Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 253 totalt)
  • Författare
    Regin
    Blockerad

…….Fel svar fel tråd (sorry)

• Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
    nisset16
    Deltagare

Trevligt beslut, men skall du inte gå hela långa vägen ut då – även flytta över till 4×108 ??
    Ang bränslepumpen, den låter du sitta kvar – det råd fick jag den gången jag byggde gamla Rödluvan….

Tanken har funnits gällande att få de nya bromssystemet, men jag vet inte hur de fungerar då bilen de sitter på idag har ABS?
    Antar att de blir mkt stök?

Visst var rödluvan en insprutare från början? Denna förgasarbil har ju tyvärr mekanisk pump 🙁

MVH Nils

nisset16
    Deltagare

Det är ganska mycket som behöver bytas för att gå från B201C till B202S Tanken inkl pump såklart men även kablage till pumpen behövs (om det inte redan finns) osv. Tåls nog att ta en ordentlig funderare på elsystemet. Det är en hel del skillnader mellan en trubb B201C och en sen B202S Kontakterna mellan säkringslåda och kupé har du redan noterat. Antar att du då tänkt byta hela främre härvan ? Kanske är det en bra idé men då får du t.ex. fel kontakter till blinkers på köpet.. Utifrån hur mycket du redan rivit inne i bilen är det kanske lika bra att byta hela kabelstammen så får du även med kablaget till pumpen och rätt kontakter i skarven? Kanske är det lika enkelt att bygga in den nya motorhärvan + tändsystem i den gamla ? Lucashärvan är ju ansluten till övriga bilen med 2 kontakter vid luftintaget och 1 kontakt vid styrenheten. Det är färre än 15 kablar det handlar om. Har du sedan tidigare brytarlöst tändsystem räcker det att byta kontakten på fördelaren så går det använda org tändsystem med B202 fördelare.

Hej Urban och tack för vettiga frågeställningar!
    Tanken har jag ju listat ut samt pumpen. Har inte varit därbak och kikat men antar att de inte är något fördraget (men man har blivit överaskad förr).
    Minns när man höll på med 9000 som mest, där fanns ju allt med kontakter draget, bara att plugga i säkringsboxen om man t.ex. installerade elstolar…
    Jag är nog inne på din lösning ”nr 2” att behålla originalet avseende kablar och bygga Lucas utanpå.
    För en novis; hur ser jag om tändsystemet är brytarlöst?

De finns ju en annan vettig sak med att byta hela härvan iofs och de är att kablaget i kupén skiljer mellan höger / vänsterstyrd..
    Jag har en härva tillgänglig från en 1987 900i som passar bättre kontaktmässigt men de kanske bara ställer till det att blanda in en 3:e i soppan..

Som du säger så bör man ha en klar plan för detta. Kan bli en glögg i näven och lite funderande i jul 🙂

MVH Nils

nisset16
    Deltagare

Senaste garagebesöket bestod mest utav ytterligare tvätt och puts.
    De känns ju som läge att passa på när de är så pass tomt 🙂

IMG_0417

IMG_0418

Även dessa hålen fick pluggar:

IMG_0421

Nu skickar jag ut en fråga till expertisen:
    Drivknutar, tripods och axlar.
    Vill dra mig till minnes att man inte ska blanda dessa då något skedde runt 1988. Stämmer det?
    Och hur gör man lämpligast, byter på lådan och kör med standard axlar?

Tack för nu!
    MVH Nils

Bilagor:
    Regin
    Blockerad

Tanken har funnits gällande att få de nya bromssystemet, men jag vet inte hur de fungerar då bilen de sitter på idag har ABS? Antar att de blir mkt stök?

Då blir det en ”utmaning” menar du väl 😉

Visst var rödluvan en insprutare från början? Denna förgasarbil har ju tyvärr mekanisk pump 🙁
    MVH Nils

My bad där, vist var hon det och vet inte vart jag har jag fått för mig det skulle vara samma här … ?
    Då blir strax lite mera jobb med överflytt av tanken ja.

saabaero
    Deltagare

Ang axlar å knutar
    Stämmer att det byttes under -87. Du ser vad du har på inre knuten.
    3 gjutna ribbor = den gamla lilla knuten
    2 gjutna ribbor = den nya stora knuten
    Enklast är nog att ta axlar och knutar från donatorn och flytta över.
    Däremot brukar jag alltid skifta sidor på inre knutarna i lådan för att få fräscha slitytor.

ABS
    Det är ytterligare en utmaning helt klart men jag avråder främst för att det inte är så enkelt att hitta delar längre. Det man hittar är begagnat och då lär väl inte ska ut i halka med bilen.

Kablage
    Det faktum att du redan rivit så mycket invändigt och att det skiljer mellan Hö/Vä -styrd är ju en anledning att fundera ett varv till. Det kommer aldrig bli lättare att montera en ny härva än vad det är just nu 😉 Att gå från Hö=>Vä styrd borde innebära att de flesta kablar är för långa så det är kanske ingen avgörande anledning
    EPC kan vara en hjälp att reda ut vilka olika inre härvor det finns. Det brukar vara mycket fördraget även på og900. T.ex. på min cab så är motorhärvan en oturbo medan kupehärvan har fördraget för APC. På min -89 2D fans kablage för bakre elhissar (och även främre).
    Har för mig att ABS-härvan och är i princip ”fristående” på og900, dvs inget större problem att operera bort.
    Instrumentlayouten skiljer väl också mellan 85=>91 ? Förvisso ingen omöjlighet att stifta om 😉
    Ev elhissknappar har väl annan placering på den nyare härvan ?

Tändsystem
    Har du det 3-poliga kontaktstycket på fördelaren har den hallgivare. Avsaknaden av kondensator och brytare under fördelarlocket är också tydliga tecken 🙂

Inredning
    När du går från förknasare till insprutning behöver du även byta främre golvmattan om det ska bli bra vid motorstyrenheten. Det brukar gå att få till med org matta men det blir inte jättesnyggt.

Regin
    Blockerad

Riv ut ”härvan” –
    det är faktisk inte så farlig bara man tar god tid på sig 🤗

Från 1988 T16 Aero:
    DSCN8912

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Vad använder du för produkter för ”motortvätten”?

Ser mycket bra ut, lätt att hålla efter i framtiden!
    Det ser så enkelt ut när du håller på, motor ur, osv. Bra jobb i vanlig ordning 👍.

Mvh

Mathias

M.Broberg
    Deltagare

Jag hade inga nya drivaxlar att tillgå på min gamle svarta när jag bytte till 4×108.
    så jag bytte helt enkelt allt utom axlarna och flyttade sedan vidare dom gamla tripoderna mellan lådorna.

if it’s stupid and it works… 😉

nisset16
    Deltagare

Hej!
    Vad använder du för produkter för ”motortvätten”?
    Ser mycket bra ut, lätt att hålla efter i framtiden! Det ser så enkelt ut när du håller på, motor ur, osv. Bra jobb i vanlig ordning 👍.
    Mvh
    Mathias

Hej Mathias,

Inget extra ordinärt utan kallavfettning, elementpensel (böjd) samt tvättsvamp.
    Sen har jag använt Sonax produkter för rengöring av lack (cleaner) samt ett hårdvax för skydd i samma serie.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    nisset16
    Deltagare

Jag hade inga nya drivaxlar att tillgå på min gamle svarta när jag bytte till 4×108. så jag bytte helt enkelt allt utom axlarna och flyttade sedan vidare dom gamla tripoderna mellan lådorna.
    if it’s stupid and it works… 😉

Jag tror de blir lika för mig då jag behåller 4×114,3 för nu.
    De smidigaste hade ju varit OM man kunde behålla de nya inre knutarna och flyttat med 91:ans drivaxlar.
    Men dessa kanske inte passar i ”gamla” spindeln mot hjulet?

🙂

nisset16
    Deltagare

Arbetet fortskrider trots julmat o.sv. 🙂
    Börjar bli sugen på att se om inte Lollo kan få följa med på festivalen?
    De hade ju varit fantastiskt och mer praktiskt än att åka cabriolet (lägger detta i facket för ilandsproblem om bilval inför träffarna)…

Så, vad händer då?
    De är många beslut att ta.

Bromsar:
    Som vi nämnt innan om 4×108 så kommer de inte att ske nu. De är inget som krävs för registrering med nya motorn, samt att donatorn har ABS. Självklart kommer jag spara grejerna, men ska dessa monteras vill jag göra de riktigt med blästring, lack samt nya bussningar. De kommer inte bli aktuellt med ABS-systemet då bilen endast kommer rulla på sommaren, samt problemet i framtiden med specifika detaljer kring ABS.
    Planerna med denna vagn är att ungefär dubbla effekten från dess ursprungliga 100hk, och då kommer de vid vanlig körning fungera bra med dessa.
    Bettet är bra, och jag tycker de fått lite oförtjänt dåligt rykte. Men de solida skivorna är inget för bankörning och så, det mattas fort..
    Sen har Lollo redan nya bromsslangar, belägg samt ny bromsvätska från senaste service 2018-06 (ca: 20 mil sedan) 🙂

El-system/-härvor:
    Denna var en funderare och jag har kommit fram till följande:
    Jag byter till elsystem i kupé samt motorutrymme till de från 1991.
    Varför? Då bilen från början var högerstyrd misstämmer massa kabellängder inne i bilen samt att de skiljer såpass med stiftning för huvudinstrument o.sv.
    På detta vis får jag alla funktioner till motorstyrdonet (såsom check engine o.s.v). att fungera som de är tänkt.
    Nackdelen är att de kommer bli massor ”över”. Denna 900 är ju en snik, så de är inte mkt till el bakom framstolarna…
    Jag tänker mig att de är bättre att koppla med ”mattan” löst, provstarta och sen rensa härvan på onödigt.
    ABS-systemet är som @saabaero vart inne på avsäkrat i egen box samt i princip externt från övrigt så detta tas såklart bort innan.

Drivaxlar:
    Jag antar att jag behåller mina gamla drivaxlar och flyttar över inre drivklockor med 3-streck (tripods) från den gamla lådan till den nya?
    Går det annars att flytta drivaxlar från MY1991 till spindeln från MY1985? Då kanske de är smidigare.

Tank / bränsle:
    Tanken flyttas från donator komplett.

Chassi:
    SBP kräver ”stötdämpare av gas-typ” vid registreringen. Dessa har inhandlats och bild kommer 🙂
    Jag tror de blir lesjöfors fjädrar / sänkningssats och tror de kommer fungera super!
    Krängningshämmare är inget krav, men antar att de sitter där av en anledning.
    Styrväxel med servo flyttas över från donator med servopump och kärl/-behållare komplett.

Hjul / däck:
    Registreringen får bli på Turbo85 fälgar då jag har dessa från en 1985 Turbo med bra däck.
    Här har vi nackdelen med de gamla bultmönstret, de finns ingen uppsjö av fälgar direkt.

Ge gärna kommenterar samt ris/ros på mitt funderande. Jag kanske tänker fel 🙂

MVH Nils

nisset16
    Deltagare

Stötdämpare av gastryckstyp var det som krävdes.
    Då passar man på och gör en (vad jag tror) stor uppgradering ifrån standard med dessa Bilstein Sport.
    De står att de är utvecklade på den välkända ”ringen” i Tyskland så de borde fungera väl på en gammal Saab 900 🙂

Har inte beställt fjädrar ännu, men tror de blir svensktillverkade från lesjöfors (sänker -40mm på Lollo, -20mm på Turbo chassi).
    Dessa dämpare är avsedda för användning av hårda/-kortare sportfjädrar så de ska inte bli de ”gunget” som uppstår med sänkningsfjädrar på standarddämpare.
    Detta är för övrigt de dyraste inköpet hittills avseende delar 🙂

Följde med lite mer när jag ändå beställde:

IMG_0246

Dexos 2 olja samt filter, tändstift, rotor, bränslefilter samt original-torkarblad.
    De ända felet på bilen var trötta gasdämpare till bakluckan så dessa var tvungen att bytas.
    Valde att ta modellen ”för bil med spoiler” då de ska på en original vinge på luckan framöver:

IMG_0247

Ska bli så kul att få testa dessa:

IMG_0248

IMG_0249

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Kul!

jag körde länge med K-hämmare enbart bak. bilen blir mer överstyrd och det blir mer grepp fram, nackdelen är att den kränger mer där den Saknar K-hämmare.

jag hade brutala problem med bromsprestandan på min gamla -84 T16 och dom gamla bromsarna.
    Problemet är inte att dom inte bettar snabbt o lätt.

problemet är att om du tvärnitar från 120 börjar dom Fadea och du tappar bromsverkan innan du stannat.

saabaero
    Deltagare

Ang drivaxlarna
    Spelar inte så stor roll vilka du använder.
    De gamla knutarna passar i nya naven (och tvärtom såklart).
    Om då ändå tänkt skifta sida på drivklockorna så är det i princip samma jobb.
    Kör med de axlar som har tajtast knutar och friskaste damasker 🙂

Dom där dämparna är jag avundsjuk på!
    Hoppas du blir nöjd med chassit.

Ang instrument
    Du lär väl ska ha turbomätare också ?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 253 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.