Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 272 totalt)
  • Författare

Hej!
      Underbar bastard det där ?!
      Mvh
      Mathias

Jag håller med ☝️
      Mvh Nils

oktober 15, 2022 kl. 20:56 #497741

E9EFC832-DA98-47E2-AC0F-57BBD4A327E4

Lägesrapport för Lollo.
        Besiktad med blankt papper 22-04-01. Vacker på lyften!

B1E97871-8D05-4FA9-9957-D6B6027DA48A

Rev kylpaket då jag (efter nästan 200mil tur och retur till festivalen) blivit övertygad och inspirerad till uppgraderingar. Galet fint här fortfarande!

EF0AB51F-E51C-4C6C-9AE3-A4C5A5612C9F

Do88 alu kyl monterat….

F255945D-BC0B-44FE-B399-08E7490DB937

Samt deras ”Big Kit” intercooler inklusive rör. Vilken kvalitet 🙂

Färdigt och diskret

EA44E73A-DE47-4563-BFF7-A14AB9D215AC

80A3E1AE-A676-491F-A281-F30AC44D2AC2

De skulle dock ej gå att använda lykttorkare. Kunde inte leva utan så modifierade så armar osv fick komma på plats igen…

25EA1E42-7690-4F59-BD46-70E633C8A349

Mvh Nils

Anonym
          oktober 16, 2022 kl. 18:05 #497763

😊 Grattis med besiktningen, fin bil och så –
          till köpet av detta fantastiska ”kit” från DO:88 😎 👍
          Man känner på sig, att DO:88 verkligen har lagt ner mkt jobb i detta ”kit” –
          otrolig kvalitet på allt, ända ner till det papper monteringsanvisningen är skrivet på 😏

Jag har själv haft nöjet av att montera det, några av det första som ”släpptes” –
          från DO:88 faktisk 😋

Det var ”lagom” dyrt redan då, men är alltså värt varje $$ 👍

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            oktober 16, 2022 kl. 20:11 #497773

Hej!

Härligt med en uppdatering 👍🙏!

Tack!

Mvh

Mathias

oktober 16, 2022 kl. 23:19 #497775

har man svets och en ”bra att ha låda” med rör o slang
              då är do88 kittet dyrt jämfört med en universal kina IC.

men det är inte så gigantisk skillnad.

jag hade allt utom reduceringarna till turbo och spjällhus, annars hade jag 2.5″ rör i mängder som låg, svets vinkelslip osv.

reduceringarna enbart från do88 är 450-500 kronor med frakt. Ska man sen ha lite ett par slangar mellan rör och intercooler är det lika mycket till.
              Så slangarna för kina IC är 1000 spänn
              Intercooler kostar ca 1200 kronor.
              rördelar i form av avgassystem från Biltema är 4 stycken 90 graders böjjar á 95 kronor styck.

Så det billigaste som det går att montera intercooler är nog där i krokarna, 2600 kronor.
              Kan du inte svetsa ihop rören får du lägga på en 1000 spänn i slang minst.

do88 kittet ser fantastiskt vackert ut, men det som är ännu bättre och från do88 är kylarslangarna. För mig som skjutit 5 kylarslangar på og900 ´på typ lika många års faktiskt brukande så är det underbart med nya hållbara saker istället för det gamla stela.

Anonym
                oktober 16, 2022 kl. 23:40 #497776

har man svets och en ”bra att ha låda” med rör o slang då är do88 kittet dyrt jämfört med en universal kina IC.
                jag hade allt utom reduceringarna till turbo och spjällhus, annars hade jag 2.5″ rör i mängder som låg, svets vinkelslip osv.
                reduceringarna enbart från do88 är 450-500 kronor med frakt. Ska man sen ha lite ett par slangar mellan rör och intercooler är det lika mycket till. Så slangarna för kina IC är 1000 spänn Intercooler kostar ca 1200 kronor. rördelar i form av avgassystem från Biltema är 4 stycken 90 graders böjjar á 95 kronor styck.
                Så det billigaste som det går att montera intercooler är nog där i krokarna, 2600 kronor. Kan du inte svetsa ihop rören får du lägga på en 1000 spänn i slang minst.
                do88 kittet ser fantastiskt vackert ut, men det som är ännu bättre och från do88 är kylarslangarna. För mig som skjutit 5 kylarslangar på og900 ´på typ lika många års faktiskt brukande så är det underbart med nya hållbara saker istället för det gamla stela.

Så må det vara Broberg, jag är själv i dag, är 55+ ”pallar ta mig 17” inte längre med saker/utmaningar som då jag var 18 –
                betalar/löser mig hellere ut från den ”utmaningen” och får lite stil/kvalitet med på köpet 😏 👍

Men har ändå/fortfarande kvar massor av ”respekt” för dem –
                som vill göra det helt 110% själv” 👍

oktober 17, 2022 kl. 08:50 #497780

har man svets och en ”bra att ha låda” med rör o slang då är do88 kittet dyrt jämfört med en universal kina IC.

Man får även ha med sig i sammanhanget att Do88 intercoolern med största sannolikhet har bättre verkningsgrad (=kyler bättre) jämfört med en random Kina-IC.
                  Kostar mer, men är också bättre och det finns mätdata från prestandatester tillgängliga.
                  Mätdata från Kina-IC gissar jag är svårt att få tag på hos någon annan än Do88

oktober 18, 2022 kl. 09:03 #497789

har man svets och en ”bra att ha låda” med rör o slang då är do88 kittet dyrt jämfört med en universal kina IC. men det är inte så gigantisk skillnad.

Man får även ha med sig i sammanhanget att Do88 intercoolern med största sannolikhet har bättre verkningsgrad (=kyler bättre) jämfört med en random Kina-IC. Kostar mer, men är också bättre och det finns mätdata från prestandatester tillgängliga. Mätdata från Kina-IC gissar jag är svårt att få tag på hos någon annan än Do88

Självfallet är det så, sen är ju frågan hur mycket kylning som är nödvändigt på en og900. mottrycket i grenröret är visserligen enormt men samtidigt så trycker ingen ut nån hysterisk effekt ur og900. dom värsta ligger mellan 300 och 350 hk och ofta med stooor turbo. det är väldigt lite i sammanhanget.

oktober 18, 2022 kl. 09:10 #497790

Så må det vara Broberg, jag är själv i dag, är 55+ ”pallar ta mig 17” inte längre med saker/utmaningar som då jag var 18 – betalar/löser mig hellere ut från den ”utmaningen” och får lite <em class=”d4pbbc-italic”>stil/kvalitet med på köpet 😏 👍
                      Men har ändå/fortfarande kvar massor av ”<em class=”d4pbbc-italic”>respekt” för dem – som vill <em class=”d4pbbc-italic”>göra det helt 110% själv” 👍

Har man budgeten så tycker jag do88 verkar vara ett Riktigt bra, jag menade mest att även den ”billiga” lösningen ändå kostar en del pengar.

jag hade gäääärna haft en do88 intercooler till nästa bil..

• Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
                        oktober 21, 2022 kl. 11:33 #497831

Stiligt bygge. Jag är tveksam till placeringen av syresenorn/lambdasonden. Man bruka inte vilja ha de monterade uppochner pga ansamling av kondens.

december 13, 2022 kl. 20:20 #499444

Tack!
                          De är möjligt, de har funkat bra hittills. Håller tummarna 😅
                          Mvh Nils

Stiligt bygge. Jag är tveksam till placeringen av syresenorn/lambdasonden. Man bruka inte vilja ha de monterade uppochner pga ansamling av kondens.

september 6, 2023 kl. 15:21 #510322

Hej på Er!

Dags för ”lägesrapport 2023” !

Bilen rullar på som en klocka, det är ju en Saab (!)

Den mesta tiden i garaget i år har ju gått åt till min Viggen. Men lite har ändå hänt med Lollo. Här avtvättad på garagedamm från vinterns förvaring samt premiärtur förbi jobbet. Pappas A50 intill.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                              september 6, 2023 kl. 15:34 #510328

Har blivit lite glassturer med barnen hemmavid, inga långväga träffar i år.

De uppdateringar som skett har gällt det invändiga. Det började i våras med att jag vann en auktion på Tradera: Har äntligen hittat en Saab / Nardi tillbehörsknopp i rätt/samma träslag som min ratt.

Jag har ju då bilens el/motor/växellåda kommer från en MY91 redan stålkula till växelspaken. I en annan bil hade jag dock en EPIC Engineering shortshift som ger fantastiska slag. Bestämde mig för att flytta över den med tillhörande läderdamask till Lollo i samband med montering av träknoppen.

september 6, 2023 kl. 15:47 #510333

I samband med konverteringen till Turbo och vänsterstyrd kördes bilen in/ut ur garaget med temperaturskillnader på +20 till -20 grader i januarikylan.

Detta gjorde att de innan så fläckfria och fasta innertaket fick ett liiiitet häng. Det har såklart eskalerat över tid och i våras hängde de så pass att jag fick det i huvudet när jag satt och körde…

Nytt tyg med korrekt lim hade jag inhandlat av klubben sedan tidigare så de var dags att skrida till verket. Det vart ett bra resultat får jag säga, lite pilligt att vara själv men fick hjälp när jag monterade in det igen. Ser lite flammigt ut då man drar tyget i olika riktningar för att fästa mot limmet, men resultatet i verkligheten ser bättre ut.

C-stolparna gjordes även dem så allt matchar (klubbens tyg är lite mer vit i kulören än de som sitter standard som är mer beige/cremefärgat).

Attachments:
                                  september 10, 2023 kl. 20:08 #510426

Kul att följa ditt projekt!

Limma om innertak är ett PITA jobb helt klart, gjort det två ggr själv.

Björn
                                  Västerås
                                  Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                                  Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                                  Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 272 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.