Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 240 totalt)
  • Författare

Skön känsla, bra jobbat! :AP

november 18, 2014 kl. 11:06 #199711

Tackar! Ja, det är en skön känsla! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

november 18, 2014 kl. 19:13 #199724

Grattis!

Jag hade tur med min 9-5a iår, inte gjort något med den sen jag bytte länkarmar förra året (slog skruvmejseln genom de gamla när jag bytte) så det blev jag riktigt nöjd med. Har en glappande lampa att ta hand om men elfel är urk….

november 18, 2014 kl. 19:21 #199725

@falcon wrote:

Grattis!

Jag hade tur med min 9-5a iår, inte gjort något med den sen jag bytte länkarmar förra året (slog skruvmejseln genom de gamla när jag bytte) så det blev jag riktigt nöjd med. Har en glappande lampa att ta hand om men elfel är urk….

True that!

96 V4 1975 ”Bollen”

april 16, 2015 kl. 17:51 #236599

Ah, nya sommarsulorna på, tvättad utanpå och dammsugen inuti!
              Lyfte för en gång skull på bagagerumsgolvet för att dammsuga där och – wtf ?!? Fullt med vatten i reservhjulsbaljan!
              Eftersom det inte var blött i övrigt i bagagen gissar jag på att jag inte fått dettätt vid monteringen av kroken.
              Jaja, det viktigaste är ju att drt som kommer in också kommer ut, så jag borrade raskt hål i två av dräneringspluggarna, så var det problemet (epa)löst!

96 V4 1975 ”Bollen”

juni 30, 2015 kl. 20:57 #376284

Har ännu en gång fått förhöjt blodtryck av en bildator med tydlig tendens till AI…
                – Nu har jag bytt olja, var snäll och släck servicemeddelandet!
                – Nä!
                – Men jag trycker ju på Clear som det står i instruktionsboken!
                – Och?
                – Du svarar ju Cleared!!
                – Hörru, sluta tjafsa nu annars tänder jag Check engine också!
                Återstår att skaffa en lång 10:ans hylsa så jag kan justera handbromswiren. Det kan väl datoreländet inte lägga sig i, iaf!

96 V4 1975 ”Bollen”

september 22, 2015 kl. 21:02 #379906

Jaha, idag tänkte jag ”vad bra och fint Blåsan går!”. Då tändes motorlampan…
                  Felkod 1105, tryckfel i insugningsröret. Vad jag har läst mig till kan det vara mycket, bla, hänger koden ihop med 1110, som jag fick på Bamsan och då var det de där uschla småslangarna som hade tackat för sig. Klassiskt fel på lite äldre 9-5, har jag förstått. Bilen går ju lika bra som vanligt, vilket Bamsan också gjorde, så jag börjar nog där.

96 V4 1975 ”Bollen”

september 23, 2015 kl. 09:51 #379924

Hm, släckte felkoden igår och idag höll sig motorlampan i skinnet hela vägen till jobbet. Mao är det knappast en trasig slang, möjligen ett så litet hål att felet blir intermitent. Men jag lutar nog mer åt strul med tryckgivaren eller dess sladdar.

96 V4 1975 ”Bollen”

september 23, 2015 kl. 16:35 #379937

Motorlampan var släckt hela vägen till jobbet också. Men när jag på hemvägen tryckte gasen i botten för att acca ut på motorvägen så tändes den! Samtidigt noterade jag att turbomätaren aldrig går högre än där det gula fältet börjar. Bilen känns dock som vanligt, inte alls slö.
                      Vad tror ni? Tryckgivaren? Wastegaten? Turbon?

96 V4 1975 ”Bollen”

september 23, 2015 kl. 16:39 #379938

Kan det vara ”dumpventilen” som inte är tät..?
                        Minns inte vad det ger för ”kod”…

september 23, 2015 kl. 18:26 #379939

Ursäkta min okunskap, är dumpventil och wastegate samma sak? På STCS står det att 1105 är tryckfel (inte den sorten som har med nisse att göra) och att det inte beror på wastegaten. Kass turbo och kass tryckgivare/ fel i sladdarna därtill föreslås, liksom något allmänt läckage. Men tydligen kan de där småslangarna som ger kod 1110 även påverka så 1105 registreras.
                          Äh, jag kanske ska skita i det här och sparka igång Sköldpaddan istället, Andreas..?
                          😉

96 V4 1975 ”Bollen”

september 24, 2015 kl. 06:16 #379945

Wastegate är ju själva såjället på turbon som släpper förbi tryck mha en ”vakum/tryckklocka” som i sin tur regleras via en elektriskt styrd ”ventil” (ibland kallad magnetventil). Dumpventilen är den som sitter mellan insugningsröret och det lilla aluröret som går ner till turbon ovanför strålningsskyddet. Den tömmer allt tryck efter turbon när man släpper gasen för att turbon lätt ska kunna bygga tryck igen (inget tryck som håller emot).
                            Då skulle nog paddan bli glad. 😉

september 30, 2015 kl. 16:51 #380250

Idag fick det sviktande turbotrycket sin förklaring: Jag plockade bort värmeskölden över grenröret och hittade det som syns på bilden. Jepp, styrarmen har släppt från wastegaten! Det i sin tur beror nog på att armen som går in i wastegaten är stum, mao sitter spjället fast.
                              Knackade på armen och fick den att röra sig lite men det är inget att be för: Wastegaten måste bytas!
                              Var köper man lämpligast en sådan?

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                                september 30, 2015 kl. 20:23 #380257

den har bara fastnat, lirka eller i värsta fall lossa dp o knacka loss den den vägen. behöver inte byta nått

september 30, 2015 kl. 21:13 #380264

Tack, det lät hoppfullt! Har insett att det inte säljs wastegates, bara hela turboaggregat, och det känns ju lite surt om man skulle behöva köpa rubbet.
                                  Är lite konfunderad av riktningen på armen. Den pekar neråt, men av dragstångens läge att döma borde den peka uppåt. Som den sitter nu finns ingen chans att få dit dragstången.

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 240 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.