Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 240 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 1, 2016 kl. 20:14 #395268

      Bara att polera!!

        april 1, 2016 kl. 21:39 #395271

        Pust, förtog mig nog på Bollen… 😛

        96 V4 1975 ”Bollen”

          juli 11, 2016 kl. 20:56 #399778

          Under vår första husvagnssemester ever skötte sig Blåsan som vanligt galant – förutom att motorlampan var tänd större delen av tiden. Väl hemma kollade jag felkoderna: 1312 och 1334, mao den gamla klassikern tändfel på alla fyra cylindrarna. Släckte felkoderna och köpte nya stift och beställde en beg tändkassett på Bildelsbasen. Och efter det har motorlampan förstås inte lyst… 😛

          96 V4 1975 ”Bollen”

            februari 11, 2017 kl. 17:22 #426657

            Ja, här händer inte mycket. Så går det när man har en högkvalitativ bruksbil! Dock börjar det dra ihop sig till besiktning så idag bytte jag de bakre bromsbeläggen som jag har sett sjunga på sista versen. Passade även på att kolla handbromsen som jag bedömde som att ta bra och åtminstone tillräckligt jämnt för att klara en kontroll. Allt flöt på bra med undantag av när jag böjde undan höger fjäder för att komma åt flytokets övre fastsättningsskruv. Plötsligt klingade det till på marken bredvid mig – där låg ett halvt fjädervarv! Nåja, fjädern ligger bra i sina infästningar ändå och då brukar ju inte besiktningen klaga. 🙂

            96 V4 1975 ”Bollen”

              februari 20, 2017 kl. 09:48 #427092

              HAHA! Med nybytta bromsbelägg och polerade lyktor seglade Blåsan igenom besiktningen ua!?
              Snubben rekommenderade dock att jag byter bensinfiltret som är rostigt på gränsen till läckage. Min spontana kommentar var ”Det var ett dåligt filter, det var ju inte länge sedan jag bytte det!” Men vid närmare eftertanke är det nog några år sedan. Åren flyter ju ihop när man uppnått min aktningsvärda ålder…?
              Bromssiffrorna var en rolig syn, lika höga som jämna. Jag är väl van vid gamla bilar men brukar de verkligen vara så här bra? Tycker att jag oftast får runt 2,2 fram och 1,2 bak. Inte för att jag klagar, alltså… ?

              96 V4 1975 ”Bollen”

              Attachments:
                februari 21, 2017 kl. 05:30 #427141

                Woohoho!!! Vilka fina bromsar å vilket bett!
                Där hade man varit nöjd!

                  februari 21, 2017 kl. 07:58 #427142

                  Kul när bilen får en UA fina jämna bromsar med det är ju utmärkt. Gällande bromskraft, på min 9-5:a varierar högsta värdet väldigt beroende på vilken gubbe som besiktiga bilen, kollade tillbaka från 2010-2016 allt mellan 2,2 till 3,2 på frambromsarna och 1,4 till 2,1 på bakbromsarna. Gäller med en 03:a 9-5 med de större bromsarna. HUvudsaken de är jämna och fördelning mellan bak o fram är rätt. Sen är ju GMs jeffla handbromskonstruktion ett jäkla aber jämfört med den justering man gör på og900/9000.

                  //B

                  Björn
                  Västerås
                  Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                  Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                  Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                  • Det här svaret redigerades för 9 år, 4 månader sedan av Mr_SunBear.
                    februari 21, 2017 kl. 09:04 #427144

                    Ja, Opelhandbromsen är ett ? skit och då är den ändå cirka 1000 ggr bättre på Saab än på Opel… Hade en Omega med den konstruktionen och handbromsen funkade max en vecka efter besiktningen varje år, efter flera timmars jobb.

                    96 V4 1975 ”Bollen”

                      februari 23, 2017 kl. 20:36 #427239

                      Sådärja, då var det enda lilla från besiktningen, den muntliga tillsägelsen om bensinfiltret, åtgärdad! ?
                      Vet inte om jag håller med om besiktningskillens ”kan börja läcka när som helst” men det var ju inte helt fel med ett byte. Skakar på huvudet varje gång jag ser moderna bilars filter, rakt i grussprutet. Tacka vet jag og900i 8v med filtret i motorrummet eller varför inte V4 med sil i pumpen och ett slangfilter man byter på fem minuter! ?
                      Nu förlöpte iof sig det här bytet väl och jag drog på både body och rostskydd på filteruslingen, så kanske det håller några mil till. ?

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        april 7, 2017 kl. 12:58 #428950

                        Sommarsulorna på, bilen tvättad och termometern visar 14 grader. Jo, man tackar!
                        ?

                        96 V4 1975 ”Bollen”

                        Attachments:
                          februari 8, 2018 kl. 12:07 #440514

                          En putte som inte kunde hålla sig på sin sida vägen (om jag låg för nära mitten? Naturligtvis inte!?) klippte min vänstra backspegel. Trodde den bara vikit sig men sedan såg jag att kåpan var borta. Så jag åkte raskt till Returbilen och skruvade loss en annan spegel. Beggers can’t be chosers så det fick bli en ljusare blå utan glas. Väl hemma bände jag loss kåpan och lackade den i Blåsans färg.
                          Förvånande nog var det mer korrosion på den ”nya” spegeln än på Blåsans, trots att den förra var från en Dame Edna och därmed minst två år yngre.

                          96 V4 1975 ”Bollen”

                            februari 8, 2018 kl. 13:23 #440522

                            Ajaj, så kan det gå!
                            Själv mötte jag en ”föråkare” till transportbil med en hjullastare från Arvika som för att verkligen visa att här kommer en bred transport kör över på min sida….jag hade ju redan ögonen på transporten…
                            Snyggt lackjobb!

                              februari 20, 2018 kl. 08:50 #441040

                              YES! Blåsan genom besiktningen igen!?????
                              Fick bra-att-veta på rostiga bromsskivor bak och en muntlig tillsägelse om rost på vänster bromsrör bak. Hade för mig jag bytt på vänster sida men inte på höger? Sa han fel eller minns jag fel? Får kolla på det i sommar, samtidigt som jag byter skivorna medan Blåsan är avställd till förmån för Bollen. ?

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                april 4, 2018 kl. 18:31 #442351

                                Jaha, ja, just när jag tyckte att jag hade koll på alla bilarbeten tänds Blåsans motorlampa. Kod 1141, fel på förvärmningen till ena lambdasonden. Kunde varit värre. Misstänker de just nu usla grusvägarna där tjälen är på väg ur samtidigt som det fortfarande finns snöhögar kvar. Får väl kika på det när jag ställer av för sommaren och ändå ska göra lite andra jobb.

                                96 V4 1975 ”Bollen”

                                  april 16, 2018 kl. 10:53 #442882

                                  Jaha, ja… Fick, efter flera timmars kamp, loss lambdasonden bara för att upptäcka att jag dragit gängpaj. Så nu måste katen ner.? Ny svetsmutter beställd.

                                  96 V4 1975 ”Bollen”

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 240 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.