Renoveringen av Putte
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renoveringen av Putte
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renoveringen av Putte
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Försökte särskilja lite på delarna.
Små handhållna delar, inte så tunga. Mer behändigt under själva blästringen när det är lite upp-ordnat efter storlek.
Tunnare delar som kräver lite försiktigare typ av blästring.
Tungt och gediget(stryktåligt) fick bli en kategori som eventuellt kunde behandlas av grövre typ av blästring.
…och inte böja denna del heller.
Mera tunnplåt. Här, om jag minns rätt… så valde jag att inte pulverlacka denna, eftersom den sitter ovanför grenröret, och jag ville måla den med värmebeständig färg.
Pulverlackering kanske tål omgivningen ändå, men, men… Den är förresten inte original till A-modellen heller tror jag.
Denna är heller inte original utförande till en A-modell. Men, den satt på bilen. Och jag vill ha åtminstone en st. sidospegel.
Tunnplåt. Med rätt geometri vid fotografering. Kan vara bra att ha god dokumentation av grejjerna, ifall det skall skickas iväg.
Dessa hamnade med på “att blästra listan”. Men jag har för mig att jag sett nytillverkade på SaabKlubben reservdelsförsäljning, fas det kanske var till nyare modeller 93, 96..??
Någon som vet om de passar på en 92:a?
Denna var rätt illa åtgången. Kanske blir att göra en ny, men den åkte med här i alla fall.
…och en annan spak i ännu tunnare plåt.
Ville inte borra isär nitarna som håller ihop “klaffen” med armen så… blästra lite försiktigare här.
Gäsp… börjar bli tjatigt med tunnplåt…
…men det finns några delar i tunn plåt…
Denna var lite sprucken i ett hörn, så svetsa ihop, och slipa jämt och fint.
Liten grejj… Allt var ju inte rostigt och bedrövligt, men när jag en gång gör detta jobb, så får så många delar som möjligt hålla samma nivå när de är renoverade.
Rätade till denna lite i skruvstädet, så den blev rak och fin.
Bli ren blästrad inför målning…
Bli ren blästrad inför målning…
Tunnplåtsdelar som kräver lite försiktigt hanterande. Inte “råka backa över lådan med gaffeltrucken” här, som bromstrummorna skulle tåla…
Fick räta ut/jämna till denna, eftersom gångjärnsändan hade fått sig en törn. Långt och smalt…
Denna fick jag banka, böja och vrida ett tag på innan den blev rak. Hade nog fått sig en törn i en krock.
(Sido-not här: Det skulle vara möjligt, även om jag bara spekulerar här, att Putte fått sig en motor renovering, dvs, omborrade cylindrar och överdimensionskolvar,
men att en skruv till cylinderlocket brast (ni kommer ihåg grispitten i cylinderblocket?), och att man därefter blev förbannad och krockade in bilen i ngt…
Bara mina tankar…)
Fick även räta till denna lite… Grovt rostig, tankar om nytillverkning…
…likaså som denna. Faktiskt rätt mycket. Så mycket att den brast. Noterade då att den var svetsad, dåligt svetsad också.
Påstår att mitt svetsande blev bättre. Fick använda fyrkantsfil för att fila till ett fyrkantigt hål efter svetsandet.
Fick ett extra lock till tändplattan/brytarspetsarna i och med ett köp (tror det var tutorna),
och det var i bättre skick än det jag lät pulverlackeras, så får se vilken ytbehandling detta får…
Och här är lådan med tunna långa delar.
På bilden hade jag tydligen lagt locket till tändplattan med andra smådelar i, i denna låda…
Inte perfekt dokumentation av sorteringen, men det är väl tanken som räknas…Attachments:
Till sist de stora, tunga, otympliga, Bauta-delarna.
lagerhylsor för bakre fjäderarm (bärarm har jag nog benämnt den tidigare…) fick behålla pinskruvar och smörjnippor som skydd för de gängade hålen.
styrspindelhusen har en arm, som ska gå att ta loss, men här ville den inte komma loss, så den fick vara kvar.
Här är det mycket oxid som ska bort innan ny färg kan fästa…
Bromssköldarna har ju fortfarande original svart färg kvar, men ska de göras ordentligt, så ska det göras ordentligt.
Här har jag ett par extra bakre trummor. Får se om några överraskningar dyker upp när de är renblästrade.Att namnge alla dessa bilder(bläddra genom reservdelskatalogen och hitta artikelnummer för varje del) tog en stund,
likaså som det även tog ett bra tag att förbereda alla delar att bli blästrade.Och detta var allt för denna gång.
Ha de gött!- Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Saab_ahed.
- Detta svar redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: Korrigera stavfel
Attachments:
Det var en rejäl uppdatering, många delar där! Kul att se!
Du frågade om de runda täcklocken till hjulhusen; de finns bara på 92:an men de har exakt samma diameter, 178 mm, som locken med tre clips som är till luftutsläppen i hjulhusen på 93/95/96. Så de locken går att använda om man hittar såna. Det är bara att borra hål för skruvarna.
Backspegeln på bilden är vad jag kan se den spegel som satt original på 92A. Fast den fanns bara inom ch.nr 1800-5300.Hösten 2021 – Avslut av dåvarande års mekarsäsong.
Mörker och kyla gjorde sin årliga entré. Saab-mekanikern var inte på långa vägar klar med allt vad som tänktes åstadkommas under mekarsäsongen.
Hängivenhet (eller var det dumstridighet..?) ledde till några sista ryck i lokalen ända in i November månad.Berättelsen då… Jag hade(har fortfarande) tre växellådor.
I okänt skick. En gick att rotera bra, en annan sisådär, och den tredje ganska kasst.Först en liten introduktion till dessa växellådors utförande.
3 växlad synkroniserad växellåda, eller ja, åtminstone 2:an och 3:an är synkroniserade. 1:an och backväxeln är inte synkroniserade.
De flesta kugghjulen är snedskurna, men 1:an, backväxeln, och differentialen(inte slutväxeln) har rakskurna kugghjul.
Frihjulet är en anordning på ingående axel, som endast tillåter vridmoment att överföras i en rotationsriktning.
Denna anordning kan låsas med ett vred på utsidan av växellådan, som då gör att ingående axel kan överföra vridmoment i bägge rotationsriktningar (som på en “normal” växellåda).
Frihjulet användes i konstruktionen för att förhindra motorbromsning.
Det kan vara skadligt att motorbromsa alltför mycket med en 2-taktsmotor då smörjoljan i bränslet inte är tillräcklig vid tomgång(inget gaspådrag),
medan motorn kan få höga varvtal från motorbromsningen.
Växellådans hus består av två horisontellt delade höljen, som håller in,- och utgående axel, samt slutväxel med differential.
Huset/höljet till kopplingen (på engelska bell housing) är del av de två delade höljen (som från andra biltillverkare kan vara en separat del).
Anslutning till växelväljare(växelspak) är cylindrisk tapp med både linjär och rotationsrörelse.Två patienter på bordet.
På bilden ovan ses även den samling delar som jag förberett för blästring.
Inte ofta inläggen har gått i tidsenlig anda här, men nån gång så…Började med att ta isär den som gick sämst att rotera. Denna växellåda har serienummer 5520.
Klet på utsidan av höljet kring differentialhuset. Epoxiliknande lim…
En skruv var dold av limmet. Jag fick en glipa mellan växellådshusens två halvor, och tänkte varför kommer de inte isär!?
-“De e ju precis som att nånting håller ihop dom…”
Med alla skruvar lossade så kom halvorna så vackert isär.
Huset har varit sprucket och reparerats. Ändå lite av ett konstverk att nita ihop med band/plattstång…
Här har nog något skavt emot höljet. Eller så är det försök till svetsning… vet ej, men det ser inte lovande ut för ett bra växellådshus.
Såhär ser det inuti denna låda.
Lite rost på kugghjulens kuggflankar.
Skulle nog gå att putsa bort, men när det fanns andra växellådor att inspektera så ville jag kolla den andra lådan också.
Fick frihjulet att rotera, men det kunde konstateras som totalslut.
Det finns två olika typer av frihjul beroende av årsmodell till dessa växellådor. Mig veterligen är det inte mycket som skiljer dem åt,
men man kan se att den ena typen har en “hel” kuggkrans till muffen för låsning av frihjulet och den andra typen har “stympad” kuggkrans med två parallella flata sidor.
Svårt att förklara i text. Ska försöka ordna en bild med de två typerna bredvid varandra.Så växellåda 5520 och dess beståndsdelar fick bo i en förvaringslåda tills vidare
- Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av Saab_ahed.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av Saab_ahed.
Attachments:
Den andra lådan då. Denna med serienummer 4594
Mycket bättre, typ ingen rost alls. (inte van att se icke-rostiga delar)
Inga sprickor eller nötning på insidan av diffhuset som den andra lådan hade.
Frihjulet slitet dock, men fixa det, och så skulle nog denna låda vara duglig.
På bilden ovan ses faktiskt en flat sida av den stympade kuggkransen som muffen kan glida över för att låsa frihjulet.Diffen satt fastlimmad med något mörkt lim. Banka lite försiktigt så kom den loss.
Jag var i detta läge nöjd med att använda denna växellåda, och ha den tredje som reserv.
Så denna togs isär för rengöring och vidare inspektion.Putsa axeln för kopplingshävarmen innan den pressades ur.
Jag fick inte ur en rörsprint för en av växelförarna.
Lite kass design enligt mig. Bottenhål för en rörsprint… jämrande, muttrande, om så kallade konstruktörer som gjort denna låda…
Försökte få en skruv att bita tag i rörsprinten, men förgäves. Det slutade med att en bit av sprinten blev kvar i botten av hålet i växelföraren…
Ska väl gå att pilla loss…
Med den första lådans hus sprucket, undrade jag om även denna kunde ha sprickor.
Så ett sprick-indikerings-kit införskaffades.
Ville demontera all löstagbara delar från växellådshusets höljen, för att rengöra ordentligt.
Tanken var att skicka iväg en andra uppsättning delar till vattenpolering eftersom jag var mycket nöjd med resultatet från den första gången.
Jag ville därför ha ett helt och hållet “strippat” hölje, för att säkerställa att inget media från vattenpoleringen skulle ligga kvar i något skrymsle.Det behövdes specialverktyg för att få loss backdrevet.
Konventionell metod skulle inte fungera så bra, det försökte jag inte ens med.
Attachments:
Jag hade ju inget specialverktyg. Och inte heller hittade jag något att köpa.
Men lite huvudkliande och knep o’ knåp, ledde fram till tanken att en skruv med en lång mutter kunde åstadkomma önskad hjälp.
Blev dubbla uppsättning för att vara på den säkra sidan, så inget skulle spricka. Ingen aning om hur tajt detta satt fast.
Sexkantmuttern hade inte riktigt ordentlig frigång till hålet i godset, men lyckligtvis äger jag en “rundslipmaskin”, så jag kunde slipa muttern rund.
Saab specialverktyg “Upressningsverktyg 92-12 Backdrevsaxel” a’la SAABahed
Så var växellådshus halvorna helt demonterade från alla löstagbara delar, och kunde tvättas och skrubbas ordentligt i tvättbaljan innan de sprick testades.
Även alla skruvat tvättades rena för kommande ytbehandling.
Och så bägge lådorna i respektive låda.
Attachments:
En slutgiltig tvätt av växellådshusets halvor med rengörningsvätskan tillhörande kit:et för sprickindikeringen, innan den röda penetreringsvätskan applicerades.
Blev lite brådis med att bli klar och stuva undan innan vinterförvaring i lokalen, så (den röda) sprickindikeringen hann inte riktigt torka fullt ut.
Det hjälpte inte heller att temperaturen började närma sig nollstrecket.
Och i all brådska glömde jag att torka bort överflödet av den röda penetreringsvätskan innan jag applicerade (den vita) framkallaren.
Men jag såg inga antydningar till sprickor.
Till sist en fråga om serienummer på växellådshuset.
Är det någon som vet om serienummer på växellådan ska vara exakt samma som bilens chassinummer, eller i endast häraden av varandra?Ungefär i detta skede tog 2021 års mekarsäsong slut, och vinterförvaring blev aktuell status för lokalen.
Fortsättning följer för 2022 års mekarsäsong början.Ha de gött!
Attachments:
Du lägger ner mycket jobb, kul att du visar det!
Serienumret på lådan följer inte ch.numret men de ligger i närheten av varann. På min bil är det en skillnad på 38, med det högre numret på växellådan. Jag antar du sett att det också skiljer en del mellan serienumret och parningsnumret på växellådshalvorna. Min låda har en skillnad på nästan 300 på de numren.- Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av kjellake.
Poff, så har vi kommit in i nästa mekarsäsong med nykommet vår-ljus och värme.
Ett vinterhalvår gick fort mellan två inlägg i denna tråd.
Men i skrivande stund (4:e December 2022) känns det nog som att ett vinterhalvår tar rätt länge att komma igenom…Det fanns lite kvar att pilla med växellådan som beslutats att användas.
Ville kontrollera delar för slitage, och rengöra ordentligt. Rengöring för funktioners skull, inte utseende.
Fanns rester av lim på några delar som jag ville få bort för att de skulle passas ihop ordentligt,
och oxid på aluminiumdelar som jag ville få bort för att det inte skulle fortsätta oxidera.
Och även några decenniers skit som inte hör hemma på dessa komponenter.På differentialen finns två lägersäten med låsringshalvor som med shims håller differentialen korrekt axiellt placerad.
Dessa hade rester av gammalt lim/låsvätska på sig, som jag ville få bort inför återmontering. Likaså i höljena för växellådshuset.Det var enkelt att dra av dessa lägersäten med en avdragare.
Roligt att se att lagren var lokalt producerande.
I lagersäten sitter axeltätningen för den medbringare som hör till inre drivaxelknut.
Jag har alltid kallat dessa typer av axeltätningar (läpptätningar) för “stefa-tätning”.
Det är nog för att min pappa kallade dem så, och jag tog efter. Det går även i folkmun där jag är uppväxt.
Jag har nog undrat varför de kallas så, och någon har nog sagt att det fanns ett märke/tillverkare/varunamn som hette “stefa”,
men jag själv hade aldrig sett något sådant i verkliga livet, och bara accepterat det hela.När jag såg märkningen på dessa tätningar, så var ju förståelsen fulländad.
Det fanns inget synbart läckage genom dessa tätningar när växellådan låg i förvaring.
Men jag kan inte avgöra hur de skulle fungera i drift. Gummi blir ju hårdare med åldern,
och när jag slog ur dessa tätningar ur lägersätena, fick de sig en lite törn, så jag tror inte jag ska använda dem igen.
Men om någon här vet var jag kan få tag i nya tätningar enligt original, vore det en rolig grej.
Dessa verkar ha en solid gummiring (typ fyrkant tvärsnitt) som är inneslutet av två ihoppressade plåtringar.
(Nyare tätningar har ju en metallring med vulkaniserat gummi utanpå)Nåjaa, vidare med resten.
De två axlarna i lådan har också lagersäten för deras lagring, och demonteringen av den ena kom med på bild.
Muttern i ändan av axeln behöver lossas för att demontera lagersätet.
Muttern satt ganska hårt, och jag fick klämma fast axelns pinjongdrev i skruvstycket (mellan två aluminiumplåtar för att inte skada pinjongdrevet)
för att få mothåll på axel, och således kunna lossa muttern med mitt längsta skaft. Det gick till slut.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed.
- Detta svar redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: Stavfel
Attachments:
Jag hade i tidigare inlägg visat bilder på frihjulet, och även nämnt att det finns två olika versioner på dessa.
Har lyckligtvis bilder på de två olika konfigurationerna bredvid varandra, så skillnaden enkelt kan ses.
Den väsentliga skillnaden mellan dessa två, är att det senare frihjulet (stympad kuggkrans med två flata parallella sidor) har lite längre rullar än det tidigare.Nedan ses beståndsdelarna för det senare frihjulet, förutom rullarna, som tydligen rullade av bilden…
Med alla växellådsdelar demonterade, så fick dessa och andra delar och småbitar bli ivägskickade till vattenpolering.
Jag gillar denna behandling, eftersom den är mildare än blästring, men ändå gör rent ordentligt.
Passar bra för delar med känsliga detaljer, såsom splines på torsionsstavarna, och gängade detaljer.
Jag hade sökt efter ett tändlås en tid, eftersom mitt har en brusten nyckel kvar inne i låset.
Fick kontakt med en säljare som hade ett original tändlås, och även en temperaturgivare som jag också behövde.
Vi möttes upp på saabfestivalen, och det blev affär med lite extra delar också.
Det var i grova drag ungefär halva 2022 års mekarsäsong, även om en hel del utelämnats i förberedelsen till delarna som skickades iväg till vattenpoleringen.
Fortsättning skall nog följa.Ha de gött!
- Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed.
- Detta svar redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: Stavfel
Attachments:
Hej!
Va ett tag sedan sist här.
Saker och ting har hänt sedan dess, men inte så mycket med Putte. Mest med mig och däromkring.
Tänker inte gå in alltför mycket i detalj om mitt privatliv, men en liten förklaring ska jag väl ge.Först, så har jag flyttat. Putte flyttade också.
Sen, så har jag flyttat igen. Putte flyttade inte med, utan väntar tålamodigt i tryggt förvar.
Och så blev det nytt jobb också.Så det har varit lite ståhej omkring detta, och jag har inte haft alltför mycket av energi, motivation, eller tid, för att lägga upp inlägg.
Men, lite ledighet under påsk nu, fixa lite sidoprojekt, och lite energi och motivation för saab-relaterat.Så några bilder från flytten slänger jag in här, så det blir ett mer intressant inlägg.
Detta var alltså sommaren 2022.
Man hinner samla på sig mycket grejer vid relativt kort tid.
Den tidigare nämnda hyllan(och förfarandet att flytta den på bussen) satt kvar i minnet, men, allt skulle med.
Så de va bara att “packa”. Tycker jag fick ihop det rätt hyfsat till slut.Även om det var fanns lite stress i bakhuvudet om att passa tider, och typ att ja -“inte tappa släpet”,
så var det (i alla fall nu i skrivande stund, ett tag efter) ett liten trevlig sommar road tripp.
Givetvis med utmaningar för psyket, som exempel att avgasröret på 9-3:an brast vid bakre ljuddämparen och skapade livfulla resonanser vid ca. 2000 rpm.
Bara att köra på högre varv i lägre växel då istället. Problem solved. (mja,… lite resonans 4000 rpm också, där jag ibland behövde ligga i 3:ans växel i långa uppförsbackar…)
Men, men, bara minnen för att berätta historien nu 🙂Ska se när någon uppdatering kommer härnäst. Jag nämnde i början av denna tråd, att inlägg kommer när tid finnes, och andan faller på.
Helt uppriktigt så försökte jag nog hålla ett slags månatligt schema, men det sprack…Nåjaa, det ska nog komma något innehåll framöver.
Glad påsk på er, skräm inte bort SAAB-haren om ni ser en sådan.Attachments:
april 12, 2023 at 16:16 #501601Så där är det. Det händer olika saker i livet. Oavsett om du gör nästa uppdatering idag eller om en vecka, en månad eller ett halvår så är vi många som ser fram emot att läsa hur det går med Putte. Jag är helt övertygad om att förr eller senare så kan du njuta av en körklar bil ute på vägarna om sommaren. Mvh Bengt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.