Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"
- Detta ämne har 115 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-21 19:59 av
Christian Haugsöen.
-
FörfattareInlägg
-
Grattis! 🙂
Jag håller med Turbolamko, det är väldigt sällan magnetventilen krånglar på og900. Nu skriver du att den ser ut som en knippe eltejp och då kan det ju förstås vara annorlunda. Jag har gjort sönder anslutningarna på några när jag meckat ute på vintern tex. Plasten blir skör med tiden och djävligt känslig på vintern. Men om den beter sig som beskrivits så är det troligen nåt annat som sagt. Bortsett från dom rent fysiskt trasiga i plasten har jag aldrig haft en trasig ventil invändigt, det är en mkt enkel historia.
juli 18, 2014 kl. 20:09 #175671Ja, kanske är som ni säger. Skall ta och rulla av den dryga kilometer eltape som är lindad runt den och ta en kik. Är det ett tydligt klick som skall kolla eller ett försiktigt litet ljud så jag vet vad jag lyssnar efter?
juli 18, 2014 kl. 20:15 #175669Det ska höras ett ganska tydligt KLICK, håller man på att koppla in och ur nån gång och när man kopplar in den så ska den klicka på detta sättet ”KLICK,KLICK,KLICK” i några sekunder, då fungerar den som den ska.
I övrigt så är Popeyes och Anders Olssons guide ganska bra att läsa angående APC 🙂
http://popeye.rty.nu/2004/apc_fels.htm
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juli 25, 2014 kl. 05:19 #175860Trevligt projekt du har, kul att följa 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
juli 25, 2014 kl. 06:39 #175837@Andreas Hermansson wrote:
Kan ha ett knippe bult men kanske inte den fingängade varianten…
Tack, Andreas! Missade detta kan inlägg. Var på jobbet och köpte vanliga standarsbult som får duga så länge. Men de är lite för tunna så dina kan nog vara intressanta i förlängningen!
@Saab Putte wrote:Trevligt projekt du har, kul att följa 🙂
Tack! Kul att höra! Dina projekt är jag är jag en bit från att matcha!! Är ett riktigt ”sakta men säkert” projekt detta. Skall inte skynda sönder denna bil. Har en tidsplan som sträcker sig ganska långt fram i tiden!
Det händer att de gamla magnetventilerna börjar kärva och läcka. Det är ju fjäderretur i dom så om den kärvar så kan den stänga dåligt.
Ventilen är enkel att pilla isär och rengöra 😉
Vid något tillfälle har en provtryckning visat att ventilen läckte både i skarven och kring kabelanslutningen – kan vara värt att kolla (om inte annat brukar man alltid hitta läckage när gamla turbobilar provtrycks)Ganska vanligt också med kabelbrott på kabeln till ventilen. Kabelvecket precis vid kontaktstycket är lite känsligt.
juli 27, 2014 kl. 17:12 #177335Tjoho!!! Första provturen avklarad i Kråkan!! Satan vad den går!!! Stannar sådär dock, kopplar inge vidare och hjullager bak är trötta. Men!!!!! Jag har kört min Aero och det var fantastiskt!
juli 28, 2014 kl. 06:33 #174534Att få köra, om än aldrig så lite, gör underverk med humöret! :race
96 V4 1975 ”Bollen”
juli 28, 2014 kl. 11:45 #177345Ja! Blev en ”dyr” provtur, men oj vad jag ser fram emot dagen den glider nyvaxad och renoverad ut ur garaget!
juli 28, 2014 kl. 13:12 #177348Med ”dyr” hoppas jag inte att du menar att polisen tog dig?! :hug
96 V4 1975 ”Bollen”
Hjullager bak är dyra men lätta byta, det är ju komplett kassetter som bara skruvas loss och pillas dit. Fram är det mkt billigare men mkt mera jobb då hela spindeln skall ut och det skall pressas. Så vad glad om det är bak dom är dåliga. Kopplingen kanske bara behöver luftas ordentligt? Det är ju inga pix, jämfört med att byta hela. Om du har tur…. 🙂 Grattis till provturen, dom kan verkligen överraska med hur dom går dessa gamla bilar, när dom kom 1984 måste det vart nåt in i hästväg – jämför alla trötta häckar svenska folket körde omkring i 1984 när denna motorn kom! Men okey, den var ju DYR…..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.