Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

Detta ämne innehåller 171 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-06-11 17:15.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 172 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #452523

    Regin
    Deltagare

    Regin och ni andra som ”har koll”; Ska de ”S” märket sitta på luckan? De verkar ha varit där länge, och jag har en broschyr från 1985 som beskriver färgsättning mm på följande modeller: Saab 900, Saab 900 S, Saab 900i samt Saab 900 Turbo. Kan de vara så att de har suttit där sen ny?
    redigerat_S_
    Trevlig helg på Er!

    Ser allt lite ”Suspekt” alá 900 Lågtrycks ut 🤔

    900s känner jag mest till som följande –
    LTT fån 1990 samt att i t.ex i USa där 900s är en ”sugis”….

    Men en S 900 och som 85’a, ja den säger jag ”pass” på/till om –
    det nu inte bara är ett skämt från någon förra ägare …..
    Mest kanske tilltänkt som Snik 900 😶

    • Det här svaret redigerades 6 månader sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #452540

    Jag håller på Snik 900.
    Jag har ju två 900 som skulle passa med ett ”S” före 900….

    • Det här svaret redigerades 6 månader sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #452544

    nisset16
    Deltagare

    Då är vi överens, ”S”:et får ryka!
    Tycker också det ser malplacerat ut före ”900”.
    Trevlig kväll på Er!

    #452546

    Regin
    Deltagare

    Då är vi överens, ”S”:et får ryka! Tycker också det ser malplacerat ut före ”900”. Trevlig kväll på Er!

    När du har ryckt av det, så ta en titt på lacken …

    Skulle det (mot förmodan) har suttit där sedan nytt –
    så brukar det oftast bli ”skuggor” i org lacken när man tar bort emblem…..

    Sedan jo mera jag tittar på det –
    så ”blänker” det ”svarta” i S’et mycket mera än det i 900 😶

    • Det här svaret redigerades 6 månader sedan av .
    #452548

    nisset16
    Deltagare

    Då är vi överens, ”S”:et får ryka! Tycker också det ser malplacerat ut före ”900”. Trevlig kväll på Er!

    När du har ryckt av det, så ta en titt på lacken …
    Skulle det (mot förmodan) har suttit där sedan nytt – så brukar det oftast bli ”<em class=”d4pbbc-italic”>skuggor” i org lacken när man tar bort emblem…..
    Sedan jo mera jag tittar på det – så ”blänker” det ”svarta” i <strong class=”d4pbbc-bold”>S’et mycket mera än det i 900

    När du säger det ser jag det också…
    Undrar dock när de kan ha blivit gjort, det verkar ha suttit länge då man ser smuts runt emblemet (som de kan bli där de är svårt att komma åt för tvätt och polering).
    Men tar det väck och ser om de går att rubba runt där de suttit 🙂

    #452609

    nisset16
    Deltagare

    Lollo har fått ”flytta in” i värmen:

    IMG_0256

    Lite detaljbilder på skicket!

    Rent och prydligt här uppe
    IMG_0254

    Batteri med rättvända poler (för engångskull..)
    IMG_0257

    Friska bärarmar 😀
    IMG_0258

    IMG_0263

    IMG_0264

    IMG_0265

    Bilagor:
    #452618

    nisset16
    Deltagare

    Vi kilar raskt vidare när vi har lite fart. Dags att ”öppna upp” för att komma åt diverse.
    Första upp på bockar x4

    Ser bra ut 🙂
    IMG_0274

    Oljedränkta länkarmsinfästningar….

    IMG_0275

    ….samt rostskyddsvax i hjulhusen känns bra !
    Jag har i förebyggande använt WD40 på vissa muttrar och skruvar likt stötdämpare nedan.

    IMG_0276

    Nedan ytterligare klassisk rostgömma (men även här verkar det bra).

    IMG_0277

    Främre bakre hjulhus vänster:

    IMG_0278

    Länkarmsinfästning höger fram.
    LYCKAN som uppstår när man putsar lite och ser vad som komma skall!

    IMG_0288

    Skulle kunna lägga in hur många bilder som helst ”inunder” men jag tror ni får en bild av karossens skick av dessa.
    Är de något ni vill se så hojta till så fotar jag av det. Är ju ny på det här med projekttrådar!

    MVH Nils

    Bilagor:
    #452626

    nisset16
    Deltagare

    Nästa steg var att demontera de detaljer som skiljer höger / vänsterstyrda.
    Nedan har jag demonterat knäskydd/-panel samt instrumentbräda:

    IMG_0303

    IMG_0304

    IMG_0307

    Här är värmepaket med tillhörande värmekran uttaget från kupéutrymmet.
    Är det nån som vet om värmepaket med dess tillbehör skiljer?Samt om axeln för värmereglage skiljer mellan höger/vänsterstyrda?

    IMG_0305

    IMG_0306

    IMG_0309

    Sen vidare med demontering av instrumenthus och dess kopplingar, krockbalk och friskluftsintag.
    Även kupéfläkten försvann samt en del av rattstången…
    Många delar på denna satt popnitade och ”följde med” ut:

    IMG_0310

    De är lite kontakter och kablar även i en sån här gammal ”snik”:

    IMG_0311

    IMG_0312

    Fortsättning följer….

    Bilagor:
    #452637

    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt att få tag i en så frisk bil!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #452641

    nisset16
    Deltagare

    Härligt att få tag i en så frisk bil!

    Ja Janne, de är en fröjd att skruva och än så länge är allt orört och fint.
    De enda extradragningar gjorda är för eftermonterade fönsterhissar samt fjärrljusen då.
    De konstiga var att bilen saknar ”extra” knapp för fjärrljusen…
    Ska inte använda dessa då den inte kommer rulla vinter framledes ändå 🙂

    #452649

    Regin
    Deltagare

    Kul att få se detta ”GB/UK” kommando i sin helhet som ”manuell”
    kul

    Med tanke på att det väger precis runt 6 Kg utan kopplingspedal –
    så kan man jo bara föreställa sig hur mycket du får bantat av denna tös …..

    Tror inte att värmepkt. skiljer något –
    så länge du håller dig till 1985 ->

    Axel till värmereglage:
    skillnad

    Den undre är från cabben –
    övre från annan svensk bil jag haft genom åren.

    Bilagor:
    #452653

    nisset16
    Deltagare

    Tack för svaren Regin!
    Det står nämligen ”H-ST” (understruket med bläckpenna) på klisterlappen för kåpan över värmepaketet, därav min undran.
    Men kåpan kanske skiljer (såg på utblåset för fötter fram att de skiljer med 2utsläpp på höger samt 1 på vänster).
    Har aldrig tidigare reflekterat över dessa, men jag antar att de är tvärtom på en vänsterstyrd.

    Jag kommer nyttja värmepaket, värmekranen samt då också värmereglage som satt originalmonterade .
    Den är av typen nedan så eventuellt behöver jag en annan ”gaspedalarm” (men de löser sig, såg att de fanns på klubbshoppen).

    värmekran

    Bilagor:
    #452657

    nisset16
    Deltagare

    Ett litet sidoprojekt hinner man ju med (de ska ju vara skoj också!)

    Sedan inköp kom bilen med original vindavisare:

    redigerad_tråd

    IMG_0260

    Nu var de dags för ännu ett tillbehör, men de krävdes lite handpåläggning innan.
    Dessa luftutsläppskåpor har jag haft liggandes i några år då jag lyckades komma över uppsättningen på tradera.
    De var lackade sen innan, men har nog inte suttit så länge på bil då gummi/-tätningslisten var mjuk och fin.
    Saknas gör sprickor och skadade skruvhål så de var bra!

    Nedan är det våtslipade och nermattade samt försedda med plastgrundfärg:

    IMG_0268

    IMG_0269

    Sen var de våtslipning ännu en gång innan jag kunde lägga topplagret i Cirrusvit #153B!
    Jag fick hjälp med skruvlängden av @mathias samt @saabaero och hittade en lackad skruv som var tänkt till fönsterlistfästning som passade perfekt.
    Se nedan resultatet monterat på bil:

    IMG_0348

    IMG_0349

    IMG_0352

    IMG_0351

    IMG_0353

    Allt för nu!

    Passar på att önska er alla en trevlig helg 🙂
    MVH Nils

    Bilagor:
    #452668

    Regin
    Deltagare

    Värmepkt sitter likadant på OG 900 oavsett vilken sida ratten sitter i.

    Vet inte om du kanske lade märke till det i min tråd –
    men jag lät det ”sitta kvar” i bilen då jag bytte ”balken”:
    like-this
    Då slipper man evt krångel med att så den stora listen genom torpedväggen –
    att sitta rätt/ligga tätt efteråt.

    Värmekran’s problemet var en grej som endast fann på bilarna upp t o m 1984 –
    men klart, om du ”backar” med delarna på en 85’a så …………..

    Ventilationen över fötterna, ja även borde vara samma –
    den enda skillnaden jag känner till, är den mellan ”Airbag” vs ingen ”Airbag”

    Om du tar en titt på denna bilden –
    den inringade i rött är från cabben:
    Cabriolet

    Den i mitten, från bil med ”Airbag” –
    den längst nere är från en 1989’a svensksåld.

    Bilagor:
    #452678

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Den är ju så fräsch under att den utöver Mamma också kan älskas av Mamma och närmast sörjande 🤣.

    Vita bilar med lite puta och rätt fälgar är mumma. Snik eller ej!.

    Finns det några 16″ saaborginal med 4*114,3?

    Bra jobb för övrigt, kämpa på!

    Mvh

    Mathias

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 172 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.