Renoveringen av Putte

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renoveringen av Putte

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renoveringen av Putte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 4, 2022 at 21:52 #497474

      Försökte särskilja lite på delarna.
      Små handhållna delar, inte så tunga. Mer behändigt under själva blästringen när det är lite upp-ordnat efter storlek.
      Tunnare delar som kräver lite försiktigare typ av blästring.
      Tungt och gediget(stryktåligt) fick bli en kategori som eventuellt kunde behandlas av grövre typ av blästring.

      Rutfäste 702738, 702739 SAAB 92A
      Långt, tunt, skrangligt…

      Griparm, huvlås 704556 SAAB 92A
      Inte böja denna del…

      Gaspedal 703721 SAAB 92A
      …och inte böja denna del heller.

      Fästpinne till kylarjalusi SAAB 92A
      Långt klent… ni fattar.

      Fästkrok, kylarjalusi 780287 SAAB 9A

      Defrosterlåda 780237 SAAB 92A
      Tunnplåt…

      Konsol, behållare spolarvätska SAAB 92A
      “Hanteras varsamt”

      Luftförvärmare, luftfilter 706160 SAAB 92A
      Mera tunnplåt. Här, om jag minns rätt… så valde jag att inte pulverlacka denna, eftersom den sitter ovanför grenröret, och jag ville måla den med värmebeständig färg.
      Pulverlackering kanske tål omgivningen ändå, men, men… Den är förresten inte original till A-modellen heller tror jag.

      Sidospegel, dörr 704738, 704735 SAAB 92A
      Denna är heller inte original utförande till en A-modell. Men, den satt på bilen. Och jag vill ha åtminstone en st. sidospegel.

      Täckplåt, rattstång 703738 SAAB 92A
      Tunnplåt. Med rätt geometri vid fotografering. Kan vara bra att ha god dokumentation av grejjerna, ifall det skall skickas iväg.

      Lucka, hjulhus 701380 SAAB 92A
      Dessa hamnade med på “att blästra listan”. Men jag har för mig att jag sett nytillverkade på SaabKlubben reservdelsförsäljning, fas det kanske var till nyare modeller 93, 96..??
      Någon som vet om de passar på en 92:a?

      Vinkelfäste, griparm huvlås 70703510 SAAB 92A
      Tunnplåtsdelar.

      Handtag, lucka reservhjul 70704244 SAAB 92A
      Denna var rätt illa åtgången. Kanske blir att göra en ny, men den åkte med här i alla fall.

      Växelspak 703904 SAAB 92A
      Jepp, spak i plåt…

      Handbromsspak 703439 SAAB 92A
      …och en annan spak i ännu tunnare plåt.

      Friskluftslucka mekanism SAAB 92A
      Ville inte borra isär nitarna som håller ihop “klaffen” med armen så… blästra lite försiktigare här.

      Tätningshållare, friskluftslucka SAAB 92A
      Gäsp… börjar bli tjatigt med tunnplåt…

      Täckplåt, värmeluftsspjäll SAAB 92A
      …men det finns några delar i tunn plåt…

      Skärmstöd, kylar-avskärmning 703285 SAAB 92A
      Denna var lite sprucken i ett hörn, så svetsa ihop, och slipa jämt och fint.

      Fäste, manöverdel huvlås 703512 SAAB 92A
      Pluggat hål.

      Stos för slang från värmeluftsspjäll till defrosterlåda SAAB 92A
      Liten grejj… Allt var ju inte rostigt och bedrövligt, men när jag en gång gör detta jobb, så får så många delar som möjligt hålla samma nivå när de är renoverade.

      Stödvinkel, kylar-avskärmning 703286 SAAB 92A
      Rätade till denna lite i skruvstädet, så den blev rak och fin.

      Tätningshållare, reglagewire genomföring torped 703756 SAAB 92A
      Bli ren blästrad inför målning…

      Plåtmutter, gummibuffert dörr 701464 SAAB 92A
      Bli ren blästrad inför målning…

      Ledskenor, dörrar fönsterhiss mekanism 703545, 703546 SAAB 92A
      Tunnplåtsdelar som kräver lite försiktigt hanterande. Inte “råka backa över lådan med gaffeltrucken” här, som bromstrummorna skulle tåla…

      Gångjärn, lucka reservhjul 703153 SAAB 92A
      Fick räta ut/jämna till denna, eftersom gångjärnsändan hade fått sig en törn. Långt och smalt…

      Hjulhusbalk 701064 SAAB 92A
      Denna fick jag banka, böja och vrida ett tag på innan den blev rak. Hade nog fått sig en törn i en krock.
      (Sido-not här: Det skulle vara möjligt, även om jag bara spekulerar här, att Putte fått sig en motor renovering, dvs, omborrade cylindrar och överdimensionskolvar,
      men att en skruv till cylinderlocket brast (ni kommer ihåg grispitten i cylinderblocket?), och att man därefter blev förbannad och krockade in bilen i ngt…
      Bara mina tankar…)

      Låsvinkel, lucka reservhjul 703155 SAAB 92A
      Fick även räta till denna lite… Grovt rostig, tankar om nytillverkning…

      Tvärband, stötfångare främre 702833 SAAB 92A
      …likaså som denna. Faktiskt rätt mycket. Så mycket att den brast. Noterade då att den var svetsad, dåligt svetsad också.
      Påstår att mitt svetsande blev bättre. Fick använda fyrkantsfil för att fila till ett fyrkantigt hål efter svetsandet.

      Växelstång med arm 703909 SAAB 92A

      Lock, motor brytarspetsar 702518 SAAB 92A
      Fick ett extra lock till tändplattan/brytarspetsarna i och med ett köp (tror det var tutorna),
      och det var i bättre skick än det jag lät pulverlackeras, så får se vilken ytbehandling detta får…

      Tunna långa delar för blästring samlade
      Och här är lådan med tunna långa delar.
      På bilden hade jag tydligen lagt locket till tändplattan med andra smådelar i, i denna låda…
      Inte perfekt dokumentation av sorteringen, men det är väl tanken som räknas…

        oktober 4, 2022 at 22:23 #497512

        Till sist de stora, tunga, otympliga, Bauta-delarna.

        Lagerhylsor 703427 SAAB 92A
        lagerhylsor för bakre fjäderarm (bärarm har jag nog benämnt den tidigare…) fick behålla pinskruvar och smörjnippor som skydd för de gängade hålen.

        Styrspindelhus 702236, 706269 och styrarm 703116, 703117
        styrspindelhusen har en arm, som ska gå att ta loss, men här ville den inte komma loss, så den fick vara kvar.

        Fjäderarmar, bakre 703424, 703425 SAAB 92A
        Här är det mycket oxid som ska bort innan ny färg kan fästa…

        Bromssköld bakre 702998, 702999 SAAB 92A

        Bromssköld främre 702974, 702975
        Bromssköldarna har ju fortfarande original svart färg kvar, men ska de göras ordentligt, så ska det göras ordentligt.

        Hjulnav-bromstrumma bakre 703445 SAAB 92A
        Här har jag ett par extra bakre trummor. Får se om några överraskningar dyker upp när de är renblästrade.

        Hjulnav-bromstrumma främre 703437 SAAB 92A
        Hoppas dessa är i bra skick.

        Maskerat motorblock SAAB 92A
        Och så motorblocket.
        Otympliga delar för blästring samlade
        1 låda…

        Bauta-delar för blästring samlade
        …och 2:a lådan.

        Delar för blästring samlade
        Alla delar i lådor samlade.

        Att namnge alla dessa bilder(bläddra genom reservdelskatalogen och hitta artikelnummer för varje del) tog en stund,
        likaså som det även tog ett bra tag att förbereda alla delar att bli blästrade.

        Och detta var allt för denna gång.
        Ha de gött!

        • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Saab_ahed.
        • Detta svar redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: Korrigera stavfel
          oktober 5, 2022 at 09:47 #497526

          Det var en rejäl uppdatering, många delar där! Kul att se!
          Du frågade om de runda täcklocken till hjulhusen; de finns bara på 92:an men de har exakt samma diameter, 178 mm, som locken med tre clips som är till luftutsläppen i hjulhusen på 93/95/96. Så de locken går att använda om man hittar såna. Det är bara att borra hål för skruvarna.
          Backspegeln på bilden är vad jag kan se den spegel som satt original på 92A. Fast den fanns bara inom ch.nr 1800-5300.

            oktober 5, 2022 at 14:56 #497528

            Hej,

            ja, jag tyckte mig ha sett nytillverkade lock någonstans någongång. Minnet är det inget fel på, det är bra men kort.
            Ok, då är det troligen en original spegel 🙂

              oktober 31, 2022 at 20:55 #498106

              BUU! (i sann Halloween anda)

              Ett superkort inslag här. I kommande inlägg ska jag skrämma livet ur växellådan.

              Livrädd växellåda

                november 3, 2022 at 16:58 #498157

                Hösten 2021 – Avslut av dåvarande års mekarsäsong.

                Mörker och kyla gjorde sin årliga entré. Saab-mekanikern var inte på långa vägar klar med allt vad som tänktes åstadkommas under mekarsäsongen.
                Hängivenhet (eller var det dumstridighet..?) ledde till några sista ryck i lokalen ända in i November månad.

                Berättelsen då… Jag hade(har fortfarande) tre växellådor.
                I okänt skick. En gick att rotera bra, en annan sisådär, och den tredje ganska kasst.

                Först en liten introduktion till dessa växellådors utförande.
                3 växlad synkroniserad växellåda, eller ja, åtminstone 2:an och 3:an är synkroniserade. 1:an och backväxeln är inte synkroniserade.
                De flesta kugghjulen är snedskurna, men 1:an, backväxeln, och differentialen(inte slutväxeln) har rakskurna kugghjul.
                Frihjulet är en anordning på ingående axel, som endast tillåter vridmoment att överföras i en rotationsriktning.
                Denna anordning kan låsas med ett vred på utsidan av växellådan, som då gör att ingående axel kan överföra vridmoment i bägge rotationsriktningar (som på en “normal” växellåda).
                Frihjulet användes i konstruktionen för att förhindra motorbromsning.
                Det kan vara skadligt att motorbromsa alltför mycket med en 2-taktsmotor då smörjoljan i bränslet inte är tillräcklig vid tomgång(inget gaspådrag),
                medan motorn kan få höga varvtal från motorbromsningen.
                Växellådans hus består av två horisontellt delade höljen, som håller in,- och utgående axel, samt slutväxel med differential.
                Huset/höljet till kopplingen (på engelska bell housing) är del av de två delade höljen (som från andra biltillverkare kan vara en separat del).
                Anslutning till växelväljare(växelspak) är cylindrisk tapp med både linjär och rotationsrörelse.

                Två patienter på bordet.

                Växellådor på arbetsbänk
                På bilden ovan ses även den samling delar som jag förberett för blästring.
                Inte ofta inläggen har gått i tidsenlig anda här, men nån gång så…

                Började med att ta isär den som gick sämst att rotera. Denna växellåda har serienummer 5520.
                Klet på utsidan av höljet kring differentialhuset. Epoxiliknande lim…
                Epoxi på hölje växellåda 5520

                En skruv var dold av limmet. Jag fick en glipa mellan växellådshusens två halvor, och tänkte varför kommer de inte isär!?
                -“De e ju precis som att nånting håller ihop dom…”
                Dold skruvskalle under epoxi växellåda 5520
                Frigjord skruvskalle växellåda 5520

                Med alla skruvar lossade så kom halvorna så vackert isär.
                Huset har varit sprucket och reparerats. Ändå lite av ett konstverk att nita ihop med band/plattstång…
                Reparation av hölje växellåda 5520
                Närbild reparation av hölje växellåda 5520

                Här har nog något skavt emot höljet. Eller så är det försök till svetsning… vet ej, men det ser inte lovande ut för ett bra växellådshus.
                Skadat hölje växellåda 5520

                Såhär ser det inuti denna låda.
                Översyn öppnad SAAB 92A växellåda 5520
                Rost på innanmäte växellåda 5520

                Lite rost på kugghjulens kuggflankar.
                Skulle nog gå att putsa bort, men när det fanns andra växellådor att inspektera så ville jag kolla den andra lådan också.

                Frihjul SAAB 92A växellåda 5520
                Fick frihjulet att rotera, men det kunde konstateras som totalslut.
                Det finns två olika typer av frihjul beroende av årsmodell till dessa växellådor. Mig veterligen är det inte mycket som skiljer dem åt,
                men man kan se att den ena typen har en “hel” kuggkrans till muffen för låsning av frihjulet och den andra typen har “stympad” kuggkrans med två parallella flata sidor.
                Svårt att förklara i text. Ska försöka ordna en bild med de två typerna bredvid varandra.

                Så växellåda 5520 och dess beståndsdelar fick bo i en förvaringslåda tills vidare
                Demonterad växellåda 5520

                • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av Saab_ahed.
                • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av Saab_ahed.
                  november 3, 2022 at 17:14 #498171

                  Den andra lådan då. Denna med serienummer 4594
                  Översyn öppnad SAAB 92A växellåda 4594

                  Mycket bättre, typ ingen rost alls. (inte van att se icke-rostiga delar)
                  Oljigt innanmäte växellåda 4594

                  Inga sprickor eller nötning på insidan av diffhuset som den andra lådan hade.
                  Inga skador på växellådshus 4594

                  Frihjul SAAB 92A växellåda 4594
                  Frihjulet slitet dock, men fixa det, och så skulle nog denna låda vara duglig.
                  På bilden ovan ses faktiskt en flat sida av den stympade kuggkransen som muffen kan glida över för att låsa frihjulet.

                  Diffen satt fastlimmad med något mörkt lim. Banka lite försiktigt så kom den loss.
                  Lossa differential växellåda 4594

                  Jag var i detta läge nöjd med att använda denna växellåda, och ha den tredje som reserv.
                  Så denna togs isär för rengöring och vidare inspektion.

                  Putsa axeln för kopplingshävarmen innan den pressades ur.
                  Putsa axel för kopplingshävarm

                  Jag fick inte ur en rörsprint för en av växelförarna.
                  Lite kass design enligt mig. Bottenhål för en rörsprint… jämrande, muttrande, om så kallade konstruktörer som gjort denna låda…
                  Rörsprint i bottenhål

                  Försökte få en skruv att bita tag i rörsprinten, men förgäves. Det slutade med att en bit av sprinten blev kvar i botten av hålet i växelföraren…
                  Ska väl gå att pilla loss…
                  Försök till att demontera rörsprint ur bottenhål
                  Brusten rörsprint i bottenhål

                  Med den första lådans hus sprucket, undrade jag om även denna kunde ha sprickor.
                  Så ett sprick-indikerings-kit införskaffades.
                  Sprickindikeringsspray

                  Ville demontera all löstagbara delar från växellådshusets höljen, för att rengöra ordentligt.
                  Tanken var att skicka iväg en andra uppsättning delar till vattenpolering eftersom jag var mycket nöjd med resultatet från den första gången.
                  Jag ville därför ha ett helt och hållet “strippat” hölje, för att säkerställa att inget media från vattenpoleringen skulle ligga kvar i något skrymsle.

                  Det behövdes specialverktyg för att få loss backdrevet.
                  Backdrev i SAAB 92A växellåda
                  Konventionell metod skulle inte fungera så bra, det försökte jag inte ens med.
                  Fel sätt att demontera axel för backdrev SAAB 92A växellåda

                    november 3, 2022 at 17:27 #498185

                    Jag hade ju inget specialverktyg. Och inte heller hittade jag något att köpa.
                    Men lite huvudkliande och knep o’ knåp, ledde fram till tanken att en skruv med en lång mutter kunde åstadkomma önskad hjälp.
                    Utrymme till specialverktyg för att demontera axel backdrev SAAB 92A växellåda

                    Blev dubbla uppsättning för att vara på den säkra sidan, så inget skulle spricka. Ingen aning om hur tajt detta satt fast.
                    Användning specialverktyg urpressning axel backdrev

                    Sexkantmuttern hade inte riktigt ordentlig frigång till hålet i godset, men lyckligtvis äger jag en “rundslipmaskin”, så jag kunde slipa muttern rund.
                    Sexkantsmutter för stor att rymmas i axelhål
                    Uppsättning i rundslipmaskinen
                    Slipad sexkantmutter för att rymmas i axelhål

                    Kom loss ack så enkelt.
                    Släppt axellås bild 1
                    Släppt axellås bild 2
                    Backdrev, axel, och distanser

                    Saab specialverktyg “Upressningsverktyg 92-12 Backdrevsaxel” a’la SAABahed
                    Specialverktyg urpressningsverktyg 92-12 Backdrevsaxel a'la SAAB ahed bild 1
                    Specialverktyg urpressningsverktyg 92-12 Backdrevsaxel a'la SAAB ahed bild 2

                    Demonterat backdrev
                    Så var växellådshus halvorna helt demonterade från alla löstagbara delar, och kunde tvättas och skrubbas ordentligt i tvättbaljan innan de sprick testades.
                    Även alla skruvat tvättades rena för kommande ytbehandling.
                    Rengöra fästelement

                    Och så bägge lådorna i respektive låda.
                    Demonterade växellådor

                      november 3, 2022 at 17:35 #498205

                      En slutgiltig tvätt av växellådshusets halvor med rengörningsvätskan tillhörande kit:et för sprickindikeringen, innan den röda penetreringsvätskan applicerades.
                      Applicerad penetreringsvätska på växellådshöljen bild 1
                      Applicerad penetreringsvätska på växellådshöljen bild 2

                      Blev lite brådis med att bli klar och stuva undan innan vinterförvaring i lokalen, så (den röda) sprickindikeringen hann inte riktigt torka fullt ut.
                      Det hjälpte inte heller att temperaturen började närma sig nollstrecket.
                      Och i all brådska glömde jag att torka bort överflödet av den röda penetreringsvätskan innan jag applicerade (den vita) framkallaren.
                      Men jag såg inga antydningar till sprickor.
                      Applicerad framkallare på växellådshöljen

                      Till sist en fråga om serienummer på växellådshuset.
                      Är det någon som vet om serienummer på växellådan ska vara exakt samma som bilens chassinummer, eller i endast häraden av varandra?

                      Ungefär i detta skede tog 2021 års mekarsäsong slut, och vinterförvaring blev aktuell status för lokalen.
                      Fortsättning följer för 2022 års mekarsäsong början.

                      Ha de gött!

                        november 3, 2022 at 21:14 #498216

                        Du lägger ner mycket jobb, kul att du visar det!
                        Serienumret på lådan följer inte ch.numret men de ligger i närheten av varann. På min bil är det en skillnad på 38, med det högre numret på växellådan. Jag antar du sett att det också skiljer en del mellan serienumret och parningsnumret på växellådshalvorna. Min låda har en skillnad på nästan 300 på de numren.

                        • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av kjellake.
                          november 4, 2022 at 08:52 #498219

                          Snyggt. Vi väntar förväntansfullt på vad som hänt i år. Mvh Bengt

                            december 4, 2022 at 17:32 #499260

                            Poff, så har vi kommit in i nästa mekarsäsong med nykommet vår-ljus och värme.
                            Ett vinterhalvår gick fort mellan två inlägg i denna tråd.
                            Men i skrivande stund (4:e December 2022) känns det nog som att ett vinterhalvår tar rätt länge att komma igenom…

                            Det fanns lite kvar att pilla med växellådan som beslutats att användas.
                            Ville kontrollera delar för slitage, och rengöra ordentligt. Rengöring för funktioners skull, inte utseende.
                            Fanns rester av lim på några delar som jag ville få bort för att de skulle passas ihop ordentligt,
                            och oxid på aluminiumdelar som jag ville få bort för att det inte skulle fortsätta oxidera.
                            Och även några decenniers skit som inte hör hemma på dessa komponenter.

                            På differentialen finns två lägersäten med låsringshalvor som med shims håller differentialen korrekt axiellt placerad.
                            Dessa hade rester av gammalt lim/låsvätska på sig, som jag ville få bort inför återmontering. Likaså i höljena för växellådshuset.

                            Det var enkelt att dra av dessa lägersäten med en avdragare.
                            Demontera lagersäte differential SAAB 92A bild1
                            Demontera lagersäte differential SAAB 92A bild2
                            Demonterat lagersäte med tätning bild1

                            Roligt att se att lagren var lokalt producerande.
                            Svenska SKF lager

                            I lagersäten sitter axeltätningen för den medbringare som hör till inre drivaxelknut.
                            Demonterat lagersäte med tätning bild2
                            Demonterat lagersäte med tätning bild3
                            Demonterat lagersäte med tätning bild4

                            Jag har alltid kallat dessa typer av axeltätningar (läpptätningar) för “stefa-tätning”.
                            Det är nog för att min pappa kallade dem så, och jag tog efter. Det går även i folkmun där jag är uppväxt.
                            Jag har nog undrat varför de kallas så, och någon har nog sagt att det fanns ett märke/tillverkare/varunamn som hette “stefa”,
                            men jag själv hade aldrig sett något sådant i verkliga livet, och bara accepterat det hela.

                            När jag såg märkningen på dessa tätningar, så var ju förståelsen fulländad.
                            Tätningsring differential SAAB 92A

                            Det fanns inget synbart läckage genom dessa tätningar när växellådan låg i förvaring.
                            Men jag kan inte avgöra hur de skulle fungera i drift. Gummi blir ju hårdare med åldern,
                            och när jag slog ur dessa tätningar ur lägersätena, fick de sig en lite törn, så jag tror inte jag ska använda dem igen.
                            Men om någon här vet var jag kan få tag i nya tätningar enligt original, vore det en rolig grej.
                            Dessa verkar ha en solid gummiring (typ fyrkant tvärsnitt) som är inneslutet av två ihoppressade plåtringar.
                            (Nyare tätningar har ju en metallring med vulkaniserat gummi utanpå)

                            Nåjaa, vidare med resten.
                            De två axlarna i lådan har också lagersäten för deras lagring, och demonteringen av den ena kom med på bild.
                            Muttern i ändan av axeln behöver lossas för att demontera lagersätet.
                            Muttern satt ganska hårt, och jag fick klämma fast axelns pinjongdrev i skruvstycket (mellan två aluminiumplåtar för att inte skada pinjongdrevet)
                            för att få mothåll på axel, och således kunna lossa muttern med mitt längsta skaft. Det gick till slut.
                            Hålla axel i skruvstycke
                            Aluminium skyddsbitar mellan käftar och kugghjul
                            Lossa mutter på axel

                            • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed.
                            • Detta svar redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: Stavfel
                              december 4, 2022 at 17:39 #499273

                              Jag hade i tidigare inlägg visat bilder på frihjulet, och även nämnt att det finns två olika versioner på dessa.
                              Har lyckligtvis bilder på de två olika konfigurationerna bredvid varandra, så skillnaden enkelt kan ses.
                              Frihjul skillnader SAAB 92A bild1
                              Frihjul skillnader SAAB 92A bild2
                              Den väsentliga skillnaden mellan dessa två, är att det senare frihjulet (stympad kuggkrans med två flata parallella sidor) har lite längre rullar än det tidigare.

                              Nedan ses beståndsdelarna för det senare frihjulet, förutom rullarna, som tydligen rullade av bilden…
                              Frihjul demonterat SAAB 92A

                              Med alla växellådsdelar demonterade, så fick dessa och andra delar och småbitar bli ivägskickade till vattenpolering.
                              Jag gillar denna behandling, eftersom den är mildare än blästring, men ändå gör rent ordentligt.
                              Passar bra för delar med känsliga detaljer, såsom splines på torsionsstavarna, och gängade detaljer.
                              Växellådshalvor SAAB 92A
                              Delar till vattenpolering
                              Delar till vattenpolering andra omgång bild1
                              Delar till vattenpolering andra omgång bild2

                              Jag hade sökt efter ett tändlås en tid, eftersom mitt har en brusten nyckel kvar inne i låset.
                              Tändlås SAAB 92A
                              Tändlås, baksida SAAB 92A

                              Fick kontakt med en säljare som hade ett original tändlås, och även en temperaturgivare som jag också behövde.
                              Vi möttes upp på saabfestivalen, och det blev affär med lite extra delar också.
                              Köpta delar på Saabfestival 2022

                              Det var i grova drag ungefär halva 2022 års mekarsäsong, även om en hel del utelämnats i förberedelsen till delarna som skickades iväg till vattenpoleringen.
                              Fortsättning skall nog följa.

                              Ha de gött!

                              • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed.
                              • Detta svar redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: Stavfel
                                april 8, 2023 at 19:07 #501532

                                Hej!

                                Va ett tag sedan sist här.
                                Saker och ting har hänt sedan dess, men inte så mycket med Putte. Mest med mig och däromkring.
                                Tänker inte gå in alltför mycket i detalj om mitt privatliv, men en liten förklaring ska jag väl ge.

                                Först, så har jag flyttat. Putte flyttade också.
                                Sen, så har jag flyttat igen. Putte flyttade inte med, utan väntar tålamodigt i tryggt förvar.
                                Och så blev det nytt jobb också.

                                Så det har varit lite ståhej omkring detta, och jag har inte haft alltför mycket av energi, motivation, eller tid, för att lägga upp inlägg.
                                Men, lite ledighet under påsk nu, fixa lite sidoprojekt, och lite energi och motivation för saab-relaterat.

                                Så några bilder från flytten slänger jag in här, så det blir ett mer intressant inlägg.
                                Detta var alltså sommaren 2022.

                                Ihopsamlade grejer vid flytt bild1

                                Ihopsamlade grejer vid flytt bild2
                                Man hinner samla på sig mycket grejer vid relativt kort tid.

                                Den omnämnda hyllan vid flytt
                                Den tidigare nämnda hyllan(och förfarandet att flytta den på bussen) satt kvar i minnet, men, allt skulle med.
                                Så de va bara att “packa”. Tycker jag fick ihop det rätt hyfsat till slut.

                                Putte dras upp på släp

                                Lastat ekipage redo för avfärd

                                En etapp i Puttes resor

                                Även om det var fanns lite stress i bakhuvudet om att passa tider, och typ att ja -“inte tappa släpet”,
                                så var det (i alla fall nu i skrivande stund, ett tag efter) ett liten trevlig sommar road tripp.
                                Givetvis med utmaningar för psyket, som exempel att avgasröret på 9-3:an brast vid bakre ljuddämparen och skapade livfulla resonanser vid ca. 2000 rpm.
                                Bara att köra på högre varv i lägre växel då istället. Problem solved. (mja,… lite resonans 4000 rpm också, där jag ibland behövde ligga i 3:ans växel i långa uppförsbackar…)
                                Men, men, bara minnen för att berätta historien nu 🙂

                                Ska se när någon uppdatering kommer härnäst. Jag nämnde i början av denna tråd, att inlägg kommer när tid finnes, och andan faller på.
                                Helt uppriktigt så försökte jag nog hålla ett slags månatligt schema, men det sprack…

                                Nåjaa, det ska nog komma något innehåll framöver.
                                Glad påsk på er, skräm inte bort SAAB-haren om ni ser en sådan.

                                  april 12, 2023 at 16:16 #501601

                                  Så där är det. Det händer olika saker i livet. Oavsett om du gör nästa uppdatering idag eller om en vecka, en månad eller ett halvår så är vi många som ser fram emot att läsa hur det går med Putte. Jag är helt övertygad om att förr eller senare så kan du njuta av en körklar bil ute på vägarna om sommaren. Mvh Bengt

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.