Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Detta ämne innehåller 186 svar, har 24 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-18 13:29.

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 187 totalt)
  • Författare

Bara att polera!!

Janne Hagnell
    Moderator

Pust, förtog mig nog på Bollen… 😛

Janne Hagnell
    Moderator

Under vår första husvagnssemester ever skötte sig Blåsan som vanligt galant – förutom att motorlampan var tänd större delen av tiden. Väl hemma kollade jag felkoderna: 1312 och 1334, mao den gamla klassikern tändfel på alla fyra cylindrarna. Släckte felkoderna och köpte nya stift och beställde en beg tändkassett på Bildelsbasen. Och efter det har motorlampan förstås inte lyst… 😛

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, här händer inte mycket. Så går det när man har en högkvalitativ bruksbil! Dock börjar det dra ihop sig till besiktning så idag bytte jag de bakre bromsbeläggen som jag har sett sjunga på sista versen. Passade även på att kolla handbromsen som jag bedömde som att ta bra och åtminstone tillräckligt jämnt för att klara en kontroll. Allt flöt på bra med undantag av när jag böjde undan höger fjäder för att komma åt flytokets övre fastsättningsskruv. Plötsligt klingade det till på marken bredvid mig – där låg ett halvt fjädervarv! Nåja, fjädern ligger bra i sina infästningar ändå och då brukar ju inte besiktningen klaga. 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

HAHA! Med nybytta bromsbelägg och polerade lyktor seglade Blåsan igenom besiktningen ua!😎
    Snubben rekommenderade dock att jag byter bensinfiltret som är rostigt på gränsen till läckage. Min spontana kommentar var ”Det var ett dåligt filter, det var ju inte länge sedan jag bytte det!” Men vid närmare eftertanke är det nog några år sedan. Åren flyter ju ihop när man uppnått min aktningsvärda ålder…😜
    Bromssiffrorna var en rolig syn, lika höga som jämna. Jag är väl van vid gamla bilar men brukar de verkligen vara så här bra? Tycker att jag oftast får runt 2,2 fram och 1,2 bak. Inte för att jag klagar, alltså… 😁

Bilagor:

Woohoho!!! Vilka fina bromsar å vilket bett!
    Där hade man varit nöjd!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Mr_SunBear
    Deltagare

Kul när bilen får en UA fina jämna bromsar med det är ju utmärkt. Gällande bromskraft, på min 9-5:a varierar högsta värdet väldigt beroende på vilken gubbe som besiktiga bilen, kollade tillbaka från 2010-2016 allt mellan 2,2 till 3,2 på frambromsarna och 1,4 till 2,1 på bakbromsarna. Gäller med en 03:a 9-5 med de större bromsarna. HUvudsaken de är jämna och fördelning mellan bak o fram är rätt. Sen är ju GMs jeffla handbromskonstruktion ett jäkla aber jämfört med den justering man gör på og900/9000.

//B

• Det här svaret redigerades 1 år, 1 månad sedan av .

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, Opelhandbromsen är ett 👿 skit och då är den ändå cirka 1000 ggr bättre på Saab än på Opel… Hade en Omega med den konstruktionen och handbromsen funkade max en vecka efter besiktningen varje år, efter flera timmars jobb.

Janne Hagnell
    Moderator

Sådärja, då var det enda lilla från besiktningen, den muntliga tillsägelsen om bensinfiltret, åtgärdad! 😃
    Vet inte om jag håller med om besiktningskillens ”kan börja läcka när som helst” men det var ju inte helt fel med ett byte. Skakar på huvudet varje gång jag ser moderna bilars filter, rakt i grussprutet. Tacka vet jag og900i 8v med filtret i motorrummet eller varför inte V4 med sil i pumpen och ett slangfilter man byter på fem minuter! 😎
    Nu förlöpte iof sig det här bytet väl och jag drog på både body och rostskydd på filteruslingen, så kanske det håller några mil till. 😊

Janne Hagnell
    Moderator

Sommarsulorna på, bilen tvättad och termometern visar 14 grader. Jo, man tackar!
    😎

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

En putte som inte kunde hålla sig på sin sida vägen (om jag låg för nära mitten? Naturligtvis inte!😉) klippte min vänstra backspegel. Trodde den bara vikit sig men sedan såg jag att kåpan var borta. Så jag åkte raskt till Returbilen och skruvade loss en annan spegel. Beggers can’t be chosers så det fick bli en ljusare blå utan glas. Väl hemma bände jag loss kåpan och lackade den i Blåsans färg.
    Förvånande nog var det mer korrosion på den ”nya” spegeln än på Blåsans, trots att den förra var från en Dame Edna och därmed minst två år yngre.

Bilagor:

Ajaj, så kan det gå!
    Själv mötte jag en ”föråkare” till transportbil med en hjullastare från Arvika som för att verkligen visa att här kommer en bred transport kör över på min sida….jag hade ju redan ögonen på transporten…
    Snyggt lackjobb!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Janne Hagnell
    Moderator

YES! Blåsan genom besiktningen igen!👌🏻👍👏🏻
    Fick bra-att-veta på rostiga bromsskivor bak och en muntlig tillsägelse om rost på vänster bromsrör bak. Hade för mig jag bytt på vänster sida men inte på höger? Sa han fel eller minns jag fel? Får kolla på det i sommar, samtidigt som jag byter skivorna medan Blåsan är avställd till förmån för Bollen. 😎

Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, ja, just när jag tyckte att jag hade koll på alla bilarbeten tänds Blåsans motorlampa. Kod 1141, fel på förvärmningen till ena lambdasonden. Kunde varit värre. Misstänker de just nu usla grusvägarna där tjälen är på väg ur samtidigt som det fortfarande finns snöhögar kvar. Får väl kika på det när jag ställer av för sommaren och ändå ska göra lite andra jobb.

Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, ja… Fick, efter flera timmars kamp, loss lambdasonden bara för att upptäcka att jag dragit gängpaj. Så nu måste katen ner.😫 Ny svetsmutter beställd.

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 187 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.