Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

Detta ämne innehåller 19 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-11 09:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

nisset16
    Deltagare

Hej alla glada,

Känner att de börjar bli dags för en projekttråd gällande en ”ny” Saab jag inhandlat.

Bakgrund:
    Jag har sedan tidigare en Saab 900 Turbo16 Cab från 1987 i kulören cirrusvit (153) med Bokhara skinn i vinrött. Den bilen inhandlades redan 2012 och har sedan dess rullat varje sommar i finväder och har steg för steg blivit till en riktigt fin bil under en rullande renovering. Svensåld och inregistrerad redan 1987-01-20. De började dock klia i fingrarna, och suget efter något mer projektliknande har länge tilltagit. De känns lite som att min fina cab ska få vara en oskruvad originalbil så länge som möjligt.

Då objekt skulle letas har lyktan lyst åt de norra inlandet (då jag själv bor i Sundsvall efter kusten och vet hur illa dessa bilar far av vägsalt). Efter att kikat på flera bilar så föll resultatet på bilen som tråden ska handla om, en Saab 900 3dr ifrån 1985 i samma vita kulör som min andra!
    Så långt allt gott, och trots sitt absoluta snik-utförande med enkelförgasare och avsaknad av allt i utrustning (inte ens servo eller plysch på dörrsidorna) vart jag kär.

Just ja, de finns ett ”fel” till; Ratten sitter på fel sida!
    Lollo började nämligen sitt liv som lantbrevbärarbil i Mjällom hos Ture Nyberg. På den här tiden hade statliga postverket inga tjänste eller förmånsbilar, utan man fick som lantbrevbärare stå för bil själv. Ersättning utbetalades sedan i form av mil och bilersättning. Förmodligen har Lollo´s avsaknad på finneser något att göra med det, Ture önskade ett lågt inköpspris! De enda extra är eftermonterad elektrisk fönsterhiss, samt fjärrljus av Hella-typ.
    I slutet av 1986 hade hon rullat på långt, riktigt långt för sin korta livstid (typ 15000mil). Ture kände då att de var dags för något nytt, och inhandlade en ny 900; med face liftad front och insprutningsmotor.
    Gustaf Gerdin och hans fru Essy från Junsele letade bil. De vill ha något nytt och fräscht till vettig penning. De hade nyss gått i pension efter 65 levda år då Lollo kom till försäljning. Priset var rätt med de många milen, och en högerstyrd bil höjde knappast köpeskillingen. Sagt och gjort, de vart med 900:a!
    Hos Gustaf och Essy skulle hon sedan bo ända till 2018. Gustaf gick bort 1997 och bilen skrevs över på frun. Då Essy idag är 97-år gammal är det längesedan hon körde bil, men Lollo har fått stå torrt och fint och med kapell i varmgaraget i villan. Hon kom våren 2018 till en bilhandlare i stan, via en bytesaffär till Härnösand för att slutligen hamna hos mig.
    De har inte sparats på krutet av handlaren: De vart en uppfräschning med helrekonditionering, komplett service av motor, genomgångna bromsar m.m.
    Hanngrens sadelmakare lagade förarstolen, som på klassiskt Saab manér tappat ”fjädringen”.

Se nedan bild på henne från avhämtnings-dagen. Hon stod ute men startade så fint trots minusgrader. Får första gången på länge fick hon sina 165:or skiftade till dubbdäck.
    PS: Pappas super-fina 900i 4dr från 1986 fick ta oss dit DS.

MVH Nils

IMG_0216

Bilagor:

Regin
    Deltagare

Ahh, se på den –
    en till med ratten i fel sida 🤗

Vad är planerna med denne då 😊 ??

Va kul!
    Bilen såg väldigt fin ut i annonsen!
    Grattis!

Janne Hagnell
    Moderator

Härligt! Körde själv högerstyrt åt Kungl postverket på 80-talet, bla 99. 👌🏻
    Köpte småningom en egen högerstyrd bil av en annan fd lantbrevbärare. Det var en Golf 1 Diesel. Tråkigaste bil jag någonsin ägt.😴

nisset16
    Deltagare

Ahh, se på den – en till med ratten i fel sida
    Vad är planerna med denne då ??

Japp, dock ingen engelska på denna 🙂
    Först blir det konvertering till vänsterstyrt, samt servo. Får se sedan vad som fortsätter att förfinas!

nisset16
    Deltagare

Va kul! Bilen såg väldigt fin ut i annonsen! Grattis!

Tack, det känns bra!
    Finns självklart saker att förbättra, men har inte kunnat förvänta mig mer avseende skick på en 33 år gammal dam 🙂

nisset16
    Deltagare

Härligt! Körde själv högerstyrt åt Kungl postverket på 80-talet, bla 99. Köpte småningom en egen högerstyrd bil av en annan fd lantbrevbärare. Det var en Golf 1 Diesel. Tråkigaste bil jag någonsin ägt.

Härligt, de kändes knepigt att sitta på fel sida då jag körde hem den. Men man vande sig ganska snabbt 🙂
    Nu har jag en komplett donator, så denna ska få gå vägen mot de vänsterstyrda.
    Passar på med servomontage samtidigt (så tjejen också vill köra när de är klart!)

Golf 1 diesel låter inte särskilt piggt, Lollo med sin H-motor samt förgasare låter som rena racern i jämförelse 😉

• Det här svaret redigerades 4 dagar, 2 timmar sedan av .

nisset16
    Deltagare

Vi fortsätter framåt!
    Här nyss hemkommen (hon kommer dock få bo i ett annat garage, då detta redan är fullt…)

IMG_0219

Efter den skitiga färden på E4 var hon väl värd en tvätt på småtimmarna:

IMG_0220

IMG_0221

Sambon fick åka ståndsmässigt hem från jobbet 😉

IMG_0223

IMG_0224

Bilagor:

Mathias
    Deltagare

Kul att läsa!

”Bara en mamma kan älska ett sådant barn”, ta Inte illa vid 😉.
    Appropå att köra högerstyrd, min morbror köpte en högerstyrd som ungdom som han berättade om.
    Han sa vid ett tillfälle; ”Det var jättebra med högerstyrd…. en gång. När vi deltog i bilrally och skulle köra med högra hjulparen på en planka”
    Morbror vann den grenen.

Det som är uppenbart är hur svårt det börjar bli att få tag på fina objekt vilket gör att de som var helt ointressanta för 10 år sedan nu går till entusiaster som bevarar dessa för eftervärlden.

En eloge till Er!

Mvh

Mathias

Regin
    Deltagare

Dra mig baklänges, är det org skyltarna som sitter på:
    IMG_0224-1

Dom som annars inte håll något vidare …. ??

Bilagor:

nisset16
    Deltagare

Kul att läsa!
    ”Bara en mamma kan älska ett sådant barn”, ta Inte illa vid. Appropå att köra högerstyrd, min morbror köpte en högerstyrd som ungdom som han berättade om. Han sa vid ett tillfälle; ”Det var jättebra med högerstyrd…. en gång. När vi deltog i bilrally och skulle köra med högra hjulparen på en planka” Morbror vann den grenen.
    Det som är uppenbart är hur svårt det börjar bli att få tag på fina objekt vilket gör att de som var helt ointressanta för 10 år sedan nu går till entusiaster som bevarar dessa för eftervärlden.
    En eloge till Er!
    Mvh
    Mathias

Hahaha, gällande att vara mamma till denna så kan jag hålla med; man BÖR vara entusiast för att orka. Men jag ser de som du själv nämner och byter hellre delar än svetsar rost. Sen var denna även ”rätt” för mig gällande färg, antal dörrar o.sv. Vitt gör sig väldigt bra (men de kräver att skicket är gott, rost syns ju såklart direkt).
    Vi får se när jag får ihop det om de var lyckat, tack för att du hejjar på!

nisset16
    Deltagare

Dra mig baklänges, är det org skyltarna som sitter på:

Dom som annars inte håll något vidare …. ??

Jajjamen, hur fränt är inte det?!
    Oftast är de (som du skriver) oftast bara skrot kvar av dem plåtarna, men då bilen stått så pass länge är de nästan som en tidskapsel över de mesta.
    Emblemen ”Saab / Scania” på huv och skuff är inte heller bytta, men i mkt gott skick. De är ju också ovanligt!

Regin och ni andra som ”har koll”; Ska de ”S” märket sitta på luckan? De verkar ha varit där länge, och jag har en broschyr från 1985 som beskriver färgsättning mm på följande modeller: Saab 900, Saab 900 S, Saab 900i samt Saab 900 Turbo.
    Kan de vara så att de har suttit där sen ny?

redigerat_S_

Trevlig helg på Er!

• Det här svaret redigerades 3 dagar, 18 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 dagar, 18 timmar sedan av .
    Bilagor:

nisset16
    Deltagare

Vi går raskt vidare, man måste ju få planera och spåna lite!
    Var i helgen i Sthlm och såg Magnus Uggla på Göta Lejon som förövrigt kan rekommenderas.

Via blocket annons hade jag sett ett par Super Inca, som jag tycker passar bra gamla trubbar. Möte stämdes med en trevlig säljare ute på Drottningholm som hade haft dessa på sin 900 Turbo 1986. Glad i hågen in med dem i bagaget och beger mig hemåt.
    Först hemma ”lyfte jag på locket”; styrpinneshål ska de ju inte vara!
    Ridå, de är 4×108 istället för 4×114,3 som behövs. Vill nån byta så är jag på!
    De har legat länge i hans förråd, skicket är bra tycker jag.
    Hade ingen aning att de var Cromodora som tillverkade dessa. Dessutom breda (nåja med 80-talsmått mätt) med sin 6″ och aggressiva offset på et33.

IMG_0240

Bilagor:

Morten S.
    Moderator

Den ser riktig så fin ut! Hvor mange mil har den gått nå?
    Hadde selv en engelsk 900SE (T-16) et par år.
    Syntes det gikk helt fint å kjøre med høyreratt.
    Dessuten fikk jeg ha bilen alene 🙂 Fruen ville ikke kjøre den…

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

nisset16
    Deltagare

Den ser riktig så fin ut! Hvor mange mil har den gått nå? Hadde selv en engelsk 900SE (T-16) et par år. Syntes det gikk helt fint å kjøre med høyreratt. Dessuten fikk jeg ha bilen alene 🙂 Fruen ville ikke kjøre den…

Hej Morten!
    Den är faktiskt riktigt fin, den har idag rullat 20700mil (så alltså 5000mil på 31 år) och jag tror inte den gått vinter sedan 1986!
    Där har du en poäng, man skulle få ha den ifred som högerstyrd. Men de blir iallafall vänsterstyrt framöver 🙂
    Har haft en 900 Gli 1984 tidigare, och även den saknade servo och jag önskar ha det på denna.
    Så när jag ända ska isär med så mkt så gör jag konverteringen samtidigt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.