Saab 900 ’89 conv "räddning"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 ’89 conv "räddning"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469851
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Härligt jobb 😞🤣!

    Finns det att köpa lösa hyllor för kablarna?

    Mvh

    Mathias

    #469855

    Hej!
    Det finns säkert att köpa…
    Jag återanvände en hylsa som haft större kabel i sig. Det gick att avlasta pressningen å dra ur trådarna. Då var det bara att stoppa i mina trådar, nypa till och sedan lödde jag faktiskt… (syns inte förrän man plockar isär (lite som på samtida Mercedes)).

    Nu försöker jag mig på att fixa slappheten i blinkersspaken… 🤦‍♂️

    #469871
    M.Broberg
    Deltagare

    Lyckas du lösa slappheten blir Jag glad!

    Jag blir tvingad att byta till en otroligt fin farthållarspak jag har liggandes, just pga att det är den spaken jag har som håller sig i rätt läge…

    Nån gång ska jag bygga in farthållaren… nån gång när jag har alla delar tex.

    #469894

    Man måste borra ur nitningen för att få isär spaken.
    IMG_20200502_103416

    Locket av.

    IMG_20200502_110058

    Man trycker spaken försiktigt i sin längsmed så är den lätt att lyfta ur.
    Här syns problemet med att spaken ”ramlar ner”.

    IMG_20200502_093226

    Dom små urgröpningarna ska hålla spaken på plats. Det är som ett hjul som ska passa i spåret.

    Nu har filat upp spåre så att hjulet får ett djupare spår.
    IMG_20200502_094521
    Nu är den rengjort, smörjd och ihopsatt med en fräschare känsla i reglaget. Tänk på att helljusbläcket hamnar rätt.

    IMG_20200502_111711

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470141
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul och informativ uppdatering. Hur fick du ihop den sedan efter att du filat ned nitarna. Ser skruvar på bilden där den är hopmonterad.

    #470152

    Kul och informativ uppdatering. Hur fick du ihop den sedan efter att du filat ned nitarna. Ser skruvar på bilden där den är hopmonterad.

    Jo, jag borrade och skruvade i ”självgängande” skruvar av modell liten.

    #470153
    Regin
    Deltagare

    🤔 Dom där har man en 4-5 st på ”lager” –
    kanske man skulle testa att ”leka” med en för sakens skull 😏 👌

    #470154

    Jag hade oxå flera på lager men bara en av rätt modell… 🤔
    Jag gör nog iordning några till…

    #470156
    Regin
    Deltagare

    Jag hade oxå flera på lager men bara en av rätt modell… 🤔 Jag gör nog iordning några till…

    Jo det skiljer lite på dem –
    antalet ”streck” på spaken typ 😁

    Men det går även att montera nyare på ”äldre” –
    man skal blott ”bygla” foten till det äldre där det annars sitter relä 👍

    #470299

    Hade ingen oljetryckslampa när tändning var tillslaget…
    Lampan är hel och för att ringa in den misstänkta olbetryksgivaren så jordar jag kabeln mot motorblocket för att se att lampan tänds.
    Den bortblockad givaren ser onekligen konstig ut…

    IMG_20200506_122746

    Med ny givare fungerar allt som det ska.

    Bilagor:
    #470924

    Jo… Nog trodde jag att allt va i sin ordning….

    IMG_20200522_192122

    Men denna hjulvinkeln stämmer inte.
    Frugan backade ut från affären, å pang sa det!
    I samma ögon blick hörde hon hur det gnuggade gummi, typ som när däcket får punktering, det va hennes första tanke. Så hon klev ur å möttes av denna knepiga hjulvinkel.
    Jag var bara ett kvarter där ifrån när hon ringde.
    Så vi vevade upp och konstaterade följande.

    IMG_20200522_114533

    Jäss, en avbruten länkarm.
    Men som bekant så gillar jag ju spännband.

    IMG_20200522_115350

    Detta för att hålla krängaren på plats och att skadan inte förvärrades.
    Sedan på med reservhjulet för att minska risken för att däcket ska ta i.
    Jag backade bara hem bilen två villakvarter bort å körde in i garaget.

    IMG_20200522_120324

    Så, säsongen blev kort….
    Håll koll på era länkarmar, tur det inte hände i farten…!
    Ska tillaga att länkarmen är helt utan rost. Det är utmattning i materialet som fått den att ge upp.

    • Det här svaret redigerades för 4 timmar, 22 minuter sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 timmar, 56 minuter sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470935
    Janne Hagnell
    Moderator

    Å fy!😱
    Men riktig tur ändå. Och slut på säsongen är det väl inte? Du har ju hela helgen på dig, som ägaren till företaget jag jobbar sa en gång.😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #470938
    Regin
    Deltagare

    Så, säsongen blev kort…. Håll koll på era länkarmar, tur det inte hände i farten…!

    Jo nog börja en OG 900 bli ”mogen” till ålder’n

    Men du hade ändå en sorts ”tur i otur” med en nedre länkarm –
    för nog skall gudarna veta, att dom övre börjar lämna in på många OG 900 🙄

    Länkarmar samt infästning fram –
    och inte minst infästning bak till stötdämpare är saker som börjar komma smygande allt oftare……

    #470950
    M.Broberg
    Deltagare

    sedär
    Tur det inte hände när du körde iaf!

    Ännu en anledning att förstärka länkaramrana

    Länkarmar samt infästning fram – och inte minst infästning bak till stötdämpare är saker som börjar komma smygande allt oftare……

    Smygande vettefan, vid det här laget är dom kass eller har lagats, inget som kommer som en överaskning oftast.

    bilarna där detta börjar komma på är otroligt få, dom flesta har redan tatt smällen och skrotats.

    tips för övrigt, Saabklubben säljer nya länkarmar. tillomed förstärkta sånna!

Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.