Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 181 totalt)
  • Författare

@plankan wrote:

@Anderslindh wrote:

ja en sån är ju bra att ha 🙂
      http://www.tradera.com/Saab-99-900-Skyddsplat-for-batteriet-ny-NOS-auktion_301910_131042708″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Fat den där ser ut att vara till sugisbilarna 😉

aah. my bad!

Snygg bil henrik! Lite lädervård där så blir det nog super också! gött att allt är så oslitet iom andelen mil på testet 😀

april 11, 2011 kl. 09:45 #183556

@Anderslindh wrote:

@plankan wrote:

@Anderslindh wrote:

ja en sån är ju bra att ha 🙂
        http://www.tradera.com/Saab-99-900-Skyddsplat-for-batteriet-ny-NOS-auktion_301910_131042708″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Fat den där ser ut att vara till sugisbilarna 😉

aah. my bad!

Snygg bil henrik! Lite lädervård där så blir det nog super också! gött att allt är så oslitet iom andelen mil på testet 😀

Tack 🙂 Bra försök där iallafall! Faktum är att jag har skyddsplåten i fint skick också, det är batteriet som för tillfället är för stort så den fick inte plats 🙂

Lädervård ligger också med i planeringen 🙂

Mvh
        Henrik

april 11, 2011 kl. 12:46 #183559

Ser ju djäkligt bra ut. Värmeplåten under fördelaren avslöjar ett lugnt liv, och ser det så ut så brukar det inte vara mkt rost nånstans alls. Härligt!!

Vad betyder byggd för USA krav? Kat såklart, men är även laddet något nedreglerat för att passa oktantal där borta? Jag har ju minst en box där det står USA i, i min cabbe tex, och den var ju inte direkt herrejösses kul innan jag skruvade lite.

april 11, 2011 kl. 13:42 #183560

@Turbocab wrote:

Ser ju djäkligt bra ut. Värmeplåten under fördelaren avslöjar ett lugnt liv, och ser det så ut så brukar det inte vara mkt rost nånstans alls. Härligt!!

Vad betyder byggd för USA krav? Kat såklart, men är även laddet något nedreglerat för att passa oktantal där borta? Jag har ju minst en box där det står USA i, i min cabbe tex, och den var ju inte direkt herrejösses kul innan jag skruvade lite.

Ungefär så jag tänkte också! Den ser väl ut vad man kan förvänta sig av 12.000 ”snälla” mil. När det gäller US-kraven så är det ju styrsystem och avgasefterbehandling, dvs LH 2.2 med kat (och allt vad det innebär i form av styrbox, spridare, bränsletrycksregulator etc), och katalysator på bilen. Jag kan inte
            se att det skulle finnas någon speciellt APC-box för US-bilarna, numret på min stämmer överrens med 900T16/160hp som finns på 900aero.com.

Mvh
            Henrik

april 14, 2011 kl. 04:55 #183693

Se där, en sån pärla! Skinnet ser ju faktiskt ut att vara orört, så roboten visste väl att vara varsam med grejorna (jag vet,kass humor såhär dags). Det här med styrsystemet bådar för intressant informationsletande.

I min apc står det också USA på en lapp, och enligt särskild info (som du Henrik känner till) har motorn ”US-krav”. Tydligt är alltså att nån slags skillnad torde föreligga. Vore intressant att veta just vad som skiljer, och vilka komponenter som kanske är annorlunda… Hoppas du kan bringa klarhet i dessa frågor för din egen vagn. Smått avis, och just bilar med sån här historia tycker jag är extra tilltalande. Stort grattis!

Mvh Isak

april 14, 2011 kl. 06:19 #183697

@Turbocab wrote:

Vad betyder byggd för USA krav? Kat såklart

Skulle inte förvåna mig om det är något som kan vara relaterad till vilken delstat den kanske varit tilltänkt.
                Inte att förglömma att varje delstat i USA har sina helt egna avgaskrav.

april 14, 2011 kl. 09:11 #183707

@Esak wrote:

Se där, en sån pärla! Skinnet ser ju faktiskt ut att vara orört, så roboten visste väl att vara varsam med grejorna (jag vet,kass humor såhär dags). Det här med styrsystemet bådar för intressant informationsletande.

I min apc står det också USA på en lapp, och enligt särskild info (som du Henrik känner till) har motorn ”US-krav”. Tydligt är alltså att nån slags skillnad torde föreligga. Vore intressant att veta just vad som skiljer, och vilka komponenter som kanske är annorlunda… Hoppas du kan bringa klarhet i dessa frågor för din egen vagn. Smått avis, och just bilar med sån här historia tycker jag är extra tilltalande. Stort grattis!

Mvh Isak

Tjenare!

Tackar 🙂 Faktum är att dom monterade ur högerstolen när roboten var på plats så därför har den klarat sig så bra 😉 Vart står det US på din APC-box? Är det på utsidan eller insidan? Var det inte så att US hade lägre effekt med katten? 160hk vs 175hk. Det skulle isåfall förklara US-markeringen eftersom den senare levde vidare på EU-marknaden med kat.

@plankan wrote:

Skulle inte förvåna mig om det är något som kan vara relaterad till vilken delstat den kanske varit tilltänkt.
                  Inte att förglömma att varje delstat i USA har sina helt egna avgaskrav.

Jag tror mig aldrig ha hört att Saab skulle haft olika avgaskrav för olika delstater, normalt så följer man ju den hårdare (Kalifornien) och låter alla delstater få samma. Eftersom det bara finns en motorbeteckning för US tyder på detta också.

Mvh
                  Henrik

april 26, 2011 kl. 10:23 #184005

Bilen fick lite ompyssling under påskhelgen 🙂 Bromsarna har fått sig en översyn och ”rätt” fälgar har kommit på, tillsammans med stereo och tillbehörsratt. I veckan kommer samtliga vätskor att bytas ut samt bilen åker in på rekonditionering, utvändigt och invändigt 🙂

Jalusiet är på igen och jag tycker det sitter rätt bra med tanke på bilens ålder och att det har suttit där sen bilen var ny i stort sett, är fortfarande tveksam hur snyggt det egentligen är, men det är coolt och hör 80-talet till 🙂

Lite bilder kommer här, ursäkta den dåliga kvaliten:

Sen blir det besiktning och slutligen bara att njuta 😉 Får försöka boka in några träffar i sommar så bilen får röra lite på sig.

T8:an togs ut också, och den bilen går riktigt bra på vägen, underbar bil att köra och mycket roligare än de flesta 900:or jag kört. Tar emot att sälja den, men vi kommer inte att skänka bort den iallafall, massor som är nytt och bytt på den. Mer om det på sikt när den svarte är ute på vägen. Kommer lägga in en säljes annons på 900klubben/STCS/Saabklubben innan jag lägger upp på blocket iallafall.

Mvh
                    Henrik

april 26, 2011 kl. 10:37 #184006

Man är ju inte avis iaf 🙁

april 26, 2011 kl. 12:45 #184012

@Beeos wrote:

+1 😉 ohh så fin den är redan nu tänk hur den kommer att se ut efter en rekond 😉

Mvh Nisse

april 26, 2011 kl. 17:47 #184018

riktigt jävla fin!!

skinnklädseln ser riktigt fin ut 🙂 ja träffar får du boka in några.. ..hade varit trevligt så kunde vi kanske nollställt min SRS lampa samtidigt kanske 😕

hälsn. Andreas

april 26, 2011 kl. 20:37 #184030

@longjohn61 wrote:

@Beeos wrote:

+1 😉 ohh så fin den är redan nu tänk hur den kommer att se ut efter en rekond 😉

Mvh Nisse

Tack 🙂 Jag hoppas det blir bra! Sitter som på nålar nu och väntar på att allt ska vara klart inkl. besiktning. Sitter och börjat fila på säljesannons på T8:an också. *snyft*. Vi har dokumenterat i stort sett allt så man ser nu i efterhand hur dyrt det är att glida runt i en gammal 900:a 🙂

@andreaz_82 wrote:

riktigt jävla fin!!

skinnklädseln ser riktigt fin ut 🙂 ja träffar får du boka in några.. ..hade varit trevligt så kunde vi kanske nollställt min SRS lampa samtidigt kanske 😕

hälsn. Andreas

Jag ska kolla på det och återkomma 🙂 jag minns inte nu, men vet du med dig att du har löst problemet med SRS då? Tänker bara så att om vi släcker lampan så kommer den tillbaka direkt ❓

Mvh
                            Henrik

april 26, 2011 kl. 20:38 #184031

@Beeos wrote:

Du har ju en jättetrevlig Aero du också! Och du ska ha kvar raggartrappan så vi kan ha en egen sub-klubb för förare med raggartrappa 😆

Tror säkert Turbocab och plankan vill vara med också 🙂

Mvh
                              Henrik

april 29, 2011 kl. 16:47 #184097

Nu är alla vätskor bytta på Aeron och bilen är inne på rekond 🙂 Besiktning på torsdag nästa vecka!

T8:an gled igenom besiktningen denna vecka med blankt papper 🙂 Bytte lambdasond på den strax innan för att få bukt på den något höga bränsleförbrukningen och det verkar har gjort effekt. Nu är allt som det ska igen 🙂

/Henrik

april 29, 2011 kl. 19:33 #184102

@henrikg wrote:

Bytte lambdasond på den strax innan för att få bukt på den något höga bränsleförbrukningen och det verkar har gjort effekt. Nu är allt som det ska igen 🙂

/Henrik

Jamen då kan du jo inte sälja den nu 😆

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 181 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.