp-bild-2
    Montera-bakre-stötdämpartapp-bild-3

    Tappen behövde pressas genom ”flänsen”(?) på bärarmen, för att ha rätt utstickslängd.
    Behövde sätta en hylsa bakom ”flänsen” för att tillåta att tappen kunde pressas till korrekt position.
    Skulle behövt fler händer för att hålla allt på plats när jag skulle pressa i tapparna. Men tejp fick agera som en tredje hand att hålla hylsan på plats
    Montera-bakre-stötdämpartapp-bild-4
    Montera-bakre-stötdämpartapp-bild-5

    Sedan ta fram svetsen och ställa in den på full styrka, och kleta på två ”snorkråkor” för att säkra fast tapparna i bärarmarna.
    (Jag vet, det är en liten plutte-snutt svets jag har, men den är bra mycket bättre än ingen alls)

    Svetsad-stötdämpartapp-bakre-bärarmar

    Och nedan ses de nya tapparna monterade i de bakre bärarmarna.
    Ska nog hålla stötdämparna på plats bättre än de gamla tapparna.
    Monterad-bakre-stötdämpartapp-Vänster
    Monterad-bakre-stötdämpartapp-Höger

    • Det här svaret redigerades för 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 11 månader sedan av .
    Bilagor:
    #492544
    Saab_ahed
    Deltagare

    Bromstrummorna hade lite böjda kylflänsar, så jag värmde och knackade dessa rakare.
    Märkte efter detta att det fanns en spricka på en trumma.
    Spricka-i-bromstrumma
    Spricka-i-bromstrumma-närbild

    Slipade kring sprickan, värmde upp lite, och svetsade på mer material. Bara vanlig MIG/MAG svetstråd användes. Slipade jämnt efteråt.
    Jag vet att trummorna är i gjutjärn, och fyllnadsmaterialet i svetsen är stål, och det är olika metaller.
    Men det ska nog säkert gå bra. Blir nog ingen enorm belastning/värmeutveckling i dessa bromstrummor.
    Svetsad-spricka-i-bromstrumma

    Hade inga bra bilder på de främre bromstrummorna i tidigare inlägg, så slänger in lite bilder på främre och bakre bromstrummor här.
    Bakre-bromstrummor-703445-insida
    Bakre-bromstrummor-703445-utsida

    Bromstrummor-insida-innerdiameter
    Bromstrummor-insida
    Bromstrummor-utsida
    Bromstrummor-utsida-bild-2

    Det var allt för denna gång.
    Tills nästa gång – Ha de gött!

    Bilagor:
    #493085
    Saab_ahed
    Deltagare

    (problem med att få bifogade bilder att synas)

    Fortsätter med med lite bilder på upphängningens infästning i karossen, styrväxeln, och kylaren.
    Jag har noterat att ibland dyker bilder från tråden upp på Google sökningar med ”SAAB 92A” som sökterm,
    så jag har försökt att namnge bilderna så bra som möjligt, med avseende på vad delen som visas på bild heter.
    Detta för att underlätta för andra som söker efter en del. Och rent generellt för andra som kan tycka det är intressant att se titta på gamla bildelar.
    Om detta projekt går i mål, så är väl tanken att det under tidens gång skall komma bilder på restaurerade delar, och slutligen en restaurerad bil i sin helhet.
    Men dit är det ännu långt kvar, så vi börjar med infästningen av bakre upphängning i bilens kaross.

    På bilden nedan ses två stycken ”Lagerhylsa” som delarna är benämnda i reservdelskatalogen.
    ”Lagerbock” hade väl varit mer beskrivande enligt mig, men nu bestämde sig SAAB på den tiden att ”Lagerhylsa” skall det va.

    Så i dessa lagerhylsor skall en grov axel vara. Bakaxeln kan man väl säga. På denna axel ledas bakre bärarm,
    och torsionsstavens ena ända är också fäst i denna axel.
    I andra ändan av torsionsstaven, är en hävarm påträdd, och den armen håller emot karossen.
    Det finns även justeringsmån att ”spänna/justera” torsionsstaven i hävarmen med hjälp av en justerskruv.

    Och så den främre infästningen av upphängningen i bilkarossen.

    Jag tycker dessa delar är intressanta. De är relativt stora gjutna delar. Undrar hur tankegången bakom konstruktion var…
    Jag gissar något i stil med att: ”dessa behöver överföra stora krafter från hjulupphängningen, till karossen,
    och därför fördela krafterna över ett stort område. Samtidigt hålla övre och nedre bärarm i en enda del, för bästa styvhet”.
    Även om ovan nämnda egenskaper är goda och uppfyllda, kan jag inte undgå att notera att karossplåten som dessa är infäst i, är rak, slät, tunnplåt.
    Inte precis kriterierna för en styv kaross… nåjaa, nog med föreläsning.
    Fast, ännu en sak…
    Vid jämförelse med en modern bil(2000-tal), så är infästning av upphängning i kaross utav knytnävs-storlek.
    Ni vet, de aluminium delar som har en inpressad bussning, håller bärarmen, och är fastskruvad i karossen.
    SAAB 92:ans motsvarande delar är ju mer av ett lårbens-storlek. (värst vad människokroppen användes som referens här då)
    Materialkostnad, tillverkningskostnad, etc. har ju bevisligen förbättrats sedan denna bil tillverkades, och det förstår väl de flesta,
    men jag tycker ändå att det är intressant att nörda ner sig i sånt här.
    Så, nu går vi vidare.

    Styrväxeln.

    På ovan bild syns själva ”huset/höljet”,… ”staget”(?) Oavsett benämning, så håller detta kuggstången lagrad på två ställen.
    Kuggstången har en del monterad på sig, som håller ändarna av styrlederna. Bild av denna del kommer lägre ner.
    Men styrväxeln håller även ihop lagerkonsolerna till bärarmarna.
    Blir det för mycket att hålla koll på? Titta på tidigare bilder av motorrummet innan delarna demonterades så får ni en bättre förståelse.

    Den styrväxel som satt i bilen, var sprucken i ena flänsen mot lagerkonsolen. Lyckligtvis har jag en annan styrväxel(hölje/hus) som jag kan använda.
    Både av nyfikenhet för hur konstruktionen är gjord, och för att inspektera dessa skick, tog jag isär styrväxeln komplett.
    Det finns två saker i styrväxeln som kan justeras med hjälp av shims.
    Det ena är ”tryckpluggen” som trycker på styraxeln/pinjongen, för att rattrörelse ska vara av önskat vridmoment.
    Dvs. att det går lite trögt att vrida på ratten. Man vill inte att ratten ska vara för lätt att vrida på.
    Det andra som är justebart i styrväxeln är styraxeln/pinjongens axial-läge, från bottenlockets lagring.
    Detta för att få korrekt axialspel på styraxeln, eftersom det uppstår både radial-, och axialkrafter när pinjongen roterar.

    I denna bussning glider kuggstången, och får stöd i andra ändan sett från styraxeln.

    Detta distansrör begränsar max styrutslag, när styrstagsfästet på kuggstången inte kan röra sig längre.

    På bilden ovan syns ett ”urtag”/”hack” där skruven för styrstagsfästen skall vara. Detta låser låser poitionen för styrstagsfästen på kuggstången.

    Det så kallade styrstagsfästet, som enligt reservdelskatalogen heter ”kulhållare”…

    Och så till kylaren.
    Kylaren fick sig mest bara denna genomgång för att jag själv ville få mig en uppfattning om dess skick.
    Jag hade ingen krävande orsak att se över kylaren vid tidpunkten, men ibland vill man bara göra något annat en stund.
    Överlag tyckte jag att kylarens celler så rätt ok ut. Ja har inte provtryckt den, så vet ej säkert om den läcker eller ej.
    Dock så ville jag ha loss kåpan för kupévärmesystemet. Den var lite rostig, så jag ville få med den i en ”sats” med grejjer att ytbehandla.
    Ett försök till en snabb förklaring vad kylaren har att göra med kupéns värmesystem. På denna bil var värmning av kupén inte standard, utan ett tillval.
    Valdes detta tillval(som valts på denna bil), så blåses luft genom en del av kylaren, och blir på så sätt uppvärmd, och leds sedan in till kupén.

    På ovan bild ses kåpan på höger sida av cellpaketet av kylaren.

    På ovan bild ses två rör som går igenom cellpaketet, och två gängade krokar hållar kåpan fäst mot kylaren.

    På ovan bild ses den ”krage” med två sektioner, där kupéluften går in i den ena, vänder riktning i kåpan på framsidan av kylaren,
    och går tillbaka genom den andra sektionen.

    På ovan bild ses två ”klamrar” som håller varsin stos, som leder luften till/från kylaren.
    Denna ”stos” har för övrigt en bra mycket bättre benämning i folkmun – nämligen: ”Stövelskaft”. (Guldvaluta i SAAB 92 etern)
    De är gjorda i läder eller nylon(tror jag), vad som fanns på 50-tal.

    Avslutningsvis blir det en bild på axeln för kylarjalusin.
    En förklaring är nog på sin plats även här.
    Denna bil har ingen termostat för kylarvätskan (ingen vattenpump för den delen heller).
    Så kylning åstadkoms genom att kylarvätskan blir uppvärmd i motorblocket, och stiger uppåt pga. dess förändrade densitet.
    Detta kallas tydligen för termosifon-princip (benämns typ i varje YouTube video av SAAB 92)
    Hur som haver. Fartvinden blåser in genom bilens frontgrill, och hamnar till slut vid kylaren (ska påpekas att kylaren är monterad längst bak i motorrummet).
    Så den ända reglering av kylningen är att dra för en gardin över kylarens framsida. Typ samma som gardiner man drar ner över fönstret hemma i sin bostad.
    Bara att här drar man gardinen uppåt istället för nedåt. Denna gardin är benämd ”jalusi” i reservdelskatologen.

    Gardien/jalusin fungerade inte, och det kan ha nåt att göra med att axel var genomrutten.

    Men lyckligtvis har jag i skrivande stund hunnit köpa en bättre begagnad axel.
    Min mor skulle vara nöjd att jag tänker på gardinerna, även i bilen.

    Det var allt för denna gång.

    Ha de gött!

    • Det här svaret redigerades för 9 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 9 månader, 3 veckor sedan av .
    #493349
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Ett försök med att få med bilderna.

    Bilagor:
    #496264
    Anders Lindroth
    Deltagare

    Jag har sent upptäckt din tråd på renovering och tycker den är väldigt bra och informativ. Jag har själv haft ett 92A projekt senaste året och kan komma med en liten erfarenhet kring ”Stövelskaften” för ventilationen.
    Dessa har en stomme av kraftig bomullsväv där sidorna är limmade till rektangulära kanaler. Därefter är de ”målade” med något som jag skulle kalla ”underredsmassa”. Jag fick renovera mina genom att sy några limmande fogar och sedan värma dessa med värmepistol och lägga på ett litet lager till av massan för att täcka sprickor och få rätt form.
    Troligtvis var det den billigaste lösningen 1950.
    Mvh Anders

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #496640
    Saab_ahed
    Deltagare

    HEJ!!

    Det har varit ett uppehåll från nya inlägg i tråden här ett tag nu.
    Orsaken är att det dök upp lite andra saker i livet som hade högre prioritet.
    Detta är ju faktiskt endast en fritidssysselsättning…

    Men i alla fall. Vid senaste inlägget så var jag inte långt ifrån att nå upp till nutid med inläggens innehåll.
    Dock fick jag lite bekymmer med att posta inlägg och bilder då, och andra saker kom i vägen, så inlägg här fick ge väg för annat.

    Idag, med datum innehållande både siffrorna 9 & 2, så blir det ju ytterst passande att återuppta postande av inlägg 🙂

    Innehållet i detta inlägg dateras till hösten 2021, då jag var i fortsatt takt med att demontera smådelar,
    som jag hade som avsikt att få sandblästrade, och sedan grundmålade.

    Handbromsspaken togs isär. Rätt många delar, och aningen invecklad konstruktion med alla tunnväggiga distanshylsor.
    Demonterad-handbroms-spak-SAAB-92A
    Stången från spaken som håller tryck-knappen brast. Och givetvis rätt intill gaveln av knappen. Blir att låta göra ny knapp.
    Brusten-stång-till-handbroms-tryckknapp-SAAB-92A

    Gångjärnen till motorhuven togs loss från karossen. Lossade hyfsat lätt.
    På bilden nedan saknas själva delen som har ”gångjärnstappen”, som är monterad i motorhuven.
    Gångjärn-motorhuv-SAAB-92A
    Gummibussningarna till huvens gångjärn var lite murkna, och behöver nog ersättas. Får se hur jag löser det.
    Bussningar-gångjärn-motorhuv-SAAB-92A
    Gjorde en snabb och ful skiss med huvudmåtten på bussningarna, för framtida bruk.
    Skiss-bussningar-gångjärn

    Låsklackarna för dörrlåsen demonterades. Heter det så? låsbleck?, anslag?, klinka?… Kärt barn har många namn!
    Låsklack-dörrlås-SAAB-92A
    Några skruvar i plåtmuttern brast, och själva muttern var rätt rostig, så det blev att skissa upp mått för nytillverkning.
    Ritning-Plåtmutter-Låsklack-dörr-SAAB-92A

    I samma veva här, så vill jag även ge en skiss på plåtmutter till dörrens gångjärn.
    När jag demonterade dessa, brast även där några skruvar, och även om jag fick loss skruvarna, blev gängorna skadade.
    Jag tänker det kan ju vara behändigt att ha gängdimensionerna för dessa skuvar dokumenterade här.
    Ritning-701450-Plåtmutter-gångjärn-dörr-SAAB-92A

    Gummibufferten som dämpar igenslängning av dörrar togs isär. Några delar här.
    Buffert-dörr-SAAB-92A
    Och plåtmutter med gänga är enligt nedanstående bild.
    Ritning-701464-Plåtmutter-Gummibuffert-dörr-SAAB-92A

    Under tiden för renoveringen av Putte, har jag köpt lite delar (gamla och nya), och ofta när jag fått möjligheten att köpa gamla delar,
    så finns det mera delar att köpa, eller som följer med vid köp.
    En liten detalj jag märkte här, var att det verkar finnas olika konsoler till spolarvätskebehållaren.
    Konsoler-spolarvätskebehållare-SAAB-92
    I alla fall på A-modellerna så har jag för mig att vindrutespolare var tillbehör. Vet ej hur det var på B-modellerna…

    Spjället i brandväggen (mellan kupe och motorrum) togs isär…
    Reglage-ventil-kupe-friskluftsintag-SAAB-92A
    …och likaså reglaget till kupevärme
    Reglage-ventil-kupevärme-SAAB-92A
    Kupevärme var också tillbehör. Har sett någon gammal bild/annons/reklamblad om det.

    Bilagor:
    #496655
    Saab_ahed
    Deltagare

    Stötfångarfästena/konsolerna demonterades från själva stötfångarna.
    Stötfångare-bakre-SAAB-92A
    Stötfångare-fäste-bakre-SAAB-92A
    Mina stötfångare är inte så fina längre. Har någon extra del, men är nog rost lite här och var.
    Kanske inköp av nya, de är dyra vad jag har sett.
    De främre stötfångarnas fästen spretade lite väl mycket olika. Jag tror att Putte varit med om någon krock i sitt liv.
    Rätade till fästena så gott det gick.
    Stötfångar-fäste-främre-SAAB-92A

    Konsolerna för lagringen av de bakre bärarmarna (lagerhylsa som dom heter), har metallbussningar i-pressade i sig.
    Dessa bussningar var ganska slitna. De yttre bussningarna i alla fall. De inre kan nog accepteras.
    Ville pressa ur dessa, för att blästra/måla konsolen(lagerhylsan), men jag hade inget pressverktyg. Och ingen vanlig hylsa av tillräcklig storlek heller.
    Men det fanns en bit 10 mm stålplåt liggandes i lokalen som jag fick använda. Och vinkelslip hade jag.
    Mäta, rita och skissa lite, och så slipade jag fram ett pressverktyg enligt bild nedan.
    Hemmapulat-pressverktyg
    Funkade bra att knacka ut bussningarna med detta och en dorn.
    Lagerhylsor-bakre-bärarm-urpressade-bussningar-SAAB-92A

    Mera tid på demontering av delar. Vad ni ser och läser här tog händelse under helger utav flera veckors tid.
    Ibland roligt och smärtfritt, och ibland mindre roligt och smärtfyllt.
    Jag hade fått med en extra rattstång och rattväxel vid ett köp av tutor. Och av bara farten en växellåda och bakre bärarm med torsionsstav också.
    Rattstängerna gick inte att vrida/rotera. Men jag tänkte; ”De’ fixar jag – behöver bara smörjas lite” Mjaaa… Ni får läsa om hur det gick.
    Dokumenterade montaget först…
    Dokumentering-av-montage-rattstång-och-rattväxel-SAAB-92A
    …och tog isär det hela.
    Demonterad-rattstång-och-rattväxel-SAAB-92A
    Tyckte att det var lite glappt för själva stången som rattväxelspaken sitter i. Mätte up axel och hylsa.
    Diameter-växelstång-SAAB-92A
    Diameter-hylsa-rattväxel-SAAB-92A
    Men det kanske nog är helt ok med detta spel. Kommentera gärna om någon har erfarenhet om detta.

    Jag fick inte rattstången att rotera, hur hårt jag än tog i. Smörjde med rostlösning, bankade med en träplanka, nepp!
    Bussning-rattstång-övre-SAAB-92A
    Bussning-rattstång-nedre-SAAB-92A
    Så jag tänkte att detta får ligga i blöt i diesel en tid, så släpper det nog.
    Jag hade hittat en plastdunk i en skräpcontainer en gång tidigare. Den såg hel och fin ut, och jag tänkte den kan komma till nytta någon gång.
    Som lägenhetsboende så finns det inte så mycket av sånt som ”ligger runt knutarna”, som man kanske annars har ”runt knutarna” i en verkstad/garage.
    Åkte och tankade några liter diesel i plastdunken en Fredag efter jobbet, och skulle åka och grejja på Lörda’n nästa dag.
    Men jag var trött efter veckans jobb, och sov långt inpå lördagen. Kände inte för att grejja den dagen, och glömde bort dunken med diesel i bakluckan i bilen.
    I min svarta bil… Helgen gick förbi utan något grejjande eller besök till Putte, och vips var det måndag igen.
    Eftersom det var fint väder vid tiden i fråga, cyklade jag till jobbet, och använde inte bilen alls under flera soliga dagar.
    När jag till slut skulle ta en åktur med bilen (nästa helg om jag minns rätt), låg det en ”arom” kring bilen…
    -Varför stinker det så mycket diesel hä…. …. ! ! ! (Uppenbarelse)
    Ja… Ni som vet hur diesellukt ”sätter sig” i diverse tygaktiga material kanske vet vad detta innebar.
    Fy in i självaste helv…(i stark höst-sol, i en svart bil, under ca. en vecka)
    Plastdunken jag så fyndigt hade hittat i en skräpcontainer hade läckt ut diesel. Det var blött under dunken, och själva dunken var också blöt.
    Inspekterade dunken – ser inget hål. Jag hade plast mellan korken och dunken, och det höll tätt. Var torrt där också.
    Vad har läckt!? När jag vände och vred på dunken kände jag plötsligt att diesel rinner längs min hand.
    Tittar supernoga, och ser ett,.. nålsticks-hål. Knappt synbart förutom när diesel sipprade ut därifrån.
    Jaa, jaa… (Icke skrivbara tankar i mitt huvud vid tillfället) Men efter bara två veckor hade det mesta av stanken vädrats bort.

    Rattstängerna då? Jo dom sattes i en annan dunk med dieseln, och fick bägge stå och skämmas under några veckor vardera.
    Rattstång-i-bad
    Lossade rattstången från bussningarna i någon av de två rattstängerna då? Nej då, givetvis inte. Livet är inte bara jobbigt. Man måste lida också.

    Nåjaa, nåjaa…
    Jag fortsatte grejja efter allt som har med helvetes eldar matade av diesel i bakluckor på bilar som #&¤=*” ”oskrivbart”.., var över.

    Till sist här, så ska jag sent om cider, lägga till bilder på spjällaxeln till förgasaren som jag fick hjälp med att tillverka.
    Spjällaxel-med-O-ringar-SOLEX-32-AIC-Bild1
    Spjällaxel-med-O-ringar-SOLEX-32-AIC-Bild2

    Det var allt för denna gång.
    Ha de gött!

    Bilagor:
    #496690
    kjellake
    Deltagare

    Jag tror nog jag har båda knapp och tryckstång till handbromsen om du behöver. Behöver kolla innan jag säger något säkert.
    Vindrutespolare blev inte standard förrän 1959 på 93:an så det kan säkert finnas lite olika varianter.
    Kupévärme var standard på alla produktionsbilar. Från början när man tänkte sig en standard och en de Luxe variant så skulle bara de Luxe haft värme om jag minns rätt. När det sen blev bara ett utförande hade alla värme.
    Glappet mellan växelstång och gaffel verkar i största laget. Gaffeln blev på senare 92:or i plast och jag har haft nya såna men har inga kvar nu. Det kommer säkert fungera men risken är att det blir skrammel från växelspaken.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #497433
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej alla Saab-spöken! (Det är ju Oktober så…)

    I detta inlägg blir det fokus på de delar jag demonterat från bilen (eller införskaffat från annat håll), och förberett för blästring.
    Tanken har ju länge varit att demontera, inspektera, reparera, och åter montera. Och eftersom Putte är senior, är merparten av delarna i behov av reparation i varierande mån.
    Så, första etappen i och med detta, var att rengöra delarna från merparten av alla kilogram utav lera, vaselin, 50-tals musbajs, och övriga oväsentligheten tillhörande delarna i fråga.
    Som tidigare visats, använde jag mig av en plastbalja (tror den är 90 liter. Fanns ingen som var 92 liter, och därmed mer synonym med bilen, men men…),
    för att tvätta bort det allra grövsta av skiten. Mycket trevligare att hantera delarna efteråt.
    Det som inte gick bort i tvätten, kunde skrapas bort med kniv eller dylikt verktyg.
    Sedan täcktes känsliga/viktiga ytor med flera lager silvertejp. Ungefär 4 lager tejp, inte mindre.
    Orsaken till antalet lager tejp, var att jag vid tillfället inte visste blästermetoden som skulle användas.
    Skulle det bli en ”grövre” blästermetod är det inget lättsamt tryck som används. Även typ av blästermedia påverkar vad skyddstejpen behöver kunna motstå. Så tog det säkra före det osäkra.
    För hål med interna ytor av tidigare nämnd natur, användes plastpluggar med snarlik diameter som på hålet. Köpte dessa plastpluggar på Industrimekanik i Trollhättan.

    I sedvanlig ordning underskattades tidsåtgången grovt.

    Styrstag-703714-703715-SAAB-92A
    styrstagen har kulleder i bägge ändar, varav den ena ska gå att demontera, men här ville de inte komma loss. Fick inget bra grepp om delarna för att lägga på ordentligt med vridmoment, så de fick vara kvar.

    Kåpor-inre-yttre-drivaxelknut-702254-702253-SAAB-92A
    I vissa hål passade inga plaspluggar direkt(fastän jag köpte fler pluggar i 3 omgångar. missade alltid någon håldimension),
    så i dessa fall blev det några varv silvertejp runt pluggen, så den satt tajt i hålet.

    Bygel-stötfångare-bakre-70701094-SAAB-92A

    Fäste-stötfångare-bakre-701093-SAAB-92A
    De bakre stötfångarfästen hade rätt grov rost (gravrost), och rätt mycket synliga gropar. Kanske blir att spackla lite, får se…

    Fäste-stötfångare-främre-704552-704553-704554-704555
    Efter att ha bråkat med de främre stötfångarfästena, och fått dem symmetriska, fick även de hamna i ”klar för blästring lådan”.

    Rattstöd-704101-SAAB-92A

    Stöd-instrumentbräda-703576-SAAB-92A
    Gjorde en generell inspektion av alla delar jag gick igenom.

    Stödplåt-701287-och-konsol-703071-pedaler-SAAB-92A
    Stödplåten till pedalstället(den till vänster på bilden) var lite skadad, så den svetsades upp, och slipades jämn.

    Stoppbygel-lucka-reservhjul-703156-SAAB-92A
    Tror dessa har rätt form att fungera.

    Fästplatta-broms-huvudcylinder-703921-SAAB-92A
    De gamla skruvarna fick vara kvar i de gängade hålen här, eftersom dessa (och många andra) kommer att ersättas med nya.

    Medbringare-yttre-703097-SAAB-92A

    Medbringare-inre-701211-SAAB-92A
    Ordentligt med maskering som skydd för de slipade ytorna där läpptätningen hamnar. Det blev ett extra par förberett här.

    Fjäderarmar-främre-704802-704803-704804-704805-SAAB-92A
    Tejp på de slipade ytorna som bussningarna ligger emot.

    Pedaler-703068-SAAB-92A
    Pluggade hål som pedalerna roterar kring.

    Gångjärn-702219-702220-dörrar-SAAB-92A
    Jag skulle fortfarande vilja få tag i ett till dörrgångjärn. Helst två, men det som är isärtaget är noterbart glappt.
    Kanske kan svetsa/löda på mer material, och slipa jämnt efteråt… eller låta någon bearbeta det, så det blir ordentligt.

    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    • Detta svar redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av . Anledning: korrigera skrivfel
    Bilagor:
    #497454
    Saab_ahed
    Deltagare

    Spärrsegment-handbroms-703442-SAAB-92A

    Gångjärnsögla-motorhuv-703508-SAAB-92A

    Handtag-lås-motorhuv-703513-SAAB-92A
    Fick ej loss knoppen, så den maskerades.

    Fäste-gummibuffert-703143-SAAB-92A
    Kunde skrapa bort flagor av rost, men det finns förhoppningsvis tillräckligt med gods kvar för att delen skall vara hållbar.

    Kopplingsarm-702695-SAAB-92A
    Maskerat den yta som pressas genom godset i växellådan.

    Slutbleck-dörrlås-702215-SAAB-92A
    Gedigen del som inte behövde göras ngt åt.

    Manöverarm-frihjul-703661-SAAB-92A
    Manöverarmen till frihjulet skulle ha tagits med till pulverlackering (se tidigare inlägg), men jag missade denna del då.
    Nåjaa, hoppas jag hittar någon svart kulör som inte skiljer alltför mycket från de pulverlackade delarnas.

    Distansrör-fönstermekanism-dörrar-701461-701460-SAAB-92A
    Dessa sitter i dörrens fönsterhiss mekanism.

    Fjäder-friskluftslucka-704564-SAAB-92A

    Genomföring-90°-genomföring-rak-kedja-kylarjalusi-780290-780289-SAAB-92A
    Mest att blästa för att rengöra före målning…

    Reglagestång-värmeluftsspjäll-780449-SAAB-92A
    Lite rost som får tas bort.

    Skrämbrickor-gångjärnsögla-motorhuv-SAAB-92A
    Några extra brickor med på bilden än vad som egentligen behövs på bilen.

    Led-handtag-lås-motorhuv-703511-SAAB-92A
    Med tid, så får vissa grejjer ett såpass gediget oxidlager, att det inte längre rostar så mycket (i torr miljö).
    Men jag siktar på delar med minimal oxid.

    Lager-gaspedal-703078-SAAB-92A
    Dessa håller gaspedalen(som är mer som ett långt stag) på plats.

    Krampa-dörrstopp-702773-SAAB-92A
    Det är rätt benämning enligt reservdelskatalogen, och det är den del som håller läderremsan till dörrstoppet.

    Fjäderfäste-704881-Kedjelås-780288-Låsplåt-701276-Distansrör-701275-SAAB-92A
    I medsols ordningsföljd, börjandes i vänster topp, Fjäderfäste 704881, Kedjelås 780288, Låsplåt 701276, Distansrör 701275

    Och så lådan med innehållet.
    Smådelar-för-blästring-samlade

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 73 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng