Saab 900 ’89 conv "räddning"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 ’89 conv "räddning"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 87 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #462061

    Bilen en dagstur med bilen idag. Måste säga att den ligger jättefint på vägen med dom nya stötdämparna.

    IMG_20190808_154849

    Parkerad i väntan på att få dra hemåt!

    Bilagor:
    #463876

    Hoppsan!
    Då var säsongen slut.
    En ordentlig tvätt innan den rullas in under täcket.
    Det blir en del på ”att göra listan” till nästa år…

    IMG_20191006_203036

    På tork!

    Bilagor:
    #463911
    Janne Hagnell
    Moderator

    Konstigt hur den där listan ständigt fylls på…😛

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #469412

    Inför säsongen 2020 har en låda med prylar anländt…

    IMG_20200424_154711

    IMG_20200424_163708

    Hoppas att detta hjälper till att ordna laddtrycksproblemen m.m.

    Bilagor:
    #469452

    Ok, ingen skillnad…
    Men jag upptäckte att magnetventilen inte fungerar…
    Bilen går hur fint som helst men laddtrycket ligger på grundlade typ.
    Fortsättning följer…

    #469626
    M.Broberg
    Deltagare

    Klickar magnetventilen när du vrider på nyckeln?

    är säkringen hel?

    #469643
    Regin
    Deltagare

    Ok, ingen skillnad… Men jag upptäckte att magnetventilen inte fungerar… Bilen går hur fint som helst men laddtrycket ligger på grundlade typ. Fortsättning följer…

    Tänk på att den är jordad nere på den där ”berömda” kylarbalken
    om det altså är det som kanske ”strular” vill säga 🙄

    Med motorn på tomgång –
    så skall den även ”klicka” för varje gång du trampar på bromsen.

    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    #469690

    Felet med magnetventilen var att ”reduseringsventilen” för laddtrycket med aktiverad farthållare var urkopplad.
    Nu har jag grundladdtryck! Alltså samma tendens som tidigare. Man kan se att den ibland laddar ytterst lite mer än grundlade för att sedan landa på grundlade.
    Såhär har bilen varit i flera år med alla möjliga tester å försök för att få ordning på det hela.
    Knacksensorn sitter enligt handboken. Rycker man wastgateslangen så laddar det på….
    Tipps mottages tacksamt.

    #469697
    turbocab
    Deltagare

    Finns ju en del att titta på. APC boxen i sig krånglade för mig på en bil.
    Har du kollat tändningen? Om den står fel så kan det påverka laddet. Jag har råkat på jättemånga T16 som ägarna vart ”jättenöjda” med men som haft helt fel tändning och tappat i effekt, så det är ju värt att kolla upp. (har inte lusläst tråden och sett om du gjort det). 16 grader.

    Minsta lilla problem på tändsidan är ju lurigt. Hade en MonteCarlo hemma för några år sen och på den kollade vi ”allt”. Inte förrän ägaren bytte Rotorn på den så kom laddet igång bra. En liiiiiiten spricka eller nåt, när bilen skulle börja ladda rejält så slog det väl över och det stora laddet uteblev. Jättelurigt!

    Tändkablar? jätteviktigt också, min gamla Röda hade eftermarknads fula ljusblåa tändkablar. Den gick som en raket. Jag vill ha den original och beställde ”original-liknande” svarta tändkablar till den. Tappade allt ladd typ….. TIllbaka med ljusblåa fula kablarna och allt var bra igen. Bilen såldes flera år senare med dessa fula kablar fortfarande i och gick som en raket då med. Mkt märkligt!

    Kablar, jordning har Plankan redan föreslagit – en service handbok med kabelschema kan hjälpa, då kan man börja ohm-mäta sen och kolla över. Kika så inte broms-kontaktens signal är på hela tiden?

    Lycka till! En T16 är så härlig att köra när laddet funkar!

    /Martin.

    #469702

    Tack Martin!
    Jag har bytt allt utom stift i tändväg. ”original Bosch och Bougicord. (polarens turbo blev en raket med dessa) Stiften är inte gamla men NGK bcp 7es är fel men det som Speedparts rekommenderar. Det som ska sitta original (bcp 7ev) finns inte längre men det finns ett ersättning stift BCPR7EIX. Dessa skall införd skaffas.
    Alla jordpunkter är genomgångna…
    Borde inte bromsljuset lysa om kontakten strular? Magnetventilen klickar iaf om man petar på bromspedalen.
    Annars är det väl bara att gå över kabelnätet…

    #469772

    Fortsätter felsökning…
    Här var en del av strulet med hur tändningslåset fungerade.
    Bilen stängdes inte av i ”avlägset” utan i parkeringsläget…
    Dessutom kunde bränslepumpen göra ett mickrosurr när jag vred på ljusbrytaren.

    IMG_20200430_130126

    Här vid ljusvredet, satt en tjuv till…

    IMG_20200430_130157

    Denna kabeln som gick till panelbelysningen!?
    Detta bortstädat och annan kabel iskarvad så det blir mer originaligt.

    Mer arbete med elen.
    IMG_20200430_164834
    Här är en skadad kabel av någon anledning…

    IMG_20200430_164838

    Riktig kabel är plundrad från en annan kabelhärva.
    Nu återstår en hel del jobb att få bort den gamla kabeln…

    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #469786
    M.Broberg
    Deltagare

    APC är ett väldigt enkelt system egentligen
    Problemet många stöter på är att dom yrar runt som huvudlösa höns och inte gör saker i rätt ordning.

    Gäller att vara lugn och saklig helt enkelt. vilket är fruktansvärt jobbig kan jag själv tycka

    Finns en fantastisk felsökningsguide på gamla goda popeye såklart, denna guldsida.

    http://popeye.rty.nu/2004/apc_fels.htm

    #469789

    Kanonsida!
    Tack!

    #469837

    Pysslet fortsätter…
    Kabelbytet avklarat.

    Först fick alla kontaktstycken ur…
    IMG_20200501_081043
    Sedan najas den nya kabeln fast.

    IMG_20200501_081430

    Sedan tejp…

    IMG_20200501_081538

    Dragning påbörjad.

    IMG_20200501_082313

    Gamla kabeln pressas ur men en hemgjord hylsa (om någon inte så det😄).

    IMG_20200501_082739

    Klart!

    IMG_20200501_082848

    Bilagor:
    #469847

    Även kablarna som var skadade av ”strömtjuv” vid ljusvredet är åtgärdade.

    IMG_20200501_102156

    Prydligt och originaligt!

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 87 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng