Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Detta ämne innehåller 191 svar, har 24 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-08-28 15:29.

Visar 12 inlägg - 181 till 192 (av 192 totalt)
  • Författare

M.Broberg
    Deltagare

Fy fan!

Är det den bakre som strular?

Janne Hagnell
    Moderator

Jepp. Så nu blev det inget snabbjobb utan jag måste först fixa fruns Citroën så hon har något att åka på och sedan palla upp Blåsan så jag kan plocka bort katen i lugn och ro.

Näää….tråkigt jobb alltså!

M.Broberg
    Deltagare

Bakre lambdan går att programmera bort om du hittar nån med T7suite

Janne Hagnell
    Moderator

Bakre lambdan går att programmera bort om du hittar nån med T7suite

Tack! Ja, det känns ju lite segt att förvärmningen till en sond ska ge motorlampa, bilen går ju bra ändå! Men nu är ju ny sond inköpt så det är bara att kötta på!💪🏼

M.Broberg
    Deltagare

Synd att du inte befinner dig i närheten av Halmstad (gissar jag)

det är en snabb fix om man bara har styrboxen.

Janne Hagnell
    Moderator

Allt är ju relativt, bor i Alingsås. Men jag måste ju ändå ha bort katen för jag kan ju inte köra med öppet hål. Återkommer om jag inte får ordning på det.👌🏻

Janne Hagnell
    Moderator

Så, nu har jag ÄNTLIGEN fått ordning på fruns Cittra och kan därmed kasta mig över Blåsan.😁
    Med bilen uppe på ramper inser jag att få loss framdelen med katen skulle bli problemfritt fram (har ju redan bytt turbo) men längre bak…😬 Ett getöga på första flänsen, den som ligger över en plåt i subframen, räckte för att inse att något annat än vinkelslip inte var aktuellt – och en sådan går inte att komma åt med där.😔
    Som tur är ligger nästa skarv bara någon halvmeter längre bak och där kom jag åt med vinkelslipen!😃 Hade först tänkt försöka få ur skruvresterna ur flänsen och köra med genomgående skruv och mutter men efter en närmare inspektion att vinkelslipen ännu en gång var den enda vettiga lösningen.😐
    Med katen på bänken gick det snabbt att skära bort den sönderdragna lambdamuttern och svetsa dit den nya. I förebyggande syfte åtgärdade jag även den tidigare så svåråtkomliga flänsen genom att snitta den vid skruvhålen, knacka ur skruvstumparna och svetsa igen glipan efter vinkelslipen. Och där blir det förstås också genomgående skruv och mutter.
    Så, då ska jag bara lösa den bakre flänsen så kan hela paketet återmonteras.👌🏻

Bilagor:

Bra jobbat….av olika anledningar fick jag använda bågfilsblad till samma jobb…

Janne Hagnell
    Moderator

Bra jobbat….av olika anledningar fick jag använda bågfilsblad till samma jobb…

Kräver onekligen lite mer tålamod…😬

Janne Hagnell
    Moderator

KLART! 😁 Allt återmonterat och felkoden släckt!🤟🏻
    Tillverkade en hemkörd, delbar fläns av delarna från den gamla, verkar bli hyfsat tätt.😊

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Besiktningen påpekade att bromsskivorna nog inte skulle gå igenom nästa gång. Så nu är de i förebyggande syfte bytta, något som gick bra undantaget att Autodoc levererade fel skivor. Snålheten bedrar visheten…🙄 Arbetet avstannade i väntan på andra skivor från Mekonomen.
    Handbromsens returfjädrar var upprostade så jag rotade fram en lite rejälare modell som egentligen är till Citroën. Så rejäla att den ena käkade upp ett betydligt större hål i en skölden än vad som är tänkt, så det fick bli lite svets.
    Nu är i alla fall allt klart och Blåsan ska vara redo för både vinter och besiktning.😊

Bilagor:
Visar 12 inlägg - 181 till 192 (av 192 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.