Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)
- Detta ämne har 180 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-16 20:16 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Tack!!
Turbocab har rätt, projekten lär inte gå snabbare nu 🙂 Så målet nu får väl vara att silver-aeron ska vara klar tills Isaks student? 🙂 Nej det måste gå fortare än så, vi får se framöver hur man lyckas klämma in schemat.
Som en start så kunde jag inte låta bli att köpa dessa leksaksbilar till honom: 🙄

😉
Dags att skriva något här kanske.. Bilen är uttagen för säsongen men inte så mycket att säga egentligen. Den har varit startad ett par gånger i vinter och nu är den ute på vägarna igen. Målet för i år är att se över kopplingen, den var inge vidare redan när bilen ställdes av innan sin 12 års vila, rejält hård är den men tar annars bra. Har bytt oljan två gånger utan någon större förändring. Vad tror ni? Huvudbromscylindern eller slavcylindern? Byter kanske bägge när man ändå håller på..
Mvh
HenrikLika fin som vanligt!
Den går tyngre än normalt eller? Tycker 900 har ganska tungtrampad koppling även när allt är nytt 😛
Jag tror mer på slaven, brukar kunna rosta satan invändigt vilket brukar sluta med att den blåser o-ringar och bromsvätksa börjar spruta överallt. Hände mig på en bil för inte så längesen. 😀
Sjukt snygg henrik!!
Slaven, håller med. Min vita gamla cabbe hade typ jordens rejskoppling och i min oerfarenhet på den tiden så trodde jag alla Saab Turbos hade så hårda tuffa grejor. När slaven byttes pga läckage så blev plötsligt kopplingen helt slapp igen och jag tänkte ”aha, det var inte normalt innan….”. Så pröva det, men lite segt mecka runt för mkt där på en orörd bil kanske…Men jag skulle inte bli jätteförvånad om du får haveri på den, den där trögheten sliter.
Det KAN vara så att det är den gamla typen av slavcylinder, där 2 o-ringar tätar i cylinderväggarna.
Den modernare har samma typ av tätning som det finns i bromcylindrar, en tjock gummiskrapring som täcker hela insidan av cylindern i bakkant.
Monterade en egenrenoverat sådan cylinder i helgen på en vanlig standardkoppling, den blev sagolikt mjuk och behaglig.
Tar man sig tid och putsar till slaven och monterar nya tätningar så blir det rätt lyxigt gott att köra sen!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Låter på er som ni alla tror på slavcylindern 😉 Får väl börja med den då och se om det hjälper, men det får bli i juni/juli någongång.
Jag kör ju rätt många mil i veckan i en 900S -91 där kopplingen iofs börjat slira, men pedalen är sjukt mycket mjukare än den svarta så ja, den är definitivt inte ”normal” 🙂
@Esak wrote:
Lång historia ang koden, tell me more! Har en Alpineenhet som satt i bilarna för svensk marknad, men ingen kod.
Gammalt inlägg, läser igenom min tråd 🙂 Satt dom i 9000? Jag kan fixa fram koder för ng900 samt 9000 MY90-98 via mina gamla kontakter på världens bästa biltillverkare (dock inte US/CA bilar)
Mvh
HenrikFår putta lite på min gamle tråd 🙂 Bilen lever ett ganska stillastående liv, 100 mil än så länge sedan denna tid förra året. I veckan som gick så startade bilen hemskt dåligt och bara bluddrade, men visade sig gå OK utan LMM inkopplad. Ny LMM monterad och nu går den fint igen, men känns konstigt att den bara lägger av sådär efter att ha stått still i ~2 månader.
Ska försöka få ut den lite mer och köra lite..
Bild ifrån i Juni på ”Trionic Meet” i Trollhättan (kom dock lite sent efter att slitit hela förmiddagen med att få in en lyx-plyschstol på passagerarsidan + barnstol)
//Henrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.