Renoveringen av Putte

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renoveringen av Putte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #485108
    Saab_ahed
    Deltagare

    Sommaren 2020 spenderades med mera demonteringsjobb.
    Ville få loss dörrarna så att det blev smidigare att jobba runt bilen. Skruvarna till gångjärnen hade stora flatspår, så slaghammare och passande kraftbits införskaffades. Det gick åt några stycken… Det yttrades mycket oskrivbara ord under arbetes gång, och vid slutet var jag lika nöjd med att få skruvskallen avbruten, som att lossa skruven. De flesta skruvar lossade till slut (i ett stycke), vilket egentligen var beundransvärt, då dessa knappast rörts sedan bilen lämnade fabriken 1951…
    Slagskruvmejsel
    Kraftbits
    Skruvar-gångjärn

    Vid demontering av lister och tätningar, som hölls med många skruvar, gick det förvånansvärt bättre. Typ, endast två,tre skruvar brast, efter att ändå rört på sig lite först(!)
    Man kan väl säga att tätningarna var i samma skick som resten av bilen… Dvs., behövs ”bara” lite jobb 😊
    Demontera-småskruv-till-lister-och-tätningar
    Lister-och-tätningar

    Det kom ett mycket välkommet tillskott till lokalen från min hyresvärd.
    Nämligen plankor och ett skruvstycke. Blev tillsammans en arbetsbänk.
    Arbetsbänk med skruvstycke bör aldrig underskattas.
    Fick senare även låna en domkraft.
    Arbetsbänk-med-skruvstycke

    Nästa åtagande fick bli främre upphängningen. Denna bil har individuell hjulupphängning fram och bak, vilket ändå måste ha varit toppmodernt när den lanserades.
    Hur som helst, fram är det dubbla bärarmar (”swing-armar”) som håller styrspindelhuset.
    Dagar då det regnade/var mulet, gjorde att det blev rätt mörkt i lokalen, eftersom ingen belysning fanns. Men ficklampa hjälper.
    Började helt enkelt med att se vilka skruvar som gick att lossa på, övriga fick suga åt sig krypolja under tiden mellan helger (eller tills mitt tålamod försvann).
    Mörk-demontering-övre-främre-bärarm
    Mörk-demontering-nedre-främre-bärarm
    Mörk-demontering-nedre-främre-stötdämparinfästning

    Behövde ett specialverktyg (som säkert gick att köpa) för att lossa på en tunn låsmutter, men när man verkligen vill ha framgång under de få tillfällen man har att greja med bilen, lyckas man ibland att lösa problem med vad som finns tillgängligt. En platt träborr fick bli en adapter mellan låsmuttern, och en sexkantshylsa.
    Specialverktyg
    Specialverktyg-till-låsmutter

    Lite förvirring om hur torsionsstavarna var fästa i bärarmarna, men sakta med säkert var alla nödvändiga skruvar lossade.
    Torsionsstavar-fästa-i-bärarmar-bärarmar
    Demontering-främre-hjulupphängning
    Demonterad-främre-hjulupphängning
    Demonterad-främre-hjulupphängning-övervy

    Så långt sträcker sig detta inlägg, men mera kommer.
    Ha gött allesammans!

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485127
    M.Broberg
    Deltagare

    Snyggt specialverktyg!

    faktiskt är det så att dubbla A-armar fortfarande är bland det bästa som finns. Det används fortfarande på race bilar (formelbilar tex) där man inte är tvingat att köra enligt produktionsbilar som har fjäderben. fjäderben är billigare att tillverka och enklare att bygga med men har massa nackdelar.

    #485133
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Jo, konceptet med dubbla bärarmar i all ära, men jag har för mig att gången kan vara lite stötig, med mässingsbussningar som bärarmarna är lagrade i.
    Nåja, hjulvinklar hålls väl med en tidigare aldrig skådad precision (förutom hos flygindustrin…) 🙂

    #485158
    kjellake
    Deltagare

    Kul med bilder på en 92-renovering! Det är inte så ofta man ser det, det brukar mest vara ”nya” bilar. 🙂

    #485864
    Saab_ahed
    Deltagare

    Fortsätter i tidslinjen på sommaren 2020.
    Med många skruvar som satt sig ordentligt under årens lopp, rost som krupit in i spalter, skruvskallar som tappat sin ursprungliga form, så fanns ett behov att värma upp, addera material, och sammanfoga delar. Så efter begrundande och betänkande införskaffades en svets, och nödvändig kringutrustning.
    Eftersom dessa grejer är lite tyngre än vad man vanligtvis ”tar i väskan”, fick de transporteras till lokalen under flera etapper.
    Både svetsen och gasflaskan är väl av format bärbar, men, skulle väl påstå att begreppet bärbar avgörs av avstånd och omgivning man vill bära den i.
    Svetsen och jag väntar på bussbyte i sommarregnet.
    Svetsen-och-jag-på-busshållplats
    Tyckte att denna plats passade bra när man är två.
    Svetsen-och-jag-på-bussen
    Blev ett rejält lyft i kapabilitet när jag kunde svetsa fast en gedigen skruv på skruvskallar som mer hade formen av ett nithuvud. Värmen gör att det släpper bättre också.
    Påsvetsad-skruv-på-dålig-skruvskalle
    Fick även alla skruvar till dörgångjärnen lossade från dörrarna såhär också, men tog inga bilder på det eftersom det var mörkt, sent, och jag hade glömt svetshjälmen.
    Folk undrade varför jag var röd i ansiktet efteråt…

    Framskärmarna var redan lossade när jag köpte bilen, så det gjorde demonteringsarbetet fram åtkomligt, men de bakre skärmarna satt fortfarande kvar på bilen, så för att börja demontera bakre upphängningen fick dessa demonteras först. Skärmarna är fästa med tums-skruvar i svetsmuttrar, och skruvskallarna inne i hjulhuset har endast utrymme att få på en fast nyckel. Men jag hade ju såklart glömt att ta med mina tums-nycklar när jag flyttat, så de fick skickas i ett paket från hemstaden. Posten funkar ju ändå rätt bra.
    Demonterad-bakskärm
    Några skruvar brast, så fick ändå borra loss några svetsmuttrar.
    Borttagna-svetsmuttrar-för-bakskärm

    Bakre upphängningen består av en kraftig bärarm per sida.
    Bärarmarna ledas på kraftiga axlar, som även torsionsstavarna är fästa i.
    Bakre-bärarm
    Nedre infästningen till stötdämparen brast, så det får fixas till senare. På bilden är inte rätt bromstrumma monterad.
    För att få loss bärarmen från axeln, finns det två ”klackar” på bärarmen, som en avdragare kan haka tag om. Men centrum i axeln är ett gängat hål som skadas om avdragarens skruv trycker emot där, så jag knåpade till en ”distans/centrerings-kloss” som fördelar kraften till axeländens periferi istället.
    Avdragare-och-centreringsplatta
    Centreringsplatta-i-axel

    För att vara en personbil är det rejäla doningar. Jag har sett mindre lastbilar med liknade dimensioner på axlar, men materialet kanske skiljer mellan -40 tal och modern tid.
    Bakre-bärarm-demonterad
    Axeln kunde dras ut när torsionsstavarna lossats från axeln. Fick tyvärr inga bilder på torsionsstavarna till bakaxeln, eftersom de är lite dolda i fjäderschaktet. Men torsionsstavarna ”tar spjärn” mot klackarna i vad som heter lagerhylsa, med en justerbar hävarm.
    Demonterad-bakaxel
    Sedan kunde konsolen?/lagerbocken?/”fästet för bakaxeln”?
    (lagerhylsa heter det visst enligt reservdelskatalogen), tas bort.
    På med mycket svets bara, och alla skruvar kom loss utan extra trilskande.
    Jordklämman ligger emot bussningen i hålet, men jag hade slipat på utsidan, och det var vaselin inne i bussningen.
    Grepp-på-skruvar
    Muttrarna inne i fjäderschaktet lossades, så”delen med många namn” kunde tas loss.
    Här ses klackarna som torsionsstavens hävarm tar spjärn emot.
    Åtkomsthål-till-muttrar
    Demonterad-bakre-lagerhylsa

    Bakre upphängningen verkar ha fått sig en smäll under bilens liv.
    En liten bit har spruckit loss från axeln, och den gängade änden av torsionsstaven har brustit.
    Spräckt-axel-till-bakre-bärarm
    Brusten-torsionsstav-bak

    Bilagor:
    #485881
    Saab_ahed
    Deltagare

    Avrundar detta inlägg med en översiktsbild på karossen fri från hjulupphängning.
    Översikt-tom-kaross

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485884
    Janne Hagnell
    Moderator

    Bara röd i ansiktet? Fick du inte blänk?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485889
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hade i alla fall förståndet att använda skyddsglasögon och blunda som attan 🙂

    #486987
    Saab_ahed
    Deltagare

    Dags för ett inlägg!
    Spinner vidare på det som gjordes på sensommaren 2020, och tar sedan en introduktion till vad som gjordes under början av 2021.

    Så under slutet av sommaren 2020, innan höst, mörker och kyla gav sig på, fick jag dörrarna demonterade och rensade på löstagbara delar.
    Demonterade dörrhandtag, låsmekanism, fönsterhiss-mekanism, glid/styrskenor. Ja, allt som gick att skruva loss egentligen.
    Kuggarna på fönstervevens drivning var sliten, och behöver nog bytas ut. Det var (är) vänster sida(förarsida), som troligen använts mest.
    Tog även isär kulleder på främre bärarmar. Blev ett inlägg i en tråd om kulledsdamasker. ”Gummidamask till undre spindelled 92”
    Inte startad av mig, men postade en skiss av original damask, och länkade till en firma som sålde snarlika damasker. (Bara lite goa råd här)

    Blev tyvärr inte många bilder på dessa jobb, eftersom jag hade lite bråttom vid tillfället, och glömde(hann inte) ta detaljerade bilder.
    En liten översiktsbild av dörrarnas nederkant visar väl att deras skick är… förbättringsbart kan vi kalla det.
    Nederkant-dörr
    Närbild-hörn-nederkant-dörr
    Och såhär är kullederna demonterade från främre bärarmarna.
    Demonterade-kulleder-främre-bärarmar

    Eftersom jag hade börjat svetsa lite här och där, mest på envisa skruvar med kraftigt korroderade skallar,
    tänkte jag att det vara en bra idé att följa med hur mycket skyddsgas jag använde.
    Tog lite bilder av manometern på tryckregulatorn vid jämna mellanrum.
    Det var ju ingen större förbrukning vid några centimeterlånga svetsar nu och då.
    Tryck-skyddsgas

    Vill passa på att ställa ett par frågor i projekttråden i detta skede.
    Under demonteringen märkte jag att det gjorts två st. rätt stora hål i brandväggen.
    Tänker mig att detta gjorts för att få in mer värme i kupén, och/eller för att förbättra kylningen av motorn.
    Lägger in en bild från första sidan i tråden här igen, med märkning för hålen jag beskrivit ovan.
    Hål-i-brandvägg
    Min fråga – Var detta något som vanligtvis gjordes på dessa bilar?
    Mina tanker gick till vinterrally, där man ville ha gött med värme in i kupén.

    Sedan en annan sak. När jag fick loss aluminium-konsolerna där främre bärarmarna är lagrade, och kunde skrapa rent motorrummet ordentligt,
    fick jag loss mycket (vad som verkar vara) rödaktig lera. Nu är mitt färgseende inte så bra (är färgblind), så det kanske inte är rödaktigt.
    Men ändå annan färg på jord, lera, damm(vad det nu än är) än vad som finns på diverse grusvägar.
    Vet inte om rött vaselin använts, och detta färgat ”skiten” som hamnat i motorrummet?
    Mycket-av-detta-i-motorrum
    Rödaktig-jord-lera
    Så min andra fråga, var någonstans i Sverige kan det finnas mycket av denna jordtyp?
    Bilen var först registrerad i Rosvik, sedan Piteå, och slutligen Arvidsjaur innan den togs ur register.
    Därefter (60-talet) har jag ingen dokumentation, men bilen kan ju ändå ha körts på privat mark.
    Nåjaa, lite tankar och funderingar bara.

    När 2020 års meksäsong avrundades togs verktygslåda och allt annat som släpats till utrymmet på bussen, återigen hem till lägenheten – så klart också med bussen.
    Ta-hem-grejer-på-bussen

    Att leva utan egen bil är ju bevisligen fullt möjligt, men attan va jobbigt det var att släpa och kånka grejer till/från bussen.
    Små grejer är inget problem, men när det blev lite tyngre saker, som man kan ”slänga i bakluckan” på en bil, blev det plötsligt lite mer omständigt på bussen.
    Har tvekat om jag skulle skriva kommande text eller inte, då jag inser jag dokumenterar min galenskap, men ”here goes”…
    Även om svetsen och gasflaskan var rätt besvärliga att ta på bussen, var det en annan sak som tog priset. Nämligen en förvarings/lagerhylla(sådan som kan köpas på Biltema).
    Bara att få en sådan flyttad från hyllan i butiken, till kundvagnen, är ju besvärligt. Men här skulle Saab_ahed bära, skuffa, lyfta, släpa den till busstationen,
    be om att få med den på bussen i luckorna som finns på sidan, (stort tack till förståeliga och hjälpsamma busschaufförer), lasta ur den igen, och sedan slutklämmen,
    en knapp kilometers bärande tills man var framme vid lokalen. Blod svett och tårar, minus tårarna då, men blåmärken och skavsår istället (och möjlig förnedring efter postat inlägg).
    Hyllan har dock använts flitigt 🙂

    Mörker och kyla – vinter 2020, nyår, och fortsatt vinter 2021.

    Trots detta kom ändå en gedigen dos av ren och skär vänlighet – möjligheten att få hyra varmgarage!
    Visserligen bara för några månader, men ändå! Plusgradigt mekutrymme! Jiippii!
    Av respekt för denna hyresvärds integritet, nämns inte vem eller var. En vänlig själ helt enkelt 🙂

    Detta var nog Februari 2021 om jag inte misstar mig.
    Varmgarage
    Mer om vad som grejades med där kommer nästa gång.

    Tills dess, ha de gött!

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Detta svar redigerades för 1 månad sedan av . Anledning: Stavfel
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487003
    M.Broberg
    Deltagare

    Kul uppdatering!

    kring släpandet av hylla, förnedring!? sådan dedikation skall beundras och hedras, inget annat!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487011
    Stefan
    Deltagare

    Fantastiskt att få följa din renovering.

    Skriv mer!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487053
    Saab_ahed
    Deltagare

    Kom i efterhand på att jag hade en bild på demonteringen av kullederna från främre bärarmarna.
    Så det tillkom en bild i tidigare inlägget.

    #488220
    Saab_ahed
    Deltagare

    Taggad i vintermörkret!

    Dehär med att meka på vintern är något jag inte har så bra erfarenheter av.
    Jag har undvikt det, försöker undvika det, och kommer att undvika det så mycket jag kan.
    Det är liksom inte så trevligt. De få gånger jag tvingats greja med nåt under minusgrader har man brottats med frusna fingrar och fötter,
    verktyg som fryser fast i marken (eller golvet om man är lyckligt lottad att ha ett sånt),
    krypande kyla som sakta men säkert tar sig in i ben och märg när man sitter på snö, is, eller vad det nu är.
    Min morfar brukade säga; sitt inte på kallt, då får man hemorrojder… …
    Och mörker. Att gissa vad det är man håller i eller skruvar på, för man har inte tillräcklig belysning.
    Har ni också skruvat loss fel del för att ni inte såg ordentligt var ni behövde sätta hylsan?
    Och sedan blivit så jädra sur för att det blir fel, och allt är kallt, och det är sent, och man e trött… Ja, ni förstår säkert.
    Därför, blev jag så oerhört glad att få möjligheten till detta varmutrymme! Vill betona det. Riktigt glad.

    Jag hade vid denna tidpunkt också fått förstånd att skaffa bil. Orsaken att jag inte hade bil innan var att jag ville pröva på hur det är att leva utan bil.

    Så första beståndsdelarna av Putte som fick komma in i värmen var motor och växellåda.
    Motor-växellådor
    Planerna var optimistiska. Klart jag hinner demontera, inspektera, ta reda på delar, skaffa nya delar, provmontera och passa in, maskera för blästring, avgöra olika ytbehandling, skicka bort, putsa och montera ihop…

    Hur som helst. Jag hade visserligen kvar arbetsbänken i lokalen som Putte stod i, men den lokalen var stängd under vinterhalvåret, så jag byggde en till.
    Denna gång för egen räkning.
    Några streck på papper innan bänk-konceptet avgjordes, så införskaffades lite planka och skruv.
    Fasiken va smidigt det gick att flytta på saker när man hade egen bil och själv bestämde när, hur, var, och ja, allting. Takräcke är förbaskat användbart också.
    Bygge-av-garagebänk

    Köpte ett segel till takräcket (plywoodskiva) för att få en yta på bänken. Det blev inte så mycket vind i seglet om man körde försiktigt.
    Bänk-klar

    Så påbörjades helt sonika demontering av motorn en februarikväll.
    Radion på från mobiltelefonen, lite ljum värme som strömmade upp från värmeelemetet på väggen, riktigt trevligt.

    Svänghjulets skruvar lossades, och det kom loss efter lite vickande.
    Demonterat-svänghjul

    Täcklocket för tändplattan snäpptes loss. Det hålls på plats med två snäppen. De är lite dåliga och behöver ersättas.
    Ska skissa upp på papper, och se om det går att göra nya nån gång.
    Demonterat-lock-för-tändplatta
    Tändplattan med brytarspetsar är fixerad med tre skruvar, och kom loss efter lite pill.
    Demonterad-tändplatta
    På den axelstump som ses på ovan bild, träs en ”ihålig kamaxel” (nock kanske man säger…) på, som roterar med vevaxeln.
    Finns även vad som verkar vara två centrifugal-vikter bakom tändplattan, som jag gissar ska vrida den ”ihåliga kamaxeln” lite grann, beroende på varvtal.
    Säkert fantastiskt om det fungerar, och troligen ett helvete om det krånglar. Det lär upplevas vid första provstart…

    Grenrör åkte av. Kopparmuttrar på pinnskruvarna var det allt.
    Demonterat-grenrör

    Förgasare lossades och lades åt sidan för senare demontering.
    På motorblocket finns två inlopp för kylvätska från kylaren. Det är ju ingen vattenpump på denna motor, så antar att dessa två inlopp är tänkta som ett per cylinder…?
    Fick banka lite för att få loss kylrören.
    Demonterad-förgasare-och-kylrör

    Cylinderlocket hade ett skruvhål fyllt med epoxi.
    Tänkte att den skruven hade väl dragits av… Borrade upp hålet i locket, och med de andra skruvarna lossade kom locket av.
    Demonterat-cylinderlock

    Äkta kopparpackning med gammalt hederligt isoleringsämne mellan lagren…
    Cylinder-lock-med-packning-förbränningskammare
    Närbild-1-cylinderlockspackning
    Närbild-2-cylinderlockspackning

    Det var ett rätt gulligt paket med endast block och vevhus. Man ville nästa ta motorn i famnen och gosa lite.
    Gulligt-litet-paket

    Kunde kika in i cylindrarna. Knappt någon vändkant.
    Nått litet märke på cylinderväggarna men inget väsentligt.
    Topp-deck-motorblock
    Kolv-i-cylinder

    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 19 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 19 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #488237
    Saab_ahed
    Deltagare

    I det ena skruvhålet verkade det vara nåt knas…
    Blev en separat tråd angående det, där jag fick hjälp med att fixa det.
    Här är en länk till den tråden. https://saabklubben.se/forum/amne/hjalp-med-frasarbete-onskas/
    Knas-i-pinskruvshål

    När jag skulle skilja på motorblock och vevhus trilskades det lite.
    Jag kanske drog blocket lite snett från vevhuset, så det kärvade, men efter lite lätt övertalning kom det loss.
    På nedanstående bilder ses hur kolvtappen är vänd ”åt olika håll” i kolvarna.
    Även hur ”fönstren” i kolvarna är.
    Kolv-1-från-fri-ända
    Kolv-1-från-svänghjulsända
    Kolv-2-från-fri-ända
    Kolv-2-från-svänghjulsända

    Med separerat block och vevhus, fick vevaxel se ljus.
    Motorn gick att rotera innan, och kändes bra.
    När jag sedan hade vevaxeln lös, kändes ett litet svagt ”krasande” vid rotation.
    Toppdel-av-venhus
    Toppdel-av-vevhus-upp-och-ner-vänd

    Det gick fort att ta isär denna motor, men den är ju väldigt liten också.
    Alla delar lades i hyllan efter demonteringen.
    (Samma hylla som hade åkt buss innan, det var mycket lättare att transportera den i bakluckan än på bussen)
    Demonterad-motor

    Fortsättning följer
    Ha de gött!

    Bilagor:
    #488250
    niklas lind
    Deltagare

    Jösses, vilken inspirerande tråd. Tack för fina bilder och intressanta beskrivningar.
    Bra jobbat!!!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng