Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 240 totalt)
  • Författare

Tack! :AP
      Ja, det är skönt. Med två barn, två hus, fyra bilar och två moppar lider jag inte brist på sysselsättning, precis…

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 8, 2014 kl. 18:54 #76632

Blåsans torkare har börjat bråka. Körde med regnsensorn ikopplad och då började torkarna gå oavbrutet trots minimalt med regn. Sedan gick de inte att stänga av, de gick samma på alla lägen förutom på läge två där hastigheten ökade. Efter lite micklande stannade de dock och har sedan funkat.
        Misstänker spaken och funderar på att skaffa en annan. Är det samma spak med och utan regnsensor? Reglaget ser ju precis likadant ut.

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 25, 2014 kl. 18:20 #173526

Blåsans ena fjärris har börjat krångla. Funkar ibland, ibland bara på låsning, ibland inte alls. Ingen SID-varning om lågt batteri, kan det ändå vara det? I instruktionsboken står att en Saabverkstad ska byta batteriet, är det verkligen nödvändigt? Ballar fjärren ur om man gör den strömlös?

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 25, 2014 kl. 18:22 #173527

@Janne Hagnell wrote:

Blåsans ena fjärris har börjat krångla. Funkar ibland, ibland bara på låsning, ibland inte alls. Ingen SID-varning om lågt batteri, kan det ändå vara det? I instruktionsboken står att en Saabverkstad ska byta batteriet, är det verkligen nödvändigt? Ballar fjärren ur om man gör den strömlös?

Nu har jag bara haft äldre 9-5or men jag har bytt i mina fjärrkontroller.

februari 26, 2014 kl. 07:54 #173558

Har du haft den äldre, långsmala fjärren eller den som sitter i nyckeln? Skulle det kunna göra skillnad?

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 26, 2014 kl. 07:58 #173560

Min första hade den långsmala där man fällde ut nyckeln och min nuvarande har den som ser ut som en ”riktig” nyckel med batteriet i nyckeln. Det som skiljer mellan dem är vilken batterityp som du ska ha.

februari 26, 2014 kl. 08:50 #173562

Mao borde jag kunna byta själv om de inte varit och filurat på något annat i larmsystemet.

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 26, 2014 kl. 09:50 #173566

Mm, jag brukar fega ur lite och köra en dosa i taget. När jag sett att jag låsa upp och starta bilen vid batteribyte i ena dosan tar jag nästa.

februari 26, 2014 kl. 11:29 #173567

Det känns väl lugnast så, ja… 😕
                      Öppnade i alla fall den krånglande dosan, lätt som en plätt, genom att sticka in en tunn pinne genom hålet på sidan, som när man ska ha ut SIM-kortet på en iPhone.

Batteriet var täckt med feta tumavtryck, kanske en orsak till dålig kontakt? Nytt batteri ska i alla fall inhandlas.

96 V4 1975 ”Bollen”

mars 1, 2014 kl. 08:35 #173652

@Janne Hagnell wrote:

Det jag har hört om fjärren är att om imobiliser koden som ligger programerad i den blir batterilös i över 60 sekunder så nollas koden vilket gör att bilens larm inte känner av nyckelns kod och aldrig deaktiverar imobilisern.
                        Därför ska man vara snabb när man byter batteriet, annars får man åka till saabverkstad och programera om nyckeln.
                        Vet dock inte om detta stämmer då jag alltid haft nytt batteri till hands när jag bytt det.

mars 1, 2014 kl. 10:37 #173655

Ajdå, min var definitivt batterilös >60 sek! :bh Testade bara att låsa upp när jag satte tillbaka eet gamla batterirt, får testa start också. Hittade naturligtvis inte rätt batteri på Maxi, får fortsätta leta. I sådana här lägen längtar jag efter att få köra min V4:a Bimsan igen, och slippa modern elektronik.

96 V4 1975 ”Bollen”

mars 1, 2014 kl. 14:59 #173657

@Janne Hagnell wrote:

Ajdå, min var definitivt batterilös >60 sek! :bh Testade bara att låsa upp när jag satte tillbaka eet gamla batterirt, får testa start också. Hittade naturligtvis inte rätt batteri på Maxi, får fortsätta leta. I sådana här lägen längtar jag efter att få köra min V4:a Bimsan igen, och slippa modern elektronik.

Jag hittade batteri på Biltema men det var utgående och de ville inte kännas vid att de hade det. Men jag stod på mig att det stog minsann på hemsidan att det fanns och efter lite letande så hittade de ett par förpackningar.

mars 1, 2014 kl. 22:24 #173667

Skumt, min nyckel till Bärgarn var utan batteri i en knapp vecka utan problem.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

mars 1, 2014 kl. 22:24 #173668

Förra året när jag köpte batteri till mina nyklar så var det på teknik magasinet.

Som sagt så vet jag inte sanningshalten i om de raderar sig eller ej
                                Har inte råkat ut för det själv, men var den information jag fick fram när jag själv skulle byta batteri på 9-5an första gången.

mars 1, 2014 kl. 22:46 #173669

Då håller jag tummarna för att min nyckel beter sig som Christians.

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 240 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.