Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

• Detta ämne har 180 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-16 20:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 181 totalt)
  • Författare
    henrikg
    Deltagare

Hej!

Det flesta av er vet säkert att jag har en T8 special i bra bruksskick och ett idiotprojekt till trubbnos-aero (se signatur annars). Jag köpte T8:an i december 2004 då suget efter en snygg 900 blev för stor, och hade jag vetat allt jag vet nu om det fantastiska KE-Jetronic så skulle jag nog inte köpt mig en T8 special, jag skulle väntat på att hitta en Aero. Även fast min T8 har fungerar väldigt bra alla år och är fantastisk att köra (förutom lite för hög bränsleförbrukning vid aktiv körning) så har ändå Aero alltid lockat. Och detta var ju förstås anledningen till att jag köpte trubbnos-aeron 2005 och trodde att jag skulle få ordning på den relativt snabbt. Fram tills nu så har jag ju haft bägge, men denna epok har nu nått ett slut. Jag har beslutat mig för att sälja T8:an… 😥

Varför? Givetvis skulle jag aldrig kunna sälja den om jag inte haft något annat att åka i, min trubbnos är ju inte klar på flera år till! Vad är det då som lockar istället? Jo, en vän till mig har länge haft en bil som jag varit intresserad av, men som inte varit till salu. När han nu tvingades sälja den av personliga skäl så slog jag till! Bilen i fråga är en helt rostfri, aldrig vinterkörd Saab 900 Aero -88b! 🙂 Bilen började sin bana som provbil på Saab där den gick ett 50.000 miles emissionsprov på rulle i emissionslabbet (~8000mil) med en växlingsrobot som skötte växelspaken, detta för att se hur avgasvärden försämras över tiden enligt ett väldefinierat körschema.

Bilen såldes sedan till min vän som körde den 3700mil innan den ställdes av och aldrig kom ut igen, och nu har den alltså totalt gått 11700 mil, men bara 3700 i verklig trafik på sommaren, och det syns verkligen på karossen.

Har lite saker som måste ses över då den stått still mååånga år i varmgarage, men planen är att den kommer ut på vägarna till sommarsäsongen. En första teaser kommer här, resten presenteras när bilen är iordninggjord, tvättad, polerad etc.

http://www.geting.se/viewimage/image/296215-aero88.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

Planen är helt original, ev. med 16″ Aero ifrån T8:an. Efter diskussionerna om vingar i mina andra tråd så kan jag säga att vingen är tänkt att bibehålla den lilla eftersom denna bilen har ett helt annat värde än min total-renoverade trubbnos-aero ( som ska få stora vingen, den är ju ändå inte 100% original efter allt som gjorts med den).

T8:an ska besiktigas i slutet av April och så fort Aeron är besiktigad och igång så kommer det ut en säljes annons..

Mvh
    Henrik

Beeos
    Deltagare

Amen Henrik! Vilken vagn du hittat!
    Vi väntar med spänning på fler bilder och mer info!

t16s
    Deltagare

detta kommer jag att följa,,,rena lyxen att få ta över en sån bil ju 😀 …..svart är ju rätta färgen med ju 😎

förresten angående min SRS lampa så blinkar den still….nåt vi kan fixa nån framtid???? ska du till knutan???

saabaero
    Deltagare

Näää, int ä ja nå avundsjuk int 🙄

Men hur f.n tänkte Saab när man tog en Aero med skinn till ett sånt prov ❓

henrikg
    Deltagare

@Beeos wrote:

Amen Henrik! Vilken vagn du hittat!
    Vi väntar med spänning på fler bilder och mer info!

Ungefär vad jag känner också, har inte riktigt kommit ner på jorden ännu 🙂 Är inte aaalls sugen på att börja mecka med den, men verkar bli först i påsk.

Men den som väntar på något gott.. 🙂

/Henrik

henrikg
    Deltagare

@andreaz_82 wrote:

detta kommer jag att följa,,,rena lyxen att få ta över en sån bil ju 😀 …..svart är ju rätta färgen med ju 😎

förresten angående min SRS lampa så blinkar den still….nåt vi kan fixa nån framtid???? ska du till knutan???

Riktigt skönt att den var svart faktiskt. Silver har jag ju en Trubbnos och Ordoardogrå Aero är, om jag får säga det, lite tråkig eftersom
    alla T8 special ser likadana ut så tror ju folk att man kommer med en sådan.. Svart är perfekt helt enkelt 🙂 Kontrasten Aeropaket mot svart är också något otroligt snyggt 🙂

/Henrik

henrikg
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Näää, int ä ja nå avundsjuk int 🙄

Men hur f.n tänkte Saab när man tog en Aero med skinn till ett sånt prov ❓

Jadu 🙂 Ganska ofta provbilarna är full-specade tycker jag. Eftersom någon sitter och väljer och inte betalar för bilen
    så tar dom väl det bästa kanske 🙂 Bilen har AC också så den har alla tillägg som gick att få 🙂

Option på Aero-88: Skinn, AC, metalliclack samt katalysator (88A).

Iofs så var ju min Aero -85 med plysch och utan AC 😉

/Henrik

andersson__
    Deltagare

88b är det väl som har kat? 88A utan.

Fin bil du hittat henrik! Den hamnar hos helt rätt ägare 🙂

Mvh

henrikg
    Deltagare

@andersson__ wrote:

88b är det väl som har kat? 88A utan.

Fin bil du hittat henrik! Den hamnar hos helt rätt ägare 🙂

Mvh

Hej!

Korrekt, 88b har LH2.2 och katalysator, dock har den ju inte dom hårda avgaskraven 🙂 Jag tycker därmed att en 88b borde klara avgasdelen ganska
    mycket lättare eftersom den har ett modernare styrsystem men dom gamla kraven…

Jag måste säga att jag var livrädd att den skulle hamna hos någon som inte vårdade den till 100%, men det är omhändertaget nu kan jag lova 🙂

Mvh
    Henrik

turbocab
    Deltagare

Underbar vagn Henrik, den hamnade helt rätt också. Man undrar ju vilka mer goa Aeros som lurar hemma hos folk i stan? Ska bli nice se den live och känna lite. Ett foto bredvid min gula vore ju på sin plats också, två udda provvagnar samlade.

Är det inte LH2.4 om vi skall vara noga? Eller finns 2,2 med kat? Har för mig det blev 2,4 när katen kom. Min Cherry Aero var ju 88B med kat också, och för er som undrar så går dom nåt så in i helvete, det verkar inte som original T16 katen gör så mkt alls effektmässigt vid trim. 😛

henrikg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Underbar vagn Henrik, den hamnade helt rätt också. Man undrar ju vilka mer goa Aeros som lurar hemma hos folk i stan? Ska bli nice se den live och känna lite. Ett foto bredvid min gula vore ju på sin plats också, två udda provvagnar samlade.

Är det inte LH2.4 om vi skall vara noga? Eller finns 2,2 med kat? Har för mig det blev 2,4 när katen kom. Min Cherry Aero var ju 88B med kat också, och för er som undrar så går dom nåt så in i helvete, det verkar inte som original T16 katen gör så mkt alls effektmässigt vid trim. 😛

Trodde det var LH2.4 tills för 1 timme sen när jag kollade siffrorna mot tabellerna jag har 🙂 Det fanns LH2.2 med kat och det verkar jag ha. Vet du till 100% att du hade LH2.4 ?

Se listan här: LH2.2 finns med och utan kat, och LH2.4 bara med kat
    http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

//Henrik

plankan
    Deltagare

Då kör vi på år 2015 till din projektbil då el………………………. 😆
    (Just kiddn)

henrikg
    Deltagare

@plankan wrote:

Då kör vi på år 2015 till din projektbil då el………………………. 😆
    (Just kiddn)

Yeye! Man ska inte stressa vettu 😉 Jag tror nog att det kommer röra sig rätt fort framåt ändå, vi har gjort mycket på trubbnosen och det flyter på rätt bra tycker jag 🙂

saabaero
    Deltagare

Motorstyr i og900T16 är en härlig röra 🙂
    Eftersom det är en provbil kan provet gjorts för någon annan marknad som t.ex. USA som på den tiden hade dom strängaste avgaskraven.
    Finns det några andra tecken som tyder på att det är en US-bil i botten ?

anderslindh
    Deltagare

Sjukt! Grymt snygg den där du! Helt paff här nere i skåne, finns det såna bilar kvar!? :O

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 181 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng