Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

• Detta ämne har 180 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-16 20:16 av .
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 181 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

jag hade tänkt komma faktiskt!

Kan ju nämna att Henriks entusiasm för Stereo-apparater modell original nu fått sig ett om-nämnade i Saabklubbens tidning också. Jag börjar nästa skämmas när jag bara kör nya Alpine-enheter i mina bilar, kanske borde jag hoppa på originaltåget där? Men kassett liksom…. 🙂

henrikg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

jag hade tänkt komma faktiskt!

Kan ju nämna att Henriks entusiasm för Stereo-apparater modell original nu fått sig ett om-nämnade i Saabklubbens tidning också. Jag börjar nästa skämmas när jag bara kör nya Alpine-enheter i mina bilar, kanske borde jag hoppa på originaltåget där? Men kassett liksom…. 🙂

Haha, ja du håller dåligt på originaliteten 🙂 Men faktiskt lite roligt att dom ville ha med det. Men är man så korkad att man lägger massa tid på att sätta ihop en webbsida för andra så 😉

Jag har köpt en biltema FM-modulator, ser fram emot att testa den ikväll eller imorgon. Om det funkar hyffsat så kan man ju köra med en sån och gammal stereo. Den kopplar man alltså i serie med antenningången så filtrerar den bort en kanal på inkommande antennsignal och genererar/skapar en egen med MP3-källan istället, genialiskt egentligen. Du ställer in 88.1 på stereon (finns två olika frekvenser att välja på). Efter att provat de gamla stereosarna så kan man ju konstatera att en bra radiosignal slår lätt ett kassettband (som en polare ändå lagt ganska mycket tid på att få bra. Detta vet väl alla som lyssnar på kassett ett tag men jag får erkänna att jag glömt hur det var :oops:) och kassettband med sladd till MP3-spelaren känns som ljudkvaliten igen begränsas av kassettbanden, samt man måste ha den fula sladden hängandes. Provade med stor entusiasm ett ”kassettband” med inbyggd SD-kortsläsare men det var inte heller helt klockrent, mycket distorsion. Dålig Kina-kvalite kanske.

Så jag får väl återkomma med hur det går med FM-modulatorn 🙂 Annars får jag väl lyssna på radio, iallafall de udda frekvenserna (88.1, 88.3, osv) om det är en äldre US-radio. Haha.. Fan vad mycket jobb för att få en fin original stereo utan ljudkällor. 😀

Mvh
    Henrik

Beeos
    Deltagare

Hade jag hittat en gammal stereo med 3,5 mm in så hade jag bytt.
    Sjukt tufft ju 🙂

esak
    Deltagare

Fm-modulator, är det vad som brukar benämnas som FM-sändare. Trådlöst. Eller är detta någon sladdburen variant direkt in på antennkabeln? Hängde inte riktigt med…

henrikg
    Deltagare

Ska försöka förklara 🙁

FM-sändare = Sänder trådlöst och bilens radioantenn plockar upp signalen och spelar upp i stereon
    FM-modulator = Monteras i serie med bilens vanliga antennsladd och skickar MP3-ljudet direkt i antennsladden till stereon = Teoretiskt bättre kvalitet

http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilstereo/Antenn/Digital-FM-modulator-31584/

Har den här men hinner inte prova nu, ska rigga upp allt imorgon så får vi se 🙂

Mvh
    Henrik

henrikg
    Deltagare

Looking good! :mrgreen: Ljudkvaliten är helt ok, och smidigt att koppla in 🙂 Den är inställd på 88.3Mhz och när modulatorn känner att något är inkopplat på RCA ingången (iPhone i detta fall) så skickar den ut ljudet på den frekvensen till steroen, bara att ratta in och njuta! Se här:

http://saabclarion.doda.se/videos/SaabClarion_with_FM-modulator.mp4

Mvh
    Henrik

henrikg
    Deltagare

Numera är Clarion stereo med Equalizer monterad 🙂

anderslindh
    Deltagare

Grymt! Vilket känsla det måste vara att sitta där! 😀

henrikg
    Deltagare

@Anderslindh wrote:

Grymt! Vilket känsla det måste vara att sitta där! 😀

Känns nästan trafikfarligt att ha Equalizern hoppandes där nere, man vill ju titta på den 🙂

turbolamko
    Deltagare

Måste berömma dig för det detaljarbete du gör med bilarna!

Antar att bilen är fulländad nu när du monterat in originalsteteon med equalizer 😉

Hoppas du kommer på lördag till oktoberfesten så ska jag även ta dit den 2 färgade lyxbilen så du kan spana in den live 🙂

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

henrikg
    Deltagare

Jag tänkte dyka upp en liten stund iallafall, om inget oväntat inträffar!

henrikg
    Deltagare

Då var bilen flyttad för vinterförvarning. Inga många, men väldigt trevliga mil i år 🙂

Bild ifrån oktoberfesten:

henrikg
    Deltagare

Ett paket ifrån USA anlände i veckan 🙂 En styck Turbo radio-huvudenhet istället för den 900S-enhet jag hade i innan, så nu är Clarion-stereon helt fulländad 🙂 Skillnaden är att Turbo-stereon har elektriskt styrt kassettdäck, Dolby-brusreducering samt en smidig funktion som scannar av hela frekvensbandet och sparar dom starkaste signalerna på plats 1-6. Smidigt om man är på annan ort 🙂 Hade också den otroliga turen att hitta en stereo ifrån MY90 (MY88-91 ser likadana ut, men MY90-91 klarar även europeiska radiofrekvenser => MYCKET VÄRT!).

Om ni ska köpa stereo, kolla gärna in min artikelnummer lista:
    http://www.saabclarion.doda.se/partnumbers.html

Men igen då, detta är gamla grejer och jag gissar att de flesta av er här inne inte bryr er. Klart smidigare med MP3-spelare direkt i stereon. Men jag kör vidare med FM-modulator lösningen och min iPhone eller iPod (hittade den i källaren, still going strong med 15GB HDD ifrån 2002).

Tog en bild på cockpit:en, inser nu att jag behöver byta några lampor till luftreglaget.
    Blir det snyggare än så här? og900 rocks!

Mvh
    Henrik

anderslindh
    Deltagare

Den där equalizern är het!

Beeos
    Deltagare

Tufft Henrik!
    Blir en riktigt raggarbil utav det 🙂

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 181 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng