Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

  • Detta ämne har 180 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-16 20:16 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 181 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183255
    henrikg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Motorstyr i og900T16 är en härlig röra 🙂
    Eftersom det är en provbil kan provet gjorts för någon annan marknad som t.ex. USA som på den tiden hade dom strängaste avgaskraven.
    Finns det några andra tecken som tyder på att det är en US-bil i botten ?

    Jag har letat 🙂 Det verkar inte så, US bilarna har ju lite förstärkningar mellan torped/a-stolpe samt vid ena bakre motorfästet, samt VIN-numret i rutan, så denna skall nog vara en EU bil alltid.

    Det som är roligt är att det fortfarande står provbilsnumret på reservnyckeln och på fälgarna m.m 🙂 Det kommer givetvis få sitta kvar, kanske t.o.m. använder den nyckeln.

    Så öppna frågor är:

    – Har T16 -88b EU LH2.4 eller LH2.2 med kat?
    – Har T16 -89 i EU LH2.4? (enda årsmodellen i EU isåfall innan man gick över till Lucas)
    – Eller är min bil special, vilket inte är otroligt när det gäller provbilar.

    Vad jag kan se i EPC så är det samma luftmassemätare på EU MY88b och MY89, vilket borde tyda på att det är LH2.4 som det skall vara.. jag hittar LH2.2 kat i den gamla verkstadshandboken
    MY84 och framåt (där står det varianten som US/Canada/Japan). I den som är för MY89 och framåt finns inget LH2.2 med kat kvar.

    Styrlådan+spridare skiljer ju mot min MY85 med LH2.2 utan kat enligt listan och kan ju bli lite surt att hitta reservdelar om något skulle hända. Kanske går att beställa på Ebay.

    Någon som har en T16 -88b eller -89 och kan kolla? Jämför sifforna mot den listan jag postat tidigare (LH-parts).

    Intressant detta 🙂

    Mvh
    Henrik

    #183258
    longjohn61
    Deltagare

    Vet inte om det är samma men min 900s(om det räknas som T16 😳 ) är uttagen 89/07/20 och den har lucas 😉

    Mvh Nisse

    #183260
    henrikg
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Vet inte om det är samma men min 900s(om det räknas som T16 😳 ) är uttagen 89/07/20 och den har lucas 😉

    Mvh Nisse

    Tyvärr, den är en MY90 🙂 Dom bygger ju alltid MYxx i juli året innan, dvs MY90 började byggas runt juli -89. Och Lucas vet vi att alla T16 EU MY90-94 har 🙂

    Mvh
    Henrik

    #183266
    saabaero
    Deltagare

    För att fövirra ytterligare 😀

    Min Aero -87 har också börjat sitt liv på Saab.
    Inreggad okt -86 och lämnade Saab i Aug -90
    Innan den lämnade Saab blev den omreggad med T31A och T31G – KAT Motor.
    Vilket motorstyr den haft från början är höjt i dunkel men när jag fick tag på den hade den LH2.4 med kat.
    På chippet i LH-boxen framgår att det är MY-90.

    #183287
    henrikg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    För att fövirra ytterligare 😀

    Min Aero -87 har också börjat sitt liv på Saab.
    Inreggad okt -86 och lämnade Saab i Aug -90
    Innan den lämnade Saab blev den omreggad med T31A och T31G – KAT Motor.
    Vilket motorstyr den haft från början är höjt i dunkel men när jag fick tag på den hade den LH2.4 med kat.
    På chippet i LH-boxen framgår att det är MY-90.

    Aha 🙂 Jo jag är inte förvånad, provbilarna byggs om rätt friskt för att testa nya saker! Känns mer och mer som att
    dom byggde om min bil till LH2.2 kat ala US/CA spec, men vi får se om någon har en 88b/89 att jämföra med 🙂

    Mvh
    Henrik

    #183292
    saab putte
    Deltagare

    Trevlig vagn du fått tag på.

    Jag har haft en aero88 med kat och lh2.2. En silvermetallic med allt utom ac. samt några extrafästen som satt på båda sidomotorfästena. På högra sidan en bygel som satt över hela fästet,typ nått skydd, om kudden spricker så ska inte motorn lyfta sig för mycke.Och på vänstra sidan satt ett stag från motorfästet,ner i fjädertornet, i det färdiggjorda gängade hålet som jag tror finns på alla 900karosser. Har för mig att det satt i den skruv man lossar när man tar ur motorn. Lite onödigt vetande kanske om fästena men dem är inte så vanliga.

    Och vad jag vet så har väl 89orna Lh 2,4. Det har den jag har iallafall.och även andra 89or jag sett.

    Ska bli spännande att följa detta projekt. Kan även tyvärr tilläggas att aero88an jag hade är skrotad då järnmasken trivts för bra.Men den rensades helt ren innan skroten. men den gick utav bara helvete på sjön i fjol. 🙂

    Kom på nu att det var nog även ac i den men den tror jag jag tog bort.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #183295
    henrikg
    Deltagare

    @saab putte wrote:

    Trevlig vagn du fått tag på.

    Jag har haft en aero88 med kat och lh2.2. En silvermetallic med allt utom ac. samt några extrafästen som satt på båda sidomotorfästena. På högra sidan en bygel som satt över hela fästet,typ nått skydd, om kudden spricker så ska inte motorn lyfta sig för mycke.Och på vänstra sidan satt ett stag från motorfästet,ner i fjädertornet, i det färdiggjorda gängade hålet som jag tror finns på alla 900karosser. Har för mig att det satt i den skruv man lossar när man tar ur motorn. Lite onödigt vetande kanske om fästena men dem är inte så vanliga.

    Och vad jag vet så har väl 89orna Lh 2,4. Det har den jag har iallafall.och även andra 89or jag sett.

    Ska bli spännande att följa detta projekt. Kan även tyvärr tilläggas att aero88an jag hade är skrotad då järnmasken trivts för bra.Men den rensades helt ren innan skroten. men den gick utav bara helvete på sjön i fjol. 🙂

    Kom på nu att det var nog även ac i den men den tror jag jag tog bort.

    Ok! Bra info! Då är det bara 88B som är frågetecken. Du sparade inte styrlådan och spridarna? (vet inte vad som skiljerpå spridarna, men olika nummer har dom)

    Bilen funkar ju nu, men om man skulle vilja ha ett bränslechip så vill man ju inte röra originallådan 🙂

    Mvh
    Henrik

    #183298
    saab putte
    Deltagare

    Jodå allt finns kvar, spridarna från den såg lite annorlunda ut faktiskt, dem ser ut som dem vanliga, beiga eller vad det är för färg men sitter ett förlängt sprutmunstycke på dem så dem sticker ner säkert 10mm längre ner i insuget. Faktiskt aldrig sett sådana förut. Spridarna har jag för mig hade samma nummer,har inte möjlighet å kolla detta just nu,då dem sitter i min t8 som är bortställd.Men ska kolla detta när jag får hem den. Spridarna ser nästan ut som sprutänden på en kallstartventil.

    Bränsleboxens nummer kan du få här.
    0 280 000 538
    75 36 709

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #183319
    henrikg
    Deltagare

    @saab putte wrote:

    Jodå allt finns kvar, spridarna från den såg lite annorlunda ut faktiskt, dem ser ut som dem vanliga, beiga eller vad det är för färg men sitter ett förlängt sprutmunstycke på dem så dem sticker ner säkert 10mm längre ner i insuget. Faktiskt aldrig sett sådana förut. Spridarna har jag för mig hade samma nummer,har inte möjlighet å kolla detta just nu,då dem sitter i min t8 som är bortställd.Men ska kolla detta när jag får hem den. Spridarna ser nästan ut som sprutänden på en kallstartventil.

    Bränsleboxens nummer kan du få här.
    0 280 000 538
    75 36 709

    Ok! Jag ska se om jag kan få mer info ifrån en bekant som jobbat med LH-systemet. Kanske kan ge lite ljus i detta, men nu har ju fått info ifrån flera håll att alla har LH2.4 i 88B/89 så det är nog bara min bil som är udda.

    Mvh
    Henrik

    #183400
    henrikm
    Deltagare

    Hej,

    ännu en fin bil du skaffat dig!
    Jag har två stycken T16 -88b, båda har LH-2.4.

    Mvh

    Henrik

    #183408
    henrikg
    Deltagare

    @HenrikM wrote:

    Hej,

    ännu en fin bil du skaffat dig!
    Jag har två stycken T16 -88b, båda har LH-2.4.

    Mvh

    Henrik

    Jo man behöver ju en riktig fin Aero 🙂

    Oki, jo det är ju bekräftat nu med LH-systemet.. Min bil är annorlunda.. På gott och ont… Suck.

    //Henrik

    #183546
    henrikg
    Deltagare

    Fick lite tid att tvätta bilen igår! Det var skönt att få bort smutsen och få fram lacken 🙂 Bilen ser ut att behöva en rejäl översyn med vaxning/polering, och det kommer på sikt. Ska bara fixa lite annat först.

    Bilen var byggd med 6:ans primär(!), kollar man i Verkstadshandboken så hade faktiskt MY88 T16 kat en växellåda med 6:ans primär: GM55602. Verkar som Saab ville ha en annan låda på provet för det satt en GM55704 låda i, som enligt spec sitter på MY90.

    Etiketten på motorn sitter kvar och visar att det är en bil som är byggd med USA-emissionskrav. Det kändes skönt att dom inte har byggt om hela ledningsnät utan att bilen byggdes som den är just nu.

    Motorbilder:

    Bakifrån (Raggartrappan borta just nu, men lite sugen på att sätta tillbaka den igen, vad tycker ni? Lite coolt är det ändå.)

    Inredning:

    Mvh
    Henrik

    #183548
    plankan
    Deltagare

    Den ser väldigt nice ut 😛
    och röd inredning är du jo redan van vid 😀

    😯 Men vart har du värmeskyddet till batteriet 😯

    #183549
    anderslindh
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Den ser väldigt nice ut 😛
    och röd inredning är du jo redan van vid 😀

    😯 Men vart har du värmeskyddet till batteriet 😯

    ja en sån är ju bra att ha 🙂

    http://www.tradera.com/Saab-99-900-Skyddsplat-for-batteriet-ny-NOS-auktion_301910_131042708” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #183550
    plankan
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    ja en sån är ju bra att ha 🙂
    http://www.tradera.com/Saab-99-900-Skyddsplat-for-batteriet-ny-NOS-auktion_301910_131042708” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Fat den där ser ut att vara till sugisbilarna 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 181 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng