Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 256 totalt)
  • Författare
    Regin
    Deltagare

Nu börjar det likna en Regintråd!👌🏻

😂 👍

Uppdaterar på om helgens bravader!
    Nu börjar det te sig så här:

Sen var de dags för en klassiker; den koniska låspinnen till växelstången. Som tur är så finns dessa nya på Orio, så har redan beställt en ersättare då man lätt pajar gängen när dessa ska ur. Denna brukar sitta nåt j**ligt och så var de även nu. Men med blod (bildligt talat) och mjukt våld kom den lös med lämpligt don. Bild på far som ”tog emot” donet på näsan som en projektil… Ser dock värre ut än vad de var, så alltid nåt!

Jag kan rek org verktyget till den 😊
    V-tyg

Bilagor:

Hej!
    Jag hittar inte länken till 17″ 114,3, någon som kan visa? Är det någon som har kort på en og 900 med 17″? Jag hade det på min 99 T16 för massa år sedan och det satt som en smäck. Sänkt, stenhårda dämpare och skalstolar. Hel…e vad hård den var! 😁
    Jag tycker orginalfälgar gör sig bra men ibland tycker jag att ”vi” saabentusiaster är lite ”inskränkta” och kör det säkra spåret utan att jag själv gör något för att gå utanför boxen 😋.
    Mvh
    Mathias

Jag hittade denna tråd!

Aero 17" Byggnad

• Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabaero
    Deltagare

Jag har provat att dra fast konpinnen försiktigt.
    Resulterade i att den ramlade bort i eftermiddagsrusningen på väg från jobbet…

nisset16
    Deltagare

Ja, jag är av samma uppfattning ang. fälgar. På min gröna skulle jag vilja ha 16 x-eker (omborrade), passar bra på 4d tycker jag. På en Saab gör sig nog Saabiga fälgar bäst… Eller är vi bara förblindade som enusiaster…?

16 x-eker antar jag du menar de som satt standard-monterade på 9000 Talladega?
    Håller med, de skulle göra sig super på den gröna!
    Tror vi är förblindade entusiaster faktiskt 🙂

nisset16
    Deltagare

Jag tycker orginalfälgar gör sig bra men ibland tycker jag att ”vi” saabentusiaster är lite ”inskränkta” och kör det säkra spåret utan att jag själv gör något för att gå utanför boxen.
    Mvh
    Mathias

Jag tror du är inne på rätt spår, vi gör det lite besvärligt för oss och letar endast kring utbudet av original fälgar.
    Just valet av hjul är ju något som återställs mellan standard och eftermarknads på 30 minuter, så man kan nog våga prova eftermarknads!
    //Nils

nisset16
    Deltagare

Nu börjar det likna en Regintråd!

Haha, de tar jag som en stooor komplimang.
    Men vill noga understryka att jag inte är i närheten av Regins perfektion eller kunnande.
    Jag är dock tacksam att ha hans trådar som underlag, då jag tycker de är mkt bra och beskrivande! 🙂

nisset16
    Deltagare

Kul med ett så fint grundskick. Tycker du gör helt rätt som bygger om den, säga vad man vill, men det är bättre att ratta på ”rätt sida”.

Ja jag tror de också och när bilen är så fin så sparar man ju mkt tid och engagemang istället för att rostlaga nån ”burk”…

nisset16
    Deltagare

Den här tråden har jag missat helt. Fin bil du hittat !
    Undrar när man ska orka bygga en avdragare för konpinnarna ? Din far ser ju måttligt nöjd ut
    Ang fälgar. William har väl en omgång antracitgråa Ronaler med polerad kant till salu.

Välkommen hit!
    Ja de vore ju bra med en avdragare…
    Hahaha, han hade inte märkt att han blödde. Låg en blodsamling bakom läsglasögonen 🙂
    Jag scrollade förbi dem för ett tag sen, men minns inte vart han annonserat sen? Var de på FB?

nisset16
    Deltagare

#129 <em class=”d4pbbc-italic”>Rosenkvarts kanske ??
    [/quote]

Jo visst är hon en #129:a lik din Qvarts 😛
    Skulle aldrig sålt den, saknar henne 🙁

Regin
    Deltagare

Jo visst är hon en #129:a lik din Qvarts 😛 Skulle aldrig sålt den, saknar henne🙁
    [/quote]

Jo den känslan får man ibland ”över” sig ….
    Men så brukar jag se på det som så här –
    att, då hade man oftast inte fått chansen att prova på/lära känna andra OG 900 😎

Trots allt, så vet jag om att just Kvartz i dag –
    bor hos en som verkligen älskar Saab’ar och som även förstår sig på vad det är för en bil 😊

Mathias
    Deltagare

Hej! Jag hittar inte länken till 17″ 114,3, någon som kan visa? Är det någon som har kort på en og 900 med 17″? Jag hade det på min 99 T16 för massa år sedan och det satt som en smäck. Sänkt, stenhårda dämpare och skalstolar. Hel…e vad hård den var! 😁 Jag tycker orginalfälgar gör sig bra men ibland tycker jag att ”vi” saabentusiaster är lite ”inskränkta” och kör det säkra spåret utan att jag själv gör något för att gå utanför boxen 😋. Mvh Mathias

Jag hittade denna tråd!

Aero 17″ Byggnad

<iframe class=”wp-embedded-content” sandbox=”allow-scripts” security=”restricted” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” src=”https://saabklubben.se/forum/amne/aero-17-byggnad/embed/#?secret=0MwvuUikp7&#8243; data-secret=”0MwvuUikp7″ width=”600″ height=”338″ title=””Aero 17" Byggnad” — Svenska Saabklubben” frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no”></iframe>

Wow!

Ni är fantastiska, tack för länken (Super Aero med polerad kant i 17″ är ju drömmen!)

Mvh

Mathias

nisset16
    Deltagare

Jo visst är hon en #129:a lik din Qvarts <span class=”d4pbbc-underline” style=”text-decoration: underline;”>Skulle aldrig sålt den, saknar henne</span>

Jo den känslan får man ibland ”över” sig …. Men så brukar jag se på det som så här – att, då hade man oftast inte fått chansen att prova på/lära känna andra OG 900
    Trots allt, så vet jag om att just Kvartz i dag – bor hos en som verkligen älskar Saab’ar och som även förstår sig på vad det är för en bil
    [/quote]

Jo du har ju rätt, var sak har sin tid..
    På festivalen 2017 åkte jag min ner, och då träffade jag de trevliga danskarna som var där med din gamla.
    Håller med dig om att den hamnade rätt 🙂

nisset16
    Deltagare

Nu är de dags för ett avslöjande 🙂
    Jag har inte för avsikt att återmontera B201C motorn något mer.

Efter lite funderande (och att jag så lämpligt har en 900S med T16 ”ståendes”) så tog jag beslutet.
    Donatorn har endast rullat 16000 mil och är i maskinellt mkt bra skick, men rostig tyvärr.

Donator bilen är från 1991 vilket är både positivt och negativt.
    Vad jag förstår så har en mängd förbättringar avseende växellåda införts på MY1991.
    Återstår att se vad som måste flyttas över för att de ska fungera som de är tänkt.

Kabelstammen mellan kupé / motorutrymme har ”snabbkopplingar” likt de till tändkassetter på modernare vagnar.
    Detta kan vålla lite bekymmer, vet dock inte hur mkt ännu.

Gällande tanken med bränslepump antar jag att denna måste över från S.en?

För att återgå till arbetet så behövdes således inte avgassystemet något mer:

IMG_0376

Börjar bli dags för tvätt och städning:

IMG_0379

IMG_0381

IMG_0382

Efter första omgången med penslar, borstar och gud vet allt:

IMG_0385

IMG_0386

IMG_0387

IMG_0388

IMG_0389

Bilagor:
    Regin
    Deltagare

Trevligt beslut, men skall du inte gå hela långa vägen ut då –
    även flytta över till 4×108 🙂 ??

Ang bränslepumpen, den låter du sitta kvar –
    det råd fick jag den gången jag byggde gamla Rödluvan….

saabaero
    Deltagare

Det är ganska mycket som behöver bytas för att gå från B201C till B202S
    Tanken inkl pump såklart men även kablage till pumpen behövs (om det inte redan finns) osv.
    Tåls nog att ta en ordentlig funderare på elsystemet. Det är en hel del skillnader mellan en trubb B201C och en sen B202S
    Kontakterna mellan säkringslåda och kupé har du redan noterat. Antar att du då tänkt byta hela främre härvan ? Kanske är det en bra idé men då får du t.ex. fel kontakter till blinkers på köpet.. Utifrån hur mycket du redan rivit inne i bilen är det kanske lika bra att byta hela kabelstammen så får du även med kablaget till pumpen och rätt kontakter i skarven?
    Kanske är det lika enkelt att bygga in den nya motorhärvan + tändsystem i den gamla ?
    Lucashärvan är ju ansluten till övriga bilen med 2 kontakter vid luftintaget och 1 kontakt vid styrenheten. Det är färre än 15 kablar det handlar om.
    Har du sedan tidigare brytarlöst tändsystem räcker det att byta kontakten på fördelaren så går det använda org tändsystem med B202 fördelare.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 256 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng