Saab 900 ’89 conv "räddning"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 ’89 conv "räddning"
- Detta ämne har 88 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-30 21:45 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 11, 2016 kl. 10:25 #401103
Skönt när man får ordning på så’na saker, de kan reta en till vansinne!
96 V4 1975 ”Bollen”
maj 19, 2017 kl. 20:50 #430429Jaha…till årets säsong är bättre begagnade stötdämpare monterade bak.
I dag va frun å besiktigad så nu går det köra en säsong till.
Lossade lätt av förklarliga skär…-
Det här svaret redigerades för 8 år, 11 månader sedan av
Andreas Hermansson.
-
Andreas Hermansson.
-
Andreas Hermansson.
-
Andreas Hermansson.
-
Andreas Hermansson.
Attachments:
Anonymmaj 19, 2017 kl. 22:10 #430439Du som handlade på dig dom 4 st som nyligen låg ute kanske ? ??
maj 19, 2017 kl. 22:31 #430440Nä…d va en annons i höstas här på forumet.
Bytte fram i fjol å det va en väldigt skillnad så jag höll ögonen öppna.Anonymmaj 19, 2017 kl. 22:47 #430443Nä…d va en annons i höstas här på forumet. Bytte fram i fjol å det va en väldigt skillnad så jag höll ögonen öppna.
Oki, det låg en ”sats” ute för bara några dagar sedan –
men då var det inte dom ?
juni 2, 2018 kl. 10:43 #444995Inför årets säsong krävs byte av höger styrväxeldamask. Jag köpte tidigare två stycken som skulle passa från 79-93. Dom måste det va tänkte jag eftersom att efter 90 finns det inga utan servostyrning. Men tji fick jag….
Men nu beställde jag av klubben som passar perfekt.Lite trött…
Rengjort.
Klart!
Attachments:
juli 9, 2018 kl. 11:20 #446290Jovars! Här rullar det på, dvs frugan kör lite med bilen då å då.
Nu fick jag äntligen tag på ett annat lock till luftburken.
Den togs från en 900 2.1 som ska skrotas efter inte så många mil men ändå väl använd.Dålig bild men ena fästörat har varit av länge.
Det ”nya” locket hade fula klämmor så orginalklämmorna flyttades över.
Då är allt på plats vilket känns bra, bara putsen kvar….
Attachments:
juli 9, 2018 kl. 20:12 #446301Bjuder på spontanbilder på sommarbilarna.
Det skulle bli en cabbtur men vädret sa att det blev den med mindre ”hål” i taket…
Attachments:
juli 10, 2018 kl. 10:17 #446315Vad tomt det ser ut i ladan! Får nog åka dit med en bil…?
96 V4 1975 ”Bollen”
april 20, 2019 kl. 12:10 #458332Somliga minns kanske problemen med laddtrycket.
Jag har bara fått grundladdtryck. Nu har jag kopplat bort ventilen som reglerar vid farthållare i kopplad. Ingen skillnad. Men om man rycker slagen till wastegaten så får jag laddtrycket (gäller att vara försiktig med gasen).
Frågan är vad det finns som påverkar regleringen av laddtrycket. Pedalkontakten? Men då borde bromsljuset lysa?
Kan det vara fel på magnetventilen iaf…? Den klickar som den ska osv.
Några förslag?-
Det här svaret redigerades för 7 år sedan av
Andreas Hermansson.
Det finns väl kilometervis med trådar om krånglande APC-system som bara ger grundladdtryck 🙁
Sällan det beror på magnetventilen. Du ska höra att den klickar när tändningen slås till. Klickar den så är det sannolikt att den funkar .Det vanligaste problemet är att APC tror att motorn spikar eller att systemet slås ut av störningar från t.ex. tändkablarna.
Många gånger har det visat sig vara just tändkablarna som spökar.Även mekaniskt slammer från motorn kan tolkas som spikningar
Har själv en APC-bil som indikerar spikningar så fort tryckmätaren går in i gula fältet… ser fram emot en tråkig felsökning
april 20, 2019 kl. 17:29 #458354Jo… Knacksensorn var lurad och reglerade för längesedan innan jag bytte kamkedjan. Sedan blev det bra. Men över en vinter så gick något å la sig. Jo magnetventilen klickar vid tändning på/bromspedal nedtryckt. Tändkablar a är nya men dom som lev. av Speedparts…
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.