Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 1, 2015 kl. 12:47 #380274Är det själva wastegaten som är trög eller ”klockan”? Sådan har jag ju sparat några….
oktober 1, 2015 kl. 16:45 #380287Klockan är ok, det är wastegaten som sitter fast.
Armen ska upp, alltså. Spelar det roll vilket håll jag försöker vrida den åt? Vågar jag ta i eller kan den gå sönder då?96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 2, 2015 kl. 18:30 #380327SKIT ELÄNDES SKIT!!!!
Wastegatearmen började röra sig mer och mer så jag tänkte NU, kopplade på en kedja till tappen, drog och PLOPP – armen gick av!!!
Så nu blir det storkirurgi med demontering av wastegaten…
🙁96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 23, 2015 kl. 20:02 #380929Idag började operation byta turbo. Följer ungefär instruktionen i Haynes, som i vanlig ordning är lite knapphändig ibland. Tex så förväntas hemmamekanikern känna igen EVAP-slangen utan annat än en bild på en slang som kan vara vilken gummislang som helst… 😛
Största överraskningen var när jag tog bort skyddsplasten under bilen och ett stag ramlade ut! Vart hör det, tro?96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
oktober 24, 2015 kl. 11:33 #380949Haha! Verkar i alla fall som bilen har klarat sig bra utan den.
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 24, 2015 kl. 20:40 #380956Det som först poppar upp är att det är en gasvajerarm, men vet inte vad den gör där (på marken)…
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiloktober 24, 2015 kl. 21:44 #380963Ja, den låg ju alltså på plastskyddet under kylaren och trillade ut när jag skruvade bort det.
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 25, 2015 kl. 11:49 #380987HAHA! 😀
Tror jag har kommit på tricket i turbobytandet: Plocka bort grenröret! När det var borta hade jag plötsligt oceaner av utrymme och kunde lätt få loss den sista banjokopplingen och helt enkelt lyfta ur turbon uppåt! Enkelt var det också, det var bara den högraste pinnbulten som ställde till lite problem vid demonteringen, men det gick.
När jag plockade bort turbon trillade wastegaten helt enkelt ut. Turbon var inte glapp alls, så jag funderar på att fixa wastegaten. Någon som har en havererad turbo med hel wastegate som hag kan ta delar ifrån?96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 25, 2015 kl. 17:28 #381002Så, då var allt på plats för påfyllning av kylarvätska och provstart! 🙂
Det enda som oroar mig är att jag fick en rund fiberbricka över från packningssatsen jag köpte. Undras var den är tänkt att sitta?96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 26, 2015 kl. 07:07 #381008Ingen aning men med den i satsen kanske den passar fler bilar. Man brukar ju ersätta alla orginal stål/gummi tätning med koppar, papperspackning till returen och en ny kopparbricka på oljepluggen.
oktober 26, 2015 kl. 09:01 #381009Ok, den kanske är tänkt till oljepluggen? Förekommer ju att man har fiberbricka där. Alla kopparbrickor gick åt, så skulle jag satt en på oljepluggen hade jag fått sätta fiberbrickan på en banjokoppling och det känns ju inte särskilt logiskt att en random banjoskarv skulle ha fiber och alla övriga koppar.
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 27, 2015 kl. 08:41 #381038SÅDÄRJA!
Nu laddar Blåsan som hon ska igen! Inga synliga läckage, konstiga ljud eller tändning av motorlampa så jag verkar faktiskt ha fått ihop allt som det ska vara. Ja, utom det där losstrillade staget, då.
Så nu vet jag hur man byter turbo också! 😀96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

