Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 116 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 2, 2014 at 17:45 #24445

      Då har den den landat! För er som missat det så spontanköpte jag en Aero -85 av Saabmicke här på forumet för ett tag sedan. Idag anlände den med pompa och ståt!

      Bilen är, som rubriken skvallrar om, en 900 T16 Aero från 1985. En vad det visar sig udda fågel idag då det enbart finns en (1!!) i trafik när jag pratade med transportsyrelsen i början på året. Var visserligen på vintern så ett antal garagerade avställda pärlor lär finnas! Men det var iaf bara ett 30-tal kvar i registret överhuvudtaget!

      Bilen är ganska trött men inte på något vis hopplös. Rost och bulor finns det gott om på sina ställen så den har nog inte varit snällt körd i sitt liv. Tanken med bilen är en långsam och kontrollerad helrenovering. I sinom tid skall den få en ny lack och en motor samt växellåda skall helrenoveras och läggas i! Men jag tänker skynda långsamt med denna bil, “Paddan” har lärt mig en hel del!

      I första stadiet kommer jag bara göra det som behövs för en besiktning. Bromsar, svetsa en länkarmsinfästning och fixa till ett bränsletillförselsproblem.

      Bilen hade inte varit hemma i många timmar när jag anföll bränslepumpen för att se om den var boven i det dåliga bränsletrycket; och nja, helt skyldig var den nog inte!

      Filtreringnsenheten i tanken var heeeeelt slut! Allt gummi har med åren förvandlats till små svarta kuber 😮

      Så att trycket var dåligt var nog inte så konstigt. Pumpen var tvärtät, lyckades få den ren efter en del om och men.

      Någonstans här gav garaget mig en pik och ett lysrör gav upp så det blev mörkt och tråkigt i garaget så jag tackade för mig. Imorgon skall jag få upp den på pallbockar och inspektera rostläget under 😕 :weld2. Bilen känns överlag hyfsat solid måste jag säga. Den slitna lacken och bucklorna gör nog att den ser mycket värre ut än vad den faktiskt är! Men sliten eller ej! En sak är klar;

      Jag äger en av mina drömbilar! En livs levande ÄKTA TRUBB-AERO :CE :CH :AP Det är så fränt!

      Svårt att ta bilder i ett mörkt garage men här kommer några ändå!


        maj 2, 2014 at 18:02 #175137

        Tror att “Kråkan” hittat rätt nu äntligen….;)
        En ägare som verkligen bryr sig, tar sig an den och vårdar den på ett sätt som den förtjänar.
        Blir extremt kul att följa den här tråden Christian… Jag vet att det tar tid och ibland känns
        det som man går ett steg bakåt istället för framåt…. Det är kanske det som är halva tjusningen…? 😉

        Lycka till med “Kråkan” jag är glad att den äntligen är “hemma”
        Mvh
        Micke

          maj 2, 2014 at 18:07 #175138

          Ja, ett hem har den här! Skall bli kul att väcka denna till liv igen! Tack för affären Micke!

            maj 2, 2014 at 18:44 #175142

            Ska bli kul att följa denna tråd, är svag för 900an 🙂

              maj 2, 2014 at 20:14 #175152

              Häftig bil! Riktigt snyggt med trubb-aero 😀
              Ser ut att behöva lite nya lyktor fram, hoppas att du hittar en uppsättning 🙂 men du kanske har sparat!

                maj 3, 2014 at 06:59 #173712

                Ska bli skoj och följa detta, har själv en LYX 1984 som jag väntar på lite bättre tider med just nu.

                Om du vill så har jag 2 st helt nya lyktglas till blinkerserna att sälja om du vill ha/behöver 😉

                Bilar:
                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                  maj 3, 2014 at 20:45 #175186

                  Tack för peppningen alla! Ja kommer bli riktigt kul detta! Har ett bra höger fram men skulle kunna behöva ett vänster fram.

                  @TurboLamko wrote:

                  Om du vill så har jag 2 st helt nya lyktglas till blinkerserna att sälja om du vill ha/behöver 😉

                  Ja, är intressant! Skicka gärna ett PM.

                  Försökte jobba igång den men den vill inte riktigt. Är nog alldeles för mycket skit i systemet så det blir till att riva isär och göra rent. Startar snällt och fint på startgas.

                  Fick sedan besök i garaget en kompis med svart bälte i 900 (tack för besöket Johannes) och sparkade runt bilen ett tag. Vi klämde och kände igenom bilen ordentligt och även om den ser ut som sju svåra år så är den faktiskt otroligt solid! Vi upptäckte att turbon är utbytt och motorn verkar även vara fabriksrenoverad vid något tillfälle. Blev inte någon fotografering ikväll. Hittat ruskigt mycket eltejps-lagningar i motorrummet så kommer nog behöva byta en hel del kablar och kontaktstycken. I övrigt så verkar motorn ruskigt fräsch, rent okulärt i alla fall. Kollade över länkarmsinfästningarna och vänster fram ser riktigt bra ut men höger fram har någon form av märklig rostlagning så den blir det att rycka tag i ordentligt!

                  Ser fram emot att få den uppstartad och åka lite T16!

                    maj 3, 2014 at 21:32 #175187

                    :AP

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      maj 4, 2014 at 07:27 #175191

                      Gratulerer så mye Christian! :CH

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                        maj 4, 2014 at 09:28 #175195

                        Hittade en katalog på 900 AERO från 84 där jag som 10 åring skrivit “min drömbil” med blyerts…en svart…
                        Grattis och lycka till Christian!

                          maj 4, 2014 at 15:08 #175216

                          Kan det ha varit detta ekipage som man mötte i Skövde i Fredags någonstans runt 11 tiden?

                            maj 4, 2014 at 16:54 #175223

                            På en gul Ford Transit biltransport? Isåfall var det denna!

                              maj 4, 2014 at 17:39 #175225

                              Tänkte inte på om det var en transit, men det borde inte krylla av biltransporter med trubbnos-aeros vid den tiden och platsen.. 🙂

                              Kul projekt hursomhelst! Lycka till!

                                maj 4, 2014 at 17:55 #175227

                                Sååååå…. Det blev ett ryck idag också!

                                Tog tag i det rostiga länkarmsfästet på höger sida, och jag kan förstå att det blev nerslag på det!

                                Har slipat rent det mesta men sedan var allt i vägen för mig och jag bestämde mig för att rycka loss nav, skiva och ok för att få mer utrymme att slipa och svetsa!


                                Med hjälp av mutterknack och hackspett så släppte allt så fint så! Kompressorn är nog fanimej den bästa investeringen jag gjort! Men jag minns inte hur man får ut drivaxeln ur drivknuten!! Var det inte någon låsning i form av en ring eller något i den? Letade mig blå men utan framgång så det blev slutet på dagens mek!

                                Är jag ensam om att “arbetsplatsen” ser ut såhär efter skruvande :mrgreen: :mrgreen:

                                Som ni ser på den förra bilden så är höger backspegel lite ledsen numer. Jag och Johannes kikade på den igår för att se varför elmanövreringen inte fungerade!

                                “Well there’s your problem” Den har blivit avkörd vid något tillfälle och helt sonika blivit limmad på plats!

                                Som bonus slänger jag in bilder på länkarmsinfästningen på vänster sida som, tack vare saabs unika konstanta oljebehandlingssystem, klarat sig riktigt bra!

                                Ankan; Nä det har du ju rätt i!! Undrar hur många som reagerade på ekipaget på de ca 50mil den färdades! Ja det är ett riktigt roligt projekt, vill bara ut i garaget och skruva hela tiden!

                                Andreas; Ja, det är en riktig barndomsdröm som gått i uppfyllelse detta!

                                  maj 4, 2014 at 21:01 #175247

                                  @Christian Haugsöen wrote:

                                  …. Bilen känns överlag hyfsat solid måste jag säga. Den slitna lacken och bucklorna gör nog att den ser mycket värre ut än vad den faktiskt är! …Ja det är ett riktigt roligt projekt, vill bara ut i garaget och skruva hela tiden! … det är en riktig barndomsdröm som gått i uppfyllelse detta!

                                  Hahaha! :biglaugh2:
                                  Glad för din skull ( och en smula avundsjuk), men tillåt mig citera dig på dessa ord senare min vän. Har hört liknande positiva omdömmen om i närtid tidigare objekt som slutat med:

                                  OG900

                                  Snart blir den här bilen en kartong med spikar om jag inte får ordning på f*nskapet!

                                  :bh

                                  96

                                  Har varit kämpigt med paddan ett tag nu och igår var envisheten på noll kan jag säga. Planen på nerskrotning var mer eller mindre färdig.

                                  :saythat:
                                  /Chefen

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 116 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.