Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 228 totalt)
  • Författare
    nisset16
    Deltagare

Hej!
    Den är ju så fräsch under att den utöver Mamma också kan älskas av Mamma och närmast sörjande.
    Vita bilar med lite puta och rätt fälgar är mumma. Snik eller ej!.
    Finns det några 16″ saaborginal med 4*114,3?
    Bra jobb för övrigt, kämpa på!
    Mvh
    Mathias

Hahaha, närmast sörjande 😀
    Ja vitt är snyggt, men kräver som du nämner puts och ”rätt” skick.
    Tyvärr finns de inga original 16″ med 4×114,3 tyvärr, och de Super Inca i 15″ som jag köpte var 4×108 så de funkar inte heller.
    Tanken med denna var ju just att den skulle få modifieras utan dåligt samvete, så kanske blir eftermarknads. Även där är utbudet begränsat med denna bultcirkel.
    Känns lite som att jag räddar denna då den är fula ankungen i och med högerstyrningen.

MVH Nils

• Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av .

Det finns 17 tummare!

Bytes "17 hjul passande 99/90/og900 -87

Ibland kan man komma över omborrade 16-Saabfälgar oxå!

• Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av .
    nisset16
    Deltagare

Det finns 17 tummare!

Bytes ”17 hjul passande 99/90/og900 -87

<iframe width=”600″ height=”338″ title=’”Bytes ”17 hjul passande 99/90/og900 -87” — Svenska Saabklubben’ class=”wp-embedded-content” src=”https://saabklubben.se/forum/amne/17-hjul-passande-9990og900-87/embed/#?secret=NhqBfgXdYo&#8221; frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”NhqBfgXdYo”></iframe> Ibland kan man komma över omborrade 16-Saabfälgar oxå!

Har sett din annons men är ute efter mer ”tidstypiska” om de ska var eftermarknadsmodell.
    Jag har 16″ Aero med kant (omborrade) på caben. Men jag vill ju inte börja plocka grejer ifrån den…
    Vi får se hur de blir med fälgarna längre fram!

*Bonusbild* på 16″ Aero 4×114,3 inpressning 70,5 🙂

cab_2018

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Vad var det jag sa?

Vita bilar med lite puta och rätt fälgar är mumma. Snik eller ej!.
    Nu är väl ”lite puts” i underkant med tanke på den caben och skicket på fälgarna , supernice!

70,4, inte mycket gods kvar då eller?
    Är det ovala hål efter omborrning eller är det fyra nya?

Ronal eller Inca och 2 cm närmare backen skulle lyfta till en ny nivå på Lollo tycker jag!

Mvh

Mathias

Bilagor:

Ja… Jag har funderat på att göra dom lite mer 80-tal men jag tro jag låter dom vara….
    Det fanns faktiskt olika lackalternativ på Silverspoke (Ronal). Bla antracit med svarvad kant. Skulle sitta som en smäck på en vit bil!

• Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    nisset16
    Deltagare

Hej!
    Vad var det jag sa?
    <em class=”d4pbbc-italic”>Vita bilar med lite puta och rätt fälgar är mumma. Snik eller ej!. Nu är väl ”lite puts” i underkant med tanke på den caben och skicket på fälgarna , supernice!
    70,4, inte mycket gods kvar då eller? Är det ovala hål efter omborrning eller är det fyra nya?
    Ronal eller Inca och 2 cm närmare backen skulle lyfta till en ny nivå på Lollo tycker jag!
    Mvh
    Mathias

Jo du har rätt, håller med 🙂
    Caben är fin, men de är dags för nytt vax/lackskydd (jag behandlade den 2012 vid inköp senast) men de har hållt sig ”okej”…

Inpressningen är lugnt, känns som mkt gods kvar. 4 nya hål där ett hål blir vid styrpinnen för 4×108 om du förstår.
    Men funkar bra ioch med att dessa har fast bult och lös mutter.
    De svåra är att få någon att göra jobbet, jag har inte tillgång till maskinerna själv.
    Hursom, klart även Lollo ska rulla på fina skor i framtiden 🙂

nisset16
    Deltagare

Det fanns faktiskt olika lackalternativ på Silverspoke (Ronal). Bla antracit med svarvad kant. Skulle sitta som en smäck på en vit bil!

Ja jag har sett en sådan uppsättning monterad på någon bil. Smakligt men faktiskt trott att de var ”hemmapulat”.
    Gillar Super Aero också, men tycker de fungerar bättre på mörka/starkare färger än på vita bilar. De försvinner lite.
    Aero 16″ med mörkt centrum passar bra, men vill inte ha lika på de båda.
    15″ blir lite litet, och 17″ kan bli vulgärt. 16″ med 195/50-16 passar bäst (i mitt tycke) och förstör inte vägegenskaperna allt för mkt.
    Trots allt passar dessa bilar bäst med 195/60-15 om man ska vara ärlig.

Nedan en 1985 5dr T16 jag hade för nåt år sen. 15″ Aero ser ju också okej ut:

IMG_0825

Har kvar en uppsättning Turbo85 originalfälgar ifrån just denna 1985. Kanske börjar med dessa…
    Nedan monterade på en vinterbil som jag hade tidigare:

IMG_1037

Bilagor:

Ja, jag är av samma uppfattning ang. fälgar.
    På min gröna skulle jag vilja ha 16 x-eker (omborrade), passar bra på 4d tycker jag.
    På en Saab gör sig nog Saabiga fälgar bäst…
    Eller är vi bara förblindade som enusiaster…?

Mathias
    Deltagare

Hej!

Jag hittar inte länken till 17″ 114,3, någon som kan visa?
    Är det någon som har kort på en og 900 med 17″?
    Jag hade det på min 99 T16 för massa år sedan och det satt som en smäck. Sänkt, stenhårda dämpare och skalstolar.
    Hel…e vad hård den var! 😁

Jag tycker orginalfälgar gör sig bra men ibland tycker jag att ”vi” saabentusiaster är lite ”inskränkta” och kör det säkra spåret utan att jag själv gör något för att gå utanför boxen 😋.

Mvh

Mathias

nisset16
    Deltagare

Åter till arbetet!
    Ni kanske tror att jag varit lat, men faktiskt har både lördag samt söndag spenderats i garaget 🙂

Då jag sen start bestämt att styrningen ska hamna till vänster samt att servo ska monteras kom jag underfund med att de lättast görs med motor ur.
    Redan på veckans kvällar började delar plockas av.

Huv samt lyktor/-blinkers extraljus av:

IMG_0284

Luftburk m. tillbehör:

IMG_0285

Dränerat kylsystem samt borttagna slangar:

IMG_0291

Gaswire samt torkarmotor demonterad (blir en ersättning även av den ifrån en vänsterstyrd):

IMG_0319

IMG_0321

Nästa steg var frontplast, kofångare samt kylare (har en ”ny” som ser bättre ut, denna sparas även den som reserv):

IMG_0337

Jordpunkt på nedre kylarbalk hade inte kunnat se bättre ut:

IMG_0339

Kopplingsslang borta (den har ”tätats” så de inte ska komma in skit efter bilden):

IMG_0343_redigerad

Fortsätter i ny post då de börjar bli ett lite långt inlägg…

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Nu börjar det likna en Regintråd!👌🏻

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    nisset16
    Deltagare

Uppdaterar på om helgens bravader!

Nu börjar det te sig så här:

IMG_0347

Sen var de dags för en klassiker; den koniska låspinnen till växelstången.
    Som tur är så finns dessa nya på Orio, så har redan beställt en ersättare då man lätt pajar gängen när dessa ska ur.
    Denna brukar sitta nåt j**ligt och så var de även nu.
    Men med blod (bildligt talat) och mjukt våld kom den lös med lämpligt don.
    Bild på far som ”tog emot” donet på näsan som en projektil…
    Ser dock värre ut än vad de var, så alltid nåt!

laspinne_vaxelstang

IMG_0360

Då var de dags att kila ut i kallförrådet ( – 19, brrrr) och hämta in lyften!
    Här är det nära och självklart har jag även släppt på höger drivaxel, grenrör samt chokewire o.sv. men missade att fota dessa moment:

IMG_0358

IMG_0359

And Up We Go:

IMG_0364

IMG_0368

Här var det tomt:

IMG_0370

Och skitigt (men ingen rost) 😉

IMG_0371

På nedan bild ses inringat den ”nya” torkarmotorn ihopsatt med fräscha delar ifrån 2 enheter.
    Jag våtslipade den med 1200 papper och polerade med lite autosol vilket ger fräscht intryck.
    Naturligtvis polerades lack och plåt bakom innan montering. Saknas gör ännu torkararmarna som ska lackas ifrån reservdelsbil:

IMG_0372_redigerad

Bilagor:
    Lsoderlund
    Deltagare

Kul med ett så fint grundskick. Tycker du gör helt rätt som bygger om den, säga vad man vill, men det är bättre att ratta på ”rätt sida”.

Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

saabaero
    Deltagare

Den här tråden har jag missat helt. Fin bil du hittat !

Undrar när man ska orka bygga en avdragare för konpinnarna ?
    Din far ser ju måttligt nöjd ut 🙂 🙂

Ang fälgar.
    William har väl en omgång antracitgråa Ronaler med polerad kant till salu.

• Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    Regin
    Deltagare

Nedan en 1985 5dr T16 jag hade för nåt år sen. 15″ Aero ser ju också okej ut:
    IMG_0825

#129 Rosenkvarts kanske ?? 😋

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 228 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng