Saab 900 ’89 conv "räddning"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 ’89 conv "räddning"
- Detta ämne har 88 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-30 21:45 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 8, 2019 kl. 20:29 #462061Bilen en dagstur med bilen idag. Måste säga att den ligger jättefint på vägen med dom nya stötdämparna.
Parkerad i väntan på att få dra hemåt!
Attachments:
oktober 6, 2019 kl. 20:31 #463876Hoppsan!
Då var säsongen slut.
En ordentlig tvätt innan den rullas in under täcket.
Det blir en del på ”att göra listan” till nästa år…På tork!
Attachments:
oktober 7, 2019 kl. 10:54 #463911Konstigt hur den där listan ständigt fylls på…?
96 V4 1975 ”Bollen”
april 25, 2020 kl. 23:40 #469412Inför säsongen 2020 har en låda med prylar anländt…
Hoppas att detta hjälper till att ordna laddtrycksproblemen m.m.
Attachments:
april 26, 2020 kl. 18:55 #469452Ok, ingen skillnad…
Men jag upptäckte att magnetventilen inte fungerar…
Bilen går hur fint som helst men laddtrycket ligger på grundlade typ.
Fortsättning följer…Anonymapril 29, 2020 kl. 09:28 #469643Ok, ingen skillnad… Men jag upptäckte att magnetventilen inte fungerar… Bilen går hur fint som helst men laddtrycket ligger på grundlade typ. Fortsättning följer…
Tänk på att den är jordad nere på den där ”berömda” kylarbalken –
om det altså är det som kanske ”strular” vill säga ?Med motorn på tomgång –
så skall den även ”klicka” för varje gång du trampar på bromsen.
april 29, 2020 kl. 21:08 #469690Felet med magnetventilen var att ”reduseringsventilen” för laddtrycket med aktiverad farthållare var urkopplad.
Nu har jag grundladdtryck! Alltså samma tendens som tidigare. Man kan se att den ibland laddar ytterst lite mer än grundlade för att sedan landa på grundlade.
Såhär har bilen varit i flera år med alla möjliga tester å försök för att få ordning på det hela.
Knacksensorn sitter enligt handboken. Rycker man wastgateslangen så laddar det på….
Tipps mottages tacksamt.Finns ju en del att titta på. APC boxen i sig krånglade för mig på en bil.
Har du kollat tändningen? Om den står fel så kan det påverka laddet. Jag har råkat på jättemånga T16 som ägarna vart ”jättenöjda” med men som haft helt fel tändning och tappat i effekt, så det är ju värt att kolla upp. (har inte lusläst tråden och sett om du gjort det). 16 grader.Minsta lilla problem på tändsidan är ju lurigt. Hade en MonteCarlo hemma för några år sen och på den kollade vi ”allt”. Inte förrän ägaren bytte Rotorn på den så kom laddet igång bra. En liiiiiiten spricka eller nåt, när bilen skulle börja ladda rejält så slog det väl över och det stora laddet uteblev. Jättelurigt!
Tändkablar? jätteviktigt också, min gamla Röda hade eftermarknads fula ljusblåa tändkablar. Den gick som en raket. Jag vill ha den original och beställde ”original-liknande” svarta tändkablar till den. Tappade allt ladd typ….. TIllbaka med ljusblåa fula kablarna och allt var bra igen. Bilen såldes flera år senare med dessa fula kablar fortfarande i och gick som en raket då med. Mkt märkligt!
Kablar, jordning har Plankan redan föreslagit – en service handbok med kabelschema kan hjälpa, då kan man börja ohm-mäta sen och kolla över. Kika så inte broms-kontaktens signal är på hela tiden?
Lycka till! En T16 är så härlig att köra när laddet funkar!
/Martin.
april 29, 2020 kl. 21:45 #469702Tack Martin!
Jag har bytt allt utom stift i tändväg. ”original Bosch och Bougicord. (polarens turbo blev en raket med dessa) Stiften är inte gamla men NGK bcp 7es är fel men det som Speedparts rekommenderar. Det som ska sitta original (bcp 7ev) finns inte längre men det finns ett ersättning stift BCPR7EIX. Dessa skall införd skaffas.
Alla jordpunkter är genomgångna…
Borde inte bromsljuset lysa om kontakten strular? Magnetventilen klickar iaf om man petar på bromspedalen.
Annars är det väl bara att gå över kabelnätet…
april 30, 2020 kl. 17:56 #469772Fortsätter felsökning…
Här var en del av strulet med hur tändningslåset fungerade.
Bilen stängdes inte av i ”avlägset” utan i parkeringsläget…
Dessutom kunde bränslepumpen göra ett mickrosurr när jag vred på ljusbrytaren.Här vid ljusvredet, satt en tjuv till…
Denna kabeln som gick till panelbelysningen!?
Detta bortstädat och annan kabel iskarvad så det blir mer originaligt.Mer arbete med elen.

Här är en skadad kabel av någon anledning…Riktig kabel är plundrad från en annan kabelhärva.
Nu återstår en hel del jobb att få bort den gamla kabeln…-
Det här svaret redigerades för 6 år sedan av
Andreas Hermansson.
-
Andreas Hermansson.
-
Andreas Hermansson.
Attachments:
APC är ett väldigt enkelt system egentligen
Problemet många stöter på är att dom yrar runt som huvudlösa höns och inte gör saker i rätt ordning.Gäller att vara lugn och saklig helt enkelt. vilket är fruktansvärt jobbig kan jag själv tycka
Finns en fantastisk felsökningsguide på gamla goda popeye såklart, denna guldsida.
http://popeye.rty.nu/2004/apc_fels.htm
maj 1, 2020 kl. 20:21 #469837Pysslet fortsätter…
Kabelbytet avklarat.Först fick alla kontaktstycken ur…

Sedan najas den nya kabeln fast.Sedan tejp…
Dragning påbörjad.
Gamla kabeln pressas ur men en hemgjord hylsa (om någon inte så det?).
Klart!
Attachments:
maj 1, 2020 kl. 22:52 #469847Även kablarna som var skadade av ”strömtjuv” vid ljusvredet är åtgärdade.
Prydligt och originaligt!
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.