Saab 900 ’89 conv "räddning"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 ’89 conv "räddning"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 ’89 conv "räddning"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 89 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 21, 2015 at 18:30 #26729

      Jaha!
      Vi köpte ju en cab jag å frun får något år sedan…10 ÅR SEDAN!! Tänk vad tiden går. Bilen köptes som 30 års present med hennes goda medhjälp. Bilen såg ok ut på 30 meters håll men närmare såg den lite luggsliten ut. Detta var på den tiden det inte fanns så många cabbar som passade vår budget. Detta var däremot ett fungerande objekt.
      Det första som gjordes var en ordentlig recond av inredningen samt en behandling av sufletten som ändå var ganska tät.


        februari 21, 2015 at 18:43 #201906

        Snygga 99a ljus….
        Första vintern revs bilen för att få ett ny slityta. Fyra lager spackel på ena bak skärmen slipade bort och det räckte med lite riktning och ett tunt lager spackel istället för fyra tjocka där det första spruckit vilket alla andra lager oxå gjorde.


          februari 21, 2015 at 20:12 #201909

          Ser att jag har taskig grammatik i min text. Jag har ändrat inställningen i min tele så nu blir det nog bättre när den inte ersätter med ord den tycker passar bättre.
          Tillbaka till ämnet. När vi fick tillbaka bilen från lack var jag så besviken på resultatet att jag lät den stå några veckor innan jag tog tag i den. Lackeraren komenterade med orden “jag la på tjockt”. Jag hade bestämt att det skulle vara orginal kulör med blank bas men nu hade han lagt vanlig bas med tjock klarlack. Den va så rugglig att det inte gick att se någon kontur i reflektionerna i lacken.


          Jag tog mod till mig och började våtslipa! Vilket slit, känns ju sådär på något som skulle vara klart…

            februari 22, 2015 at 12:38 #201929

            Det första som gjordes var ju som sagt att fixa till inredningen. Eftersom att bilen gått i Florida så var den ganska sliten. Jag tror att man bytt stolar till några bättre. All inredning var spraymålad. Sidorna i textil var svartsprayade. Tog lite tid att få bort alla gammal färg men till sist hittades orginalytan.

            Men baksätet var ganska hanterat i en söm bla.

            Mattorna hade man klätt om med en lurvig sak som inte gick att få bort så det fick bli rengörning.

            Dörrsidorna kompleterades med tygtyp från vanliga säte (det som kom 89 med en rutaktigt vävning). Hittade en omklädd hatthylla på skroten. :CE Tyget räckte precis till dörrarna och panelerna bak. Orginal hade ju varit roligare men….
            Även panelskal och ratt byttes.

              februari 22, 2015 at 16:26 #201931

              Sitter här å kollar lite bilder från projektet…
              Solen gör sitt inte bara med lack å inredning.

              Här är en före/efter bild på baksitsen. Otroligt vad mycket skit som sätter sig över tid.

              Monterade ett Aero-paket där jag fick bygga om sidodelarna bakom bakhjulen. Sedan lackades alla delar inkl stötfångarna.
              Jag hittade en Aero special på skroten som fick släppa till sina plastbitar.

              Bitarna var i ganska bra skick men några skavanker var det.


              Blir det för långa/mycket svammel i inläggen får ni gärna säga till.

                februari 22, 2015 at 17:45 #201934

                Kul att följa. Bra jobb gjort. Undra varför tunneln mellan växelspak och torpedvägg ofta ser roströd ut eg.

                  februari 22, 2015 at 17:54 #201935

                  @mr_sunbear wrote:

                  Kul att följa. Bra jobb gjort. Undra varför tunneln mellan växelspak och torpedvägg ofta ser roströd ut eg.

                  Skoj.
                  Jag tror att dom blir blöta i den där vita ljudisoleringen som ligger ovanpå avgastunneln. Amerikanerna verkar inte så noga att stänga uppåt… Sedan hade våran läckt i slanganslutningen till värmekranen dessutom. Blev lite att svetsa. Det ser ju jättetråkigt ut med all rost.

                    februari 22, 2015 at 19:18 #201865

                    Intressant tråd att följ 🙂

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      februari 23, 2015 at 09:53 #201953

                      Härligt jobb du lagt ner på bilen! kul att se 🙂 Jag följer!

                      ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

                        februari 23, 2015 at 19:47 #201962

                        Lite mer bilder då.
                        Fick byta slangarna till oljekyl för automaten. Det fick bli stålomspunnen slang annars är den lik orginalet.

                        Pannrummet behöver fortfarande en ordentlig översyn.

                        Tittaran noga på bilden syns kanske några av slagmärkena som någon har fixat till genom åren. Ser väldigt tråkigt ut på närmre håll.


                        Annars har jag bara servat och bytt kamkjedja. AC pump med tillhörigheter va i dåligt skick så det byggdes bort.

                          februari 24, 2015 at 07:33 #201973

                          Finns det plan på att rusta upp motorrummet?
                          Håller själv på med det på min, så det är alltid intressant att se vad andra hittar på 🙂

                          ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

                            februari 24, 2015 at 07:56 #201974

                            Jo…
                            Någon gång måste jag väl byta lite tätningar å packningar då passar det ju bra.

                              februari 24, 2015 at 08:33 #201975

                              Kul o se när folk håller på o förfinar. Håller själv på att bygga om en 91:ans cab från höger till vänsterstyrd.

                                februari 24, 2015 at 15:57 #201981

                                @mr_sunbear wrote:

                                Kul o se när folk håller på o förfinar. Håller själv på att bygga om en 91:ans cab från höger till vänsterstyrd.

                                Roligt att tråden uppskattas!

                                Sufletten då ja…
                                Den var ganska tuffsig och ett par nötningshål. Första sesongen limmade vi dit “plåster” på såren och impregnerade den så den funkade ok. Året efter hade vi lite flax. En polare skulle till LA å jobba någon vecka. Han beställde en ny suflett hem till sitt hotellrum. Näe han kom dit efter jobbet en dag låg den på sängen. Han köpte en bag och bar med sig den som handbagage hem.
                                Väl hemma rev vi ner (jag och smugglaren) den gamla sufletten och fixade med en del innan vi kunde börja montera den nya. Det gick ganska bra och resultatet står sig än fast den börjar att få “liggsår” (små tryckmärken och veck).

                                Tyvärr bytte vi bara toppdelen…bakrutedelen är numera införskaffad men inte bytt…

                                Nu har jag och smugglaren bytt flera sufletter på og900, ett ganska kul men tålamodskrävande arbete.

                                  februari 25, 2015 at 19:47 #202014

                                  Så här såg den ut när det mästa var klart. Bara renovering av 16 tums Aero kvar…

                                  Valde blanka handag och lås samt klara blinkersglas. Jag tycker det passar bra ihop med rött å grått. Få dit orginal igen är ju enkelt.

                                  Har tänkt mig att få bort det orangea i bakljusen oxå…men det kommer väl….

                                  Utflykter är trevligt!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 89 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.